Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, du er ikke forpliktet til å gjøre noe som helst om du ikke har skrevet under en kontrakt. Om det blir merarbeid for dem blir det deres problem. Jeg tror neppe det er første gang i NTNUs historie at en studass har trukket seg.

Dette er strengt tatt ikke helt riktig - en arbeidsavtale kan være inngått uten at noe som helst er signert.

Lenke til kommentar

Fordi det er adgangsbegrenset og kan tas av maks 10 studenter om gangen? (Dessuten koster det visstnok 500 kr i materiell å ta faget.)

 

500 spenn er ikke akkurat mye mer enn det man betaler for pensumbøker i enkelte fag. Bøker har selvsagt en større verdi over tid, men for folk flest som sjeldent bruker bøker i mer enn ett fag så er det ikke så uhørt å sette likhetstegn mellom utgiftene. Og er man tidlig ute og søker på plass så er det nok ikke så usannsynlig at man får ta faget. Mener jeg søkte en gang i september(?) og fikk ta faget på vårsemesteret. Enkleste studiepoengene man kan få på NTNU, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Neida, du er ikke forpliktet til å gjøre noe som helst om du ikke har skrevet under en kontrakt. Om det blir merarbeid for dem blir det deres problem. Jeg tror neppe det er første gang i NTNUs historie at en studass har trukket seg.

Dette er strengt tatt ikke helt riktig - en arbeidsavtale kan være inngått uten at noe som helst er signert.

 

Jeg har takket ja til jobben i en uformell epost, hvor bindende er det ?

For se om de svarer i morra, og ta det derfra

Lenke til kommentar

Det går helt sikkert bra. I teorien kan det henne at har retten på sin side, men hva skal de gjøre? Gå til politiet, rettssak eller bare skaffe en nye studass. NTNU er nok ikke ute etter å ta deg eller kaste bort mye tid og ressurser på dette så derfor blir de sikker bare litt sure og så tar de enkleste vei ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om de har retten på sin side, jeg er ingen juss ekspert. Derfor jeg skriver at "det kan henne". Du fokuserer på akkurat det jeg prøver å unngå å si noe om siden jeg ikke har greie på det. Det jeg prøver å si noe om her er hva som skjer i praksis.

 

Skulle vel skrevet "Er mulig de har retten på sin side, er mulig de ikke har det. Uansett hva skal det gjøre hvis de har det?".

Lenke til kommentar

Hvorfor har de retten på sin side? Ifølge arbeidsmiljøloven må man ha undertegnet kontrakt for at et arbeidsforhold skal være lovlig. Nekter du å gjøre det er det ingenting de kan gjøre...

Tullball. I følge arbeidsmiljøloven skal en arbeidsavtale være skriftlig, men det er ikke et gyldighetsvilkår.

Etter aml § 14-5 første ledd skal arbeidsavtale være skriftlig. Det kunne tolkes som at en arbeidsavtale ikke er gyldig om den ikke er skriftlig, men når annet ledd fastslår at når arbeidsforholdet varer lengre enn en måned skal avtalen foreligge senest en måned etter tiltredelse, så er det ganske åpenbart at man ikke er å anse som "ikke ansatt" den første måneden av arbeidsforholdet. Dette er forholdsvis sikker rett.

 

Rettsvirkningene av at man rettsstridig fratrer et arbeidsforhold vil variere fra sak til sak, men kan blant annet være erstatningsansvar. Det er dog ingen tvil om at man ikke trenger å ha signert en avtale for å være ansatt. Det er mange som tror det, men det er altså feil.

 

Til den konkrete saken: I de fleste tilfeller vil en "uformell e-post" hvor man takker ja være å anse som aksept av et tilbud, og dermed er man teknisk sett bundet. Rent praktisk tror jeg dog ikke det vil være noe problem å ikke ta jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...