Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

dabear skrev (1 time siden):

Noen som veit om det er mulig å oppgradere fra ubuntu 20.04.04 til 22.04 uten en komplett reinstallasjon?

Ser det finnes guider på nett. Men Uansett hvilke varianter jeg velger i update manager så ser det ut til at jeg må oppgradere først via 21.10

https://linuxconfig.org/how-to-upgrade-ubuntu-to-22-04-lts-jammy-jellyfish

sudo do-release-upgrade 

må kanskje erstattes med: sudo do-release-upgrade -d

Da 22.04 ikke er released før i juli/august

Jeg er ikke helt sikker på om den går veien om 21.10 eller ikke om du bruker -d option.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dabear skrev (4 timer siden):

Noen som veit om det er mulig å oppgradere fra ubuntu 20.04.04 til 22.04 uten en komplett reinstallasjon?

Ser det finnes guider på nett. Men Uansett hvilke varianter jeg velger i update manager så ser det ut til at jeg må oppgradere først via 21.10

Hvis du er eventyrlysten, kan du bare legge inn den release'n du vil ha manuelt i /etc/apt/sources.list, så er det bare å be til høyere makter og ta:

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade

Lenke til kommentar

Man trenger ikke og oppgradere til Current/Daily på en PC som er i bruk til vanlig da. Man klarer seg sikkert med den siste stabile versjonen.

Jeg mener forøvrig at når jeg holdt på å leika meg med *buntu (fikk vel 18.04 versjonen den gang tror jeg), så forandra installerte jeg et eller annet med do-release eller noe sånt også forandra jeg på sources fila også oppgraderte jeg. Tror ikke jeg gikk via noen andre versjoner.

Hvis man skal prøve Daily/Current, så kan det være lurt og enten prøve det i VirtualBOX eller om man har en egen PC som det ikke er så nøye med om installasjonen feiler.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

denne (Mint)

P1WStwn.png

hvor finner man dette "filteret"? ikke noe punkt i menyene i oppdateringsbehandler såvidt jeg kan se.

at det ble kluss i utgangspunktet, er at jeg avbrøt nedlastingen av et knippe oppdateringer her en kveld, fordi det gikk i sneglefart. Da poppet det opp et vindu som spurte om å "ignorere og fortsette" (husker ikke eksakt ordlyd) men jeg sa "ja," også prøvde den vel å installere de få Kb som var lastet ned, innbiller jeg meg.

Jeg har forøvrig en ødelagt fil til, fra tidligere i sommer også, med lignende "problematikk" men bare latt det være.

Men nå tenkte jeg omsider å rette på det om mulig.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

denne (Mint)

P1WStwn.png

hvor finner man dette "filteret"? ikke noe punkt i menyene i oppdateringsbehandler såvidt jeg kan se.

at det ble kluss i utgangspunktet, er at jeg avbrøt nedlastingen av et knippe oppdateringer her en kveld, fordi det gikk i sneglefart. Da poppet det opp et vindu som spurte om å "ignorere og fortsette" (husker ikke eksakt ordlyd) men jeg sa "ja," også prøvde den vel å installere de få Kb som var lastet ned, innbiller jeg meg.

Jeg har forøvrig en ødelagt fil til, fra tidligere i sommer også, med lignende "problematikk" men bare latt det være.

Men nå tenkte jeg omsider å rette på det om mulig.

Nå er ikke jeg noen ekspert men jeg tror kanskje disse 3 linjene (i terminal) kan løse det:

sudo apt --fix-missing update
sudo apt update
sudo apt install -f

https://www.makeuseof.com/how-to-find-and-fix-broken-packages-on-linux/

Det jeg har gjort selv ved problemer (kubuntu) er at jeg har kjørt (apt eller apt-get) for å oppdatere systemet:

sudo apt update

sudo apt upgrade

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg noen ekspert men jeg tror kanskje disse 3 linjene (i terminal) kan løse det:


sudo apt --fix-missing update

sudo apt update

sudo apt install -f

kjørte det, og ser ut som den hentet noe(?)

