Gå til innhold

HD DVD-ROM på 45 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men blu-ray og hd-dvd har uansett for liten kapasitet. Har over en tb som jeg skulle tatt bavkup av, men med så små plater blir det håpløst.

Noen som vet om en billig løsning til å ta backup av så mye data?

Personlig bruker jeg harddisker, men billig er det ikke. Gode 4k for 1 tb.

 

AtW

Lenke til kommentar
Både Blu-ray og HD-DVDs originale spesifikasjoner sa at 1x bitrate ville være 36Mbps(eller 36.5Mbps). Ifølge http://www.blu-ray.com/faq/#3.2 så ser det ut som at Blu-ray har økt denne til 54Mbps. Litt raskere enn DVD m.a.o. :)

Det høres bra ut til å være video. Men det blir fortsatt veldig tregt i forhold til harddisk (4,5 MB/s for Blueray og ca 35-70 MB/s for harddisker)

 

F.eks vil det med denne hastigheten (1x = 36Mb/s = 4,5MB/s) ta 10.000 sekunder å fylle 45GB. 10.000 sekunder = 2 timer og 3 kvarter.

Det kommer vel 2x og 4x etterhvert slik det har gjort med CD-R og DVD-R og da begynner jo farten å bli bedre :)

Lenke til kommentar

Oki!

1x: 45GB = 2 timer + 46 minutter (2006?)

2x: 45GB = 1 time + 23 minutter (2007?)

4x: 45GB = 44 minutter (2008?)

8x: 45GB = 21 minutter (2009?)

 

Ser ut til at hastigheten ikke blir akseptabel etter mine standarder før 45GB er en bagatell sammenlignet med hardisker. I 2009 tipper jeg den vil konkurrere med interne og eksterne harddisker på 1TB til en tusenlapp og som lagrer 45GB i løpet av 4 minutter. Dvs at man trenger 23 plater og 8 timer ren brennetid for å ta backup av en full harddisk. Jeg tviler på at folk vil ta seg så god tid selv om platene bare kostet 5kr pr stk så totalprisen blir 115kr. Eksemplet er sammenlignbart med dagens 200GB harddisker til ca 800kr som trenger 43 plater til 5kr (=215kr) for å lagre data, og det tar kanskje 10 minutter per plate med 8x brenning (= totalt 7 timer).

Lenke til kommentar
Oki!

1x: 45GB = 2 timer + 46 minutter (2006?)

2x: 45GB = 1 time + 23 minutter (2007?)

4x: 45GB = 44 minutter (2008?)

8x: 45GB = 21 minutter (2009?)

 

Ser ut til at hastigheten ikke blir akseptabel etter mine standarder før 45GB er en bagatell sammenlignet med hardisker. I 2009 tipper jeg den vil konkurrere med interne og eksterne harddisker på 1TB til en tusenlapp og som lagrer 45GB i løpet av 4 minutter. Dvs at man trenger 23 plater og 8 timer ren brennetid for å ta backup av en full harddisk. Jeg tviler på at folk vil ta seg så god tid selv om platene bare kostet 5kr pr stk så totalprisen blir 115kr. Eksemplet er sammenlignbart med dagens 200GB harddisker til ca 800kr som trenger 43 plater til 5kr (=215kr) for å lagre data, og det tar kanskje 10 minutter per plate med 8x brenning (= totalt 7 timer).

Jeg ville tro det går fortere enn det å få opp hastigheten, antakelig fortere enn dvd gikk når det først kom i gang (mye avhenger jo av hvor fort man begynner å få en akseptabel pris, etter det går det fort). Men personlig bruker jeg denslags media mindre og mindre. HD er praktisk, rimlig sikkert og forutsigbart (du vet det med en gang noe går galt). Spesielt for meg som bruker veldi mye av plassen på musikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi de må ha en inntekt. Og lansere det som en ny standard for video (noe som vi trenger når HDTV entrer banen om få år) så tjener de mer. Dessuten, hvem har vel ikke lyst på filmer i høyere oppløsning og bedre lyd? :)

Videoformatene blir etter det jeg har lest MPEG-2 (samme som vanlig DVD), MPEG-4 (standarden DivX og XviD er basert på) og VC-1 (Microsofts format).

 

Sony jobber også med Blu-ray plater med enda flere lag, bl.a. 4-lags plater med 100GB på hver side. Det gikk også noen rykter om 8-lags plater (200GB på hver side) og da trenger du vel ikke så mange plater lengre for å ta sikkerhetskopi av 1TB.

Lenke til kommentar

TDK har allerede annonsert at de vil ta i bruk 4 lag blue ray disker. Dette krever at man har en sterkere laser.

 

TDK har ifølge Techworld utviklet en prototyp av en Blu-ray Disc (BD) som kan romme hele 100 GB med data. Dette er blitt oppnådd ved å doble antallet datalag på platen i forhold til de to lagene benyttes på de romsligste av dagens standardiserte BD-plater.

 

I tillegg til å gi dobbelt lagringskapasitet, tillater firelagsplaten også dobbelt så høy innspillingshastighet. Mens eksisterende BD-plater kan ta imot data i rater på 36 Mb/s, tilstrekkelig for å lagre HDTV-opptak i sanntid, kan firelagsversjonen lagre data med en hastighet på 72 Mb/s. Spesielt i forbindelse sikkerhetskopiering eller arkivering av data, ventes den økte hastigheten å komme til nytte. Hastighetsøkningen skal være oppnådd gjennom å benytte en kraftigere laser, samt gjennom endringer materialet opptakslagene i platen består av.

 

Slik jeg ser det er det få fordeler med HD-DVD hvis man ser bort i fra at kostnadene ved å innføre HD-DVD visstnok skal være lavere. I og med at Sony sannsynligvis kommer til å selge mange flere HD enheter (PS3) en det HD-DVD klarer ved introduksjon, så tror jeg at Toshiba går på en blemme hvis de ikke gjenopptar diskusjoner om et blue ray system...

 

Men man bør ikke undervurdere viktigheten av å ha med seg Hollywood i disse sakene. De kan være en nøkkelspiller. I såmåte så er ikke lagringsmediet i seg selv så lukrativt som film-mediet. Det handler om markedsmakt og mye penger dette spillet her! Hvis den ene siden får fullt gjennomslag for sin teknologi så vil de sitte igjen med alle royaltees fra formatet.

 

Krysser fingrene og håper at blue ray vinner :thumbup:

Bare fordi jeg synes disse har det største potensialet.

 

Mvh

 

Videofil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...