Gå til innhold

Reklame på HW.no


Anbefalte innlegg

HW.no-nettverket har dessverre ingen andre betydelige inntektskilder enn reklame.

Prisguiden. En kr pr klikk på en butikk blir en del i lengden.

 

Et lite regenstykke:

Hardware påstår det er 60 butikker med, og fra før vet vi at det koster en kr pr. klikk. Hvis vi videre sier at en gjennomsnittlig butikk har 10.000 klikk i året (bare ren gjetting) vil inntektene være på 60 x 1 x 10.000 = 600.000kr.

og vi har 15 ansatte som driver siden. Om vi sier at de har en snittlønn på 300.000 pr år koster det med alle avgifter ca 5 millioner kroner årlig. I tillegg kommer leie av lokaler, telefoner, hosting koster mange hundre tusen, vi bruker mange hundre tusen på maskinvare hvert år osv...

 

Om vi skulle drevet siden på NOK 600.000 hadde vi hatt én ansatt som laget én test pr måned og noen få daglige nyheter. Prisguiden hadde vi dessverre ikke hatt midler til å drive da vi bruker et sted mellom 500.000 og en million på å legge inn produktinformasjon hvert år. Slik sett hadde vi vel neppe fått så mye inntekter fra den heller. I tillegg kommer all videreutvikling av siden som vi ei heller hadde hatt mulighet til... Jeg håper at dette er et scenarie som ikke er ønskelig...

 

 

Å sammenlikne reklame på nettet med postordreselskaper og det å si "Nei takk til uadressert reklame" er jeg ikke helt med på. Vi leverer et produkt som består av innhold (tester, nyheter osv) og reklame (som sørger for at vi har midler til å drive siden). Så kan en enten bruke siden vår eller ikke. Å ikke lese siden vår blir det samme som å si nei takk til uadressert reklame. Å filtere bort reklame er en helt annen sak slik jeg ser det. Da ser en innholdet, men er ikke villig til å "betale" for det. Blir nesten som å laste ned filmer fra nettet uten å betale for de. En ser jo innholdet, men gidder ikke å betale for det... Nå er det jo i tillegg slik at det ikke koster noe for brukerne å lese nettsider (i motsetning til aviser og blader) så vi spør ikke om alt for mye synes jeg...

 

Jeg skal være den første til å si at jeg forstår at en del reklame er irriterende. Flashreklamer med lyd og masse farger som ser ut som et sirkus. Grøsser av tanken selv... Vi prøver å være påpasselige med ikke å bruke slike annonser på Hardware, og vi sier til og med nei takk til en rekke annonsører som vil inn da de ikke passer inn i vårt miljø. På den måten mener vi at reklamen bør oppfattes som mindre irriterende. Personlig liker jeg reklamen på Hardware.no (ok, jeg er ikke objektiv..) fordi den, i hovedsak, er rettet inn mot det jeg er der for å lese om; data.

 

 

Dette med filtrering av reklame er et problem på nettet i dag, og det blir trolig et større problem fremover. Det er dog en forholdsvis enkel løsning på det:

 

Tilby betalingstjeneste der en kan velge bort reklamen og blokkere alle som filtrerer bort reklamen på egenhånd. Da kan en enten bruke siden slik den er i dag gratis eller betale og velge bort reklamen. Rent teknisk er det forholdsvis enkelt å løse dette og på sikt vil nok dette skje på alle nettsider om utviklingen fortsetter slik den gjør i dag, men det er jo opp til dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HW.no-nettverket har dessverre ingen andre betydelige inntektskilder enn reklame.

Prisguiden. En kr pr klikk på en butikk blir en del i lengden.