YMAm35D.png

men ikke sikker på disse er relatert til de to ødelagte filene som jeg nevnte :hmm:

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

ja, mistenker vel at det er fikset (muligens med den koden du postet)

når jeg åpner Synaptic og i bunn av rammen, det med info om antall pakker osv. -står det 0 ødelagt, så slår meg til ro med det.

jeg ser det er en Apply (bruk) knapp øverst i Synaptic, men den var fortsatt grået ut etter at jeg trykte fix, så da var det vel ikke noe reparasjon som ble hentet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

eller, en annen hypotese,

- kan det være at Oppdateringsbehandler har blitt såpass smart etterhvert at den selv scanner/finner og laster ned ødelagte pakker på nytt på et senere tidspunkt? Må innrømme at jeg ikke husker navnet på de to ødelagte pakkene, så har sikkert ikke lagt merke til selv om de evt. har kommet sammen i en bolk med andre oppdateringer på et tidspunktet.

I så fall er jo Synaptic/fiks ødelagte pakker overflødig (med mindre man ønsker fix med det samme)

Men det er vel kanskje bare "ønsketenkning" for alt jeg vet :p

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
wil skrev (8 timer siden):

Er det noen spesiell grunn til at noen av dere bruker Norsk språk grafisk grensesnitt?

Ut i fra bildene som dere legger ut så ser det ut som at det er helt på bærtur i forhold til om man har det på Engelsk/Amerikansk.

Eller fungerer det bra med Norsk språk?

Jeg bruker Norsk og synes det fungerer bra. Har prøvd mange distroer og det er forskjeller der noen kan ha en del tekst som ikke er oversatt og da vil enkelte ting stå på engelsk. Funker fint for meg slik det er.

Har faktisk bidratt tidligere i Solus distroen og overstt en del til Norsk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var litt usikker på om Linux hadde strømstyring innebygget, så jeg installerte programmet TLP.

Installerte tlp programmet på et par laptopper (Ubuntu KDE 22.04 og Linux Mint 21). Link til programmets hjemmeside:
https://linrunner.de/tlp/index.html
Dette programmet skal kunne styre strøm modus for maskinen. Etter det jeg forsto så skal det være nok å bare installere programmet, og sjekke at det er aktivt med kommandoen: tlp-stat -s

Nå har jeg ikke noe sammenligning med før installasjon, men mitt inntrykk er at det virker som om prosessor kjører i noe som tilsvarer balansert modus i Windows når AC er tilkoblet, og mer "power save" når den kjører på batteri. Ganske likt det Windows gjør altså. Jeg ser at cpu temperatur holder seg lavere enn før, og nå på samme nivå som Windows 10 klarer når maskinen er tilkoblet strøm.

Der er en etc\tlp.conf fil der en f.eks kan sette at batterilading skal stoppe på 80%.

Om strømstyring er innebygget så vil ikke installasjon av dette programmet være nødvendig/ønskelig.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Svein M skrev (På 21.8.2022 den 13.28):

Jeg var litt usikker på om Linux hadde strømstyring innebygget...

Det er jeg også.

Kjører nå Windows og Manjaro (xfce) i dual boot på en T480s, og uten å ha gjort noe i Linux så virker batteriet å vare litt lengre enn Windows i "balanced" og litt kortere enn Windows i "best power efficiency". Har ikke prøvd noe særlig med AC tilkoblet.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

Er det noen som har erfaringer med å bygge/lage .pkg installers som inkluderer blant annet CFBundleIdentifier og Postinstall scripter?

Har en printerdriver som jeg gjerne skulle ha fått distribuert til alle macOS- klienter via EndPoint Manager.

Har lest litt om dette temaet, men litt for avansert for meg. 🙁

Er det Composer man bruker til dette?

 

Takker!

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...