Gå til innhold

Nokia presenterer N70, N90 og N91 (fantastisk) :p


Anbefalte innlegg

Og for å illustrere forskjellen på optisk og digital zoom:

 

Opprinnelig bilde:

1.jpg

 

Zoom'et inn med optisk zoom:

2.jpg

 

Zoom'et inn med digital zoom:

3.jpg

 

Da ser man kanskje at digital zoom ikke er mye verdt? Ikke akkurat noe å fremkalle... Men regner med de fleste hadde peil på dette fra før. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20x digital zoom er totalt ubrukelig. Digital zoom er i det hele tatt totalt ubrukelig, og kun et salgstriks som produsenter og elkjeder bruker for å lokke uvitende kunder til å kjøpe produktene. Det eneste som teller er optisk zoom, og det har de foreløpig bare i Asia.

 

Carl Zeiss er ingen revolusjon. SE K750i har minst like bra optikk som N90, bare at de ikke har valgt å fokusere på optikkens navn.

 

Hva angår K750i:

Nytt:

2 MP kamera og RDS radio

Grunn til å kalle revolusjon?

Nja....

Hadde det bare dreid seg om 2 mpx, så nei. Det handler over hodet ikke om oppløsning, men om optikk. Så jo, det var en revolusjon, ikke pga. oppløsningen på 2 mpx, men pga. ekte optikk (autofokus).

Ok, skjønner bedre hva du mener nå, og kunne ikke vært mer enig!

20x digital zoom blir vel helt ut på viddene kan jeg tenke meg..

2x er greit nok.

 

OT:

Forresten; Sharp 902 som selges i Sverige, har 2 megapixler, autofokus

og 2x optisk zoom. Det er andre boller det, det skal jeg love deg! :p

Endret av SuperEmil
Lenke til kommentar
Dette er jo en diskusjon som aldri kommer til å ende, kameraet bruker jo akkurat samme teknologi som alle andre kameraer, det er bare kraftig forbedret med optikk...! (for å sitere deg...;))

 

Nei, skal man kalle kameraet en revolusjon, må man nok kalle skjermen en revolusjon også, og vice verca.

Det er jo her du tar helt feil. Skjermen til N90 er akkurat som alle andre skjermer - bruker TFT-teknologi, bare bedre oppløsning.

Det er nettopp dette jeg mener, det blir en diskusjon om definisjoner! Jeg synes ikke optikk er en revolusjon, burde kommet for lenge siden!

 

Og du må jo innrømme at prisippene er de samme for alle typer digitale kameraer, bare at du hiver inn noen linser slik at du får autofokus er i og for seg ikke noe fantastisk. Det bygger på allerede velkjent teknologi fra kameraer.

Det samme er tilfellet med skjermer, de du får på mobilen er akkurat det samme som du har blitt sett utviklet andre steder, og det var jo bare et tidsspørsmål om når det kom til å finne veien til en mobiltelefon. Ergo, revolusjon på skjerm = revolusjon på kamera. :D

Lenke til kommentar

Jeg vil si K750 er en revolusjon fordi du har puttet inn omtrent ALLE DE BESTE SPESIFIKASJONENE inn på en og samme mobil. Du finner ikke mobiler som har bedre kamera, ikke mobiler som har bedre mp3-spiller, radio, minneløsning osv. Det eneste på K750 som ikke er markedsledende, er skjermen, men der har SE gjort et valg for å lage mobilen så liten og billig som mulig, og jeg kan ikke si at det var et dårlig valg.

 

Den er billig og fullkommen - hva skal man trekke for når man tester den - bortsett fra at man kunne betalt 1000 kroner mer for en dårligere symbian-mobil, eller at den har et par feil med operativsystemet, som alle andre nykomlinger?

 

N90 derimot, har en del store mangler(stor og tung og dårlig batterikapasitet blant annet) så totalinntrykket for den jevne bruker er ikke som K750i.

 

Jeg vil konkludere med at kameraet til K750i er en revolusjon, og det er N90 sitt også (video). Skjermen til N90 er også revolusjonerende. Men som HELHET er K750 den mest revolusjonerende fordi den er så balansert - den dekker omtrent alle behov. N90 har noen abere som garantert vil stoppe mange kunder fra å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Og for å illustrere forskjellen på optisk og digital zoom:

 

Zoom'et inn med optisk zoom:

2.jpg

 

Zoom'et inn med digital zoom:

3.jpg

 

Da ser man kanskje at digital zoom ikke er mye verdt? Ikke akkurat noe å fremkalle... Men regner med de fleste hadde peil på dette fra før. :innocent:

K750 har ikke optisk zoom.

Lenke til kommentar
Flott sagt! :yes:

Vil dette endelig få slutt på denne "revolusjon"-diskusjonen?

