Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg rekner med at ingen kommer til å bytte ut hele infrastrukturen sin, så microsoft blir nok OS-leverandør for mange i den private sektoren fortsatt i lang tid framover.

 

Hvor mye opensource/gnu software finnes det som bruker det native toolkitet i windows (altså ikke gtk/qt) og som integrerer mot annen microsoftprogramvare?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skulle ikke GNU kunne gjøre det bra på høyresiden?

Privat marked aka. Microsoft?

Jepp, ser sånn ut.

- Over fire år ville Oslo kommune spart 14 millioner kroner dersom de heller hadde valgt fri programvare. Dette er kommunens egne tall, sier bystyremedlem Ivar Johansen (SV).

 

http://www.digi.no/824598/oslo-kunne-spart...ner-paa-friprog

 

Og det inkluderte opplæring, byttekost osv!

 

 

Oslo kommune påpeker at de har lagt vekt på flere aspekter enn pris,...bsbsbs

Oversatt: anbudet ble satt sammen av ignorante microsoftfjotter som ikke ønsker å lære seg noe nytt og hadde bestemt seg på forhånd.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

ROOAORO :(

Ok, Arch er ubrukelig. Wikiet er halvdårlig skrevet OG udatert(men dog aldre for noen andre), utdatert var dråpen. Grrr :(

 

Nå leter jeg etter distro:

*Opdatert dokumentasjon

*Ikke Ubuntu(vil ikke ha +20 sekunder på boot tida bare pga en distro som er bloat)

*Og tar ikke live av reposet sitt 5 dager etter ny version(Ubuntu)

*Ryddig installert(jeg vil gjøre den treg, systemet skal ikke gjøre noe med mindre jeg vil det)

*Og haler ikke igjennom ren BETA programvare(Fedora)

 

Tipper dette er Debian unstable installert fra core install?

Lenke til kommentar
ROOAORO :(

Ok, Arch er ubrukelig. Wikiet er halvdårlig skrevet OG udatert(men dog aldre for noen andre), utdatert var dråpen. Grrr :(

Dokumentasjonen til Arch er det beste jeg har vært borti. Brukt den wikien både for ubuntu- og FreeBSD-relaterte spørsmål og. Ubuntudokumentasjonen er jo dårlig/feil/ikke-eksisterende/eksisterer i form av forumtråder fra 2005 uten noe system, mens FreeBSD-dokumentasjonen gjerne blir for teknisk, og ikke gir meg "det jeg trenger, når jeg trenger det". Samme som gentoo, mao.

 

Husk å oppdatere set som var utdatert da. :p Klart det kan skje, alt er jo basert på brukerengasjement, men i hvert fall på de mest sentrale har jeg inntrykk av at det stort sett er oppdatert.

 

Det er det når beslutningstakerne har merkelojalitet til microsoft.
Derfor burde det i utgangspunktet være et større problem med MS-avhengighet i offentlig sektor, enn i privat. I det private sparker man udugelige folk som tar dårlige avgjørelser. Høyre er jo for mindre sløsing av offentlige midler, og burde dermed være friprog-forkjempere.

 

Tenk hva Norge kunne spart på et modulært databehandlinssystem som kunne brukes i alle statlige og kommunale etater. HAr noen av dem spesielle behov? Sleng ut et anbud, alle kan bygge inn flere funksjoner. I dag eie jo ikke de fleste kommunene programvaren de bruker - de leier den. Og det blir dyrt når produsenten tvinger dem til å oppgradere.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke GNU kunne gjøre det bra på høyresiden?

Privat marked aka. Microsoft?

Å redusere offentlige utgfter gjennom effektivisering er jo nettopp god høyrepolitkk.

Problemet er heller konservative IT-ledere som er redd for alt som er nytt. Politikere stoler selvfølgelig på fagfolk.

 

Å styrke konkurransen i programvaremarkedet gjennom å la flere aktører slipper til er også god høyrepolitikk.

Lenke til kommentar
Jeg rekner med at ingen kommer til å bytte ut hele infrastrukturen sin, så microsoft blir nok OS-leverandør for mange i den private sektoren fortsatt i lang tid framover.

