Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Går det an å mappe museknappene uten xorg.conf? Midterste museknapp har streika, og jeg vil gjerne bruke knapp 10 (i følge xev) i stedet.

 

Bruk xmodmap. Finnes vel haugevis av guider til dette rundt omkring mener jeg å huske. For å gjøre dette permanent må du opprette en fil i din hjemmemappe (.XModmap). Tror du finner noen greier guider hvis du googler ;)

 

Tusen takk! Hah, det var ikke verre enn å skrive "xmodmap -e "pointer = 1 10 3 4 5 6 7 8 9 2" i terminalen! :D

Jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte meg de første årene mine med Windows. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.channelregister.co.uk/2009/09/2...x_bloated_huge/

 

Hvorfor vil det da ikke ha noen effekt å kompilere kjernen selv med kun det nødvendige?

Selv om Linuxkjernen ikke er i stand til å veksle ut deler av kjerneprogrammet til veksellager, så er den veldig modulær. Funksjonalitet kan legges i moduler som kan lastes inn og ut etter behov. Å velge hvilke moduler som skal kompileres og gjøres tilgjengelig for innlasting har en innvirkning på bruken av lagerplass (harddisk), men ikke på bruken av hovedminne (RAM).

 

Videre så kan aktive deler av kjernen konfigureres mens maskinen kjører vha. pseudofilsystemene /proc og /sys. Sistnevnte brukes til å lese tilstanden til enheter og direkte eller indirekte samhandle med enhetsdrivere. Derfor forsvinner også "konfigurasjonsgevinsten" ved å kompilere kjernen selv.

 

Den siste formen for "bloat" skyldes rett og slett at kjernen inneholder flere datastrukturer, flere funksjoner og større funksjoner. Dette er en naturlig konsekvens av at man får et mer komplisert operativsystem, og er ikke til å unngå med mindre målet er stagnasjon. Når man kompilerer kjernen selv (dvs. bruker kjerna sitt build-system), så vil noen av valgene ha en innvirkning på størrelsen til den resulterende maskinkoden. Et erkeeksempel på dette er støtte for SMP. Støtten for dette er statisk, dvs. at avgjørelsen må skje når man kompilerer kjerna.

 

Generelt så kan de valgene som påvirker preprosessorverdier (f.eks #ifdef CONFIG_SMP ... #endif) ha en innvirkning på minnebruken til kjerna. I de tilfellene der dette skjer i de sentrale delene av kjerna, som f.eks mmap.c, så vil det ikke være mulig å unngå å ha de relevante funksjonene i hovedminnet. Du finner noen #ifdef i eksempelet, men i det store og hele kan du ikke slippe unna ekstrafunksjonalitet i nyere kjerneversjoner. Et bedre eksempel er definisjonen på task_struct. Dette er representasjonen av en linux-prosess. Denne inneholder den informasjonen som operativsystemet trenger for å håndtere en prosess, enten det er verdier som brukes av CPU-fordeleren, informasjon om adresserommet (mm tilhører denne prosessen, active_mm til forrige prosess) eller CPU-registerkonteksten. Det er ikke mange valgmuligheter her. Hovedpoenget er at kjerna er kompilert for riktig arkitektur. Ut over disse store valgene, så kan jeg ikke se for meg at en "egenkompilert" kjerne vil ha en vesentlig innvirkning på ytelsen.

 

Med unntak av maskinvarestøtte, så ser jeg ingen grunn til å kompilere en egen kjerne. I distribusjoner som har oppegående pakkesystem så er det også som regel en skikkelig hodepine å bruke en egen kjerne. Bortkastet tid er det også.

Lenke til kommentar

Tenkte det var på tiden å oppgradere til 9.10 nå. Men trådløskortet mitt fungerer ikke lenger (Intersil Prism2.5)

Ligger et par bugrapporter ute, der noen mener det finnes en workaround, men jeg finner den ikke... eneste "workaround" jeg finner er å bruke en gamlere kjerne, men da jeg tok fresh install har jeg ikke noen gammel kjerne å kjøre. Noen andre her med samme nettverkskort?

Lenke til kommentar

cp-nilsen: Alt jeg fant var at du kunne installere 2.6.31-9 kernelen, men det var umulig å finne en deb-pakke av den. En mulighet er å installere 2.6.28 kernelen, som fortsatt ligger i repo.

 

----

 

Fungerer VNC slik at skjermen regnes og alt på den eksterne maskinen, og kun bilde sendes til lokal maskin?

Tenker å bruke den bærbare (Eee 900) som en ekstra skjerm, men den er ikke kraftig nok til å gjøre det den stasjonære kan.

Evt. X gjennom ssh? Har allerede en ssh-server kjørende.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar
cp-nilsen: Alt jeg fant var at du kunne installere 2.6.31-9 kernelen, men det var umulig å finne en deb-pakke av den. En mulighet er å installere 2.6.28 kernelen, som fortsatt ligger i repo.

Eneste løsning jeg også finner...

