Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant denne i en annen tråd her:

 

Les Paul 100 blir av mange regnet som en uekte Les Paul fordi den har bolt-on-hals, og ikke limt.(?)

Dette gir annen lyd og dårligere substain (tonen forsvinner fortere), hvis jeg husker rett.

Jeg er i humør til å utfordre etablerte "sannheter" for tiden, så jeg tar en sjans på denne også. Hvorfor skulle en gitar der tre er presset direkte mot tre gi dårligere sustain enn en der det er et lag med lim mellom dem...?

 

Jeg vet mange sier det, men ingen sier hvorfor. Noen som vil forsvare teorien, eventuelt noen som vil agere mythbuster?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Når vi er inne på sustain, er det noe forskjell i sustain på stoler som går gjennom kroppen og stoler som ikke gjør det?

 

Ja, det ville jeg tro. Mer overflate for lydbølgene og plante seg i :)

 

Har også den teorien at jo mer krimskrams det er (f.eks fjærer) i brua, jo mer vinglete blir det og, og det resulterer i at tonen ikke har den samme jevne tonen som en gitar hvor det hardtail/tune o matic. Da blir bølgelengdene ikke like harmoniske, og tonen varer ikke like lenge.

Lenke til kommentar
Når vi er inne på sustain, er det noe forskjell i sustain på stoler som går gjennom kroppen og stoler som ikke gjør det?

 

Ja, det ville jeg tro. Mer overflate for lydbølgene og plante seg i :)

 

Har også den teorien at jo mer krimskrams det er (f.eks fjærer) i brua, jo mer vinglete blir det og, og det resulterer i at tonen ikke har den samme jevne tonen som en gitar hvor det hardtail/tune o matic. Da blir bølgelengdene ikke like harmoniske, og tonen varer ikke like lenge.

 

Jepp! Floyd'en på min strat er festet kun to steder til gitarkroppen. For meg virker det helt logisk at en gitar med tonepros vil få mer sustain :)

Lenke til kommentar
Når vi er inne på sustain, er det noe forskjell i sustain på stoler som går gjennom kroppen og stoler som ikke gjør det?

 

Har gitarer med flere forskjellige stoltyper, alt fra Floyd, Wilkinson, via tune- omatic til gjennom kroppen- innfesting. Jeg har ikke grunnlag for å si at den ene stoltypen gir lenger sustain enn den andre.

 

Det jeg derimot har erfaring med, er at stoler med mye masse gir lenger sustain enn en liten, lett stol.

Lenke til kommentar
Jeg er i humør til å utfordre etablerte "sannheter" for tiden, så jeg tar en sjans på denne også. Hvorfor skulle en gitar der tre er presset direkte mot tre gi dårligere sustain enn en der det er et lag med lim mellom dem...?

 

Jeg vet mange sier det, men ingen sier hvorfor. Noen som vil forsvare teorien, eventuelt noen som vil agere mythbuster?

 

Geir :)

Lengre tenon kan vere ein grunn utover sjølve limen.

Uansett er mykje av basen rundt heile Gibson-greia limte halsar, bolt-on var først og fremst Fender sin ting. IMO er ein LP utan set neck ingen LP lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...