Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som har gått maskiningeniør, er vel produktutvikler det kalles nå?

er det et brukbart studie, med tanke på lærere, studieopplegget ol.?

Zlatzman går vel den retninga trur eg

Her tenkte jeg at jeg skulle vri meg unna, men neida! :p

 

Subaru: Du kan starte med å følge denne lenken og lese litt. Ganske mye informasjon om PuP i tråden allerede.

 

Jeg synes det er et brukbart studie, men må innrømme jeg gikk litt lei av maskin-fagene. Heldigvis er det stor valgfrihet i 3. klasse, så man kan velge mye interessant. De fire retningene der er:

- Produktutvikling og materialer (PuMa)

- Energi-, prosess- og strømningsteknikk (ept)

- Industriell mekanikk

- Produksjons- og kvalitetsteknikk

 

Jeg valgte energi-, prosess- og strømningsteknikk. Med andre ord har jeg hatt litt mer termodynamikk og ganske mange strømnings-fag. Kan også droppe nesten alle strømningsfagene og ta fag mer direkte rettet mot bruk av maskiner i industri. Altså hvordan man kombinerer turbiner, varmevekslere, og så videre for å optimalisere energiforbruk.

 

På produktutvikling og materialer har de mye 3D-modellering i form av CAE-programmet UGS NX. De har selvsagt også mat.tek., polymere komposittet og andre materialrelaterte fag.

 

De to andre studieretningene vet jeg lite om, så velger å ikke uttale meg om hva de driver med der. Du kan finne mer informasjon ved å følge lenkene nederst her: http://www.ntnu.no/studier/produktutvikling-produksjon

 

Muligheten for å ta fag fra andre studieretninger er stor, men avhenger litt av hva man går. På ept har vi få obligatoriske fag, så det er store rom for å ta andre ting. På PuMa derimot har de ganske mange obligatoriske fag.

 

 

Lærere:

Mye opp og ned egentlig. Det er en del professorer som underviser fordi de må, og ikke virker veldig engasjert i undervisningen. Det er også noen som er ekstremt dyktige. På ept har jeg generelt gode erfaringer med foreleserne. De første årene var det litt blanda.

 

Om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre, men helst etter du har lest lenken øverst i innlegget.

Lenke til kommentar

en fin plass å få raskt svar på det man lurer på om man vurderer trondheim som studiested, eller allerede har bestemt seg men trenger praktisk info:

 

På StudiebyEN-chatten kan du i tidrommet 1. april til 15. april møte

studenter som kan besvare (nesten) alle spørsmål du måtte ha om

studielivet i Trondheim. Chatten er bemannet mellom klokken 12.00 og

22.00 (8.-12. april til 19.00).

 

http://chat.studiebyen.no

Lenke til kommentar

Er ikke meningen å mase (har spurt om dette to ganger før), men er det noen som er sikker på svaret til spørsmålet under? Det er nemlig ganske sentralt da det er mange linjer som har stor forskjell i poenggrense ordinær/primær.

En ting jeg ikke skjønner med kvotene på linjer (primær og ordinær). La meg ta et eksempel:

 

Antall som kommer inn på dette studiet: 30 stk

 

Ant. primærsøkere: 30

Ant. ordinærsøkere: 50

 

Alle primærsøkerene har over 60 poeng.

Ingen av ordinærsøkerne har over 60 poeng.

 

Vil da denne eksempelklassen bestå av 30 primærsøkere ved skolestart?

 

Evt. om dere vet en annen plass jeg kan spør?

Lenke til kommentar
Er ikke meningen å mase (har spurt om dette to ganger før), men er det noen som er sikker på svaret til spørsmålet under? Det er nemlig ganske sentralt da det er mange linjer som har stor forskjell i poenggrense ordinær/primær.
En ting jeg ikke skjønner med kvotene på linjer (primær og ordinær). La meg ta et eksempel:

 

Antall som kommer inn på dette studiet: 30 stk

 

Ant. primærsøkere: 30

Ant. ordinærsøkere: 50

 

Alle primærsøkerene har over 60 poeng.

Ingen av ordinærsøkerne har over 60 poeng.

 

Vil da denne eksempelklassen bestå av 30 primærsøkere ved skolestart?

