Gå til innhold

TEST: Radeon X800 XT vs. GeForce 6800 Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test, greit å se hvordan kortene i de øvre prisklassene greier seg mot hverandre, håper på flere tester av skjermkort, også i de andre prisklassene.

 

Men det var en ting jeg synes burde blitt nevnt: Dette var altså pci-e-kort, og prisen på disse ligger en del over agp-utgavene av samme kort. F.eks koster agp-utgaven av xfx geforce 6800 ultra bare 3499 kr for tiden hos mpx, mens pci-e-utgaven koster 4917 kr hos pcutstyr.no. Tilsvarende koster billigste radeon x800xt fra club 3d 3700kr i agp-utgave, mens billigste pci-e-utgave av kortet, et gecube-kort koster kr 4261. Alle prisene er hentet fra prisguiden. Med andre ord er det penger å spare for de av oss som enda har hovedkort med agp.

 

Var det ikke noen som sa at pci-e kom til å bli billigere? Gjelder ikke dette for kort i denne klassen?

Lenke til kommentar
Begge kortene ble testet fra 1024x768 @ 120 Hz, til 2048x1536 @ 85Hz. Kortene presterte skarpe og klare bilder i alle oppløsninger.
Bare av ren nysgjerrighet; Hva slags skjerm har artikkelforfatteren?

 

2048x1536@85Hz gir en linjefrekvens på 137kHz, det er 16kHz mer enn en Sony FW900 (24") det.

 

Hvis kortene leverte klare skarpe bilder ved slike oppløsninger er jo det ganske imponerende for å si det mildt, vanligvis må man ha kort fra SGI, Matrox, Techsource eller lignende på gal side av 10 000,- for å klare det :hmm:

Lenke til kommentar
Cpu er flaskehals her. diskusjon slutt.

 

Grei måte å si at" her kommer jeg" :whistle:

Ok Snekker'n kan du kutte ut å forsure denne debatten med Intel-kommentarene dine, slik du gjør med de fleste andre Intel, AMD debatter?

 

Tilbake til topic...

 

En god test dette, kunne gjerne ha brukt nyeste driver til nvidia kortene. 70-serien ligger ute på nVidia sine sider.

 

Når det gjelder klagingen om at 6800 Ultra burde sammenlignes med XT PE så må det isåfall være 430/1200Mhz versjonen av 6800 Ultra...

Lenke til kommentar

Jeg syns man skal velge det beste kortet ifra hver produsent når man gjør slike tester. Nå viser det seg jo at ATi har et bedre tilbud på highendsiden enn Nvidia, og da skal man ikke skjule det ved å teste eldre ATi-kort oppimot det beste Nvidia har. Og Ultra Extreme kan dere glemme, for det var kun noe Nvidia lanserte. Det har aldri kommet ut på markedet. (Gainward sitt kort er et overklokket Ultra hvor de har slengt inn Extreme i kjent Gainward-stil) XT PE er en annen historie da det har kommet på markedet, og flere her på forumet sitter med det for å ta et eksempel

Lenke til kommentar

Man får faktisk kortet i testen til 3500 kr som dem har inne på mpx, det betyr at ultra kort er billigere en xt kort og gjør testen rettferdig, ultra skulle med andre ord hatt + for pris (nytt for meg, fikk smertlig lære det her om dagen, xt kortene har vært billigere lenge)

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=43298

 

Edit:Mange som mente at testen ikke var rettferdig, i følge pris jo, og det er først å fremst pris contra ytelse som er intressant er det ikke?

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Edit:Mange som mente at testen ikke var rettferdig, i følge pris jo, og det er først å fremst pris contra ytelse som er intressant er det ikke?

Den trenger ikke være det for de med grusomt feite lommebøker, eller de som bare må ha det beste. :)

Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat si at dette er en god ATI vs nVidia test...

Å teste et "middelmådig" ATI kort mot nVidias absolutte toppmodell er vel ikke akkurat fair fight i utgangspunktet?

 

Men det må jo nevnes at det "middelmådige" ATI kortet kommer bedre ut enn nVidia sitt flaggskip...

 

Jeg tror heller ikke at den effektmålingen deres kan stemme... En kjøler på rundt 100g holder ATI kortet kjøligere enn en 450g kjøler på nVidia og dere sier at det er praktisk talt ikke forskjell i effektforbruk?

x800xt er faktisk utfordreren til 6800 ultra, så det er fair fight. Og når det gjelder vekt på kjølerene så kan ikke kobberkjøleren på ati-kortet veie såå mye mindre enn nvidia-kortets alluminiumkjøler.. :hmm:

Hmm... nei, du har rett... ATI sin veier 232g nVidia sin referansekjøler veier 450g, men den er virkelig ikke god nok... så mange produsenter velger egne løsninger: bl.a. leadtek 740g.

