Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cmnd_Alias IRCMDS = /usr/sbin/lircd*, /etc/init.d/iguanaIR*, /usr/bin/beep

 

stale ALL=(ALL) NOPASSWD:ALL

 

 

stale@grete:~$ sudo -k
stale@grete:~$ sudo beep
[sudo] password for stale:
sudo: pam_authenticate: Conversation error
stale@grete:~$ sudo /usr/bin/beep
[sudo] password for stale:
sudo: pam_authenticate: Conversation error

Lenke til kommentar

Hva sier /var/log/messages eller /var/log/auth.log. Sånn ellers er jeg rimelig sikker på at dette er en bruker feil. Ser ikke helt hvorfor du trenger sudo tilgang til beep heller. ta en ls -al /usr/bin |grep beep

 

Putty skal ikke ha noe å si fra eller til, men er usikker på om du må logge inn for at den nye sudoers fila skal tre i kraft.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Ser ikke noe spesielt i loggene. Bare successful når jeg skriver riktig passord, og unsuccsessful når jeg ikke skriver inn passord. Noe jeg overser?

 

 

 

Nei, jeg vet ikke vhorfor jeg trenger sudo til beep

men

 

stale@grete:~$ beep

-bash: /usr/bin/beep: Permission denied

 

 

 

stale@grete:~$ ls -al /usr/bin |grep beep

-rwsr-xr-- 1 root audio 7856 2007-10-26 20:15 beep

stale@grete:~$ sudo chown stale /usr/bin/beep

[sudo] password for stale:

stale@grete:~$ beep

Could not open /dev/tty0 or /dev/vc/0 for writing

open: No such file or directory

Lenke til kommentar

Du tror ikke det hadde vært bedre å lagt deg selv til i audio gruppa, i stedet for å rote med rettighetene på fila?

 

Jeg mistenker du har rota rundt mer en det som burdes. Sånn ellers lurer jeg litt på om brukerne stale allerede er medlem av sudoers lista, så NOPASSWD blir ikke tatt med, i og med at du kanskje er medlem av %admin gruppa allerede?

 

kopier inn hele /etc/sudoers, du kan kopiere inn /etc/group fila og.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
stale@grete:~$ sudo vim /etc/sudoers

[sudo] password for stale:

 

# /etc/sudoers

#

# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.

#

# See the man page for details on how to write a sudoers file.

# Host alias specification

 

# User alias specification

 

# Cmnd alias specification

Cmnd_Alias IRCMDS = /usr/sbin/lircd*, /etc/init.d/iguanaIR*

 

# Defaults

 

Defaults !lecture,tty_tickets,!fqdn

 

# User privilege specification

root ALL=(ALL) ALL

 

www-data ALL=(ALL) NOPASSWD: IRCMDS

stale ALL=(ALL) NOPASSWD: IRCMDS

#test ALL=(ALL) ALL

 

# Members of the admin group may gain root privileges

%admin ALL=(ALL) ALL

 

 

stale@grete:~$ sudo vim /etc/group

root:x:0:

daemon:x:1:

bin:x:2:

sys:x:3:

adm:x:4:

tty:x:5:

disk:x:6:

lp:x:7:cupsys

mail:x:8:

news:x:9:

uucp:x:10:

man:x:12:

proxy:x:13:

kmem:x:15:

dialout:x:20:cupsys

fax:x:21:

voice:x:22:

cdrom:x:24:haldaemon

floppy:x:25:haldaemon

tape:x:26:

sudo:x:27:

audio:x:29:pulse,www-data,stale

dip:x:30:

www-data:x:33:smbguest,stale

backup:x:34:

operator:x:37:

list:x:38:

irc:x:39:

src:x:40:

gnats:x:41:

shadow:x:42:

utmp:x:43:

video:x:44:

sasl:x:45:

plugdev:x:46:haldaemon

staff:x:50:

games:x:60:

users:x:100:

nogroup:x:65534:

dhcp:x:101:

syslog:x:102:

klog:x:103:

scanner:x:104:cupsys,hplip

nvram:x:105:

messagebus:x:106:

ssl-cert:x:107:cupsys

crontab:x:108:

ssh:x:109:

avahi-autoipd:x:110:

avahi:x:111:

netdev:x:112:

lpadmin:x:113:

haldaemon:x:114:

powerdev:x:115:haldaemon

admin:x:117:stale

gdm:x:118:

fuse:x:119:

stale:x:1000:stale

bind:x:120:

Lenke til kommentar

Muttern har aldri brukt en datamaskin i sitt liv. I går spurte hun om vi i dag kan dra til butikken og kjøpe henne en laptop slik at hun kan motta epost og ha kalender mot jobben.

 

Jeg sa selvsagt, og uansett hva andre sier skal du få Linux. Når hun spurte hva det er dro jeg en liten tale om fri programvare, at GNU/Linux sannsynligvis allerede kjører TV-tuneren og vaskemaskinen og at det passer perfekt for de som kan veldig mye og de som kan veldig lite. Samboeren murret litt og at da ville ikke han kunne lære henne noe, men mitt argument var at det er bedre å ha et intuitivt system hun vil forstå selv som også er sikkert og ikke trenger vedlikehold enn et komplisert system hvor hun kan få hjelp men hvor du aktivt må holde systemet i orden.

 

Så om et par timer tar vi turen til Lefdal, Elkjøp eller Expert og plukker ut en laptop, sikkert i 5-7-tusenkronersklassen. Har noen tips om produsenter som er GNU/Linux-vennlige? Selv hadde jeg anbefalt en Thinkpad T400 til alle personer og bruksområder, men den er litt utenfor prisområdet og er ikke tilgjengelig lokalt.

