Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Det er ikke slik at Wine er spesielt tilpasset Nvidias offisielle driver, Wine er designet opp mot OpenGL-spesifikasjonen, og da vil de driverne som er mer trofaste til spesifikasjonen fungere bedre. Hvis en aktør er misfornøyd med hvordan driveren sin fungerer med programmer og spill så får de lage en bedre driver. Det er ikke slik at utviklere skal tilpasse programmene til driveren, det er spesifikasjonen de skal forholde seg til. Bare den siste uken på Phoronix har vi sett at porting av spillet Civilization: Beyond Earth og overhalingen av SuperTuxKart til OpenGL 3 har støtt på utfordringer pga. dårlige implementasjoner i andre drivere enn Nvidias. Vi som har følgt nøye med vet at dette har hendt gang på gang med porting av spill til Steam, og flere av utviklerne (og spesielt Valve) har strekt seg utrolig langt for å tilpasse programvaren til dårlige drivere. Dette skulle vært totalt unødvendig om de "åpne" driverne (og delvis Catalyst) hadde implementert OpenGL korrekt. Den som hevder at de åpne driverne har god OpenGL-støtte lever i en fantasiverden og har ikke snøring om hva de snakker om.

 

Hvordan i helvete er "kvaliteten" av AA relevant til om det er støttet eller ikke? Kvalitetsforskjellene er der UANSETT hvilken driver du har, og det er til og med forskjeller mellom samme drivere og forskjellige grafikkort, eller til og med samme grafikkort med forskjellig API i bruk (OpenGL/D3D). Dette er helt irrelevant til diskusjonen.

Fordi du ikke har forstått at AA er ikke én enkelt funksjon, men en samlebetegnelse på et bredt spekter av teknikker for kantutjevning. Det finnes et bredt spekter av AA-modi og sample-innstillinger, og det er kunnskapsløst å hevde at AA bare er støttet. Hvis du vil lære litt om hva AA er så les her
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, gidder ikke lete opp flere kilder til deg, så det får bli påstand mot påstand.

 

Alle som har programmert vet at uansett hvor mye du forsøker å følge en standard, så vil du bruke det som funker på det oppsettet du har. Tradisjonelt har nvidia vært eneste dugelige driver, så av historiske årsaker har derfor wine utviklere i hovedsak testet mot nvidia fordi det er det de selv har hatt.

 

Problemene med civ var knyttet til catalyst såvidt jeg husker ikke noe om radeon. Supertuxkart ble på phoronix bekreftet å funke fint med radeonsi av en av utviklerne, bare les tråden. Ja, med opengl3.

 

Få høre, hva er problemet med AA på radeon?

Lenke til kommentar
Fordi du ikke har forstått at AA er ikke én enkelt funksjon, men en samlebetegnelse på et bredt spekter av teknikker for kantutjevning. Det finnes et bredt spekter av AA-modi og sample-innstillinger, og det er kunnskapsløst å hevde at AA bare er støttet. Hvis du vil lære litt om hva AA er så les her

 

 

Det har jeg forstått. AA er ikke en enkel funksjon, det vet jeg. Poenget mitt var IKKE hva du tror det var.

 

Det jeg sa var at AA er av variabel kvalitet og visuelt resultat uansett. Så lenge det er forskjell mellom GPU, driver eller om forskjellen er AMD/Nvidia, så er det forskjell på både kvalitet og visuelt resultat så lenge noen av disse er en faktor. Selvfølgelig er forskjellen større når forskjellen er AMD/Nvidia/Intel, men forskjellen er der uansett. Denne diskusjonen om AA-kvalitet er også helt irrelevant av den grunn, og du har ikke giddet å finne en kilde som beviser at Nvidia sin AA-implementasjon er bedre enn AMD eller Mesa sin.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Er det der rett lenke, Kaymeerah? Høres ut interessant ut at AMD strekker seg så langt som å dele programvare komponenter mellom radeon og catalyst. Å være pragmatisk, er vel det rette ordet.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTgxMzI

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTgwODA

 

Ja, det er sant det. AMDGPU-driveren er på vei, men kommer ikke til å rekke Linux 3.19 sist jeg sjekket.