 

Hvor mye opensource/gnu software finnes det som bruker det native toolkitet i windows (altså ikke gtk/qt) og som integrerer mot annen microsoftprogramvare?

Er ikke så opptatt av GNU, men har innført mye open-source programvare på jobben, med stor suksess. GNU/Linux, BSD, Solaris, OpenOffice, Gimp osv. Men har beholdt Microsoft på klientsiden, mye på grunn av Active Directory.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan relatert til det pushe denne lenken jeg har hatt en tab av siden juni:

http://blogg.friprog.no/2009/06/kartleggin...ri-programvare/

 

På jobb bruker 60% av maskiner på kontoret GNU/Linux (20%/20% Win/Mac), alle servere utenom to bruker GNU/Linux hvor én kjører FreeBSD, vi bruker Apache, PHP, MySQL, Varnish, Lighttpd, Prototype JS, Memcache, FFMPEG, Eclipse/vi/emacs/Geany, Gimp, IRCd, ZNC, irssi, NX, Subversion, Trac, Virtualbox, Sphinx og vårt eget PHP-rammeverk har vi New-BSD-lisensiert.

 

De eneste ikke-frie tingene jeg bruker på jobb er Windows i Virtualbox og Opera.

Lenke til kommentar
Hei folkens. Driver og setter opp ett hjemmenettverk med en ubuntu maskin jeg bruker som fil- og torrentserver. En ting som hadde vært utrolig praktisk var om jeg kunne dele denne filserveren som en ressurs - over internett. Slik at familiemedlemmer kan få opp diskene som en lokal stasjon, og evt. steame media direkte over en ADSL2 linje.

 

Kan noen gi med litt hints og pointers til hva jeg trenger å lese meg opp på for å få til en slik løsning?

VPN eller sshfs.

 

Stigfjel, Fedora har kommet med en gavepakke til deg:

http://directory.fedoraproject.org/

Lenke til kommentar
Dokumentasjonen til Arch er det beste jeg har vært borti. Brukt den wikien både for ubuntu- og FreeBSD-relaterte spørsmål og. Ubuntudokumentasjonen er jo dårlig/feil/ikke-eksisterende/eksisterer i form av forumtråder fra 2005 uten noe system, mens FreeBSD-dokumentasjonen gjerne blir for teknisk, og ikke gir meg "det jeg trenger, når jeg trenger det". Samme som gentoo, mao.

 

 

Arch er aldere for en god den, men problemet er HVOR den er noen uker bak i informasjon.

Etter en uke med å prøve å få X til å fungere, for det står på wikiet at "installere ATI driverne er ikke anbefalt", fant jeg ut at det burde ha stått: "Går ikke an å installere Catalyst, siden Arch har en alt for ny version av Xorg". Merk kontrasten :(

Lenke til kommentar
Stigfjel, Fedora har kommet med en gavepakke til deg:

http://directory.fedoraproject.org/

Det prosjektet er jo alt annet enn nytt, og henger dessverre langt bak Active Directory.

Er stygt redd for det. I tillegg så er jeg ikke akkurat overbegeistret for Red Hat-baserte distroer. Det er ikke til å komme unna at Microsoft har en killer-app i Active Directory. Men man kan jo integrere f.eks. Solaris-servere i et AD, har selv gjort det.

Lenke til kommentar

GMA 4500MHD eller GF G105M

 

Hvilke av disse vil dere anbefale? Tre viktige elementer er :

 

-Lavt strømforbruk

 

-Hvor godt de er støttet i Linux (drivere til Intel kommer vel med de fleste distroer som er et stort pluss)

 

-Ytelse, spiller ikke stort med spill, men bør tåle en del leking med desktopeffekter, og litt mer primitive 3D-spill som Alien Arena, Sauerbraten, osv. uten problemer.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig som er så fantastisk med AD? OpenLDAP for bruker/gruppe/mount styring. Trenger man egentlig noe mer?

