Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det går altså fint å gjøre selv uten fare for intoneringen osv?

Det kan være den må intoneres litt, men det er egentlig også en enkel jobb å gjøre..

Siden emnet er oppe, hva med en liten intellektuell øvelse på mandagskvelden:

 

Hvem tror at endring av strengehøyden påvirker intonasjonen, og i så fall hvorfor og hvor mye...? Ser fram til vel begrunnede svar. :)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Er strengehøyden høy får strengen lenger bevegelse før den når gripebrettet. Strengen vil dermed blir strukket noe mer (som om du strammer stemmeskruen) og vil intoneres høyt. Er strengehøyden lav får strengen kortere bevegelser før den når gripebrettet. Den vil da bli strukket mindre (som om du slakker

stemmeskruen) og vil intoneres lavt. Hvor store utslag dette får kommer an på den totale strengelengden og hvor stor forskjellen i strengehøyde er.

 

 

Var det det beste du kunne komme opp med...? :)

 

Edit: Lagt inn som skjult tekst. ;)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Jeg håpet du var opptatt med å diskutere annetsteds da vet du, slik at den yngre garde kunne slippe til med teoriene sine før du kom med fasiten. ;)

 

Så gitt en vanlig skala, si en Les Paul (ca 63 cm), hvor mye utgjør en endring på 1 millimeter på 12. båndet? (2 millimeter ved stolen.)

 

Geir :)

 

Edit: 2 millimeter ved 12. båndet var lovlig mye.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Godt poeng. Ikke noe jeg tar på meg å høre forskjell på, i hvert fall.

Uansett spiller jeg så surt likevel at det ikke spiller noen rolle for meg.

 

Men alvorlig talt- det blir så liten forskjell at man skal ha eksepsjonelt gode ører, og en vanvittig teknikk for at en slik endring skal ha noe å si. Dessuten tviler jeg sterkt om endringen blir så mye som en millimeter.

 

Bare en liten betrakting samtidig- et gitarforum er veldig bra for å skaffe seg kunnskap, og å kunne snakke med andre som er like opptatt av gitar som en selv.

Ulempen er kanskje at en del ting kan bli for overdrevet i forhold til hvor viktig det er, eller hvor vanskelig det er.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Onkart Gromt vart teke opp litt tidlegare her i tråden. Har inne Gromguten, Grombass og Rokkkerolf no og fekk testa dei live i helga. Dette her er berre eilt rått! Originale produkt i boutique-klasse fullt på nivå med andre internasjonalt anerkjente merker til ein råstilig pris! :--D

Lenke til kommentar

Joho! :D

 

Slapp å betale moms på gitaren( betalte 111kr).

Selgeren hadde satt på, at varen hadde en verdi på 80$, uten at jeg hadde spurt om det.

 

Så da sparte jeg en tusen lapp og prisen på gitaren ble til slutt rett over 4600,-

Noe jeg synes var en meget bra pris, selv om den er fra 2000. :p

Lenke til kommentar

Er det noen som er rause på det med å modifisere effektpedaler? Snakker da særskilt om vrengpedaler. Har sett mye til at det er mye å hente i Boss-pedaler ved modifikasjoner som å bytte enkelte kondensatorer, motstander og den slags.

 

En gjenganger i disse traktene er Boss SD-1. Det finnes visstnok et utall med ulike kombinasjoner som man vil ende opp i enden av gata med en mer eller mindre unik lyd ... til en viss grad. Slik som en bruker med en såkalt LordovChaos-mod, så ble dette hannes konklusjon:

Overall:More punch,balls,clarity,tightness and drive than with a stock SD-1. Now onto the two different modes.

 

Diode-switch up: Monster-kickass-booster! This thing seriously tightens up both my Engl Powerball and Sovereign. Very clear tone but no unpleasant mid-hump or overly fizzy sound like a stock SD-1 had in front of my Engls. Ideal for droptunings and sevens since the pedal tightens everything but the added bass and balls from the mods retain the heavyness we all love from our sevens. It really comes to live when adding some gain from the pedal and not just using it as a clean boost(Joe was dead-right about this). This mode is best for droptuned rhythms played with humbuckers, just pure evil tone. This thing turns my rather nice Sovereign into a pissed of Savage 120 on channel 4

 

Diode-switch down:Warmer and smoother while still retaining the same gain levels and punch. Great for smoother leads or rather thin pups like some more trebly buckers or singlecoils. The basic feel remains the same but everything has more body to it. As tight as up-position and also great if you are looking for a more lead-orientated sound or are playing in standard tuning. I found it to work great as a stand-alone in front of a clean channel to reach a very nice blues crunch.

 

Her er et bilde av Boss DS-1 med Keeley-mod med tilhørende link.

 

step05_01.jpg

 

Lenke til kommentar
Både flaringo og TRPTRP må gi meg en komentar på hvordan Edwardsgitarene er. (skal kanskje skaffe en selv med tiden). wiki sier de er MINST like god eller bedre enn ESP, men har mine tvil om det. dere må bekrefte/avkrefte :)

 

mener du ikke like god som eller bedre enn Epiphone? Edwards er vel ESP?

 

Epiphone? det er jo et gibson undermerke. Edwards er ESP undermerke og wiki sier:

The difference between Edwards and ESP being that Edwards are produced in different factories in Japan and are generally considered to be of equal or better quality than guitars under the name of ESP

håper det er sant for ESP er jo noe av det beste på markedet :)

det leverer hvartfall med AKKURAT samme specs som ESP :p

Lenke til kommentar

Noen som har noe peiling på gammelt utstyr - Levin (Goya i Amerika)? Visstnok en svensk HC Levin som håndlagde sykt kvalitetsrike akustiske og elektriske gitarer som går for en hel del idag (hvertfall Levin-gitarene). Det er hva jeg har greid å grave opp.

 

Kom over en Levin gitar forsterker til salgs, men finner ikke en døyt informasjon om at han lagde noen forsterkere, og i hvertfall ikke på modell-søk. Ser ut som samme logo som det er på gitarene dog.

Endret av Ben-o
Lenke til kommentar
Bare en liten betrakting samtidig- et gitarforum er veldig bra for å skaffe seg kunnskap, og å kunne snakke med andre som er like opptatt av gitar som en selv.

Ulempen er kanskje at en del ting kan bli for overdrevet i forhold til hvor viktig det er, eller hvor vanskelig det er.

QFT! Det der burde stått på forsiden ellerno.

 

Er det noen som har erfaring med LTD F-500? Så den på musikkbørsen i går og syntes den var ganske fet. Lett å spille på også, men når jeg titter på espguitars.com så er den ikke å finne under F-series. Lite å finne på google og wiki også :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl
Nja, du husker ikke helt feil. Har sagt jeg skal bestille både ditt og datt, men har ombestemt meg en god del -- Explorer var forresten en av de jeg skulle bestille! :)

 

Finish? Black Aqua! Fant ikke noe annet på ebay, men det gjør meg ikke så mye heller -- syns den er like pen i alle farger! :D

 

Pen, indeed.

 

Har alltid vært svak for blå gitarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...