Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

youtube går bare fint. Har iallefall ikke noe problemer med HD-materiale.

 

Laster ned oppdateringer til Mint, får se hvordan det går etterpå.

 

Hadde problemer i Ubuntu med Youtube tho, 1080p lugget veldig. Tror nesten Windows 7 krever litt mer enn XP også, for da jeg testet maskinen med XP før jeg kjøpte den så funket 1080p på youtube. Med Win7 så er det ikke 100% smooth. 720p funker fint tho. Skjermen er ikke større enn 800px i høyden uansett.

 

 

Edit: I firefox så kunne jeg ikke ha større enn 480p, mens Chromium takler 720p helt fint.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Btw, fullskjerm-flash uten tearing har jeg fortsatt ikke bevitnet i linux! :p Noen som klarer kunstverket?

Tja, jeg har ikke noe spesielt mye tearing/lagg, men høy FPS er det ikke akkurat. i5 760 @ 2.8 GHz.

Har vel aldri opplevd veldig høy fps i flash, men å kalle det tearing/lagg er litt overdrevent imo, det går helt greit.

Fungerte faktisk overraskende bra på laptopen, selv om det er voldsomt høyt cpu-bruk. Opplever mye tearing og lav fps på den stasjonære dessverre, men det skyldes vel at skjermen har 4 ganger så mange piksler å fremvise :p

Lenke til kommentar

Får ca. 40% CPU-bruk av å se på videoen med 1920x1080 i oppløsning. Det er egentlig skyhøyt mtp. hvor kraftig en normal i5 egentlig er. Fungerer også helt normalt på laptopen som har i5-2520M (toppmodellen av i5), som kjører 1600x900 i oppløsning. Fungerte derimot ikke like bra med Ubuntu på Q6600 @ 1920x1080 for lenge siden.

Lenke til kommentar

Får ca. 40% CPU-bruk av å se på videoen med 1920x1080 i oppløsning. Det er egentlig skyhøyt mtp. hvor kraftig en normal i5 egentlig er. Fungerer også helt normalt på laptopen som har i5-2520M (toppmodellen av i5), som kjører 1600x900 i oppløsning. Fungerte derimot ikke like bra med Ubuntu på Q6600 @ 1920x1080 for lenge siden.

Virker ikke som om skjermkortet avlaster cpuen i stor grad i alle fall... På den stasjonære har jeg 2560x1600, omtrent det dobbelte av 1920x1080, så jeg tror det kan forklare en del. Den høye oppløsningen byr også på problemer som at kwin-effekter ikke flyter særlig bra. (flaks at effektene ikke har noe særlig nytteverdi i utgangspunktet :p )

 

Hvis det er lenge siden du testet med Q6600 kan det hende det var med en eldre flashplugin. Skal ikke så altfor langt tilbake i tid før flash var helt håpløst i linux...

Lenke til kommentar

Leker ikke skjerm nei! Hadde vært morro å testet en så storm skjerm engang, men det er rett og slett ikke plass på skrivebordet :p Men hva gjør du i så fall da, må du ta den mellomstørrelsen av youtube-videoer?

Da få gangene jeg bruker youtube lider jeg meg gjennom med forferdelig tearing og lav fps i fullskjerm. :p Html5 begynner vel snart å bli bra nok på youtube, så jeg får kanskje prøve ut det igjen.

Lenke til kommentar

Hos meg er i alle fall html5-playern i YouTube som noen ganger kommer på enkelte videoer (og har ikke funnet ut hvordan jeg hindrer dette, kanskje noe jeg har meldt meg på og glemt å melde meg av igjen elns), og den starter ikke å spille av seg selv, spoling er buggy, selve GUIet er lite responsivt og bruker mye ressurser i tillegg. Usikker på hvor mye i forhold til samme video i flash da jeg ikke har testet samme video, dog så pleier CPU-vifta å ta i litt ekstra når jeg skal spille av en video på YT m/html5.

 

Det jeg hater mest med playern er at jeg ikke kan ha auto-hd (extension til chromium) harhar.gif

Lenke til kommentar

Merkbart raskere enn ext4 på en god ssd?

