Gå til innhold

Vant sak:Nokia/Lefdal-bare for innendørs bruk!


Anbefalte innlegg

Synspunktene vi har her på forumet vil påvirkes av på vilken side av gjerdet vi sitter til daglig.......

Det er nok rett, men jeg tror vi som sitter på begge sider av gjerdet har lettere for å se begge sider av saken.

 

Selv bruker jeg telefonen min i regnvær (prøver å skjerme den litt), men innser at om den blir væskeskadet av det så kan jeg ikke belaste andre enn meg selv. telefonen er tross alt ikke bygget for å tåle vann (samsung d500).

 

Grensa må settes et sted og den må være ved enten vann eller ikke. En grense ved én dråpe eller fire, blir umulig å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sitter på begge sider av gjerdet
Det spørs om ikke du er i lomma på bransjen, Crazystep. Men det vil du aldri innrømme. Det du sier er at "jeg vet best i min posisjon". Det er det jo ikke du selv som bør bedømme.

 

Forøvrig bruker jeg ALDRI telefonen i regnvær....go figure! Har den med i båt...stor cabincruser....men alltid innendørs eller i veske. Aldri utsatt for vann eller væske........

Endret av askeladden2004
Lenke til kommentar
sitter på begge sider av gjerdet
Det spørs om ikke du er i lomma på bransjen, Crazystep. Men det vil du aldri innrømme. Det du sier er at "jeg vet best i min posisjon". Det er det jo ikke du selv som bør bedømme.

Nei, du får jo tro hva du vil.

 

Isåfall syns jeg det er rart at jeg, som skrevet i mange andre tråder her, har hjulpet kunder gjennom forbrukerrådet, kjørt saker mot produsentene, konfrontert EE-bransjen i forhold til forbrukerkjøpsloven osv osv.

 

Om jeg da allikevel er i lomma på bransjen, så er vel vi alle det?

 

Problemet i dag er produsentene som gir f... i alt som heter lover og rettigheter og så sitter forhandlerne igjen med Svarte-Per (klager, søksmål + + +).

 

Vi har ikke råd til å gjøre annet enn å følge vedtakene til produsentene/verkstedene og de er meget lite velvillige til å hjelpe oss.

Lenke til kommentar

Sitter i samme posisjon som Crazysteps, da jeg jobber i butikk. Imidlertid så er det en fotobutikk og ikke mobilbutikk, men mener også dette er relevant. Digitalkamera er også meget følsomme for regn.

 

Til tross for at jeg jobber i butikk, mener jeg bestemt at forhandler/produsent har et ansvar i å opplyse til kunden at varen er meget følsom for regn, og at skader som en følge av væske ikke nødvendigvis dekkes av garantien. Jeg pleier å si til de som kjøper digitalkamera at de så godt som mulig må skjerme den for regn da så mye som en regndråpe på feil sted kan føre til problemer. De fleste som blir fortalt dette, blir litt overrasket, og da sier det seg selv at informasjon til kundene ikke er god nok. Uansett er det bedre å være ærlig til å begynne med, og derfor kanskje slippe at kunden får problemer som en følge av væskeskader senere. Ja, det står opplyst i bruksanvisningen, men vi VET at de fleste bare blar fort gjennom bruksanvisningen og overser alle varsler om uriktig bruk.

Lenke til kommentar
Sitter i samme posisjon som Crazysteps, da jeg jobber i butikk. Imidlertid så er det en fotobutikk og ikke mobilbutikk, men mener også dette er relevant. Digitalkamera er også meget følsomme for regn.

 

Til tross for at jeg jobber i butikk, mener jeg bestemt at forhandler/produsent har et ansvar i å opplyse til kunden at varen er meget følsom for regn, og at skader som en følge av væske ikke nødvendigvis dekkes av garantien. Jeg pleier å si til de som kjøper digitalkamera at de så godt som mulig må skjerme den for regn da så mye som en regndråpe på feil sted kan føre til problemer. De fleste som blir fortalt dette, blir litt overrasket, og da sier det seg selv at informasjon til kundene ikke er god nok. Uansett er det bedre å være ærlig til å begynne med, og derfor kanskje slippe at kunden får problemer som en følge av væskeskader senere. Ja, det står opplyst i bruksanvisningen, men vi VET at de fleste bare blar fort gjennom bruksanvisningen og overser alle varsler om uriktig bruk.

Ja, der har du forsåvidt rett.

 

Vi burde opplyse kunden om hver minste detalj i bruksanvisningen. Vi burde lære kunden å bruke mobiltelefon hver eneste gang han/hun bytter i ny. Vi burde henge opp store plakater i butikken om vettig mobilbruk.

 

MEN: 1: Det har vi ikke tid til. 2: Det har vi ikke plikt til. 3: Det burde være unødvendig.

(Fantastisk unyttig innlegg av undertegnede, men hva skal man si? Folk må ta snart begynne å ta ansvar for egne handlinger.)

