Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Brodsky: Er det noen spessiell grunn til at du gikk for Linux Mint på en og PCLinuxOS på den andre?

For å gjøre det litt enklere for deg selv, så hadde det kanskje vært bedre og gått for Linux Mint med Xfce på begge to.

Når det gjelder skjermkortet på PC`en, så kan du prøve og installere Nvidia Driverne. Jeg vil tro at NVIDIA Driverne du installerer på Linux Mint bør fungere rimelig bra.

Du kan også ta en titt i BIOS og se hva du finner om skjermkort der inne.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wil skrev (På 24.4.2022 den 18.14):

Brodsky: Er det noen spessiell grunn til at du gikk for Linux Mint på en og PCLinuxOS på den andre?

For å gjøre det litt enklere for deg selv, så hadde det kanskje vært bedre og gått for Linux Mint med Xfce på begge to.

Når det gjelder skjermkortet på PC`en, så kan du prøve og installere Nvidia Driverne. Jeg vil tro at NVIDIA Driverne du installerer på Linux Mint bør fungere rimelig bra.

Du kan også ta en titt i BIOS og se hva du finner om skjermkort der inne.

Klarte ikke å få nettverkskortet til å fungere på den første maskinen. Husker ikke helt problemet annet enn at jeg fant hundrevis av forskjellige veiledninger på nett (noe som tyder på at jeg ikke var den første med samme problem). Fikk ingen av dem til å virke. Fant så en som i kommentarene under en slik veiledning anbefalte PCLinuxOS. Det funket "rett ut av boksen".

Mint var egentlig det jeg var interessert i, så da kjører jeg det på min maskin. Så kan barna finne ut av PCLinuxOS selv.

Jeg tror forresten at skjermkortet fungerer helt fint (får svært forskjellige resultater på div benchmark når jeg bytter mellom Nvidia og Intel). Tror problemet ligger i måten jeg prøvde å sjekke det på.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Hvis det er nettverkskortet som er problemet, så går det an å kjøpe enten et enkelt og billig PCI Express Intel Nettverkskort hvis det er stasjonær eller et billig og enkelt USB Nettverkskort hvis det er Laptop.

Det sikreste valget når det gjelder f. eks Nettverkskort i Linux er som regel og velge Intel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hva med og kjøre en oppdatering via Terminal (altså apt-get), så vil den gjøre samme jobben. Så kan du igjen åpne oppdateringsprogrammet og se om denne oppdateringen fremdeles kommer opp.

Forøvrig er det litt spennende at du får tekst både på Norsk og Engelsk samtidig.

Hvis denne oppdateringen fremdeles da kommer opp, så kan du kjøre noe slikt som apt-get autoremove (tror jeg det heter på Debian baserte Distroer).

Lenke til kommentar

nei, automatisk oppdatering som sådan fungerer.

senest i går kveld kom det en bulk på 5-6 stk. (Mint)

bare reagerte på "ny versjon", som jeg liksom forestilte meg kun var hvert jubelår omtrent.

men generelt, har det blitt mer "mas" med oppdateringer enn bare for 3-4 år siden er mitt inntrykk? F.eks. "linux kjernen" som krever omstart, var sjeldent syn hvis jeg ikke husker feil. Men verden har jo blitt mer innviklet i mellomtiden også, så kanskje derfor :p

Lenke til kommentar

Har vært noen oppdateringer av update manager i det siste, ikke noe galt på din maskin. Kan ikke huske at det har vært så mange oppdateringer av update manager så tett oppi hverandre tidligere. Ny Mint versjon bør komme i nær fremtid, mulig det er noen forberedelser til det. Men varsel om nye Mint versjoner har tidligere kommet via system reports og den oppdateringen ser ut til å være sin egen greie.