 

Et lite regenstykke:

Hardware påstår det er 60 butikker med, og fra før vet vi at det koster en kr pr. klikk. Hvis vi videre sier at en gjennomsnittlig butikk har 10.000 klikk i året (bare ren gjetting) vil inntektene være på 60 x 1 x 10.000 = 600.000kr.

og vi har 15 ansatte som driver siden. Om vi sier at de har en snittlønn på 300.000 pr år koster det med alle avgifter ca 5 millioner kroner årlig. I tillegg kommer leie av lokaler, telefoner, hosting koster mange hundre tusen, vi bruker mange hundre tusen på maskinvare hvert år osv...

Nå sa jeg ikke at man kunne kutte ut reklamen og bare få inntekter fra prisguiden. Poenget med det jeg sa var å fremheve at man faktisk kan generere inntekter på andre måter enn reklame.

Dette med filtrering av reklame er et problem på nettet i dag, og det blir trolig et større problem fremover.

... og av dette leser man at nettsidene MÅ finne andre måter å generere inntekter på.

Det er dog en forholdsvis enkel løsning på det:

 

Tilby betalingstjeneste der en kan velge bort reklamen og blokkere alle som filtrerer bort reklamen på egenhånd. Da kan en enten bruke siden slik den er i dag gratis eller betale og velge bort reklamen. Rent teknisk er det forholdsvis enkelt å løse dette og på sikt vil nok dette skje på alle nettsider om utviklingen fortsetter slik den gjør i dag, men det er jo opp til dere.

Dette er faktisk en god løsning på problemet, og jeg har faktisk tro på at man kan få flere lesere og ikke minst mer inntekter ene og alene pga dette.

Lenke til kommentar
Å sammenlikne reklame på nettet med postordreselskaper og det å si "Nei takk til uadressert reklame" er jeg ikke helt med på. Vi leverer et produkt som består av innhold (tester, nyheter osv) og reklame (som sørger for at vi har midler til å drive siden). Så kan en enten bruke siden vår eller ikke. Å ikke lese siden vår blir det samme som å si nei takk til uadressert reklame. Å filtere bort reklame er en helt annen sak slik jeg ser det. Da ser en innholdet, men er ikke villig til å "betale" for det. Blir nesten som å laste ned filmer fra nettet uten å betale for de. En ser jo innholdet, men gidder ikke å betale for det... Nå er det jo i tillegg slik at det ikke koster noe for brukerne å lese nettsider (i motsetning til aviser og blader) så vi spør ikke om alt for mye synes jeg...

Jeg ser på det som reklamefinansiert TV, man får ett innhold, i tillegg får man reklame, TV-selskapene tjener penger på det, jeg ser ikke på det som stjeling å ta opp programmet og spole over reklame. Og jeg må innrømme at jeg heller ikke ser på det som stjeling å blokkere reklamer fra hw.no. Hadde alle gjort det måtte pengene blitt tjent på en annen måte, men jeg kan fortsatt ikke se noe amoralsk i å blokkere reklamen. Man kan også bidra mye til hw.no uten å se på reklame, forumet er i mine øyne "hovedattraksjonen" til hw.no. Og her er det mange som bidrar mye.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
jeg skal være den første til å si at jeg forstår at en del reklame er irriterende. Flashreklamer med lyd og masse farger som ser ut som et sirkus. Grøsser av tanken selv... Vi prøver å være påpasselige med ikke å bruke slike annonser på Hardware, og vi sier til og med nei takk til en rekke annonsører som vil inn da de ikke passer inn i vårt miljø. På den måten mener vi at reklamen bør oppfattes som mindre irriterende. Personlig liker jeg reklamen på Hardware.no (ok, jeg er ikke objektiv..) fordi den, i hovedsak, er rettet inn mot det jeg er der for å lese om; data.

 

Helt enig, hadde dere kommet med Mr.Chaos på Hw.no så hadde jeg sannsynligvis personlig oppsøkt dere og forklart dere hvor Mr.Chaos hører hjemme :p

 

eller betale og velge bort reklamen.

 

Ganske så interesant, noe fornuftig estimat på hvor mye dette ville koste?