Føler at temaet er begynner å nærme seg ferdig diskutert ja. :p Nå føler jeg at jeg har "dissa" N90 mye her, men jeg synes jo telefonen er spennende fordi. Kommer nok til å ta meg en tur for å prøve den. Det som irriterer meg mest ved den er at den ikke har radio (noe den burde hatt med den sinnsyke størrelsen) og at det er antydet at den kanskje er litt treg, hvis ikke kunne jeg jo nesten vurdert å kjøpe den... Har hatt SE P900 før, så er vant til litt størrelse i lomma. :p

 

K750 har ikke optisk zoom.

Nei, har jeg noen gang påstått det? Tok opp emnet bare fordi en påstod at det var veldig bra at N90 hadde 20x digital zoom, og ville bare bevise at digital zoom er ubrukelig...

Lenke til kommentar
Jeg vil si K750 er en revolusjon fordi du har puttet inn omtrent ALLE DE BESTE SPESIFIKASJONENE inn på en og samme mobil. Du finner ikke mobiler som har bedre kamera, ikke mobiler som har bedre mp3-spiller, radio, minneløsning osv. Det eneste på K750 som ikke er markedsledende, er skjermen, men der har SE gjort et valg for å lage mobilen så liten og billig som mulig, og jeg kan ikke si at det var et dårlig valg.

 

Den er billig og fullkommen - hva skal man trekke for når man tester den - bortsett fra at man kunne betalt 1000 kroner mer for en dårligere symbian-mobil, eller at den har et par feil med operativsystemet, som alle andre nykomlinger?

 

N90 derimot, har en del store mangler(stor og tung og dårlig batterikapasitet blant annet) så totalinntrykket for den jevne bruker er ikke som K750i.

 

Jeg vil konkludere med at kameraet til K750i er en revolusjon, og det er N90 sitt også (video). Skjermen til N90 er også revolusjonerende. Men som HELHET er K750 den mest revolusjonerende fordi den er så balansert - den dekker omtrent alle behov. N90 har noen abere som garantert vil stoppe mange kunder fra å kjøpe den.

Revolution = at noget gammelt bliver omstyrtet for at noget fundamentalt nyt kan opstå.

 

Evolution = de forbedringer/forandringer, som finder sted i kraft af udviklingen.

 

Så hvis K750 er noget, så er det højst en evolution

 

Men iøvrigt er din lovprisning af K750 stærkt overdreven. Hvad muligheder angår, kan den slet ikke hamle op med MS- og Symbian-telefonerne.

 

Den er langsom til billeder - vedr. zooming, skifte billeder og tage billeder.

 

Videoen er stadig elendig kvalitet.

 

Skærmens opløsning er ringe.

 

Man kan ikke udnytte den fulde styrke i fotolyset, hvis man skal bruge den som lommelygte.

 

Dårligt joystick.

 

Ingen 3g.

 

Radioen dårlig til at fange signal sammenlignet med alle de Nokiaer, jeg har prøvet.

 

Elendig beskedhukommelse - og ingen mulighed for at gemme beskeder på hukommelseskortet.

 

Plasticagtigt design.

 

Alt for mange fejlbehæftede eksemplarer i omløb, som ikke bare lader sig "fixe" ved hjælp af en FW-opdatering. Fx kan en opdatering jo ikke reparere den kamerafejl, som skyldes en dårligt isat ledning.

 

Og det var så lige, hvad jeg kunne komme i tanker om i første omgang. Bare sig til, hvis I vil have mere. ;)

Lenke til kommentar
Finnes det noen telefoner med optisk zoom på kameraet? :hmm:

Jada, kan blant annet komme på Sharp V602SH og Samsung SPH-2300 i farten, begge disse har optisk zoom. Men er vel stort sett i Asia de er å finne foreløpig.

... Og Sharp 902 og 903, som "hører til" Vodafone.

 

Og det er vel i tillegg en god del mobiler i Asia som har optisk zoom.

Lenke til kommentar
Midt i all dene diskusjonen. Er det noen som har fått noe håndfast informasjon om vi kan forvente telefonen snart? Så at Komplett hadde utsatt den til 19.September nå...det er en måned til.

Tror vi kan gi opp å finne ut når den kommer. Har blitt utsatt snart 2 måneder.

Lenke til kommentar
Hvis jeg leser ordet "revolusjon" én gang til nå, så går jeg i frø! :blink:

Revolusjon! Nei, vi har slutta nå. :p

 

Midt i all dene diskusjonen. Er det noen som har fått noe håndfast informasjon om vi kan forvente telefonen snart? Så at Komplett hadde utsatt den til 19.September nå...det er en måned til.

Nope, er vel like uvisst som de fleste andre mobil-"slipp". Det eneste man kan være trygg på er at mobiler ikke kommer når de skal. ;)

Lenke til kommentar
Ser at flere nettbutikker har fått inn N90 på lager.

 

Så det er slik at den har kommet ut?

Ting tyder jo på det om forhandlerne har fått dem inn. Og det er ikke bare prisguiden som lyver, det er virkelig forhandlerne som har den på lager?

 

Nokia pleier å gi ut pressemelding når deres største modeller blir sendt ut til butikkene, men kanskje de unngikk det nå for å unngå negativ omtale. Ren gjetting fra min side altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...