 

Har dessuten hatt 6800ultra selv, har nå x800xt pe. Det er ikke noen tvil hos meg hvilket som er det beste... Det er ikke bare 3Dmark05 som flyter mye bedre på ati kortet, når man bruker AA og AF og høye oppløsninger.

 

Men for all del, ATI lager veldig dårlige Linux drivere, så kjøp nVidia og kjør linux :)

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Siden juli 2004 har jeg hatt følgene kort: 1)GeForce 6800Ultra AGP 2)X800XT PCIe 3)X850XT PE PCIe (nåvere kort)

 

Jeg kan ikke si at mitt nåvere kort er merkbart bedre en forrige sommers GeForce6800Ultra. Forskjelene er såpass små. Det at testen sier det synes jeg være både objektivt og korrekt. Jeg har sjølf lekt med alle disse high end kort nå og kommer akkurat til samme konklusjon.

 

Diskusjonen om beste high end mot beste high end etc. er teit. Her er mest solgte high end kortene fra siste år sammenlignet. Det er hele poenget, kort som var solgt og tilgjennelig. Skal vi ikke bare begynne å snakke om 512Mb kort nå plutselig eller prøve å påstå at X800XT PE ble solgt i tusenvis.

High end markedet siste år bestå først og fremst av GeForce 6800 Ultra og X800XT. Både PE og Extreme kortene var skygger som kun ble brukt til markeds effekter.

X850XT har vert nå tilgjennelig i noen uker og i neste måned HVIS det ser ut til å forsette å være tilgjennelig da kan vi oppdatere high end reviewet.

 

Dette må handle om kort som en kan kjøpe i praksis, ikke ett teoretiskt test av teknologi.

 

Hadde vert fint med ett kraftigere CPU men testen misser ikke mål på grunn av det.

 

 

Angåene Mental sitt post da han opplever at sitt X800XT PE er betraktelig bedre en sitt 6800 Ultra kan jeg ikke si at jeg har opplevd det. X850XT PE har merkbart mer FPS fall i enkle tilfeller i f.e. CoD UO en 6800 Ultra hadde men i Half Life 2 var det omvendt etc. Derfor kan jeg ikke peke på ett kort og si; den er bedre fordi begge har sine sterke sider og svake.

Simon

Endret av Templar
Lenke til kommentar

Viss jeg ikke tar helt feil, så solgte vel ATI mer enn nVidia i 2.halvdel av 2004. Hadde ingen problemer med å få mitt x800xt pe da jeg kjøpte det... tok 2 uker fra jeg bestillte til jeg satt med det. Var samme leveringstid da jeg kjøpte 6800ultra også...

Endret av Mental
Lenke til kommentar
Viss jeg ikke tar helt feil, så solgte vel ATI mer enn nVidia i 2.halvdel av 2004. Hadde ingen problemer med å få mitt x800xt pe da jeg kjøpte det... tok 2 uker fra jeg bestillte til jeg satt med det. Var samme leveringstid da jeg kjøpte 6800ultra også...

nvidia solgte faktisk flere high-end kort enn ATi, men overall solgte ATi mer ja

Lenke til kommentar

Får vel nevne at Far Cry 1.1 vs 1.3 er en liten forglemmelse.

Burde egentlig ha oppdatert denne forlengst.

Skal passe på det neste gang, skal også prøve å teste forskjellene med 1.1 vs 1.3 i referanseoppsettet å ta med resultatene.

 

Så tar vi en liten titt på component ut delen.

Som jeg skriver i testen er det ikke alle som har en projektor som kan kjøre dette.

Det er faktisk en del som har High End TV-apparater som ikke har VGA eller DVI inn, men som har component inngang. Det er her component utgangen på skjermkortet er avgjørende, da hvis TV-apparatet støtter dette.

 

RGB signalet i VGA utgangen inneholder H og V sync, dette kan i utgangspunktet ikke kjøres inn på en RGB inngang på en vanlig TV. Men det finnes oppskrifter på enkle kretser som kan gjøre om dette, men dette er neppe aktuelt for den vanlige mannen i gata.

 

Enkelte DVD spillere av veldig høy kvalitet/Prisklasse vil også kunne ha ett bedre bilde på component utgangen enn på RGB utgangen i scart.

