Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
cat /proc/mdstat

 

Personalities : [raid6] [raid5] [raid4]
md0 : active raid5 sdf1[3] sde1[2] sdd1[1] sdc1[0]
  2930271872 blocks super 0.91 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]
  [==========>..........]  reshape = 51.8% (759178624/1465135936) finish=5565.8min speed=2113K/sec

unused devices: <none>

 

 

Får vel bare vente tiden ut på reshapeinga :p

Prøv disse i tillegg.

 

echo 16384 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size

blockdev --setra 16384 /dev/md0

 

I tillegg kan du prøve å skrive noe data til disken du driver å reshaper, har vært noe rart der at den ikke "speeder" opp reshapen før den har hatt noe aktivitet og så roer ned igjen.

Det er ikke helt umulig at det hjalp en del. Ble ingen momentan forandring, men nå, et par timer etter, ligger det på mellom 9MB/s og 15MB/s. Får bare håpe den stabiliserer seg på det. Takker for tips, kpolberg =)

Lenke til kommentar
Noen som har en elegant måte å sjekke om en fil er en normal fil? Ikke socket, pipeline, directory, symbolic link, bare en normal fil. (BASH)

evt. stat

user@Desktop$ stat Bilde\(315\).jpg

File: `Bilde(315).jpg'

Size: 326753 Blocks: 648 IO Block: 4096 regular file

Device: 814h/2068d Inode: 1602684 Links: 1

Access: (0644/-rw-r--r--) Uid: ( 1000/ user) Gid: ( 1000/ user)

Access: 2009-10-04 23:41:30.000000000 +0200

Modify: 2009-10-04 23:41:24.000000000 +0200

Change: 2009-10-04 23:41:28.000000000 +0200

Endret av -Logos-
Lenke til kommentar

Hadde vært morro å se ytelsesforskjellen mellom ext4 og ZFS. Lesehastighet i raid-5 og skrivehastighet.

 

6-8 disker i raid-5 hadde vært morro å se forskjellen på.

 

ZFS har jo noen sinnsykt geniale løsninger med utvidelser av raid og slikt, men ytelsesforskjellen hadde vært morro å se ja.

 

Alle sier at ZFS er så sinnsykt rask. Tviler ikkje på det. Er vel begrenset hvor mye raskere et raid kan bli når det er snakk om under 10 stk disker i software raid. Eller?

 

Har enda tilgode å lese noe negativt om ZFS da :D

 

Kan jo nevne at jeg kjører ext4 på min Ubuntuserver.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
ZFS har jo noen sinnsykt geniale løsninger med utvidelser av raid og slikt, men ytelsesforskjellen hadde vært morro å se ja.
Og noen mindre geniale. Tror ZFS fremdeles ikke støtter reshaping av raidz. Du kan utvide poolen, men du bør legge til flere disker med raidz, ellers får du ingen feiltoleranse på siste disken.
Alle sier at ZFS er så sinnsykt rask. Tviler ikkje på det. Er vel begrenset hvor mye raskere et raid kan bli når det er snakk om under 10 stk disker i software raid. Eller?

Selve raid implementasjonen har jeg ikke testet, men ZFS vs XFS var det faktisk ganske store forskjeller sånn rett utav boksen, men tviler ikke på at XFS kan tweakes til å ligge relativt likt.

Har enda tilgode å lese noe negativt om ZFS da :D

Er faktisk endel "horror" historier om folk som har mistet flere TB med data, så det er bare å søke i vei. Men dette vil du finne uansett hvilket filsystem det er snakk om.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Det største minuset ved ZFS som har gjort at jeg enda ikke er over på det er krymping av pools, både på JBOD og RAID-Z. Jeg har en del gamle disker i 250/500GB-klassen og skulle gjerne laget et 7-8-diskers pool som totaler omtrent 5 TB, men jeg har ikke lyst til å låse meg til et så stort pool i tilfelle jeg en dag har lyst til å bytte alt ut med moderne disker.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med Raid-Z så langt i hvert fall. Etter at jeg lærte å faktisk lese updating-filen til FreeBSD, har det gått overraskende greit. :p Vurderer å gå over fra 7.2 release til stable om ikke alt for lenge.

 

Må nevnes at jeg foreløpig egentlig ikke har behov for spesielt mange av funksjonene ZFS er mest kjent for, men beskyttelse mot silent data corruption er jo kjekt, og det jeg har spart i tidsforbruk i forbindelse med opprettelse av raidet, er nesten verdt ekstratiden forskjellene med FreeBSD medfører. Mye er jo likt (samba, ssh, tansmission-daemon med webinterface - de tre viktigste bruksområdene. :p)

Lenke til kommentar
Irriterende at jeg ikke får lov til å komme på nett med linux på skolen :wallbash:

 

Noen andre her som opplever det samme?

 

Hvordan er nettverket oppsatt?

 

Åpen pålogging his oss(Røros VGS)(samme ukrypterte typen som hotel bruker):

*Installer en nettverks deamon som takler ukryptert netverk som skal autoriserer senere(WICD er ubrukelig for meg, men wifi-radar har ikke konflikt med den. Og den tok nettet på skolen)

*Husk at skolene som oftest bruker proxy, auto detect i firefox eller skru av og så på etter innlogging

*I Opera logger du deg inn, og så skrur du på proxien

*Se om skolen har en guide for Ipod eller lignende, der skal portene og hosten være oppgitt(min skole opgir ikke dette på tilkoblings guiden)

 

Edit: WICD er min main, men wifi-radar tar skolenettet. Wifi har ikke konflikt med noen netverk manager heller tror jeg, godt mulig den tar knekken på det.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Skolen har to nettverk (begge med hver sin proxy som jeg har vært på it-avdelingen og fått); et for de som har kjøpt pc via skolen og er med i domene (noe jeg har gjort), og et for resten. De som har kjøpt pc via skolen har KUN tilgang til førstnevnte, men i linux kan jeg ikke koble på førstnevnte da jeg ikke er med i domenet og ikke får de passordene jeg trenger.

 

Edit: får denne feilmeldingen

 

Edit: Med andre ord; om jeg bare med mitt brukernavn hadde hatt tilgang til gjestenettet, så hadde det ikke vært noe problem vil jeg tro, men kun fordi jeg har kjøpt pc via skolen så nektes min bruker tilgang til gjestenettet.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...