Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke noe spesielt imot at noen ønsker å forke Debian, det har blitt gjort mange ganger før. Men slik det står nå så er det lite informasjon om prosjektet, hvem som står bak ("the Veteran Unix Admin collective" = usaklig) og spesifikke planer fremover. De har derimot fikset mye rundt donasjoner før noe er lagt frem, men det er vel blitt ganske vanlig etter crowdfunding ble stort.

 

Det er mye ræva tråder/poster på /r/linux, men det er litt info om hvem som står bak osv. her: http://www.reddit.com/r/linux/comments/2nm2u9/theyre_going_to_fork_debian/cmew16l

 

Vet forøvrig ikke om "selv i RHEL 7" er riktig å bruke. Fedora har brukt systemd siden 2011 (F15), samt Poettering og andre som jobber med systemd er ansatt hos Red Hat.

 

Om ikke noe har endret seg så følger forøvrig Ubuntu i fotsporene til Debian og skal selv kjøre systemd. Tror det var snakk om å være default i 16.04 LTS, men siden det nå er i Debian så kanskje vi kommer til å se det tidligere enn det.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres litt bakstrebersk ut for min del. systemd ser ut til å ha blitt en standard blant de store Linux-distroene. Selv i RHEL 7 finner man nå systemd, men RHEL 7 støtter jo fortsatt bruk av sysvinit.

 

Enig. Tror systemd er framtida om man vil det eller ikke. Bruker hovedsaklig Ubuntu og Debian, men har da prøvd systemd i Fedora og Arch og det fungerer fjell sånn som det er nå. Men det er vel mer filosofien og hvor mye systemd omfatter som diskuteres. For den vanlige desktop-bruker spiller det ingen rolle whatsoever, og for administratorer blir det litt hodebry for å lære seg noe nytt, men til slutt tror jeg mange vil sette pris på fordelene. Jeg ønsker velkommen et Linux der grunnleggende ting er litt mer standardisert over alle store distribusjoner. Gjerne kan man se på det samme med pakkesystem og konfigurasjonsfiler. Da kan utviklere etter hvert fokusere mer på andre ting de fleste brukere faktisk ser og bruker.

 

Unnskyld om jeg banner i kirka nå :ohmy:

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Problemet med systemd er ikke nødvendigvis init funksjonaliteten, men alt det som bundles med eller blir spist opp av systemd (udev). Når det er blitt såpass stort at hele desktop environments er avhengig av det, selv om du bruker en annen init daemon, så kan man lure på om det ikke er noe galt.

 

En annen grunn til at mange misliker systemd er nok hvordan enkelte av utviklerne har oppført seg på mailinglister, diverse blogger og Google+. Har vært endel drama, mangel på samarbeidsvilje (begge veier?) og interessekonflikter. Igjen, det er Red Hat som betaler flere av utviklerne til systemd.

 

Jeg kjørte systemd på Arch for et par år siden, og det var veldig mye rare problemer. Dokumentasjonen var ca. ikke-eksisterende og var umulig å få svar på ting fra Poettering eller andre. Forståelig at det er litt vanskelig i startfasen, men mange fikk nok en avsmak for systemd etter det.

 

Kjører for tiden Debian testing og har byttet over til systemd. Har ikke hatt noen problemer hittil, og blir gjerne litt ute av syne - ute av sinn. Har derfor ingen stor formening om dagens versjon av systemd utover at det er bloated til helvete og binære logger er idioti.

 

Regner med at de fleste har sett denne, men for flere motargumenter se http://boycottsystemd.org/

Lenke til kommentar

Bra at de gir mulighet til å velge bort systemd dersom man ønsker det.

 

Forøvrig er det flere store som ikke bruker systemd, f.eks Gentoo, Slackware, Funtoo, Ubuntu med fler.

Nå vil jeg påstå at RHEL er mer toneangivende enn Ubuntu, da RHEL har ganske stor kommersiell utbredelse, og er mye brukt i serversegmentet.

 

Synes forøvrig også det var modig gjort av Red Hat å kaste ut MySQL til fordel for MariaDB i RHEL 7. Har lite/ingenting til overs for Oracle.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har store vansker med Nautilus i Ubuntu 14.04?