 

 

Edit : Til dere som mener at all reklame skal slukes rått : Det er stor forskjell på effektiv reklame og ineffektiv reklame, mange av annonsørene vet at mye av reklamen deres vil sannsynligvis bli oversett og de har allerede tatt utgangspunkt i dette. Hovedsaken er at noe av budskapet kommer frem og det gjør det jo i hovedsak på denne måten.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det er en ganske stor forskjell på reklame fra tv kontra på internett da. Det er faktisk noe helt annet spør du meg. :whistle:

 

Hvorfor det? Om hw.no basere sine reklameinntekter pr klikk eller pr unike visning hver dag og flere da blokker dette slik at de i prinsippet ser "gratis" på hw.no så får jo de et problem fordi da synker jo antall unike brukerer og hw.no får mindre penger.

 

Tv har jo ikke samme system. De har en "synsing" basert på noen få tusen seere i flere aldersgrupper på hvor mange som ser programmet. Samtidig ser de hvor populært programmet er eller i hvilken sendetid det er snakk om. Deretter får de en fast sum pr reklamesnutt basert på f.eks lengdenav reklamen samt perioden den sendes i (dato). Om du går ut og lager deg mat eller annet, så bryr de seg nada om det.

 

Syntes det er frekt av de som blokkerer hw.no reklamen å bruke hw.no. Greit, forumet har stort potensial for mye bra info laget av brukere selv. Men dette er det ingen som tvinger dem til å gjøre. Hw.no må jo lage produkttester og spennende nyheter, ellers gidder jo ingen å komme innom å lese.

 

Forumet er for meg en "hobby" der jeg bidrar hvis jeg kan eller vil. Man kan ikke regne med å få betalt for en hobby man har. Hobby er tidsfordriv, en interesse ikke en inntektskilde.

Endret av iceraven
Lenke til kommentar
Tv har jo ikke samme system. De har en "synsing" basert på noen få tusen seere i flere aldersgrupper på hvor mange som ser programmet. Samtidig ser de hvor populært programmet er eller i hvilken sendetid det er snakk om. Deretter får de en fast sum pr reklamesnutt basert på f.eks lengdenav reklamen samt perioden den sendes i (dato). Om du går ut og lager deg mat eller annet, så bryr de seg nada om det.

 

Forumet er for meg en "hobby" der jeg bidrar hvis jeg kan eller vil. Man kan ikke regne med å få betalt for en hobby man har. Hobby er tidsfordriv, en interesse ikke en inntektskilde.

At det er synsing er jo greit nok, men synsingen er jo ikke tatt ut av det blå, om undersøkelsene viser at folk ser mindre på reklame (noe de vil plukke opp), så dettes prisene tilsvarende ned. Bare fordi metoden er litt mer unøyaktig, så betyr ikke det at ovedtrendene ikke blir plukket opp. For å gi ett sammendrag, prisen selskapene får avhenger av hvor mange som ser på reklame.

 

Det er ikke snakk om å få betalt for å skrive i forumet, men du kan vel ikke nekte for at man kan bidra positivt til hw.no med å skrive bra ting på forumet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det finnes jo en del nyttige programmer man kan benytte seg av som filtrerer bort det meste av reklamen .  Jeg var vel egentlig aldri sett reklamen på HW.no. 

Noen inntekter må jo foretaket ha.

Er ikke dette innlegget ganske så selvmotsigende? Hvordan skal et nettsted klare å tjene penger på reklame dersom folk blokkerer den? Tro det eller ei, de fleste opererer med antall visninger av den faktiske reklamebiten som grunnlag for betaling. Hvis alle blokkerer denne reklamen genereres det ingen visninger, og nettstedet tjener ingen penger.

 

Gratulerer, du er en snylter :thumbdown:

Selvmotsigende? Nei. Snylter? nei.

