Gå til innhold

Minitest VGA kjøler: Arctic Cooling vs Zalman


Anbefalte innlegg

Har byttet ut skjermkort kjøleren igjen på mitt Sapphire Radeon 9800 Pro - 128 MB.

 

Denne gangen var jeg ute etter ett enda stillere system.

 

Så jeg prøvde å bytte ut Arctic Cooling ATI Silencer 1 til fordel for Zalman VF700 AlCu.

 

Jeg valgte aluminiums versjonen fordi PCen kun skal brukes som TV PC og den ikke skal overklokkes, ellers hadde jeg gått for den rene kobber versjonen.

 

For ett par måneder siden valgte jeg å bytte ut Sapphire sin standard kjøler med noe som var mer stille og ga bedre kjøling. Da brukte jeg det skjermkortet for spilling, og det satt i en PC med litt tregt minne, så overklokking måtte til får å få kjørt ting skikkelig. Og siden jeg viste jeg skulle ha ny PC med PCI-Ekpress skjermkort innen kort tid ok jeg det billigste jeg fant. Så valget falt på Arctic Cooling sin kjøler til kun 179,- hos 3DFXCool.

 

Arctic Cooling kjøleren er STOR. Den gikk 2-3 cm utenfor skjermkortet (lengdemessig). Dette var ikke noe problem før jeg måtte bruke den siste plassen til enda en harddisk. Så da ble kjøleren liggende å presse på harddisk IDE kontakten, slik at jeg kun kunne bruke de gamle flate IDE kablene, ikke de nye runde. Dette var i ett Chieftec Midi kabinett, med vifte forran harddiskene.

 

Kjøleren var lett å montere på mitt hovedkort, det kom ikke i konflikt med noen av delene. Min bror kjøpte den samme, og vi måtte skjære bort deler av plast dekslene for at det skulle passe på hans Hercules 9800 Pro 128mb kort.

 

Overklokkingen gikk bra, presset ikke altfor mye, men kortet kjørte meget stabilt på 419 Mhz (378 var normalt). Min bror presset kortet lenger, og fikk meget bra resultater i 3DMark testene. Han gikk opp ganske mye kun ved klokking av skjermkort. Kortet senket også temperaturen på kjøleribben veldig mye. Så kjøle evnen til Arctic Cooling er meget bra.

 

Selve finishen på kjøleren er ikke spesielt bra, umulig å speile noe som helst, da overflaten ser mer frostet ut. Så bra kjølepasta gjør susen.

 

 

 

Men når jeg skaffet meg ett nytt oppsett, og dette skjermkortet havnet i stua, så fjernet jeg de fleste viftene i kabinettet, og Arctic Cooling kjøleren var den siste lydkilden. Bruker Zalman sin 120mm CPU vifte, som er totalt lydløs på 980 RPM.

 

Så da valgte jeg å innvistere i en ny VGA kjøler, og det naturlige valget var å prøve Zalman sin. Tenkte først på Zalman sin Passive kjøler, men siden den mest sannsynlig ville komme i konflikt med CPU kjøleren, og at jeg uansett måtte ha vifte (anbefalt fra Zalman sin side) så valgte jeg VF700 i stedet. Finishen på kjøleren er utrolig bra, kan nesten bruke den som speil.

 

Kjøleren er lettere enn Arctic sin, men kobber versjonen vil circa være like tung. Monteringen er litt vanskeligere enn Arctic sin, men det er ingen store problemer, det eneste er at det er mange små deler som følger med, men bruksanvisningen er lett å følge. Spesielt viktig er det å lese at man kun skal bruke håndkraft på ett par av skruene, slik at man ikke ødelegger kortet.

 

Det eneste som ikke var helt bra med monteringen, er at viften kjennes litt løs, jeg kan bevege minimalt på den, og da har jeg skudd til så godt det lot seg gjøre. Men siden viften stopper i boltene, så får det ikke blitt mer press mot GPU. Men det skal ikke være noe fare for kjøle evnen da det må litt kraft til for å bevege den.

 

Det siste lille minuset med monteringen er at viften ikke har kontakt som passer på skjermkortet, så du hvis du ikke har en viftestyring så må du bruke den vedlagte overgangen fra 4 pin molex. Det fine med denne er at du har valgmuligheter da du får valget mellom 5 volt og 12 volt. Den har også hele 4 kontakter, 2 for 5 volt og 2 for 12 volt, slik at du kan kople til vanlige kabinett vifter også, det eneste minuset er at du må bruke opp en molex kontakt, siden den ikke har en videre skjøt. Selv syntes jeg de kunne ha slengt med en slik vifte styring som følger med CPU kjølerene deres, så kunne du selv ha bestemt lydnivået.