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 23.6.2022 den 11.22):

nei, automatisk oppdatering som sådan fungerer.

senest i går kveld kom det en bulk på 5-6 stk. (Mint)

bare reagerte på "ny versjon", som jeg liksom forestilte meg kun var hvert jubelår omtrent.

men generelt, har det blitt mer "mas" med oppdateringer enn bare for 3-4 år siden er mitt inntrykk? F.eks. "linux kjernen" som krever omstart, var sjeldent syn hvis jeg ikke husker feil. Men verden har jo blitt mer innviklet i mellomtiden også, så kanskje derfor :p

Det er en bra ting at en får oppdateringer. En kan selv velge når det passer å ta oppdateringene. Går veldig raskt å fint, og holder systemet oppdatert og sikkert. Men ja det har vært mye oppdateringer i det siste (ubuntu).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det har vært updates til mintupdate manager.

Quote
mintupdate (5.8.6) vanessa; urgency=medium
 
* l10n: Update translations
* l10n: Update files
 
-- Clement Lefebvre <[email protected]> Sun, 26 Jun 2022 16:00:29 +0200
 
mintupdate (5.8.5) vanessa; urgency=medium
 
[ Michael Webster ]
* automation: Don't rely solely on systemd behavior for enabling/ (#737)
 
-- Clement Lefebvre <[email protected]> Wed, 22 Jun 2022 08:49:13 +0200
 
mintupdate (5.8.4) vanessa; urgency=medium
 
[ Michael Webster ]
* postinst: Be sure the upgrade and autoremove services are disabled.
 
[ Clement Lefebvre ]
* Revert "Bump debhelper version."
 
-- Clement Lefebvre <[email protected]> Tue, 21 Jun 2022 21:52:28 +0200
 
mintupdate (5.8.3) vanessa; urgency=medium
 
[ Michael Webster ]
* Bump debhelper version.
* automation: Remove multi-user.target hooks.
 
-- Clement Lefebvre <[email protected]> Tue, 21 Jun 2022 15:03:28 +0200
 
mintupdate (5.8.2) una; urgency=medium
 
* Remove support for AppIndicator
 


Git-changelog

  • Liker 1
Lenke til kommentar

oppdaget et nytt ikon på oppgavelinja, noe med fargetemperatur, daytime, etc.

p11xmgo.png

hmxz2HC.png

uEKHDzA.png

vet ikke om jeg har vært borti noe taster, eller har "alle" fått denne? (Mint)

noen som har peil på hva den saken er/gjør? har liksom ikke turt å klå noe med den :p

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

oppdaget et nytt ikon på oppgavelinja, noe med fargetemperatur, daytime, etc.

p11xmgo.png

hmxz2HC.png

uEKHDzA.png

vet ikke om jeg har vært borti noe taster, eller har "alle" fått denne? (Mint)

noen som har peil på hva den saken er/gjør? har liksom ikke turt å klå noe med den :p

Det er ikonet til et program som heter Redshift og det brukes til å endre fargetempen når det er mørkt ute slik at det blir mer behagelig for øynene da. Nytig sak :)

Lenke til kommentar
dabear skrev (45 minutter siden):

Noen som veit om det er mulig å oppgradere fra ubuntu 20.04.04 til 22.04 uten en komplett reinstallasjon?

Ser det finnes guider på nett. Men Uansett hvilke varianter jeg velger i update manager så ser det ut til at jeg må oppgradere først via 21.10

Du trenger ikke å først oppdatere til 21.10.

Jeg har ikke sett noen guider som sier det heller.

https://www.cyberciti.biz/faq/upgrade-ubuntu-20-04-lts-to-22-04-lts/

Lenke til kommentar

LTS oppgradering pleier å bli tilgjengelig når x.04.1 utgaven er lansert. Som pleier å være rundt slutten av juli eller i august. 

Er en måte å tvinge igjennom å oppgradere til x.04 med do-release-upgrade. Er flere guider, stort sett bare å søke på ubuntu upgrade 20.04 to 22.04. Må muligens legge til lts og evt. do-release-upgrade

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...