Jeg innser at HW.no må ha noen inntekter for å kunne drive nettstedet, og reklame er en enkel måte å gjøre det på. Det synes er helt greit. Men jeg som forbruker er ikke interessert i å se all reklamen HW.no har på nettstedet sitt. Riktignok trykker jeg rundt i prisgaiden av og til, og det skaper vel litt inntekter for nettstedet.

Jeg snylter ikke på TV2 selv om jeg ikke ser på all reklamen der, men som tvseer er jeg faktisk med på å gi TV2 et større seergrunnlag for reklamen de sender. Flere seere gir bedre betalt for reklamen. Jeg vil tro det også er positivt for HW.no å ha mange brukere av nettstedet.

Dersom HW.no ikke får inn nok penger fra reklamen, må HW.no finne andre inntekter så lenge nettstedet er gratis.

Lenke til kommentar
eller betale og velge bort reklamen.

Ganske så interesant, noe fornuftig estimat på hvor mye dette ville koste?

Tja, hvis vi tar pgressums anslag om 5 millioner kr/år i omsetning og regner med at 50% av forumets 67.000 medlemer vil betale for å slippe reklame så vil det si at de ikke-betalende må se reklame for en verdi av 2,5 mill hvert år, og de 33.500 betalende må betale til sammen 2,5 mill hvert år, altså 75kr per pers. Men dette er selvfølgelig et svært grovt anslag, så jeg vil heller ta med usikkerheten og tippe 30 til 300 kr per år per pers.

 

PS. Dette blir egentlig litt feil siden de som ikke er villig til å betale trolig bruker siden mye mindre enn de betalende og således ser reklame for en langt lavere verdi enn 2,5 mill.

 

PPS. Det hadde vært interresant å satt opp en poll på hvor mange som blokkerer reklamene våre og ikke. Jeg lar det bli opp til adminer å avgjøre om de vil lage en poll eller ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
At det er synsing er jo greit nok, men synsingen er jo ikke tatt ut av det blå, om undersøkelsene viser at folk ser mindre på reklame (noe de vil plukke opp), så dettes prisene tilsvarende ned. Bare fordi metoden er litt mer unøyaktig, så betyr ikke det at ovedtrendene ikke blir plukket opp. For å gi ett sammendrag, prisen selskapene får avhenger av hvor mange som ser på reklame.

 

Det er ikke snakk om å få betalt for å skrive i forumet, men du kan vel ikke nekte for at man kan bidra positivt til hw.no med å skrive bra ting på forumet?

 

AtW

Jeg er enig i at synsingen ikke er tatt ut av det blå. Men for meg blir det forsatt vanskelig å sammenlikne spesielt mye.

 

La oss lage et eksempel (tatt ut av det blå)

 

Tv2 har la oss si 1,5 millioner faste seere av hotell cæsar ( :roll: ). Dette er vel rundt 18:30 eller 19:30 på kvelden. Dvs en periode som folk ser mye på tv? Det blir spekulasjoner som dere sikkert forstår. La oss si at mellom 19:00 og 22:00 så har tvkanalene mest seere og prisene på reklame er høyest i denne perioden. Tv2 får da betalt for at det i snitt er 1,5 millioner seere som ser på hotell cæsar uavhengig av hvor mange som faktisk switcher over til en annen kanal når programmet er slutt eller ikke er tilstede under reklamepausen mellom programmene. Om dere ikke forstår hva jeg mener, så skriver jeg sikkert dårlig :) De tar med andre ord ikke utgangspunkt i unike seere eller brukere noe hw.no gjør.

 

La oss ta hw.no eksempelet (selvsagt ut av det blå)

 

De har nå laget 5 artikler om HTPC som de tilsynelatende har lagt utrolig mye arbeid ned i. Om det da er ca 100000 unike visninger den dagen pågrunn av denne artikkelen + en del annet bra stoff og la oss si 10000 av disse har filter som tar vekk reklame (jeg vet ikke hvor mange som tar det vekk). Om de da får 1kr pr unike visning og de taper 10000,- pr dag pågrunn av dette så sier det seg selv at det er ganske urimelig med tanke på at tjenesten i seg selv er 100% gratis for oss brukere. Vi bare HJELPER dem med å tjene penger ved å vise oss på hw.no.