 

Aner ikke, har ikke prøvd det.

 

Btrfs + SSD!

 

Fy faen det er så kjapt!

 

SSD er kjapt ja, men jeg tror ikke du skal gi mye av æren til btrfs. Hvis du tenker på å hoppe over fra ext4 til btrfs pga. ytelse, så er det like så greit å avvente. Per idag er ext4 raskere i de aller fleste tilfeller. Phoronix kjørte nylig noen benchmarker med linux 3.2: http://www.phoronix....32_nilfs2&num=1

 

Etter å ha utført egne tester og endte jeg med ext4 på SSDen min :)

 

 

Fullt klart over dette, men jeg hadde lyst å prøve btrfs. Ytelsen viser seg faktisk til å være litt lavere med btrfs i SSD-mode, enn det hadde vært med ext4.

 

Jeg har hatt SSD lenge, men Windows har okkupert den så langt.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar
På den stasjonære har jeg 2560x1600, omtrent det dobbelte av 1920x1080, så jeg tror det kan forklare en del.

Jeg har samme oppløsning og testet akkurat 1080p The Dark Knight trailer på Youtube. 80% CPU-bruk på begge kjerner (2.9GHz) og tearing, men full bildefrekvens når den er i standard størrelse. Når jeg trykker fullscreen reduseres det til et sted mellom ti og femten FPS og enda mer tearing.

 

Ellers oppdaterte jeg fra fire til åtte GB RAM ikke så mange ukene siden, og KDE er som en ny verden. Alt som har med Plasma oppfører seg mye raskere, selv Dolphin som før var litt seig starter på ~200ms.

Lenke til kommentar
Ellers oppdaterte jeg fra fire til åtte GB RAM ikke så mange ukene siden, og KDE er som en ny verden. Alt som har med Plasma oppfører seg mye raskere, selv Dolphin som før var litt seig starter på ~200ms.

Jeg har jo observert at KDE er sulten på minne, men trodde ikke den hadde lyst på enda mer! DDR2-minne er dessverre såpass mye dyrere enn DDR3 nå at jeg heller venter til jeg gjør en full systemoppdatering, men jeg har lenge lekt meg med tanken om å laste inn hele / på en ramdisk. :p Tror jeg trenger 16 GB minne før det skal kunne være hensiktsmessig. Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar

En annen teori er at jeg har lagt inn et tredjeparts repo med mer rullende KDE-versjon og at jeg nylig har fått større systemoppdateringer. Etter at jeg kom hjem fra jul var det en ganske så stor liste av pakker som skulle bli oppdatert (minst 50), men jeg merket meg ikke navnet på de. Jeg kan sjekke om jeg fortsatt har et slikt repo lagt til når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Fortsatt urimelig tregt på en gammel athlon obelkjerne med geforce700m i hvert fall. Men ikke like ille som Vista, så mor er fortsatt fornøyd. :p Noen andre her som ha opplevd at Synaptic segfaulter i Ubuntu 11.10 om man har norsk språk? Fant en bug på det på launchpad med samme problemm, men det virker jo veldig sært. I tillegg førte det til at hun ikke fikk noen oppdateringsvarsler, for de er det tydeligvis Synaptic som står for.

Lenke til kommentar

I tillegg førte det til at hun ikke fikk noen oppdateringsvarsler, for de er det tydeligvis Synaptic som står for.

 

Synaptic er droppet fra 11.10, så det kan ikke stemme. Er installasjonen oppgradert fra en tidligere versjon? Avinstaller Synaptic fullstendig og se om oppdateringer fungerer da. Så kan du eventuelt legge inn Synaptic på nytt.

Lenke til kommentar

Jepp, den er oppgradert i etapper fra 10.04 tror jeg det er.

 

Hva er det som har erstattet synaptic? Ubuntu Software center er jo greit det, men det er jo et stykke unna synapti i mer avansert fubnksjonalitet (sortering/filtrering av søkeresultater bla.)

 

Hva heter applikasjonen som er ansvarlig for å varsle om oppdateringer i systemkurven i 11.10?