 

Hos meg går den helt amok etter noen minutters arbeid: (påvirker alle vindu samtidig)

- Både hurtigtaster og høyreklikk-meny for copy/cut/paste slutter å fungere

- Ved trykking av backspace for å gå ett nivå opp tror den også at jeg vil rename en mappe

- Filåpningsdialogen (f.eks. ved copy to) slutter å akseptere baner)

 

Jeg har måttet rulle tilbake til 12.04 for andre, og nå vurderer jeg seriøst å gjøre det samme med 4-5 maskiner.

 

Jeg bare spør i tilfelle noen har kommet over dette problemet, hvis ikke får jeg fortsette letingen…

Lenke til kommentar

Har lyst til å sette opp en ftp server. Hardware er kort fortalt pentium 3 celeron 466Mhz, med 40GB 2,5toms disk. Vil bruke grafisk til å sette dette opp. Er i første omgang bare til testing - minimale krav til hastighet osv.

 

Har prøvd følgende distroer, og feilet: Knoppix, Damn small linux, Slampp, Lubuntu og kubuntu.

Lubuntu feilet med krasj under avslutning av innstallasjon.

Kubuntu feilet med at den prøver å vise 1600 x 1200 grafikk på en 1024 x 768 skjerm (eller noe slikt).

 

(Savner Mandriva.) Noen forslag?

Lenke til kommentar

Antikvitet pøh. :) , Har flere pc-er jeg som er av nyere dato, men denne er valgt pga strømregninga.

Hovedkort med onboard alt uten nettverkskort er forøvrig et Intel WL810. Prøver å finne hva skjermkortet heter da, men googling på slik fører til mange treff med memory upgrade$$$$$$. Har forøvrig 512MB ram.

Lenke til kommentar

Antikvitet pøh. :) , Har flere pc-er jeg som er av nyere dato, men denne er valgt pga strømregninga.

Hovedkort med onboard alt uten nettverkskort er forøvrig et Intel WL810. Prøver å finne hva skjermkortet heter da, men googling på slik fører til mange treff med memory upgrade$$$$$$. Har forøvrig 512MB ram.

 

Strømforbruket på såpass gamle ting er jo ikke akkurat veldig fordelaktig i forhold til nyere saker, men OK.

512MB RAM er litt lite. Kan du ikke bite i det sure eplet og bare konfigurere den i terminal via SSH eller noe? Grafisk brukergrensesnitt som bruker mer RAM enn du har, for å sette opp en FTP-server som sannsynligvis klarer seg fint med 10-20MB RAM virker litt teit. :)

Lenke til kommentar

 

Antikvitet pøh. :) , Har flere pc-er jeg som er av nyere dato, men denne er valgt pga strømregninga.

Hovedkort med onboard alt uten nettverkskort er forøvrig et Intel WL810. Prøver å finne hva skjermkortet heter da, men googling på slik fører til mange treff med memory upgrade$$$$$$. Har forøvrig 512MB ram.

 

Strømforbruket på såpass gamle ting er jo ikke akkurat veldig fordelaktig i forhold til nyere saker, men OK.

512MB RAM er litt lite. Kan du ikke bite i det sure eplet og bare konfigurere den i terminal via SSH eller noe? Grafisk brukergrensesnitt som bruker mer RAM enn du har, for å sette opp en FTP-server som sannsynligvis klarer seg fint med 10-20MB RAM virker litt teit. :)

 

 

Regner med at strømforbruket er ca 30-50w, er en 90w strømforsyning.

Har brukt linux fra tid til annen (hadde smoothwall brannmur til noen uker siden). Og jeg vet hvor lang tid sånne "enkle" ting kan ta, med avhengigheter og sjit og lort som ikke virker. Derfor vil jeg han noe som virker med en gang. Så kan man heller la være å starte grafisk senere.

Lenke til kommentar

Webmin er helt flott, med litt godvilje er det jo grafisk. Men har lyst på noe som kan lastes ned på en cd/dvd og så innstaller på disk. For deretter sette opp ftp uten å måtte tilbringe timer med å få det til. Det burde være enkelt. (Det er enkelt med en gammel cd med Mandriva, men det bør gjerne være noe nyere.)

Lenke til kommentar

Webmin må lastes ned og installeres i etterkant uansett så vidt meg bekjent. Etter at man har gjort det er det bare å åpne "Un-used modules" lista i Webmin og trykk på proftpd og følge anvisningene på høyre side

post-70961-0-98795800-1417719005_thumb.jpg

 

Når den er ferdig installert regner jeg med det kommer en ny forekomst under "Servers", og da er det bare å "rote" rundt i menyene der for å få det slik man vil.

Men det avhenger litt av hva du regner som enkelt.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...