Dette da DVD mediet er kodet og lagret i ett 4:4:2 format (component) og må konverteres til 4:4:4 (RGB) på scart utgangen.

 

Men i dag er det neppe så viktig som før da de fleste projektorer, plasma og LCD TV'er har DVI eller HDMI inngang. Da er bildet digitalt og vi slipper hele problematikken :)

 

Mvh.

 

Kristian

 

Måtte rette en liten feil :)

 

Forøvrig kan jeg legge til at skjermen er en Eizo T966.

Den har ett oppgitt maks nivå på 80Hz. ved 2048x1536, men av en eller annen uforklarlig grunn klarer den 85 Hz.

Men det er faktisk noe tilleggsinfo som stjeler av båndbredden.

Noen skjermkort har høyere skanningfrekvens enn andre, så enkelte skjermkort for jeg bare opp i 80 Hz.

For eksemplel har jeg med GeForce 6800 GT en total skanning på 127,1 i oppløsningen 1600x1200 i 100 Hz.

Mens med ett ATI X800 Pro fikk jeg bare 121,9 i samme oppløsning og refresh.

Endret av krolf
Lenke til kommentar
Raptor' date='08/03/2005 : 21:49']
Cpu er flaskehals her. diskusjon slutt.

 

Grei måte å si at" her kommer jeg" :whistle:

Ok Snekker'n kan du kutte ut å forsure denne debatten med Intel-kommentarene dine, slik du gjør med de fleste andre Intel, AMD debatter?

 

Tilbake til topic...

 

En god test dette, kunne gjerne ha brukt nyeste driver til nvidia kortene. 70-serien ligger ute på nVidia sine sider.

 

Når det gjelder klagingen om at 6800 Ultra burde sammenlignes med XT PE så må det isåfall være 430/1200Mhz versjonen av 6800 Ultra...

Om du leser hva jeg skriver så mente jeg det ikke hadde noen betydning hvilken cpu som brukes all den tid SAMME cpu brukes på begge testene, dermed får en såmme utgangspunktet på bege. Om en hadde brukt en raskere cpu ja da hadde en jo fått litt høyere score på begge kortene men forskjellene hadde vært de samme . At dette er å forsure en debatt kan jo hende,men da er det mangt og mange som forsurer.

Og når en nærmest blir bedt om å holde kjeft fordi man ikke er enig med "ekspertene" her sier jo og sitt .

Lenke til kommentar

Hvor blir det av Half-Life 2 testen da? :dontgetit::dontgetit::dontgetit:

 

Her tester man kort som skal være high-end å så bruker man ikke blant de nyeste spillene på markedet. Da må jo Doom 3 og Half-Life 2 være de mest aktuelle. greit nok at Far-Cry og Unreal Tournament 2004 er greie å bruke til en slik test. Men å ikke ta med Half-Life 2.

 

Mulig å få en liten komentar på hvorfor man har valgt å utelukke tester fra Half-Life 2, da dette forundrer meg.

Lenke til kommentar
Raptor,08/03/2005 : 21:49]
Cpu er flaskehals her. diskusjon slutt.

 

Grei måte å si at" her kommer jeg" :whistle:

Ok Snekker'n kan du kutte ut å forsure denne debatten med Intel-kommentarene dine, slik du gjør med de fleste andre Intel, AMD debatter?

 

Tilbake til topic...

 

En god test dette, kunne gjerne ha brukt nyeste driver til nvidia kortene. 70-serien ligger ute på nVidia sine sider.

 

Når det gjelder klagingen om at 6800 Ultra burde sammenlignes med XT PE så må det isåfall være 430/1200Mhz versjonen av 6800 Ultra...

Om du leser hva jeg skriver så mente jeg det ikke hadde noen betydning hvilken cpu som brukes all den tid SAMME cpu brukes på begge testene, dermed får en såmme utgangspunktet på bege. Om en hadde brukt en raskere cpu ja da hadde en jo fått litt høyere score på begge kortene men forskjellene hadde vært de samme . At dette er å forsure en debatt kan jo hende,men da er det mangt og mange som forsurer.

Og når en nærmest blir bedt om å holde kjeft fordi man ikke er enig med "ekspertene" her sier jo og sitt .

snekkern, det hadde ikke slått deg at kortenes sterke og svake sider hadde blitt framhevet bedre med en kraftigere CPU?

 

hvis man legger din retorikk til grunn så kan man jo egenlig benche alt på en XP1800+, siden det er likt for begge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...