 

Med Zalman kjøleren følger det også med 8 stykk ram kjølere som man limer på kortet. Noe som vil hjelpe på overklokkings mulighetene på de kortene som ikke har disse ferdig fra skjermkort produsent.

 

Men lydnivået ble i hvertfall bedre, selv om Arctic kjøleren er mye stillere enn standard kjøleren.

 

Har dessverre ikke mulighet til å få målt tempen på det skjermkortet, så hvem som kjøler best er ikke lett å si. Men jeg vil tippe det er ganske jevnt. Vil tippe at Zalman sin har bedre varme overføring på grunn av finishen, men Arctic sin har enn mye større kjøler som kan fjerne mer varme, og luften blir send ut av kabinettet og ikke resirkulert.

 

Men hvis overklokking er det man vil, så vil jeg anbefale Zalman sin, da denne foruten å kjøle GPU også vil kjøle resten av kortet med sin vifte, noe som ikke skjer med Arctic sin siden all luft transporteres inni en tunnel.

 

Zalman sin passer også de fleste skjermkort, i motsettning til Arctic sin som må spesial lages til forskjellige modeller. Noe som kjør det litt vanskeligere å finne den som passer deg, komplett har 10 forskjellige modeller inne. Og selv om Arctic sine kjølere er billigere, så er de ekstra 100,- verdt pengene, da du mest sannsynlig kan flytte kjøleren over til ditt neste skjermkort også.

 

 

Men jeg vil anbefale begge kjølerene i stedet for de fleste standard kjølerene. Har tenkt å bytte ut kjøleren på mitt nye XFX 6600 GT kort om en kort stund også, og da til kobber versjonen. Vil da komme tilbake med temperatur forskjellene mellom XFX og Zalman sin kjøler

 

 

EDIT: Div små feil.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å ta bilder når jeg skiftet den kjøleren.

 

Men jeg kan glede med at jeg ble så fornøyd med lydnivået at jeg byttet på mitt andre skjermkort også, og her er en liten guide med bilder.

 

Vil bare beklage at noen bilder er litt ute av fokus, er ikke helt proff på kameraet enda, har heller ikke skjønt hvordan jeg får lagt inn tumbnail bilder som kan forstørres slik at dere får større bilder.

 

Her er en litt enkel guide.

 

xfxjhlker.jpg

Her ser dere skjermkortet med original kjøleren, kortet er XFX GeForce 6600GT Extreme Gamer Edition.

 

Kjler2.jpg

Her ser dere baksiden av kjøleren, og finishen på den.

 

arctic.jpg

Her er Arctic Cooling sin, som dere ser er Zalman sin Finish hakket bedre.

 

sammenligning.jpg

Her ser dere forskjellen på standard kjøleren og Zalman sin, for de som ikke ser forskjell, Zalman er den til venstre :!:

 

I fra her er det bare å følge bruksanvisningen nøye. Husk å sett inn gummi skiver på begge sider av kortet og bruk kun håndkraft for å skru disse til. Forskjellen i fra monteringen på ATI kortet er at her måtte jeg bruke de ytterst hullene, noe som også gjorde at kjøleren ble presset bedre på plass.

 

goop.jpg

Litt Arctic Silver 5 måtte på selvfølgelig. Legg merke til at GPUen har ett hull i hvert hjørne i tillegg til de to feste hullene for kjøleren. Vet ikke hva disse er til, men for de som liker å lage egne vannkjølere eller i verste fall passive kjølere, så er feste mulighetene er utrolig bra.

 

Legg også merke til de fire blå ram kjølerene som følger med. XFX kortet hadde kun 4 ram brikker i motsettning til ATI 9800 Pro som hadde 4 på hver side. Dermed har jeg 4 til overs som jeg kan montere på nettverks chippen eller andre som har plass på HK.

 

montertpkort.jpg

Slik så kjøleren ut på kortet. Nesten vakker syntes jeg :cry: .

 

imaskin.jpg

Slik ser det ut når den er montert i kabinettet. Legg merke til at det er god plass slik at den passer også meget bra i ett SLI oppsett.

 

Byttet også NB visten som synes rett over kjøleren til Zalman sin passive. Skal si maskinen ble stille. Hvis jeg nå slår av de tre viftene som går på minimalt, så er det kun en litten summing ingen i maskinen.

 

Når det kom til temperaturer, så har jeg kun kjørt 30 minutter i Prime 95 før og etter montering, brukte Everest til å lese temp. Der viste AUX tempen som virker som er tempen for skjermkortet, til å ligge på det samme. Noe som er litt rart syntes jeg. Det ble heller ikke noe bedre av at jeg brukte 12v i stedet for 5v på viften. Altså full hastighet, heldig vis ble ikke lydnivået spesielt større.