 

EDIT: Siden du spurte, jeg vet ikke hva som gikk galt med den lenken. Funket på desktop i går, funket ikke på laptopen i dag.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet noen drivere til amd-kort på evigheter, hverken åpne eller lukkede. Men det er ikke SÅ mange år siden jeg slet MYE med GF700M. Bugsene hadde vært kjent i i årevis. Hadde noen planer om å fikse dem noen gang? Niks. Det var jo et billigprodukt, hvorfor bry seg hvis det ikke fungerer? Optimus gav også, som Del nevnte, et VELL av problemer som for menigmann var klin umulig å komme seg rundt. Senest for et par år siden var det helt håpløst på mange maskiner. Er det en ting som er sikkert, er det at jeg ikke skal ha nvidiagrafikk i en laptop igjen på en god del år. Nvidia har vist alt for tydelig at bugfiksing av laptopspesifikke problemer på linux er så lavt prioritert at det bare er å glemme. På stasjonærfronten ville jeg kanskje fortsatt gått for nvidia, men på en laptop får Intel greie seg.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde nok konvertert fra windows til linux om alle variantene fra AMD var bedre supportert enn det er nå i dag. Finnes ingen "brukbare" drivere til laptopen min som har ATI Radeon HD 3200 akkurat pga siste offisielle driveren støtter bare Xorg6.9 og ikke nyere. Spillmessig så får jeg 45-50fps i counter strike source og over 110fps i windows 7 på den rønnelaptopen. Men etter som jeg har skjønt så har AMD alltid supportert linux dårlig og generelt supporterer dårligere enn nvidia etter hvor gamle korta blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hd3200 er rimelig bra støttet med åpen driver. Er det den åpne driveren du fikk 45-50 fps med? Når testet du, og med hvilken driverversjon (holder å fortelle hvilken distro)?

 

Geunnen til at jeg spør er at CS:GO porten har blitt mye bedre på linux de siste ukene. Det var ytelser problemer da den ble sluppet på linux. Som allerede nevnt kan det også være mye å hente på å legge inn nyere versjon av de åpne driverne.

Lenke til kommentar

Jeg har en 5960X klokka til 4.0 Ghz. Skulle bare ta en rask bench her i dag i Ubuntu. Under testen gikk bare CPU opp i stock 3.0 Ghz og ikke 4.0 som er satt i BIOS.

 

Brukte denne kommandoen for å vise CPU freq :

 

grep -E '^model name|^cpu MHz' /proc/cpuinfo

 

Leser den feil eller hva skjer her? Føler meg litt noob nå :blush:

Lenke til kommentar

Jeg har en 5960X klokka til 4.0 Ghz. Skulle bare ta en rask bench her i dag i Ubuntu. Under testen gikk bare CPU opp i stock 3.0 Ghz og ikke 4.0 som er satt i BIOS.

 

Brukte denne kommandoen for å vise CPU freq :

 

grep -E '^model name|^cpu MHz' /proc/cpuinfo

 

Leser den feil eller hva skjer her? Føler meg litt noob nå :blush:

 

Du kan endre til performance governor så kjører CPU på maks tillatte frekvens, men det er vanligvis ikke nødvendig å endre governor.

 

http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_make_use_of_Dynamic_Frequency_Scaling#Using_Frequency_Scaling_Governors

Lenke til kommentar

 

Jeg har en 5960X klokka til 4.0 Ghz. Skulle bare ta en rask bench her i dag i Ubuntu. Under testen gikk bare CPU opp i stock 3.0 Ghz og ikke 4.0 som er satt i BIOS.

 

Brukte denne kommandoen for å vise CPU freq :

 

grep -E '^model name|^cpu MHz' /proc/cpuinfo

 

Leser den feil eller hva skjer her? Føler meg litt noob nå :blush:

 

Du kan endre til performance governor så kjører CPU på maks tillatte frekvens, men det er vanligvis ikke nødvendig å endre governor.

 

http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_make_use_of_Dynamic_Frequency_Scaling#Using_Frequency_Scaling_Governors

 

 

Edit : Installerte i7z og den viser riktig :

post-10067-0-72356100-1419291533_thumb.png

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Om du leser litt lenger opp i lenken, så ser du også hvordan man finner maks tillatte frekvens i Khz (uten å endre governor). Om den viser seg å ikke samsvare med hva du har konfigurert i BIOS, så har jeg ikke noen forklaring på det. (Vet for lite om problemstillingen.)

 

Fant ut av det. Sjekk oppdatert post over.