Lenke til kommentar

Jepp, den er oppgradert i etapper fra 10.04 tror jeg det er.

 

Hva er det som har erstattet synaptic? Ubuntu Software center er jo greit det, men det er jo et stykke unna synapti i mer avansert fubnksjonalitet (sortering/filtrering av søkeresultater bla.)

 

Hva heter applikasjonen som er ansvarlig for å varsle om oppdateringer i systemkurven i 11.10?

 

Jeg mener å huske det heter upgrade-manager. Det er software center som har overtatt for synaptic. Et dårlig valg, spør du meg. Jeg tror som sagt du løser problemet ved å fjerne synaptic, oppdatere, legge inn synaptic på nytt. Eller kanskje sudo apt-get dist-upgrade kan gjøre nytten?

 

Oppgradering fra versjon til versjon er tydeligvis ikke helt feilfritt. Det er kanskje grunnen til ytelsesproblemer hos enkelte? Reinstallasjon er det sikreste.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar
Noen andre her som ha opplevd at Synaptic segfaulter i Ubuntu 11.10 om man har norsk språk? Fant en bug på det på launchpad med samme problemm, men det virker jo veldig sært. I tillegg førte det til at hun ikke fikk noen oppdateringsvarsler, for de er det tydeligvis Synaptic som står for.

Opplevde det samme med en nyinstallert xubuntu 11.10 jeg nylig la inn på en gammel laptop. Da apt-get og software center fungerte, gadd jeg ikke bry meg mer om det. :p Vet ikke om dette har innvirkning på automatiske oppdateringer, men det er jo ikke umulig...

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske det heter upgrade-manager. Det er software center som har overtatt for synaptic. Et dårlig valg, spør du meg. Jeg tror som sagt du løser problemet ved å fjerne synaptic, oppdatere, legge inn synaptic på nytt. Eller kanskje sudo apt-get dist-upgrade kan gjøre nytten?

 

Oppgradering fra versjon til versjon er tydeligvis ikke helt feilfritt. Det er kanskje grunnen til ytelsesproblemer hos enkelte? Reinstallasjon er det sikreste.

Har lagt inn Synaptic på nytt etter å ha fjernet det med apt-get purge. Hjalp ingenting Det spekuleres i at det skyldes en tekst-streng i den norske oversettelse. Jaja, sånn går det når de skal være så forbannet søre og ikke kan bruke normale oversettelser som alle andre...

 

Nyinstallasjon er egentlig litt uaktuelt mtp.jobben med å sette opp en del på nytt. Blir litt mer styr når det ikke er min PC så jeg bare kan fikse/gjennoprette fra backup diverse etterhvert.

 

red: Har forøvrig selvfølgelig kjørt dist-upgrade, ellers hadde den jo ikke vørt på 11.10. :p

 

Om man skal måtte installere Ubutnu igjen fra scratch hvert halvår for å ha etsystem som fungerer som det skal, er jo ståa dårligere er, enn den var selv med Windows Xp..

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hva med å fjerne alt av language-support-nb og language-pack-nb, for så å prøve en oppdatering? Bare et skudd i blinde. Jeg kjører konsekvent engelsk grensesnitt, men har alle norske språkmoduler installert. Jeg har ikke hatt noen problemer hverken med synaptic eller oppdateringer, men så har jeg clean install da. Installert Ubuntu 11.10 engelsk - installert synaptic via software center - installert language-pack og language-support via synaptic - oppgradert - alt fungerer. En bug med wireless n-delen på intel-kort, men etter å ha disablet den er trådløst OK.

Lenke til kommentar

Om man skal måtte installere Ubutnu igjen fra scratch hvert halvår for å ha etsystem som fungerer som det skal, er jo ståa dårligere er, enn den var selv med Windows Xp..

 

Dårlig sammenligning. Du kunne jo bare kjørt 10.04 LTS til 12.04 LTS er god og stabil. Det er et valg man tar. Eller valgt en rolling/semi-rolling release. Men jeg forstår for så vidt godt hva du mener :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...