Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ta med en live CD og spør om å få prøve. Husk å ta med en nyere live CD(Fedora 12 eller *buntu 9.04). Anbefaler og se etter "light edition" på live CD'n du kjører. da boot ikke tar så lang tid da.

Jeg hadde tenkt det, men fant senere ut at du uansett vanskelig får en CD inn når utstillingsmodellene er låst inne slik de er.

 

Det ble til slutt omtrent denne til 4500,-

http://www.engadget.com/2009/09/08/packard...erfly-m-laptop/

 

Den ble levert med Windows 7 og jeg gikk helt gjennom hele installasjonsprosessen som tok noe helt vanvittig lang tid, trolig over en time. Så ble Ubuntu lagt inn parallellt med Windows og alt fungerte ut av boksen. Automatiske oppdateringer ble lagt inn, google sitt repo i sources, picasa installert og satt til å autostarte når minnekort med bilder blir lagt inn, gmailkonto registrert og satt opp i Evolution, Firefox satt opp med bookmarks til dagbladet, wikipedia og banken.

 

Alt i alt tror det det kommer til å gå greit, nå må jeg bare finne ut hva som er beste måte å fjernstyre saken. En knapp som setter opp en revers SSH-tunnel hadde muligens vært noe, ellers må jeg inn i routeren og sette DHCP lease time til noe stort og NAT-e en port.

Lenke til kommentar
Bruk Unetbootin til å lage USB-"disk" av ISO.
Det skal jo virkelig ikke være nødvendig å måtte bruke et program som enda ikke er 100% (selv om siste versjon har fungert bra så langt), når man bare kan kjøre en enkel dd på en img-fil. Men etter en kjaåå ikk ser det ikke ut som om det er så vanlig. Man blir for godt vandt av å være arch-bruker (på noen områder i det minste.)
Lenke til kommentar
Angående dette med nykjøp av pcer, finnes det en oversikt over hvaslaks hardware som er støttet av Linux?

Her er oversikten over alle laptopper som betyr noe: :)

http://thinkwiki.org

 

JohndoeMakt: Jeg regner med at DHCP-serveren som kjører på routeren din støtter statisk tildeling av adresser. Det er hvertfall et godt alternativ til å "ødelegge" DHCP med å øke leasetiden.

Skal se. Det er en halvgammel sak så det er ikke sikkert så mange featurer er på plass.

Lenke til kommentar

Min 9.10-installasjon stopper opp når den hvite logoen er på skjermen. Jeg tror den ikke fryser, men bare stopper opp, fordi hvis jeg f.eks. trykker Ctrl+Alt+F1 så får jeg noen artifacts, og jeg kan hele tiden slå av og på NumLock.

 

Men for å komme ut av det så må jeg holde nede på-knappen. Etterpå så dannes det INGEN logger i /var/log/ (jeg sjekket med en live-cd). Hvor kan jeg da finne noe info om hvor den henger?

 

Recovery-modus klarer alltid å boote.

 

I Startup-Manager så er "show text during boot" aktivert.

Endret av Øsse
Lenke til kommentar
Hmmmm, sett opp en ssh og kjør dmesg?

For at dette skal være mulig så må maskinen ha klart å komme langt i oppstarten. Mer spesifikt så har kjerna allerede gjort seg ferdig med oppsett av maskinvare, sidetabeller etc og startet init-prosessen. Videre må init-prosessen ha satt opp nettverk og SSH-server.

 

For å få en mer "verbal" oppstart, så kan man endre på oppstartsparameterene. En begynnelse er å fjerne "quiet" og "splash". Et neste steg er å hive på en ekstern konsoll, enten det er via IEEE1394-porten eller seriellporten. Dette blir dessverre ganske mye ekstraarbeid.

Lenke til kommentar
Går det an å mappe museknappene uten xorg.conf? Midterste museknapp har streika, og jeg vil gjerne bruke knapp 10 (i følge xev) i stedet.

 

Bruk xmodmap. Finnes vel haugevis av guider til dette rundt omkring mener jeg å huske. For å gjøre dette permanent må du opprette en fil i din hjemmemappe (.XModmap). Tror du finner noen greier guider hvis du googler ;)

Lenke til kommentar

Joda, pent, men den barne-PCen ser ikke ut som den er egnet for barn. Dvs. den ser for skjør ut. Jeg kan se for meg at ungene holder den i ringen, sveiver den rundt og mister/slipper. Den kommer til å knuses i hjørnet diagonalt for ringen. Den ser også for smal ut til å ha noen særlig bøyemotstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...