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Nå misforstår du meg her.

 

Mener ikke at vi skal fortelle folk om hver eneste lille detalj, men væskeskader er en såpass viktig detalj at vi burde fortelle om akkurat dette. Det tar kanskje 10-15 sekunder. I tillegg pleier jeg å be de være forsiktige med skjermen om de ikke samtidig kjøper veske. Disse to raske formaningene hjelper både kunden og oss unna mange problemer, og er i begge parters interesse. Vi ser jo selv hva som er hovedårsak til at ting går i stykker, og i mitt tilfelle er det væske og knust LCD skjerm. Ansvar for egne handlinger, greit nok det, men det kan også gi butikken unødvendige problemer om kunden er uforsiktig nok til å utsette gjenstanden for væske.

 

Andre ting er kundene mer oppmerksomme på, som for eksempel støt, at den ikke skal åpnes og lignende. I de tilfeller der kameraet er mistet i bakken, er det ingen som krever at det går på garanti eller reklamasjon. Men har møtt på kunder som faktisk mener at vi burde gå gjennom alt av advarsler i bruksanvisningen, selv advarsler om at man ikke må prøve å spise batteriet (type: ikke prøv å tørke katten din i mikrobølgeovnen). Disse har da så klart gjort noe dumt og får ikke reparasjon dekket av garantien.

 

Så om du leser mitt innlegg på nytt, så ser du at jeg spesifikt nevner væskeskader, og at vi bør opplyse om dette. Du velger jo selv hva du vil opplyse dine kunder om, men jeg kommer til å fortsette med å opplyse om faren ved så mye som en dråpe på feil sted og at man skal være forsiktige med skjermen. Såpass tid gir jeg de jeg ekspederer... de kjøper tross alt en gjenstand som for de fleste er et saftig innhogg i økonomien.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke det først og fremst bør være opp til butikken å måtte opplyse om såpass "store ting". Skikkelig merking av produktemballasjen fra produsentens side bør være et krav. Når mobiltelefoner ikke er beregnet for utendørs bruk bør dette stå svært tydelig merket: Advarsel: Ikke beregnet for utendørs bruk" .Alle vil jo automatisk tro at et slikt produkt faktisk er ment å kunne bli brukt utendørs, uansett i hvilket land man måtte befinne seg i, og at noe slikt bare opplyses med små bokstaver fra produsenten er for dårlig.

Lenke til kommentar

Nå er de vel strengt tatt beregnet på utendørs bruk. Det er vel heller regnvær det ikke er beregnet for. Uansett står ikke dette på emballasjen, og da sparer vi både tid og får mer fornøyde kunder når vi tar oss tid de få sekundene det tar å opplyse om dette.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

det er flott at du vant!

Jeg slet selv med lefdal i 6 mnd grunnet en mobiltelefon med gjentagende feil, de gav meg på den 5 returen ny mobil, selvom jeg hadde krevd det fra den 3.

 

fikk heller ingen lånetelfon (de hadde ikke flere) og ingen kompensasjon eller renter imellom/ettertid. selv om jeg valgte en billigere telefon.

Men nå er jeg fornøyd med t630, ericcson holder alltid litt lengre enn de andre..

Lenke til kommentar
Nå misforstår du meg her.

 

Mener ikke at vi skal fortelle folk om hver eneste lille detalj, men væskeskader er en såpass viktig detalj at vi burde fortelle om akkurat dette. Det tar kanskje 10-15 sekunder. I tillegg pleier jeg å be de være forsiktige med skjermen om de ikke samtidig kjøper veske. Disse to raske formaningene hjelper både kunden og oss unna mange problemer, og er i begge parters interesse. Vi ser jo selv hva som er hovedårsak til at ting går i stykker, og i mitt tilfelle er det væske og knust LCD skjerm. Ansvar for egne handlinger, greit nok det, men det kan også gi butikken unødvendige problemer om kunden er uforsiktig nok til å utsette gjenstanden for væske.

 

Andre ting er kundene mer oppmerksomme på, som for eksempel støt, at den ikke skal åpnes og lignende. I de tilfeller der kameraet er mistet i bakken, er det ingen som krever at det går på garanti eller reklamasjon. Men har møtt på kunder som faktisk mener at vi burde gå gjennom alt av advarsler i bruksanvisningen, selv advarsler om at man ikke må prøve å spise batteriet (type: ikke prøv å tørke katten din i mikrobølgeovnen). Disse har da så klart gjort noe dumt og får ikke reparasjon dekket av garantien.

 

Så om du leser mitt innlegg på nytt, så ser du at jeg spesifikt nevner væskeskader, og at vi bør opplyse om dette. Du velger jo selv hva du vil opplyse dine kunder om, men jeg kommer til å fortsette med å opplyse om faren ved så mye som en dråpe på feil sted og at man skal være forsiktige med skjermen. Såpass tid gir jeg de jeg ekspederer... de kjøper tross alt en gjenstand som for de fleste er et saftig innhogg i økonomien.

hvor jobber du hen?

