Gå til innhold

Bygger Linux PC


Anbefalte innlegg

Forumet jeg nevnte tror jeg bare er for innehavere av kortet, men oppskriften var da ikke noen stor sak, så hvis noen av dere har kjøpt det hovedkortet, og får problemer, er det bare å si ifra.

Jeg vil ikke virke som om jeg maser, Del. Men jeg skulle gjerne likt å sett den oppskriften, så jeg vet hva jeg evt. går til. Jeg har lett litt rundt på nettet nå på jobben, men ikke funnet en tydelig guide, kun et sammensurium av forskjellige forum postinger.

Må lese dem nøye for å få noen sammenhengende mening, så oppskriften din hadde kommet godt med.

( dessuten er jeg lat og foretrekker å forholde meg til kun ét dokument :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så var det en oppskrift da, den lyt bli kort men det er i grunnen ikke så mye å si.

 

Punkt 1: Sørg for å installer en 2.6 kjerne siden de har innebygd støtte for ALSA (det gjør livet ditt litt lettere)

Punkt 2: Last ned nyeste lib,utils,drivers fra alsa-project

Punkt 3: Følg oppskriften her

http://www.alsa-project.org/alsa-doc/doc-p...7&module=ca0106

 

Når jeg installerer legger jeg bare inn det jeg skal ha. En minimal installasjon om du vil. Det betyr at oppskriften over ikke kommer helt i mål. Jeg husker ikke alle pakkene du trenger installert for å få det til (relevante kernel-headers, kernel-source, gcc, muligens g++, kernel-modules) men du kan prøve å tolke feilmeldingene når du kjører ./configure, de gir en indikasjon på hva du mangler hvis noe går galt. Kjør ./configure på nytt igjen når du har installert det du trenger.

 

Lydkortet blir automatisk konfigurert når du booter. Jeg måtte slå av systemlyd for å få tilgang til lydkortet fra andre (xmms, xine). Dette har kanskje noe med HW-mixing å gjøre, jeg husker ikke.

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Godt nytt for MSI Diamond kortet. Alsa versjon 1.0.9 støtter lyd ut, og er tilgjengelig i de fleste distribusjoner, i versjon 1.0.10 (som ikke er tilgjengelig i alle distroer, men kan lastes ned) er det utvidet støtte for SB Live 24, blant annet er "lyd inn" nå fikset. M.a.o. lyd ut funker out-of-the box, og lyd inn kan fikses.

 

Det jeg tidligere opplevde av buggy oppførsel er nå betydelig bedret.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...