Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Mene, sette opp ftp er jo så enkelt som yum / apt install vsftp . Service vsftpd start. Kan ikke skjønne hvorfor man skulle ønske grafisk? Forøvrig gjelder jo dette nesten hvilken som helst tjeneste. ALT er enklere med config filer.

 

Jepp. Sikkert. Men det krever kanskje at man har yum, og kanskje at man faktisk har fått innstallert noe på harddisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lyst til å sette opp en ftp server. Hardware er kort fortalt pentium 3 celeron 466Mhz, med 40GB 2,5toms disk. Vil bruke grafisk til å sette dette opp. Er i første omgang bare til testing - minimale krav til hastighet osv.

 

Har prøvd følgende distroer, og feilet: Knoppix, Damn small linux, Slampp, Lubuntu og kubuntu.

Lubuntu feilet med krasj under avslutning av innstallasjon.

Kubuntu feilet med at den prøver å vise 1600 x 1200 grafikk på en 1024 x 768 skjerm (eller noe slikt).

 

(Savner Mandriva.) Noen forslag?

 

Fant det selv Kuine Linux. Bruker webmin.

 

Det må jo til uansett, what's your point?

 

Point's kan leses over.

 

Da har jeg kommet i gang. Er det en enkel måte å få tilgang uten passord i lokalnettet, men med passord fra Internett? FTP-serveren er proftpd.

Lenke til kommentar

FTP har ingenting med brannmur å gjøre, egentlig. Porter er enkelt, på lik linje med nesten alle andre tjenere.

Nåja, helt enkelt er det nå ikke. Kommunikasjonsport, dataport, kontrollporter (high ports). FTP er gjerne en brannmuradministrators mareritt. Hvorfor ikke SFTP istedenfor? Mye sikrere, og mye enklere å forholde seg til brannmurmessig: en port.

Endret av stigfjel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tenkt på det @stigfjel. Vet ennå ikke hva jeg skal bruke den til :). Men har en tanke om at:

 

Er det en enkel måte å få tilgang uten passord i lokalnettet, men med passord fra Internett? FTP-serveren er proftpd.

 

 

Kanskje jeg bare ender opp med en maskin som tar syslog fra ciscoen. Da hadde kanskje TFTP vært nok...

Lenke til kommentar
Er det en enkel måte å få tilgang uten passord i lokalnettet, men med passord fra Internett? FTP-serveren er proftpd.

Med SFTP, som er et subset av SSH, kan man bruke nøkler uten passord internt. Da løser man det problemet. Dessuten, SFTP er, i motsetning til FTP en langt sikrere protokoll, da all trafikk er kryptert.

Lenke til kommentar

Noen som vet om drivere til dette kortet er bra støttet nå?

 

ASUS GeForce GTX 750Ti 2GB

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=813593&CKS=PCW

 

eller

 

MSI GeForce GTX 750 1GB

https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-750-1gb-physx-cuda/817001?CKS=PCW

 

Har lest fra tidligere i år, sannsynligvis med 13.10 eller 14.04, at mange har hatt diverse problemer med dette og en del andre GeForce 750 kort. Det er vel det eneste jeg trenger å finne ut av før jeg kjøper meg en PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...