Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Æsj, hva er poenget med det da?

Det er hele poenget med konten, at man skal ha sjansen til å bestå i alle fagene sine uten å måtte lese på fem fag eller mer et semester. Det er masse ekstraarbeid å rette flere eksamener, spesielt om alle som har fått D og E også vil ta eksamen om igjen.

Lenke til kommentar

Har dere som har hatt TekLed i høst 12 bestemt dere om dere vil ha *ny* eksamen om et par-tre uker, eller bare bruke øvingsopplegget som karakter...?

 

"Alle får jo C"...sies det mt.p TekLed. Jeg og min gruppe ligger på en god C'er/poengsum til god C, jeg står midt imellom det å ta en ny eksamen for å få B, eller bare beholde C'en.

 

(btw frista er jo å sende mail til IØT eller møte opp og si ifra i morgen formiddag)

 

Hva tenker dere?

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

Skal ta opp et fag dette semestret, og ser at foreleser har fjernet eksamensoppgavene (og løsningsforslaget) fra forrige år! Men jeg har jo selvsagt lagret lf da det var få av de fra før av, så nå blir det kanskje en litt hyggeligere eksamen om jeg leser tegnene rett :)

Lenke til kommentar

Morn folkens, godt nytt semester!

 

Jeg sitter her og undrer litt på å begynne med aksjer? Ehh.... Fikk jo akkurat studielån og sånn, aksjehandel høres jo ut som en fiffig liten hobby? Ikke for å være indøk eller noe....

 

Vet noen her noe? En god intro noen har lest, kanskje til og med et vårfag på ntnu ellerno? Det er vel et tekna-kurs som handler om aksjer, får vel komme meg på det når den tiden kommer...

 

Jeg dypper tærne litt i vannet her på ntnu-tråden ;)

 

Hei!

 

Jeg tenkte akkurat det samme i august i fjor!

Jeg opprettet en aksjekonto hos DNB markets (evt. om du har annen bank) og satte inn penger der.

 

Deretter kjøpte jeg litt smått på "rævkjørte" aksjer som var billige. (Nokia, Funcom)

 

Eneste kjedelige er at nesten alle meglerhus tar rundt 100kr i kurtasje (avgift for å kjøpe aksjer). Dvs. at du må tjene MINST 201 kr for at det skal gå i positiv favør.

 

Jeg fordelte risikoen litt ved å kjøpe i en stabil aktør (Aker ASA) og i en mer risikoaksje, Funcom.

 

Tjente ca. 200 kr per selskap (dvs 400 kr hos hver) på et halvt år før jeg solgte meg ut før jul. Helt ok, men er ikke mye pengene iforhold til tryggheten av å ha dem i bank.

 

Skal MYE til for å tjene mye penger her når vi studenter har kun så og så mye å "spille" med. Sett det heller evt. i en trygt stort firma og bygg på en formue som er trygg ;)

 

EDIT: Kanskje litt kjipt svar.

Prøv evt. å sette noen tusenlapper på billige aksjer som KAN stige.. Benytt E24.no for å se oversikt over Oslo Børs. Her kan du se de 5 siste årene av et firma. Kjøp feks aksjer til 2 kr stykke som før var verdt 50 kr stykke (før finanskrisen (hvis den ikke fortsatt herjer??)). Disse KAN jo alltids fyke i været hvis man er heldig. Opplevde det med funcom som steg 40 % på 10 min. Ellers kan man tape alt(konkurs osv) men da har det ikke vært viktige penger.

 

Over til et av spm. dine.

 

Tekna arrangerer ofte aksjekurs iløpet av semesteret. Ellers tilbyr ofte meglerhus (sånn som DNB) gratis kurs. Ellers kan du ta TIØ4146 finans for å lære at man ikke kan bli systematisk rik av aksje (efficient market).

Endret av bjarnex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.diskusjon...=695809&st=9300

 

Tror jeg villa droppa aksjer til fordel for å konsentrere deg om skolen. Selv har jeg brukt litt for mye tid på det :p

 

Hehe, ja..... Joa... Men sitter masse og soser på finn.no og ting i fritida, og det hadde jo vært gøy å begynne i det små og lære ting...

 

Hei!

 

Jeg tenkte akkurat det samme i august i fjor!

 

...

 

Skal MYE til for å tjene mye penger her når vi studenter har kun så og så mye å "spille" med. Sett det heller evt. i en trygt stort firma og bygg på en formue som er trygg ;)

...

 

Ja, det er en tanke som treffer meg gjevnlig, men nå har jeg begynt å vurdere å bli bittelitt mer handlekraftig, så jeg tenkte jeg skulle se... Men ja, du har jo både et godt poeng med at man betaler kurtasje (selv om det finnes vel internett-trading-firma som tar langt mindre kurtasje? Leste om 9kr på et eller annet forum....).

 

Nei, man tjener vel automatisk ikke masse penger bare av å begynne med aksjehandling, de som tjener penger på det må vel få det fra et sted....

 

Hva med NTNU trading-gruppe? To the facebook!

Lenke til kommentar

"Verdi" eller noe slikt er en NTNU gjeng med sleik, mener jeg å huske.

 

Jaujau, ser da sannerlig slik ut! Men det er en gruppe på 12 folk som sikkert er altfor opptatt med å drive med aksjespill? ...til å lære lille meg om aksjer :)

 

Får vel stikke en finger i jorden og vente til Tekna holder et lite kurs da, kanskje lese litt på forums og skjit frem til da!

Lenke til kommentar

Sitter og sliter litt med studweb for tiden, har seg nemlig slik at etter å ha gått nå et halvt år på NTNU, er det bare 3 av 4 fag jeg har hatt som dukker opp i utdanningsplan del 2, altså mangler jeg et fag der(mitt valgte mattefag). Faget dukker opp under oppmeldinger, men altså ikke på utdanningsplanen, og det står derfor at ejg har færre antall studiepoeng enn det jeg skal ha. Noen som vet om det har noen betydning, burde jeg eventuelt ta kontakt med institutt eller lignende for å få klarhet i det her?

Lenke til kommentar

Om det ikke har endret seg siden 2011, så kan man ta med boken på eksamen. Det kan jo være greit å ha.

 

Sitter og sliter litt med studweb for tiden, har seg nemlig slik at etter å ha gått nå et halvt år på NTNU, er det bare 3 av 4 fag jeg har hatt som dukker opp i utdanningsplan del 2, altså mangler jeg et fag der(mitt valgte mattefag). Faget dukker opp under oppmeldinger, men altså ikke på utdanningsplanen, og det står derfor at ejg har færre antall studiepoeng enn det jeg skal ha. Noen som vet om det har noen betydning, burde jeg eventuelt ta kontakt med institutt eller lignende for å få klarhet i det her?

Du kan høre med veileder ved fakultetet ditt. Men det er jo neppe noe som haster.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe vits å kjøpe java boken til tdt4100 eller holder foilene?

 

Det er jo en god bok da, litt sånn oppslagsverk for senere referanse? Hvis du finner den billig på ibok.no så er det nok en god ide å kjøpe den. Det en god resurs å ha! Jeg har riktignok en kompis på datateknikk som gjorde hele den våren (MMI, KTN, System og Database) uten å kjøpe en eneste bok, men det krever jo en viss disiplin med å gå på forelesning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...