Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

21 hours ago, linux-fan said:

2021: the year of the Linux desktop.

Det som trengs nå er at Xorg blir byttet ut med Wayland over hele linja, og at Nvidia og AMD lager gode nok drivere for det!

Hos meg som har en 1440p 165 Hz monitor + en 4K 60 Hz monitor setup, så funker ikke dette 2-skjerm oppsettet helt optimalt. Compositoren kjøres da i 60 fps for begge skjermene, mens i Windows 10 får jeg 165 fps på 1440p monitoren iallefall. F.eks under Ubuntu MATE 20.04.2 så er 1440p skjermen tearfree, mens 4K skjermen får tearing. Igjen, slikt skjer ikke i Windows 10. KDE Plasma og Gnome Shell er heldigvis bedre her og lar meg få tearfree for begge skjermene, men compositoren kjøres i 60 fps her også.

Slike "problemer" har jo ingenting med Linux kjerna å gjøre, men slike småting irriterer meg fordet. Så desktop Linux er ikke heeeelt klar enda føler jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 7/6/2021 at 8:58 PM, Svein M said:

Installerte Kubuntu Desktop 21.04 (som en variant av Ubuntu). Det som er fint med denne er at det er ganske nye versjoner av softwaren. Installere programmer med Snap er lettvint og gir mulighet for å få siste versjon.

Ønsker du nyeste verson av KDE Plasma, så er KDE Neon bedre :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei hei, god sommer alle sammen.
Da er jeg endelig ferdig med mitt lille router prosjekt og fikk bygget en fin liten sak med litt ekstra lagring for familiebilder osv.
Endte opp med Ubuntu 20.04 greit å stabilt og hadde et gammelt pci expansion kort som selvfølgelig ikke ville funke, tenkte dette blir nok planke kjøring, nei det blei det ikke. Så når den gamle cisco routern døde helt og nekta å svare på ping eller la seg flashe nytt fw image da kjøpte jeg et ganske billig ekspansjons kort fra komplett. Har nylig godt fra 100/100* til 1000/1000* så greit å oppgradere litt.

Hakke gjort noe spesielt oppsett enda.
Lagde ganske standard oppsett under netplan /24 nett på lokalt og dhcp inn fra isp.

huska nat og satt opp ssh inn til enheten med kun pubkey og passwordauth no.

satt opp ufw og huska av å huke av ipv4_forwarding der også.

Derimot hvis dere har noe tips er det alltid velkomment

Sitter nå å tenker på hvordan jeg skal gjøre det med lagring for familiebilder osv, slang i noen disker med luks kryptering og lurte på om jeg skulle legge til en nøkkel altså en keyfile så jeg kan låse opp alle de med samme nøkkel.

Tenker å ha den som muligens raid10, dette er gamle disker jeg hadde liggende på hylla og vil heller ha flere kopier av data og være sikker på at det er duplikater enn å risikere at det går tapt. kan jo evt kjøre 1c4 også.-

Håper alle har en Free Open Sourced Sommer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

et problem som har irritert meg lenge, men vet ikke om det synderen er Linux (Mint) eller nettleseren Mozilla Firefox

det gjelder lyden på avspilling av video på Youtube som er helt fu**d opp eller ikke høres i hele tatt.

Ikonet i system tray ble forandret/erstattet for lang tid tilbake, og vi fikk Mozilla Firefox Player, etter det har det bare vært tral som nevnt.

finnes det noen fix for det?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 timer siden):

finnes det noen fix for det?

Helt sikkert, jeg har jo ikke problemet. Hvis du er litt  mer spesifikk, så er det litt lettere å finne en kur. Du kan eksempelvis laste ned siste versjon av firefox som en tar.gz, og se om den har samme problem.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Mr.M said:

et problem som har irritert meg lenge, men vet ikke om det synderen er Linux (Mint) eller nettleseren Mozilla Firefox

det gjelder lyden på avspilling av video på Youtube som er helt fu**d opp eller ikke høres i hele tatt.

Ikonet i system tray ble forandret/erstattet for lang tid tilbake, og vi fikk Mozilla Firefox Player, etter det har det bare vært tral som nevnt.

finnes det noen fix for det?

Sikker på at du har riktige codecs installert på maskinen?

Lenke til kommentar

mulig jeg fant løsning, i alle fall er problemet med hakking/lagg eller at lyden er helt fraværende, forsvunnet. Har prøvd et antall videoer for å teste, og ingen problem lengre.

https://support.mozilla.org/bm/questions/1245735

installerte denne:

"YouTube prefers a codec that can put heavy stress on your CPU called VP9. You can hide Firefox's ability to handle VP9 so that YouTube gives you H.264/MP4 instead and see whether that resolves it. This extension will do the job:"

 

hvorvidt dette er eneste løsning eller om den slags lydproblemer også kan fixes på andre måter (dere mer drevne holder vel på med å ordne slike tingen i Terminal og sånt) men som sagt fixen synes å ha funket i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Kan være greit å sjekke om det er støtte for vp9 dekoding i hardware eller ikke. Software dekoding vil kreve lagt mer cpu osv. 
Testet https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ på min Mint installasjon (gammel intel 2500k cpu med nvidia 1050 skjermkort, som skal ha vp9 støtte i hardware) i Firefox. Testet med 1440p60 og 2160p60 oppløsning, så det er ikke noe med Mint eller (standard) FF som skal lage noen begrensinger. 
Jeg holder en knapp på at dekoding skjer i software og at blir for tungt, bør enkelt kunne testes med å velge en lavere oppløsning på videoen. Jeg fikk nylig en 4k tv og mine eldre htpc'er får problemer med hakking og skipping på 4k oppløsning (fra YT) da hardware er for svak. Det høres ut som å være mye likt med det du opplever.

