Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjennomsnittlig bok koster ca. 600, så med fire fag blir det 2400 for nye bøker... Selvfølgelig kan du kjøpe brukt, og da blir det betydelig billigere.

 

Edit: Generelt sett, og ikke for informatikk. Jeg går fysmat og totalprisen for nye bøker har ligget på ca. 2400 hvert semester siden jeg begynte. Dog finner man etter hvert ut at i visse fag kan man "finne ting på Internett" i stedet og da blir alt plutselig mye billigere *host host*.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Hvorfor har SO lagt informasjonen "såpass" tidlig ut? Greit nok forsåvidt at det kommer tidligere, men 17 istedenfor som 20juli som andre år?

 

Et problem jeg har fått på søknaden min er at det har ikke fått noen forandring, lurt da å kontakte SO og sjekke - evt opptakskontoret Gløshaugen!?

 

btw, er student allerede, men søkte ingeniør via SO.

Lenke til kommentar

Fadderne skal ikke presse deg til å drikke, det tar de fleste linjeforeningene ganske seriøst etter hvert pga. press fra NTNU, MOT, osv. Jeg var Nabla-fadder i fjor, og det var noen som ikke drakk, og det var uproblematisk. Faddergruppene har alltid aktiviteter som ikke involverer drikking, og hvis du vil kan du delta på dem og ikke f.eks. vorspiel og hjemmefester (ikke at du nødvendigvis må unngå sånt, min erfaring er at det ikke er så mange som bryr seg om du drikker eller ikke på fester i fadderukene).

Endret av operg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fadderne skal ikke presse deg til å drikke, det tar de fleste linjeforeningene ganske seriøst etter hvert pga. press fra NTNU, MOT, osv. Jeg var Nabla-fadder i fjor, og det var noen som ikke drakk, og det var uproblematisk. Faddergruppene har alltid aktiviteter som ikke involverer drikking, og hvis du vil kan du delta på dem og ikke f.eks. vorspiel og hjemmefester (ikke at du nødvendigvis må unngå sånt, min erfaring er at det ikke er så mange som bryr seg om du drikker eller ikke på fester i fadderukene).

 

Høres bra ut. Takk for svaret; det spørsmålet har har vært hos meg en stund. <3

Lenke til kommentar

Jeg var fadder for informatikk i fjor, og dette ble tatt opp på forhånd. Fadderne får streng beskjed om å ikke aktivt bidra til drikkepress ved å f.eks. spørre hvorfor noen ikke drikker, og man forsøker å sile ut potensielle faddere som kun ønsker å feste. Men med det sagt, så er det mye drikking under fadderperioden, og da jeg var fadderbarn selv droppet jeg "pubgolf" (løpe fra bar til bar for å styrte drikke med færrest mulige "slurker") fordi jeg syntes det var for drøyt. Jeg er ikke avholds, men har ikke interesse av å presse i meg dyr drikke fortest mulig for så å kaste opp.

 

I fjor var det et av fadderbarna mine som sa til meg at han ikke drakk, og jeg så ikke på det som et problem. Kudos for å bli med ut om kveldene likevel, for jeg har stor forståelse for at det kan være litt ubehagelig - spesielt på nattklubber - om man ikke drikker selv. Det er definitivt trist om folk føler seg ekskludert fordi de ikke drikker, og jeg vil oppfordre til å prøve å bli med uavhengig av hvor mye eller lite man drikker. Dette er en sak som har blitt diskutert innad i Online, for det er tydelig at vi ikke får med oss særlig mange av de som er avholds - verken i fadderperiodene eller senere. Om du synes det er vanskelig, så ta kontakt med en av fadderne dine på tomannshånd. Ikke bare stikk av, for da kan de heller ikke hjelpe deg og aner ikke om du trives i byen eller bare sitter inne på hybelen hele dagene uten noe å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg var fadder for informatikk i fjor, og dette ble tatt opp på forhånd. Fadderne får streng beskjed om å ikke aktivt bidra til drikkepress ved å f.eks. spørre hvorfor noen ikke drikker, og man forsøker å sile ut potensielle faddere som kun ønsker å feste. Men med det sagt, så er det mye drikking under fadderperioden, og da jeg var fadderbarn selv droppet jeg "pubgolf" (løpe fra bar til bar for å styrte drikke med færrest mulige "slurker") fordi jeg syntes det var for drøyt. Jeg er ikke avholds, men har ikke interesse av å presse i meg dyr drikke fortest mulig for så å kaste opp.

 

I fjor var det et av fadderbarna mine som sa til meg at han ikke drakk, og jeg så ikke på det som et problem. Kudos for å bli med ut om kveldene likevel, for jeg har stor forståelse for at det kan være litt ubehagelig - spesielt på nattklubber - om man ikke drikker selv. Det er definitivt trist om folk føler seg ekskludert fordi de ikke drikker, og jeg vil oppfordre til å prøve å bli med uavhengig av hvor mye eller lite man drikker. Dette er en sak som har blitt diskutert innad i Online, for det er tydelig at vi ikke får med oss særlig mange av de som er avholds - verken i fadderperiodene eller senere. Om du synes det er vanskelig, så ta kontakt med en av fadderne dine på tomannshånd. Ikke bare stikk av, for da kan de heller ikke hjelpe deg og aner ikke om du trives i byen eller bare sitter inne på hybelen hele dagene uten noe å gjøre.

Takk for dette. Jeg er selv avholds og vet ikke helt hva jeg vil være med på.

Lenke til kommentar

Ang. fadderuken, realfag: Er det et alternativ til å sosialisere uten å drikke? Har lest på UA.no at Nabla har ett oplegg under fadderuken. Er det noe lignende for Volvox og Alkymisten.

 

Alternativt har både Juvente, KRIK og Laget egne rusfrie fadderopplegg der du kan stikke innom en gang eller to. Eller bli med på hele opplegget, men de fleste foretrekker å henge mest med egen linjeforening.

Laget sitt fadderopplegg har i stor grad kristent innhold mens Juvente er mer nøytralt både religiøst og politisk.

 

Jeg var med på Omega (linjeforeningen for kyb og elektro) sitt fadderopplegg uten å drikke. Ingen problem og fadderne er ikke de som presser deg til å drikke.

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med fadderopplegget til Abakus, spesielt mtp. drikke? Er ikke den som absolutt skal hive nedpå jeg heller, men antar de er ålreite der som de i de andre fadderordningene.. :)

 

Fyllte ut søknad hos Lånekassen nå, lurte på dette med måned og år for avsluttet studium samt deler av studiet i utlandet. Satte avslutningen i 2016 siden det er Master, og at jeg ikke skal ta deler i utlandet. Dette er dog ikke helt avgjort, men dette med utlandet gjelder vel for det kommende studieåret? Den perioden man søker for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...