Jeg fikk plutsleig lyst til å handle hos deg :thumbup:

 

riktignok har jeg ikke penger, men når jeg skulle ha nok penger til et speilrefleks... ;)

Lenke til kommentar
Nå er de vel strengt tatt beregnet på utendørs bruk. Det er vel heller regnvær det ikke er beregnet for. Uansett står ikke dette på emballasjen, og da sparer vi både tid og får mer fornøyde kunder når vi tar oss tid de få sekundene det tar å opplyse om dette.

Har faktisk sett på dette som så utrolig opplagt at jeg ikke har vurdert å informere kundene om det engang.

 

Virker rart om man ikke skjønner at en mobil ikke tåler vann, selv om det bare er noen dråper. På de aller fleste modeller kan man jo se hovedkortet gjennom én eller annen sprekk og da er det ganske innlysende at den ikke er spesielt polstret/isolert mot slike ting.

 

Men, skal se hvordan kundene reagerer når jeg minner dem på det.

Mulig de som kjøper kamera tenker mindre på dette enn mobilkunder. Jeg anser mitt digitale kompaktkamera for å tåle mye mer vær enn mobilen f.eks. kanskje dette er totalt feil?

Lenke til kommentar

mulig det. Sony kameraet vi hadde fikk ødelagt skjerm, dette mente de skyldes at den hadde havnet i klemme. Heldigvis gikk det gjennom likevel.

 

Jeg skal faktisk vedgå at jeg trodde en periode av D70 kameraet mitt tålte litt bilder ute i småregn, lett snø. Men Valgte å ikke prøve skjebnen i frykt av at det var like skjørt som mobilene.

Personlig bruker jeg M65 i dårlig vær.

Lenke til kommentar

Det kunne uansett være lurt om flere produkter i det minjste i brukerveiledningen hadde med info om hva de absolutt ikke tålte, gjerne at ansatte i butikken sier at en ikke bør få vann/væske på den. Selv opplevd brukermanualer hvor det ikke står opplyst overhodet hva varen tåler/ikke tåler. Blir da litt vanskelig som forbruker å gjette seg til, ihvertfall om du i utgangspunktet ike har så god peiling på slikt

Lenke til kommentar

Joda, det er sant. Regnvær er stort sett ikke like attraktivt fotovær som penvær for de aller aller fleste. Allikevel ser man turister som uansett vær skal ha bilder av slottet, stortinget og andre severdigheter. I de tilfeller jeg husker det, passer jeg derfor på å nevne dette sånn for sikkerhets skyld.

 

Av mobiltelefon har jeg en gammel Nokia 6110. Den er nå 7 år gammel, og har vel overlevd både væske (regnvær) og slag (selv om jeg prøver å være litt forsiktig med den). Tror det er den eneste mobiltelefonen som ville overlevd et atomangrep :!: Det er faktisk den telefonen jeg bruker til daglig... kjempetelefon da jeg ikke bryr meg om annet enn å ringe og sende SMS.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Joda, det er sant. Regnvær er stort sett ikke like attraktivt fotovær som penvær for de aller aller fleste. Allikevel ser man turister som uansett vær skal ha bilder av slottet, stortinget og andre severdigheter. I de tilfeller jeg husker det, passer jeg derfor på å nevne dette sånn for sikkerhets skyld.

 

Av mobiltelefon har jeg en gammel Nokia 6110. Den er nå 7 år gammel, og har vel overlevd både væske (regnvær) og slag (selv om jeg prøver å være litt forsiktig med den). Tror det er den eneste mobiltelefonen som ville overlevd et atomangrep :!: Det er faktisk den telefonen jeg bruker til daglig... kjempetelefon da jeg ikke bryr meg om annet enn å ringe og sende SMS.

Det må vel kunne sies å være det store aberet med utviklingen på både mobil- og kamerafronten... De tåler rettogslett mye mindre! Husker for endel år siden da 3210 hadde vært en stund på markedet. Vi hadde konkuranser om hvem som klarte å sparke den lengst inn i skog og mark. Fant du igjen batteri, telefon og deksel kunne du banne på at virket hver gang :) Kan ikke se for meg at jeg gjør det samme med D500... Mobilen kjøpt i 94 virker fortsatt som bare det, men kan dra ganske mange nyere telefoner ut av skuffen som ikke virker lenger...Bruken har vært tilnærmet den samme. Spørsmålet er hvor grensene bør gå for hva man skal godta av "skjørhet" på de nye telefonene.

 

Personlig vurderer jeg å gå i anskaffelse av en mer robust telefon (f.eks. gode gamle 6250 med styrthjelmen) til bruk på fjellet osv. Er utrolig hvor fuktig telefonen blir av å ligge i lomma når man kjører telemark. Har jo ikke hatt den i kontakt med snø eller annet, lomma er helt tørr, men det ligger et dugglag på telefonen...Uforsvarlig bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...