Lenke til kommentar

Det jeg sa var at AA er av variabel kvalitet og visuelt resultat uansett. Så lenge det er forskjell mellom GPU, driver eller om forskjellen er AMD/Nvidia, så er det forskjell på både kvalitet og visuelt resultat så lenge noen av disse er en faktor. Selvfølgelig er forskjellen større når forskjellen er AMD/Nvidia/Intel, men forskjellen er der uansett. Denne diskusjonen om AA-kvalitet er også helt irrelevant av den grunn, og du har ikke giddet å finne en kilde som beviser at Nvidia sin AA-implementasjon er bedre enn AMD eller Mesa sin.

Hva er poenget ditt her? Det er ikke slik at siden flere faktorer påvirker kvaliteten til ulike AA-modi så blir det totalt irrelevant hvilken driver som brukes.

 

Kvalteten til en driver innenfor AA evaulers på følgende måte:

- Den visuelle kvaliteten av hver AA-modi. (f.eks. 8xMSAA kan se ulikt ut)

- Ytelsetapet hved hver AA-modi.

- Spekteret av ulike AA-modi/kvalitetsnivåer.

Dette er ekstremt viktig siden en god effektiv driver kan tillate lavere effektforbruk eller høyere bildekvalitet etter brukerens ønsker. Når Nvidia i dag leverer såpass bedre drivere enn konkurrentene så betyr det at brukerne kan slå på høye AA-innstillinger og fremdels ha bedre ytelse enn alternativene. Enhver spiller vet at AA-innstillinger er av stor betyrning.

Lenke til kommentar

OK, jeg får trå til med litt dokumentasjon. 6xMSAA er støttet over hele fjøla med åpen driver. Testene er noe gamle nå, og de bugs som rapporteres har jeg ikke sjekket status på. Uansett det gir et bilde av ytelseskost:

www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=radeon_mesa101_msaa&num=1

www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_radeonsi_msaa&num=1

Lenke til kommentar
Hva er poenget ditt her? Det er ikke slik at siden flere faktorer påvirker kvaliteten til ulike AA-modi så blir det totalt irrelevant hvilken driver som brukes.

 

Kvalteten til en driver innenfor AA evaulers på følgende måte:

- Den visuelle kvaliteten av hver AA-modi. (f.eks. 8xMSAA kan se ulikt ut)

- Ytelsetapet hved hver AA-modi.

- Spekteret av ulike AA-modi/kvalitetsnivåer.

Dette er ekstremt viktig siden en god effektiv driver kan tillate lavere effektforbruk eller høyere bildekvalitet etter brukerens ønsker. Når Nvidia i dag leverer såpass bedre drivere enn konkurrentene så betyr det at brukerne kan slå på høye AA-innstillinger og fremdels ha bedre ytelse enn alternativene. Enhver spiller vet at AA-innstillinger er av stor betyrning.

 

 

Poenget mitt er vel at driver (inkludert versjon av samme driver hvis AA har blitt rørt), kortmodell eller produsent har noe å si på AA-kvalitet. En kan ha variabel kvalitet innenfor samme produsent med forskjellige kortmodeller eller samme driver av forskjellig versjon. Sammenligne Nvidia og Mesa-driveren på AA-kvalitet er som sagt ikke relevant da disse forskjellen er der uansett, er det jeg prøver å si. Jeg nekter ikke at kvaliteten er annerledes, men jeg sier at det er ikke spesielt relevant til diskusjonen om hva Mesa støtter og ikke støtter.

Lenke til kommentar

Heisann, skal dele en mappe fra ubuntu, jeg har høyreklikket og valgt dele på lokalt nettverk.

 

Nå finner jeg mappen fra min Windows 8 PC, men når jeg skal logge inn på den så får jeg ikke det til. Regner med at domene/gruppe er navnet på PCen, og at jeg må logge inn på denne måten: Mindatamaskin\brukernavn og deretter passord.

 

Men dette funker ikke.

 

Jeg regner med at det har noe med tillatelsene på filen siden det ikke er noen tillatelser for andre enn meg når jeg høyreklikker->egenskpaper. Dette går ikke å endre, det går tilbake når jeg prøver å endre.

 

Noen som har tips??

Lenke til kommentar

Heisann, skal dele en mappe fra ubuntu, jeg har høyreklikket og valgt dele på lokalt nettverk.