 

Evt. om dere vet en annen plass jeg kan spør?

 

Samordna opptak ville vel vært en lur plass å starte?

Du kan finne søknadshåndboken på deres nettsider: Søknadshåndboka

Slår du her opp på s. 91 ser du at primærkvote er på 50% med unntak av enkelte linjer. Om noe rundt dette er uklart, foreslår jeg du henvender deg til samordna opptak. De vet nok mer om reglene enn de fleste her inne.

Lenke til kommentar

Alle primærsøkere søker i begge kvotene. Først fyller de opp primærkvoten. Så prøver de seg i ordinærkvoten. Altså, du får plass via ordinærkvoten om primærkvoten er full, men du har blant de x beste poengsummene blant ordinærsøkerne. (x er antall ordinærplasser).

 

Da blir det fysikk og matematikk på meg til høsten. Veldig spent. Gleder meg veldig, veldig mye til å dimittere nå.

Lenke til kommentar
Jeg har søkt på 2-3 hybler via SiT. Jeg har oppført at jeg ønsker hybel fra 01.06. Jeg søker da på alle hybler som blir ledig etter det tidsrommet? For de fleste flytter vel ut i løpet av juni en gang.

Jepp. Stemmer det. Første juni er standard utflyttingsdag om man glemmer oppdatere kontrakten også.

 

@Danielzu: Såååå ille er den da ikke. Dessuten tror jeg SiT-sofa er på vei ut, modernisering på gang vettu.

Lenke til kommentar

To spørsmål, et kort, et litt lengre:

1: Hvor stor andel studenter er det som begynner rett på studier etter vgs etter deres erfaringer? Herifra høres det ikke ut som det er så mange, men det varierer vel.

2: Jeg regner med at jeg fortsatt har et par dager på meg på å søke hybel? Vil gjerne gjøre litt ordentlig søk osv for å finne ut hvor jeg bør ta veien. Dersom noen her har anbefalinger så taes de godt imot. Jeg skal studere filosofi, som jeg tror foregår på Dragvoll, så fint om hybelen ligger i nærheten. Sentral beliggenhet er selvfølgelig kult, men ikke et must sålenge det er god busstilgang.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
To spørsmål, et kort, et litt lengre:

1: Hvor stor andel studenter er det som begynner rett på studier etter vgs etter deres erfaringer? Herifra høres det ikke ut som det er så mange, men det varierer vel.

2: Jeg regner med at jeg fortsatt har et par dager på meg på å søke hybel? Vil gjerne gjøre litt ordentlig søk osv for å finne ut hvor jeg bør ta veien. Dersom noen her har anbefalinger så taes de godt imot. Jeg skal studere filosofi, som jeg tror foregår på Dragvoll, så fint om hybelen ligger i nærheten. Sentral beliggenhet er selvfølgelig kult, men ikke et must sålenge det er god busstilgang.

1. I mitt kull så var det vel en person som begynte rett etter vgs. Resten hadde gått på studie før evt folkehøyskole.

 

2.Kan være litt sent å søke studiehybler nå. Private hybler kan være lettere. Fikk min hybel på dragvoll to dager etter jeg startet.

Lenke til kommentar
1: Hvor stor andel studenter er det som begynner rett på studier etter vgs etter deres erfaringer? Herifra høres det ikke ut som det er så mange, men det varierer vel.

Jeg vil si at en betydelig andel begynner rett på studiene, men det er veldig vanskelig å anslå et nøyaktig tall. Er dessuten veldig avhengig av linje.

Lenke til kommentar

Til høsten er jeg usikker når det gjelder fagvalg. Planen er å følge BFY normalt igjen neste vår, men jeg er usikker på hvordan jeg bør gjøre det til høsten. Har gjort unna 3 av 4 fag og vurdere å spe på med litt dragvollfag for å få normal studiebelastning. Regner med det går greit å melde meg på ett par enkeltfag?

 

Følgende retninger er intressante: filosofi(siden exphil gav mersmak,) nordisk(savner norsken fra videregående,) historie(historien i videregående ble for overfladig, jeg vil kunne mer!)

 

Noen her som har tips til enkeltfag på begynnernivå innen disse retningene? Evt. andre spennende ting dragvoll kan tillby?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...