Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke noe merkelig med minnestyringen når brukt minne er 40% og nesten all SWAP er brukt opp? Jeg merker at det går suppe treigt når SWAP er brukt opp.

 

post-74755-1261933320_thumb.png

Normalt skal ikke swap brukes med mindre det er nødvendig. Jeg titter stadig, og jeg har vært oppe i hele 4MB brukt på en av de, men normalt er under 1MB så lenge det er tilstrekkelig med minne.
Lenke til kommentar

RattleBattle: Du kan undersøke swapiness-verdien (/proc/sys/vm/swappiness) til systemet. Høyere verdi betyr en høyere "tendens" til å bruke vekselminne.

 

Men: Med mindre du faktisk merker at systemet "trasher", så ville jeg holdt meg langt unna noen form for "tuning"/sabotasje. At nesten alt minnet ditt brukes til "page cache" er slettes ikke en uting.

 

Minnestyringen er helt OK så lenge systemet ikke trasher og OOM-killeren dreper prosesser selv om det finnes minne som kan tildeles prosesser.

Lenke til kommentar
Takkar :) men, ein liten ting: fekk ikkje til internett når eg starta det som eg tolkar som grafiske versjonen (xvena eller noko sånt). Nokon som veitt korleis eg kan fiksa dette?

Fekk til dette og fikk til å sette opp ein profil med nettverket eg brukar, men det ser ikkje ut som den koblar til. For eg kjem ikkje inn på nokre sider

 

edit: Det virkar, det virkar! *fornoyd*

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Er hjemme i jula, og på et eller annet vis har noen prestert å slette /home-partisjonen på mammas bærbare. (Nå er jeg veldig glad at jeg lot windows ligge, så hun har kunnet bruke skype og "internett" i mellomtiden".)

Den delte tidligere en extended partition med swap-partisjonen, men nå er det bare swap-partisjonen der. Laster ned slax nå for å ha litt flere verktøy tilgengelig (og en ordentlig terminal, ikke minst), men hva gjør jeg? Hvilke verktøy skal benyttes fpr å rette opp i dette, helst uten datatap? Fatter ikke hvordan dette egentlig kan ha skjedd - vanligvis skyldes det klåfingrede barn som trykker i vei til alt går til helvete, men å fjerne en partisjon - det skal jo noe til?

 

Help me, please!

 

red: Har bootet den med slax nå, og kjører testdisk. Et lite screenshot fra gparted viser hvor partisjonen skulle vært:

testdisk så langt:

 HPFS - NTFS              0   1  1  1273 254 63   20466747 [PQSERVICE]
 HPFS - NTFS              0   1  1  1273 254 63   20466747 [PQSERVICE]
 HPFS - NTFS           1274   0  1 10333 254 63  145548900
 HPFS - NTFS           1274  14 21 10382 101 23  146325504 [ACER]
 HPFS - NTFS           1274   0  1 10333 254 63  145548900
 HPFS - NTFS          10334   0  1 19393 254 63  145548900 [ACERDATA]
 HPFS - NTFS           1274  14 21 10382 101 23  146325504 [ACER]
 HPFS - NTFS          10382 101 24 19457  21 20  145784832 [DATA]
 Linux                10383   0  1 13568 254 61   51183088
 Linux                10383   0  1 13568 254 61   51183088
 Linux                11967   0  1 15152 254 61   51183088
 Linux                13569   2  1 19195 254 58   90397624
 Linux                13569   2  1 19195 254 58   90397624

Den har kjæørt 75% så langt. Ser ut som den finner den, da, og det er jo positivt. :) Men er det noen som vet hvordan jeg kan få tilbake den ute å risikere å skade den andre? Alle de doble identiske (og nesten-identiske) partisjonsoppføringene tyder visst nemlig på at det er noe krøll med partisjonstabellen, og jeg må jo skrive den på nytt for å få tilbake den som er borte... Som der ser på gparted-bildet, er det bare to ntfs-partisjoner (begge fungerer forøvrig utmerket (i hvert fall tilsynelatende). Den har jo funnet en del flere. :p

post-107235-1262105037_thumb.png

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

lag en partisjon med samme id, fra samme startpunkt. Så skal det bare være å montere opp volumet. Det eneste du i utgangspunktet har fjernet er jo innslaget i partisjonstabellen.

 

Kanskje greiest å bruke fdisk, så er du sikker på at den ikke finner på å formatere den eller noe annet lurt.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Så var det det å lage en partisjon med samme id da. :p Og så kan jeg ikke være sikker på at det er akkurat det som har skjedd. (skal jo riktig nok godt gjøres at det er noe annet). Fant ut at jeg kan velge å bare gjøre endringer på noen partisjoner, så da blir det testdisk som brukes. Fikk bladd gjennom mapper på partisjonen, så det ser ut som datane er intakt i hvert fall. :)

red: måtte sjekke hvilke oppføringer som var riktige, og gå gjennom hele harddisken/alle partisjonene, men det ordnet seg heldigvis. Den står og oppdaterer seg til 9.10 nå. Kun fdisk fungerte ikke - da ble det en ukjent partisjon av en eller annen grunn - tror det må ha skjedd noe meget merkelig med den harddisken eller partisjonstabellen. Var jo flere ting der som ikke stemte.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Flere som hører på diverse podcasts om fri programvare ol.?

 

Hørte nylig på siste linux outlaws (#129), og holdt på å le meg ihjel når de parodierte floss weekly og twit og all reklamen de sender.

 

Men jeg skjønner godt at de mobber Leo Laporte og twit nettverket. Herregud så mye reklame de fletter inn i podcastene sine!

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Noen som har peil på sudoers?

 

Jeg har fulgt guider, men får det bare ikke til.

 

Har satt opp et alias.

 

Cmnd_Alias IRCMDS = /usr/sbin/lircd, /etc/init.d/iguanaIR, /usr/bin/beep

 

og

 

www-data ALL=(ALL) NOPASSWD:IRCMDS

Du må spesifisere hele kommandoen mener jeg å huske. eventuelt bare /etc/init.d/dude*

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Ting som ligger i /etc/init.d/ er vanligvis oppstarts-script, som tar parameter som start/stop/status. For å kunne kjøre sudo med disse parameterene må du enten spesifisere, eller hive på wildcard(*).

 

For testen sin skyld(altså for å teste om sudo er problemet), kan du jo prøve legge til www-data brukeren med :ALL i stedet for kun dine predefinerte kommandoer.

 

Sånn ellers, er du sikker på at www-data brukeren faktisk prøver å kjøre kommandoene med sudo?

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...