 

Er det riktig? Nei i mine øyne. Hvorfor? Fordi vi betaler nada for tjenesten men hjelper dem ved å være en ny unik bruker.

 

Når det gjelder forumet, selvsagt skal vi ikke ha betalt :) Og forumet er i mine øyne 50% av hele hw.no for meg, resten er nyheter, tester, bruktmarked osv.

 

Forumet er utrolig nyttig og det er mange brukere som legger sjela si i det. Veldig bra det, men de får fortsatt benytte seg av en gratis tjeneste som hw.no igjen må betale for :)

 

Jeg syntes alle skulle brukt reklamen på hw. Selv bruker jeg den flittig og bidrar med det lille jeg har :!:

Lenke til kommentar
Koster jo å drive HW.NO og alle søstersidene da. Og jeg tror ikke komplett.no og alle de andre butikkene hadde betalt like mye for en tekst: 200 GB Western Digital Harddisk 7200 rpm (trykk for å følge til butikk). Mener å huske at de hadde temmelig gode inntekter på reklamen da jeg leste noe om overskudde dems for noen månder siden. Og siden HW.no er en gratistjeneste syns jeg dette er helt greit.

Kjipt for folk med ISDN :p Tar år å loade bilder ;)

Lenke til kommentar
Tv2 har la oss si 1,5 millioner faste seere av hotell cæsar ( :roll: ). Dette er vel rundt 18:30 eller 19:30 på kvelden. Dvs en periode som folk ser mye på tv? Det blir spekulasjoner som dere sikkert forstår. La oss si at mellom 19:00 og 22:00 så har tvkanalene mest seere og prisene på reklame er høyest i denne perioden. Tv2 får da betalt for at det i snitt er 1,5 millioner seere som ser på hotell cæsar uavhengig av hvor mange som faktisk switcher over til en annen kanal når programmet er slutt eller ikke er tilstede under reklamepausen mellom programmene. Om dere ikke forstår hva jeg mener, så skriver jeg sikkert dårlig :) De tar med andre ord ikke utgangspunkt i unike seere eller brukere noe hw.no gjør.

Poemget er at summen de får per seer ikke er tatt ut av det blå, de har gode estimater på hvor mye ekstra de selger per person som er med i ratingen, og i denne summen har man allerede bakt inn alle de som switcher og ikke ser på reklamen. Det samme gjelder med klikk, prisen bestemmes utifra ett estimat for hvor mange salg ett gjennomsnittlig klikk generer.

 

AtW

Lenke til kommentar

iceraven: krone pr. visning er særdeles optimistisk. I beste fall er det det halve og i verste fall er det 1/8-del. Hadde det vært krone pr. visning hadde nok Hardware Online AS vært ganske rik akkurat nå.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Tv2 har la oss si 1,5 millioner faste seere av hotell cæsar ( :roll: ). Dette er vel rundt 18:30 eller 19:30 på kvelden. Dvs en periode som folk ser mye på tv? Det blir spekulasjoner som dere sikkert forstår. La oss si at mellom 19:00 og 22:00 så har tvkanalene mest seere og prisene på reklame er høyest i denne perioden. Tv2 får da betalt for at det i snitt er 1,5 millioner seere som ser på hotell cæsar uavhengig av hvor mange som faktisk switcher over til en annen kanal når programmet er slutt eller ikke er tilstede under reklamepausen mellom programmene. Om dere ikke forstår hva jeg mener, så skriver jeg sikkert dårlig :) De tar med andre ord ikke utgangspunkt i unike seere eller brukere noe hw.no gjør.