Edit: Mener at det er lagt bedre hardware støtte for h264 enn vp9, vp9 krever nyere hardware. Nvidia 1050 ble lansert mot slutten av 2016, så nyere blir sånn ca i løpet av de siste fem årene tipper jeg. Bør uansett dobbeltsjekke hva som er støttet i hardwaren han har.
Og selv om ting kan ha fungert før kan streaming tjenesten har rekodet videoen for å spare båndbredde, leste at Netflix har rekodet alt 4k innhold til vp9.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

viste seg dessverre at jeg sprettet champagnekorken for tidlig. Det var ikke noe fix allikevel, så avinstallert igjen.

det er gammel hardware på denne pc'n, rundt 10-12 år,  men fungerte da knirkefritt på media inntil et tidspunkt for endel måneder siden.

får lese /undersøke nærmere det som har vært nevnt av andre her.

Lenke til kommentar
Crowly skrev (18 timer siden):

Kan være greit å sjekke om det er støtte for vp9 dekoding i hardware

hvordan finner jeg ut det evt.?

hardware:

Asus M3A78-CM
AMD Athlon X2 5000
Radeon 6670 GDDR5 1GB
Infineon DDR2 2x4GB ram
PNY SSD 120 GB (ny)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 timer siden):

hvordan finner jeg ut det evt.?

hardware:

Asus M3A78-CM
AMD Athlon X2 5000
Radeon 6670 GDDR5 1GB
Infineon DDR2 2x4GB ram
PNY SSD 120 GB (ny)

AMD GPU Decoder Device Information (bluesky-soft.com)

Ser ut til at bare MPEG2 og H.264 er støttet på hardware som ikke er av de siste årene.

(med forbehold om at dette er bare en tabell jeg fant, vet ikke hvor relevant den er)

edit: Tror jeg var litt for rask her. Det er vel helle snakk om å ha en codec installert som decoder video. Og om den codec en bruker er effektiv, enten den da er effektivt kodet eller at den bruker hardwaren i skjermkortet til å gjøre det mer effektivt. Så jeg vet ikke svaret. Er ikke riktige codecs installert som default eller lette å finne? Uansett for hardware uten nyere GPU så blir det nok tungt å decode nye avanserte formater med høy pakking og store datamengder.

edit2: Er rett codec i denne pakken: Multimedia codecs — Linux Mint Installation Guide documentation (linuxsecrets.com)

edit3: Jeg vil tro at løsningen er å disable bruk av VP9 i nettleseren, og da tvinge youtube til å bruke h264, om hardware og codec ikke takler VP9. Eller en kan prøve å redusere video kvalitet/oppløsning.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se så ble Radeon 6670 sluppet i 2011, og VP9 codec'en kom i 2013. Av det min google-fu fant ut så er det skjermkortet basert på turks gpu'en med unified video decoder 3.1, og den har ikke VP9 støtte. VP9 støtte kom først med arvtageren Video core next: https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Video_Decoder#GPUs

Det er vel helle snakk om å ha en codec installert som decoder video

Mener at det ikke er nødvendig å installere en codec hvis den er støttet i hardware, kan ta feil. Uten en codec klarer man ikke å spille av videoen. Uansett, som nevnt, software dekoding krever langt mer kraft. F.eks. en Raspberry Pi 4 klarer spille av 4kp60 forutsatt at det er hevc/h265, men har ikke sjans med VP9 i samme oppløsning. 

For meg ser dette veldig ut til å være at videoen blir servert med en codec og/eller høy oppløsning som blir for tung for systemet. Å åpne/starte "system monitor" i Mint (jeg kjører med cinnamon, vet ikke om det er annerledes i f.eks. Mate) så ser man bl.a. cpu belastning. Bare å sjekke der når man spiller av en YT video, og så prøve å redusere kvaliteten/oppløsningen på videoen og se om det gjør noe utslag. Regner med at jo mer data jo tyngre er dekodingen.

Liten avsporing:
Mener at VP9 er bedre på komprimering enn h264/265 (i alle fall 264), og har bonusen med at den er royalty free, så blir ikke overrasket om flere streaming tjenester tar den i bruk, om de ikke allerede har gjort det. Om noen år kommer AV1, som er arvtageren til VP9. Så jeg tipper det blir ett åpnet spørsmål om hvor lenge de forskjellige streaming tjenestene vil ha innhold i eldre codecer som krever mer plass/brådbredde.

Lenke til kommentar

takker for innspill og engasjement

bestemte meg for å kline til med en clean install av OS, for å kanskje minimere mulige årsaker.

Hadde cinnamon 19.2, så det har kommet 4 versjoner etter denne. greit å fornye seg litt, Mint 20.2 (fått med Mint-Meta-Codecs som har vært nevnt) og 2-300 MB oppdateringer.

gikk forventningsfull inn på YT. to første tilfeldige videoer null lyd. Gikk på VG klikka på en snutt, var lyd, men helt sykt ekko/støy

Åpner innstillinger for lyd, der er "Hodetelefoner innebygd lydenhet" highlighted/markert av en eller annen grunn. Setter til HDMI Audio Radeon, som er korrekt. Inne på 'tuben igjen, så funker plutselig alt.

btw, som tidligere nevnt har jeg fornemmelse av at dette issuet begynte for 8-9 mnd. siden elns.

da det vanlige (høytaler) ikonet for lyd, forandrer seg (til note) i det samme man åpner en video

DSUphcg.png

f1wD74l.png

det kommer som default i Firefox

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...