 

Det kan hende grunnen til at tempen ikke sank er at det ligger en liten hvit rammer rundt GPU (se bilde nr 5). Men det funket med den forrige kjøleren, men den hadde til gjengjeld mer goop på seg en de jeg satt på, så kanskje jeg burte prøve å fjerne den? Noen som har erfaring?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Når det kom til temperaturer, så har jeg kun kjørt 30 minutter i Prime 95 før og etter montering, brukte Everest til å lese temp. Der viste AUX tempen som virker som er tempen for skjermkortet, til å ligge på det samme. Noe som er litt rart syntes jeg. Det ble heller ikke noe bedre av at jeg brukte 12v i stedet for 5v på viften. Altså full hastighet, heldig vis ble ikke lydnivået spesielt større.

 

Det kan hende grunnen til at tempen ikke sank er at det ligger en liten hvit rammer rundt GPU (se bilde nr 5). Men det funket med den forrige kjøleren, men den hadde til gjengjeld mer goop på seg en de jeg satt på, så kanskje jeg burte prøve å fjerne den? Noen som har erfaring?

AUX tempen i Everest er ikke skjermkorttempereaturen.

 

Har selv et GeForce FX5900 kort, og everest viser omtrent hele tiden at tempen der er 21-26 grader.

Hvis jeg går inn på skjermkortet via skrivebord, egenskaper, innstillinger, avansert, GeForce FX5900, Temperaturinnstillinger ser jeg at tempen ligger på 50-60 grader, som er mye mer realistisk da jeg fortsatt har originalkjøler

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar
Når det kom til temperaturer, så har jeg kun kjørt 30 minutter i Prime 95 før og etter montering, brukte Everest til å lese temp.

 

Stresser Prime 95 skjermkortet da? Trodde ikke det jeg...

Prime stesser ikke skjermkortet noe, men jeg nevnte bare før og etter tempen, og jeg brukte kun prime.

 

Selv om AUX tempen gikk opp noen grader med prime.

 

 

Sjekket tempen via driverne og da ligger tempen på 42 grader. Har det litt varmt i rommet, tipper 23-25 grader

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har da fått klokket kortet litt, med meget positive resultater.

 

Originalt kjørte XFX kortet med 510 Mhz på GPU og 1190 Mhz på Minnet.

 

Så ganske enkelt ved å trykke på "registrere optimale frekvenser" på klokke menyen i driverne (funket bedre enn ATI Tool). Så havnet den først på 597 og 1270. Derifra tok jeg det manuelt opp til 603 og 1320. På neste steg så kom det artifakter i bildet, og slikt vil vi ikke ha :no:

 

At kortet klokket såpass (GPU+93 og ram+130) er ene og alene takke være zalmanviften og de medfølgende ramkjølerene. Det ble nevnt i tråden om overklokking av 6600GT at flere stoppet mye tidligere. Selv en med vannkjøling kom ikke like langt med ram klokkingen som jeg gjorde.

 

Alt takke være Zalman :love:

Lenke til kommentar

AUX er ikke skjermkort temp, er usikker på hva det er men i noen versioner av everest så blandes AUX og CPU (mener på at AUX har med integrert lydkort å gjøre, eventuelt kabinett temp)

 

6600gt har temp sensor, og everest kan lese de av. (så fall med nyere beta versioner)

Lenke til kommentar

Når du retter på en brukertest (Legger inn bilder Feks :) ) husk å alltid gjøre det i øverste post... ellers kan du risikere å få mange av de andre klagene senere + at det blir mer interresant for leseren.

 

Det blir også mye mer oversiktelig og fint å se på med Farger i over og underskrifter =)

Lenke til kommentar
Når du retter på en brukertest (Legger inn bilder Feks :) ) husk å alltid gjøre det i øverste post... ellers kan du risikere å få mange av de andre klagene senere + at det blir mer interresant for leseren.

 

Det blir også mye mer oversiktelig og fint å se på med Farger i over og underskrifter =)

Enig med deg, men husk også å skille de 2, for det er jo snakk om 2 forskjellige skjermkort :thumbup:

Lenke til kommentar
Når du retter på en brukertest (Legger inn bilder Feks :) ) husk å alltid gjøre det i øverste post... ellers kan du risikere å få mange av de andre klagene senere + at det blir mer interresant for leseren.

 

Det blir også mye mer oversiktelig og fint å se på med Farger i over og underskrifter =)

Det er fra to forskjellige monteringer, så derfor havnet de i hver sitt svar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er ikke temperaturmåler på 9800/pro-serien, dette kom først med XT-kortene. Forøvrig anbefaler jeg ikke å kjøre lav viftehastighet på kjølerene, da spesielt med Arctic Cooling sine. Det skal ikke mye til for å svi brikka.

Jeg hadde da tempmåler på mitt PRO - riktignok et PRO med XT PCB, men dog..Var et Sapphire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...