Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sliter med eduroam av ukjente årsaker, men hotspot-nettene funker alltid.

Eduroam fungerer i Ubuntu, i hvert fall. Da jeg gikk på NTNU hadde vi eduroam.

Jeg har ikke noe problem med Eduroam i Ubuntu 9.04
Jeg vet at det skal funke (har fått fungerende instrukser fra runesole), men det fungerer ikke på min. Ganske merkelig egentlig siden det er en fersk installasjon av 9.04 Netbook Remix.
Lenke til kommentar
Jeg er veldig fornøyd med Raid-Z så langt i hvert fall. Etter at jeg lærte å faktisk lese updating-filen til FreeBSD, har det gått overraskende greit. :p Vurderer å gå over fra 7.2 release til stable om ikke alt for lenge.

 

Må nevnes at jeg foreløpig egentlig ikke har behov for spesielt mange av funksjonene ZFS er mest kjent for, men beskyttelse mot silent data corruption er jo kjekt, og det jeg har spart i tidsforbruk i forbindelse med opprettelse av raidet, er nesten verdt ekstratiden forskjellene med FreeBSD medfører. Mye er jo likt (samba, ssh, tansmission-daemon med webinterface - de tre viktigste bruksområdene. :p)

Apropos Transmission-daemon med webui, hvor mange torrenter kjører du i dette? Kjører nå litt over 500 torrenter i transmission-gtk, men tenker at det er greit å få den lasten over på min headless filserver. Transmission-gtk har også lett for å henge seg noen sekunder om gangen, noe som er irriterende. Foretrekker et UI å være i, så noe ncurses-basert/rtorrent er ikke helt hva jeg leter etter.

Lenke til kommentar

Ikke sikkert det fins all verden ennå, ser bare ut til at to plug-ins har funnet veien til wikien deres så langt. Nå er den relativt selvforklarende, så du kan jo prøve deg frem. Start ktorrent, gå til Settings->Configure KTorrent->Plugins, Så enabler du Web Interface. Nå er det bare å trykke på den så legger du inn log-in og port. Da er det bare å logge inn og sjekke ut.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Så med andre ord: ktorrent må kjøre, med full GUI, for at en kan bruke webinterface? Ktorrents webinterface er kun for fjernstyring av klienten, ikke for headless oppsett? Eller missforstår jeg nå...?

 

EDIT: vanskelig å teste, min ktorrent installasjon har ikke noen plugins...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Alle sier at ZFS er så sinnsykt rask. Tviler ikkje på det. Er vel begrenset hvor mye raskere et raid kan bli når det er snakk om under 10 stk disker i software raid. Eller?

Selve raid implementasjonen har jeg ikke testet, men ZFS vs XFS var det faktisk ganske store forskjeller sånn rett utav boksen, men tviler ikke på at XFS kan tweakes til å ligge relativt likt.

 

 

Min boks med 4x1000GB-disker i raidz makser i hvert fall Gbitnettverket her, både skriv og les. Noe mer har jeg ikke nytte av, selv om det er godt mulig at den yter mer.

 

Forøvrig står det at poolen min er utdatert / det bør oppgraderes til en nyere versjon med zpool -update e.l. Kan jeg gjøre dette uten å miste noe data, eller må jeg ta vare på dataene et annet sted, oppdatere, så overføre tilbake?

Lenke til kommentar
Apropos Transmission-daemon med webui, hvor mange torrenter kjører du i dette? Kjører nå litt over 500 torrenter i transmission-gtk...
Ikke noe i nærheten av det der i hvert fall! :p Ellers vet jeg at noen har problemer med -gtk og systemressursbruk når de kjører mange torrenter, men vet ikke hvordan dette er med -daemon.

 

Jeg har problemer med nettverket her for tiden, så det blir ikke all verdens nedlasting. Det store spørsmålet er om det er ruteren min eller linja som er skjit.

Lenke til kommentar

Hei folkens. Driver og setter opp ett hjemmenettverk med en ubuntu maskin jeg bruker som fil- og torrentserver. En ting som hadde vært utrolig praktisk var om jeg kunne dele denne filserveren som en ressurs - over internett. Slik at familiemedlemmer kan få opp diskene som en lokal stasjon, og evt. steame media direkte over en ADSL2 linje.

 

Kan noen gi med litt hints og pointers til hva jeg trenger å lese meg opp på for å få til en slik løsning?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...