Poemget er at summen de får per seer ikke er tatt ut av det blå, de har gode estimater på hvor mye ekstra de selger per person som er med i ratingen, og i denne summen har man allerede bakt inn alle de som switcher og ikke ser på reklamen. Det samme gjelder med klikk, prisen bestemmes utifra ett estimat for hvor mange salg ett gjennomsnittlig klikk generer.

 

AtW

Forstår hva du mener :) Men vi betaler faktisk for å se tv i tillegg (parabol/kabeltv osv). Hw.no er en gratis tjeneste som ikke har mange andre inntektskilder, ergo vi burde støtte de istede for å snylte på de.

 

Jeg er ingen reklamekspert, men ville da tro at hw.no tjener penger unike bruker hver dag, det er vel egentlig det jeg mener alt i alt. De som da blokker fjerner da også inntektskilden de har slik at det blir mindre penger. Tv får en fast sum og på grunnlag av alt du/jeg nå har sagt av estimeringer av brukere osv så får de fortsatt en fast sum.

Lenke til kommentar
iceraven: krone pr. visning er særdeles optimistisk. I beste fall er det det halve og i verste fall er det 1/8-del. Hadde det vært krone pr. visning hadde nok Hardware Online AS vært ganske rik akkurat nå.

Det var snakk om et enkelt tall, ingenting mer. Lettere å regne med mao. Om det er 20øre pr unike bruker så ok. Men allikavel blir det mye penger av det iløpet av et år.

 

Hadde ikke hw.no tjent penger på reklame så hadde de jo ikke hatt så mye av den.

Lenke til kommentar

Tror det kun er et svært lite mindretall som er interessert i å betale for å få et reklamefritt HW.no. Nettavisen prøvde seg med det samme for ca 1/2 år siden og det floppet grundig.

Reklame er nok eneste farbare vei, og så lenge HW.no er kritiske til hvem som er annonsører og hvordan reklamene utformes, så vil nok det store flertall synes det er OK.

Forøvrig er jeg en fornøyd bruker av opera ad filter til generell surfing, men annonsene på HW.no har jeg valgt å ikke blokkere fordi de faktisk er av interesse for meg. Men kommer det for mye søppelreklame vil nok filteret skrus på også for HW.no

Lenke til kommentar

Blockingen gjør det bare verre for brukerne i lengden, iallefall om det blir en stor prosentandel av brukerne som gjør det. Etterhvert kommer det vel kanskje "innbakte" reklamer i artikler og lignende, sånn som det er på mange andre nettsteder, med klikkbare enkeltord som leder til reklameannonsører.

 

Nettsteder som dette krever enkelt og greit en fast inntekt for å kunne sørge for stabil drift, og de vil på et eller annet vis sørge for å skaffe seg den inntekten. Reklame er den minst slitsomme for alle parter, iallefall når det er i så avmålte former som den er på hw.no. At komplett informerer om Superweekend med en liste over tilbudene, ser jeg på som meget informativt, og det blir nesten som en ekstra-feature ved å besøke hw.no.

 

Bare hold jamba langt til helvete unna.. ;)

Lenke til kommentar
Blockingen gjør det bare verre for brukerne i lengden, iallefall om det blir en stor prosentandel av brukerne som gjør det. Etterhvert kommer det vel kanskje "innbakte" reklamer i artikler og lignende, sånn som det er på mange andre nettsteder, med klikkbare enkeltord som leder til reklameannonsører.

Det er jo litt smak og behag hva man plages mest av, personlig plages jeg absolutt ingenting av klikkbare ord i en artikkel som er reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar
Blockingen gjør det bare verre for brukerne i lengden, iallefall om det blir en stor prosentandel av brukerne som gjør det. Etterhvert kommer det vel kanskje "innbakte" reklamer i artikler og lignende, sånn som det er på mange andre nettsteder, med klikkbare enkeltord som leder til reklameannonsører.

PØH! Har da programvare for å ta hånd om de og jeg ... Kan ikke si 160kr for Ad Muncher var noen dårlig deal :p

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...