Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For meg er Avant-Window-Navigator nyttig, siden jeg liker docks. Expose (super + e) viser hva du har på de virtuelle skrivebordene, for de som er glemske, og Zoom-funksjon, er vel det jeg liker bedre som man ikke får uten Compiz.

 

Hvis det er kun for docken, så er xcompmgr en genial løsning, da den fungerer bedre med video.

Lenke til kommentar
For meg er Avant-Window-Navigator nyttig, siden jeg liker docks. Expose (super + e) viser hva du har på de virtuelle skrivebordene, for de som er glemske, og Zoom-funksjon, er vel det jeg liker bedre som man ikke får uten Compiz.

 

Hvis det er kun for docken, så er xcompmgr en genial løsning, da den fungerer bedre med video.

Som sagt, man må skille mellom compisite/compiz og effekter. Xcompmgr er standard composition manager for Xorg.

 

Video fungerer helt fint med composite som kommer med Ubuntu. Ser ingen grunn til å skifte. Sist jeg prøvde Xcompmgr hadde den en bug med at AWN ikke vistes på skrivebordene.

Lenke til kommentar
DEL: Må bare takke deg for den flotte Serverguiden din :thumbup:
Sjøl takk, du får melde tilbake når du får ånden over deg, og tester ut litt.

 

Har allerede ubuntu server oppe å går med 19 harddisker i, og må si at det er lett å bli svimmel av alle uuid det blir på diskene :p Særlig når jeg har flere raidarray. Synes det var litt av en jobb bare for å få mountet diskene og få satt de opp i oppstarten.

 

Gikk på en smell da jeg hadde glemt å sette de mounta diskene i oppstarten. :p

Lenke til kommentar

Sånn når vi snakker om det, noen forslag til hvordan jeg kan øke ytelsen på nevnte laptop, den kjører faktisk compiz helt greit med de nyeste frie driverne, og spiller video bra (jaggu, det er raskere enn ati sin egen driver). Men når jeg skifter bakgrunnsbilde så fader den mellom bildene, og det holder pcen helt låst i 10-15 sekunder mens denne fadinga går hakkete fremover.

 

Kan tenke meg at oppløsningen på 1600*1200 gjør ting litt tungt for den, og det er egentlig ikke et så stort problem. Men det hadde jo vært greit om alt fungerte som det skulle.

 

Skjermkortet er et ATI FireGL T2, basert på et overclocket Radeon 9600.

Lenke til kommentar

Er det normalt at reshapeing av et MDADM-raid tar utrolig lang tid? Migrerer fra tre til fire disker, 1,5TB per disk. Raidet er halvfullt av data. Etter nærmere to døgn med konstant aktivitet er det ~45% ferdig. Hastigheten varierer mellom 500KB/s og 10MB/s, pleier å legge seg på rundt 5MB/s.

 

hdparm -t /dev/sd{c,d,e,f}

 

#  clvn@enigma: sudo hdparm -t /dev/sd{c,d,e,f}

/dev/sdc:
Timing buffered disk reads:  254 MB in  3.01 seconds =  84.33 MB/sec

/dev/sdd:
Timing buffered disk reads:  280 MB in  3.01 seconds =  92.95 MB/sec

/dev/sde:
Timing buffered disk reads:  216 MB in  3.01 seconds =  71.73 MB/sec

/dev/sdf:
Timing buffered disk reads:  232 MB in  3.00 seconds =  77.29 MB/sec

 

cat /proc/mdstat

 

#  clvn@enigma: cat /proc/mdstat
Personalities : [raid6] [raid5] [raid4] 
md0 : active raid5 sdf1[3] sde1[2] sdd1[1] sdc1[0]
  2930271872 blocks super 0.91 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]
  [========>............]  reshape = 44.5% (652060112/1465135936) finish=3800.2min speed=3565K/sec

unused devices: <none>

 

Lenke til kommentar
echo 200000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min

Hadde ingen effekt.

 

cat /proc/mdstat

 

Personalities : [raid6] [raid5] [raid4]
md0 : active raid5 sdf1[3] sde1[2] sdd1[1] sdc1[0]
  2930271872 blocks super 0.91 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]
  [==========>..........]  reshape = 51.8% (759178624/1465135936) finish=5565.8min speed=2113K/sec

unused devices: <none>

 

 

Får vel bare vente tiden ut på reshapeinga :p

Lenke til kommentar
cat /proc/mdstat

 

Personalities : [raid6] [raid5] [raid4]
md0 : active raid5 sdf1[3] sde1[2] sdd1[1] sdc1[0]
  2930271872 blocks super 0.91 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]
  [==========>..........]  reshape = 51.8% (759178624/1465135936) finish=5565.8min speed=2113K/sec

unused devices: <none>

 

 

Får vel bare vente tiden ut på reshapeinga :p

Prøv disse i tillegg.

 

echo 16384 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size

blockdev --setra 16384 /dev/md0

 

I tillegg kan du prøve å skrive noe data til disken du driver å reshaper, har vært noe rart der at den ikke "speeder" opp reshapen før den har hatt noe aktivitet og så roer ned igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...