Lenke til kommentar
Muttern har aldri brukt en datamaskin i sitt liv. I går spurte hun om vi i dag kan dra til butikken og kjøpe henne en laptop slik at hun kan motta epost og ha kalender mot jobben.

 

Jeg sa selvsagt, og uansett hva andre sier skal du få Linux. Når hun spurte hva det er dro jeg en liten tale om fri programvare, at GNU/Linux sannsynligvis allerede kjører TV-tuneren og vaskemaskinen og at det passer perfekt for de som kan veldig mye og de som kan veldig lite. Samboeren murret litt og at da ville ikke han kunne lære henne noe, men mitt argument var at det er bedre å ha et intuitivt system hun vil forstå selv som også er sikkert og ikke trenger vedlikehold enn et komplisert system hvor hun kan få hjelp men hvor du aktivt må holde systemet i orden.

 

Så om et par timer tar vi turen til Lefdal, Elkjøp eller Expert og plukker ut en laptop, sikkert i 5-7-tusenkronersklassen. Har noen tips om produsenter som er GNU/Linux-vennlige? Selv hadde jeg anbefalt en Thinkpad T400 til alle personer og bruksområder, men den er litt utenfor prisområdet og er ikke tilgjengelig lokalt.

 

De fleste laptoper har jo et OS preinstallert, ofte en eller annen windowsversjon. Lisensen er allerede betalt når man kjøper maskinen. Hvorfor ikke bare bruke dette og vær sikker på at all HW er støttet?

 

Jeg syns det er tøft at gamlisene bruker linux, men de blir etter min erfaring veldig fort sint når det gjelder data og da mye sinne mot ting som ikke fungerer. Jeg har innstallert Xubutnu på svigermor sin laptop, men det var kun fordi hu ikke hadde en windowslisens. Det jeg prøver å si er at man bør kanskje være forsiktig med å bestemme slike ting uten å tenke det nøye igjennom.

 

Løsninger for fjernhjelp er også noe man bør tenke igjennom...

 

Ubuntu takler vel det meste av HW, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
De fleste laptoper har jo et OS preinstallert, ofte en eller annen windowsversjon. Lisensen er allerede betalt når man kjøper maskinen. Hvorfor ikke bare bruke dette og vær sikker på at all HW er støttet?

For standard OS er som du skriver Windows og maskinvarestøtte er ikke førsteprioritert. Den er at systemet er enkelt å bruke, sikkert for en nybegynner, enkelt å holde oppdatert over lang tid og enkelt å fjernstyre. Slik jeg ser det beskriver det beskriver dette f.eks Ubuntu mye mer enn Vista.

 

Jeg syns det er tøft at gamlisene bruker linux, men de blir etter min erfaring veldig fort sint når det gjelder data og da mye sinne mot ting som ikke fungerer.

De blir nok sint når ting ikke fungerer slik de er vant med. Dette er som sagt en person som aldri har brukt en datamaskin til noe som helst, og ting fungerer jo helt flott i Ubuntu etter min erfaring.

 

Løsninger for fjernhjelp er også noe man bør tenke igjennom...

Port 22 mot OpenSSHServer samt NX-server er sikkert og gir meg mye mer muligheter enn det Vista tilbyr.

Lenke til kommentar

Har (for første gang) laget en truecrypt partisjon med ext3-partisjon. Så ingen grunn til å bruke FAT der. Men jeg for ikke mountet det med skriverettigheter for brukere. Tidligere har jeg skrevet "--mount-options gid=100,uid=1000,umask=000 " i mount options feltet i truecrypt gui, men nå får jeg feilmelding med beskjed om å sjekke dmesg, der det står:

 

EXT3-fs: Unrecognized mount option "umask=000" or missing value

EXT3-fs: Unrecognized mount option "umask=000" or missing value

EXT3-fs: Unrecognized mount option "uid=1000" or missing value

 

Hva er feil?

Lenke til kommentar

Hm, de funket faktisk med en chmod. Så det er vel meningen at man skal bruke det på ext3-filsystemer kanskje, også er de andre til FAT/NTFS-foraterte partisjoner?

red: Den husker rettighetene og, så da er jo chmod ypperlig. De andre løsningene er vel da omveier for filsystemer som ikke støtter rettigheter (ihvertfall ikke på linuxmåten)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Si meg, kommer ikke Ubuntu med .img releaser? Eneste jeg finner er for armel. (Om jeg blar manuelt i norsk mirror.) Ubuntusidene inneholder overhodet ingen info om .img filer. Ærlig talt, live-cd-er er utdatert.

 

red: fant Live Netbook Image, men jeg vil ha den "vanlige".

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Flere som hører på diverse podcasts om fri programvare ol.?

 

Hørte nylig på siste linux outlaws (#129), og holdt på å le meg ihjel når de parodierte floss weekly og twit og all reklamen de sender.

 

Men jeg skjønner godt at de mobber Leo Laporte og twit nettverket. Herregud så mye reklame de fletter inn i podcastene sine!

 

Den Ford Sync-reklamen han driver med, begynner å bli litt ironisk, nesten morsom. Men mannen *fikk* vel en Mustang med Sync - hvis det slutter å fungere, får vi vel høre det også.. :p

Lenke til kommentar

Tror jeg også hadde brukt litt tid på dem hvis jeg fikk en mustang. Tok den enda litt lenger med Jono i episode 100. Ble nesten et tema i podcasten. Men ellers gjør jo Leo Laporte en god jobb da, skal skal vel ikke klage for mye.

 

Jeg bare digger måten linux outlaws parodierte dem. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...