Ja, fordi openldap etter egen erfaring er tungvindt å sette opp. I tillegg til at oppsettt er noe tungvindt(må endre pam,nsswitch, diverse konfigfiler og sslsertifikater ) hadde vi problemer med at GUIDS fra openldap kolliderer med guids som allerede var på det lokale systemet. Jeg trur vi fikk løst problemet, men husker ikke helt hvordan. I tillegg så fikk vi ikke til å integrere nautilus med de smbserverne vi hadde; en måtte bestandig taste inn sitt brukernavn og passord

 

Dette er i sterk kontrast til Windows Server hvor det å installere AD er snakk om noen få klikk. Integrasjonen mot AD kommer også automatisk i mange applikasjoner så snart du er meldt inn i domenet. Outlook har auto-discover på domenet, noe som betyr at den automatisk vil finne serverinnstillinger, uten at du trenger skrive inn mer enn din epostadresse.

 

I forsvar til linux finnes det vel sikkert noen enklere løsninger enn å installere openldap direkte, men det var ikke en del av linuxkurset vårt det semesteret :)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Installerte nettopp Ubuntu 8.04 også oppgraderte jeg til 9.04.

 

Pcen jeg installerte på er en Toshiba A300 med ATI 3470 skjermkort.

Sliter litt med bruk av visuelle effekter, må sette den til "none" ellers er pcen treg dvs. åpner vinduer sakte, åpner nye programmer sakte etc.

 

Er dette et kjent problem? hva kan jeg gjøre for å fikse det? har lyst til å ha muligheten til å bruke f.eks emerald

Lenke til kommentar

Da jeg oppgraderte fra 8.10 til 9.04 ble også vinduene mine litt mindre snappy. Flytting går kjapt som fy, men resize har en merkelig 1,5 sekund lagg. Restore er heller ikke fullt så snappy som det var. Jeg bruker Compiz.

Men jeg bare venter 22 dager og legger inn en fresh 9.10, eventuelt forsøker oppgradering først og ser hvordan den oppfører seg da.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Stigfjel, Fedora har kommet med en gavepakke til deg:

http://directory.fedoraproject.org/

Det prosjektet er jo alt annet enn nytt, og henger dessverre langt bak Active Directory.

Vil gjerne høre hva du mener her.

 

Dabear, jeg kjører OpenLDAP hjemme, det var ingen klikk og griseenkel administrasjon. Dette fordi den er integrert i en løsning som ordner det meste for deg. At det fort kan bli knotete å sette opp OpenLDAP manuelt er det derimot liten tvil om.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Ja, fordi openldap etter egen erfaring er tungvindt å sette opp.

Uenig, men det er vel kanskje bare meg.

I tillegg til at oppsettt er noe tungvindt(må endre pam,nsswitch, diverse konfigfiler og sslsertifikater )

Engangsting, hvis man innstallerer klientene vha kickstart.

hadde vi problemer med at GUIDS fra openldap kolliderer med guids som allerede var på det lokale systemet. Jeg trur vi fikk løst problemet, men husker ikke helt hvordan.

Høres ut som PEBKAC.

I tillegg så fikk vi ikke til å integrere nautilus med de smbserverne vi hadde; en måtte bestandig taste inn sitt brukernavn og passord
Man bruker ikke smb i Linux, man bruker nfs / sshfs.
Dette er i sterk kontrast til Windows Server hvor det å installere AD er snakk om noen få klikk. Integrasjonen mot AD kommer også automatisk i mange applikasjoner så snart du er meldt inn i domenet. Outlook har auto-discover på domenet, noe som betyr at den automatisk vil finne serverinnstillinger, uten at du trenger skrive inn mer enn din epostadresse.
Fullt mulig både med Thunderbird og Evolution.
I forsvar til linux finnes det vel sikkert noen enklere løsninger enn å installere openldap direkte, men det var ikke en del av linuxkurset vårt det semesteret :)

Altså, det du prøver å si er at han som hadde kurset ditt, ikke hadde noen praktisk erfaring i det hele tatt? Er klar over at dette kanskje blir litt grovt, mene skal man nå frem må man skru på de store våpnene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...