 

Nå finner jeg mappen fra min Windows 8 PC, men når jeg skal logge inn på den så får jeg ikke det til. Regner med at domene/gruppe er navnet på PCen, og at jeg må logge inn på denne måten: Mindatamaskin\brukernavn og deretter passord.

 

Men dette funker ikke.

 

Jeg regner med at det har noe med tillatelsene på filen siden det ikke er noen tillatelser for andre enn meg når jeg høyreklikker->egenskpaper. Dette går ikke å endre, det går tilbake når jeg prøver å endre.

 

Noen som har tips??

 

Du har installert Samba? Kan hende du må manuelt editere /etc/samba/smb.conf

Og legge deg selv til som bruker : sudo smbpasswd -a dittnavn

Lenke til kommentar

 

Heisann, skal dele en mappe fra ubuntu, jeg har høyreklikket og valgt dele på lokalt nettverk.

 

Nå finner jeg mappen fra min Windows 8 PC, men når jeg skal logge inn på den så får jeg ikke det til. Regner med at domene/gruppe er navnet på PCen, og at jeg må logge inn på denne måten: Mindatamaskin\brukernavn og deretter passord.

 

Men dette funker ikke.

 

Jeg regner med at det har noe med tillatelsene på filen siden det ikke er noen tillatelser for andre enn meg når jeg høyreklikker->egenskpaper. Dette går ikke å endre, det går tilbake når jeg prøver å endre.

 

Noen som har tips??

 

Du har installert Samba? Kan hende du må manuelt editere /etc/samba/smb.conf

Og legge deg selv til som bruker : sudo smbpasswd -a dittnavn

 

har ikke innstallert samba, må man ha det? jeg finner jo tross alt den delte mappen fra windows PCen min, men det ser ikke ut til at jeg har rettigheter til å koble til den.

Lenke til kommentar

har ikke innstallert samba, må man ha det? jeg finner jo tross alt den delte mappen fra windows PCen min, men det ser ikke ut til at jeg har rettigheter til å koble til den.

Usikker på om du må ha det (jeg er dårlig på GUI forklaringer til Linux, så jeg står over å forsøke meg på det. Pluss at jeg ikke bruker ubuntu, så har lite lyst til å komme med feil forklaring siden jeg ikke får testet det her, jeg får det til i Fedora, men fremgangsmåten virker litt forskjellig) Har du sett på denne: http://www.7tutorials.com/how-access-ubuntu-shared-folders-windows-7 ?

Lenke til kommentar

 

Hva er poenget ditt her? Det er ikke slik at siden flere faktorer påvirker kvaliteten til ulike AA-modi så blir det totalt irrelevant hvilken driver som brukes.

 

Kvalteten til en driver innenfor AA evaulers på følgende måte:

- Den visuelle kvaliteten av hver AA-modi. (f.eks. 8xMSAA kan se ulikt ut)

- Ytelsetapet hved hver AA-modi.

- Spekteret av ulike AA-modi/kvalitetsnivåer.

Dette er ekstremt viktig siden en god effektiv driver kan tillate lavere effektforbruk eller høyere bildekvalitet etter brukerens ønsker. Når Nvidia i dag leverer såpass bedre drivere enn konkurrentene så betyr det at brukerne kan slå på høye AA-innstillinger og fremdels ha bedre ytelse enn alternativene. Enhver spiller vet at AA-innstillinger er av stor betyrning.

Poenget mitt er vel at driver (inkludert versjon av samme driver hvis AA har blitt rørt), kortmodell eller produsent har noe å si på AA-kvalitet. En kan ha variabel kvalitet innenfor samme produsent med forskjellige kortmodeller eller samme driver av forskjellig versjon. Sammenligne Nvidia og Mesa-driveren på AA-kvalitet er som sagt ikke relevant da disse forskjellen er der uansett, er det jeg prøver å si. Jeg nekter ikke at kvaliteten er annerledes, men jeg sier at det er ikke spesielt relevant til diskusjonen om hva Mesa støtter og ikke støtter.

 

Det er høyst relevant når den ene driveren tilbyr et bredere spekter av AA-modi av ulike kvalitetsgrader. Dette gjør at brukeren kan få bedre ytelse og bildekvalitet samtidig. Derfor er det svært viktig at brukeren har flest mulig gode alternativer slik at hvert enkelt spill kan kjøres så optimalt som mulig. Derfor er det ikke slik at en driver støtter eller ikke støtter alt som heter AA.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...