Siden jeg ikke har nett via kabel her blir det heller lite praktisk å gjennomføre, men får se hva jeg får til. Holder det med én deb fil til kjernen, eller må jeg laste ned noen avhengigheter også?

Lenke til kommentar
Med unntak av maskinvarestøtte, så ser jeg ingen grunn til å kompilere en egen kjerne. I distribusjoner som har oppegående pakkesystem så er det også som regel en skikkelig hodepine å bruke en egen kjerne. Bortkastet tid er det også.

 

Du har tydeligvis ikke brukt Arch. :p

Arch Linux slipper unna siden distribusjonen ikke har utgivelser eller stabil ABI. Likevel så må du finne deg en pkgbuild og modifisere den til ditt eget behov. Det samme må gjøres for samtlige eksterne moduler. Og så er det bare å håpe på at organiseringen av kernelpakker ikke endrer seg i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Det er utrolig deilig å slippe å oppdatere kernel femten ganger i uken bare fordi den ligger i pakkesystemet.

 

Bruker Arch nå, Gentoo før - alltid kompilert egen kjerne. Jeg har selvfølgelig ikke lagt den inn i noe pkgbuild; er bare å lage et lite skript som kompilerer og installerer for deg. config er ikke noe vits å bry seg om så lenge det ikke er kommet noe nytt og spennende i kjernen. Det tar ikke lenger tid, og man slipper det tullet med oppdatering av kjerner hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg driver av og skal installere ubuntu fra minnepenn på en laptop her(noe jeg har gjort ørten ganger før), men får beskjeden "bootmgr is missing" hver gang. Såvidt jeg veit er dette windows-prat? Jeg brukte samme minnepenn til å installere win7 for litt siden, men formaterte den etterpå. Forslag til hvordan jeg kan få fikset dette? Minnepennen skal være clean, men er tydeligvis ikke det. Jeg har tilgang på en annen ubuntumaskin, så om det er terminalkoder som garantert fjerner alt, gimme!

 

edit:

Fiksa det selv.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Har lest den tråden alt, fant ikke noe særlig så jeg spurte her. Dere her inne pleier å ha heftige mengder kunnskap.

De folk påstår fungerer aner jeg ikke hvordan jeg skal installere og/eller bruke. De sa aria2 funka så jeg installerte, men hakke peiling hvordan jeg skal starte programmet. Kjører crunchbang som er basert på linux, men "startmenyen" blir ikke oppdatert, så jeg må kjøre alle programmer via terminalen eller "run program".

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Aria2 is a command line download client with resuming and segmented

downloading. Supported protocols are HTTP/HTTPS/FTP/BitTorrent and it also

supports Metalink.

Så regner med du bare kjører "aria2" i terminalen.

 

Evt. kan du prøve deg på en løsning med wine. De nevner f.eks. at RapGet skal fungere bra i wine. Les mer her

 

Selv bruker jeg ingen slike løsninger, så kan ikke annet enn gjette og bruke google.

Lenke til kommentar

Skal teste, takk.

edit:

Btw, hvor havner filene når jeg installerer via wine? Da jeg kjørte xubuntu lagde jeg bare snarvei til skrivebordet, men siden det ikke er noe egentlig skrivebord i crunchbang er jeg usikker.

 

Noen som kan forklare meg hvordan jeg får oppdatert til nyeste vlc igjen? Softwaresourcen jeg har pleid å legge til fungerer ikke etter at det kom ut ny vlc, så jeg er stuck med den eldgamle versjonen.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Hva er mulighetene for "videokonferanse" med lyd mellom en linux- og en windowsmaskin? Er XMPP-protokollen (tidligere Jabber) veien å gå? Hva finnes av klienter? Skal brukes mellom meg (på linux) og min far (på windows, veldig lite dataerfaring), så er avhengig av at det på windowssiden ihvertfall er enkelt å bruke etter at det er satt opp ordentlig.

Lenke til kommentar
cp-nilsen: Alt jeg fant var at du kunne installere 2.6.31-9 kernelen, men det var umulig å finne en deb-pakke av den. En mulighet er å installere 2.6.28 kernelen, som fortsatt ligger i repo.

Eneste løsning jeg også finner...

Siden jeg ikke har nett via kabel her blir det heller lite praktisk å gjennomføre, men får se hva jeg får til. Holder det med én deb fil til kjernen, eller må jeg laste ned noen avhengigheter også?

Har fått inn 2.6.31-9 kjernen. Nå sliter jeg med nvidia-drivere. Hvorfor skal de være så utrolig nøye på hvilken kjerne man bruker?

 

Drivere fra repo fungerer ikke, så jeg prøver å kompilere selv. Den driver og maser om at jeg har feil versjon av linux-headers. Headers fra en annen 2.6.31 er tydeligvis ikke godt nok, og 2.6.31-9-386 finner jeg ikke i repo, og heller ikke noen andre steder på nett. Er det noen måte å fikse dette på, eller må jeg bare ordne meg et nytt nettverkskort som ikke er så vanskelig? Hva er i så fall å anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...