Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, må jo ha noe å koble sammen "tråkkeklossene" med. :p

 

Men om de er vinklet eller ikke har vel ikke så mye å si?

Tror jeg heller går for disse, kortere + billigere.

 

Vel, hvis du kjøper patchekabler som ikke er vinklet, får du ikke plassert pedalene så tett sammen som du får med vinklede kabler. Sier seg selv. Men har du plass nok, spiller det jo ikke noen rolle.

Lenke til kommentar
Ja, må jo ha noe å koble sammen "tråkkeklossene" med. :p

 

Men om de er vinklet eller ikke har vel ikke så mye å si?

Tror jeg heller går for disse, kortere + billigere.

 

Vel, hvis du kjøper patchekabler som ikke er vinklet, får du ikke plassert pedalene så tett sammen som du får med vinklede kabler. Sier seg selv. Men har du plass nok, spiller det jo ikke noen rolle.

 

Da jeg brukte mange pedaler (mange!) foretrakk jeg patch fra wah-pedalen (likte å ha den først i rekka, og dermed et stykke fra resten) En annen ting jeg fant ut var at ikke alle pedaler funker med vinkler i mellom, jeg hadde en shitty (men enestående) Ibanez chorus som ble stående på høykant fra Bosspedalene uansett hvordan jeg vrei og manipulerte. En salig blanding, som funka. Handler litt om scene-plassering også. Hvor står du når du flesker til med en wah-solo? Der du pleier å stå? Neppe.....

Lenke til kommentar

Regnet med at du hadde plassproblemer. Har vel aldri hørt om en gitarist som etter en tid har god plass til boksene sine. :p

Jeg har noen vinklede kabler, korte, og de fungerer fint. De har vinkler i begge ender, og tar lite plass mellom pedalene, slik at man kan sette de tett sammen. Er lenge siden jeg kjøpte den, husker ikke merke eller noe slikt. Kan ikke si at jeg har opplevd pedaler som ikke har likt vinklede kabler, men vi kan selvsagt ha forskjellige erfaringer der.

 

Hvis jeg skal anbefale noe, er det vinkelkabler som gjelder. Dette er selvsagt ikke noe stort poeng hvis du har to bokser liggende på gulvet foran deg, men skal man stue så mye som mulig inn på et tråkkebrett, er det vinkel som gjelder.

Lenke til kommentar

Aha..tenkte du mente disse vinkelpluggene som er støpt i ett stykke, altså uten kabel mellom. (maks 3 cm mellom boksene) Selvsagt er kabler med vinkelplugger å foretrekke, jeg tenkte i denne sammenhengen det var det samme som patch-kabler. Nåvel, hver gitarist, sitt kaos.

 

Og man må ikke glemme alle forskjellige batteri-eliminatorene til hver pedal......!

(har forresten funnet løsningen via Biltema (!) som selger universale eliminatorer som kan justeres i forhold til enhver pedal fra 1,5 til 12 volt,og med omstilling på pluss/minus-siden i pluggen. Det gjelder bare å huske hvilken eliminator som går til hvilken pedal...)

 

Oh, the headache!

Lenke til kommentar

Da funker det nok bra med vanlige patchekabler. Lurt valg, forresten. Har man for mye å tråkke på, blir det så mye konsing om all tråkkingen at det ikke blir igjen noe konsentrasjon til å spille gitar. I hvert fall ikke hvis man er så dårlig gitarist (og selskapsdanser) som meg. Innimellom kunne jo et kurs eller to i riverdance være en fordel, slik at man klarte å steppe på alle boksene i riktig rekkefølge.

 

For tiden klarer jeg meg med bryterboksen fra forsterkeren, og en Digitech whammy. Mer enn nok å styre med for meg. Resten av boksene ligger i arkivet og koser seg.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe kabler og slikt på ebay, gjorde det selv nettopp. Kostet så og si ingenting, og tok ikke mer enn et par dager å få de tilsendt heller, da så små ting sendes med brev. Kjøpte bl.a seks patchekabler med vinkel i hver ende for ca 50kr+frakt.

 

Bør vel kanskje ha noe av bedre kvalitet om du gigger mye, men funker flott til hjemmebruk osv.

Lenke til kommentar
(har forresten funnet løsningen via Biltema (!) som selger universale eliminatorer som kan justeres i forhold til enhver pedal fra 1,5 til 12 volt,og med omstilling på pluss/minus-siden i pluggen. Det gjelder bare å huske hvilken eliminator som går til hvilken pedal...)

 

Oh, the headache!

Du bør egentlig ha originale strømforsyninger, om ikke originale i alle fall noen med de samme spesifikasjonene. Det er en forskjell i mA på en original og biltema sine. Derfor ville det kunne bli en liten forandring i kretsen og hvordan den bearbeider lydsignalene. Om forskjellen er veldig hørbar i de fleste tilfeller er noe annet.

Endret av Arnold Layne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...