Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg skal utveksle neste år. Hvis jeg får elendig i et fag nå og dermed føler at jeg må ta det opp må jeg dermed vente i 2 år før jeg har eksamen i emnet på nytt. Da er det bedre å stryke med vilje nå og få en ny sjanse til sommeren. Kommer garantert til å gjøre dette om jeg får en råtten eksamen i lineære metoder.

 

Har forsåvidt mer enn nok unnskyldninger for ikke å stå i alle fagene mine uansett.

 

edit: og det at konkurrentene dine får bedre (dog er det ikke akkurat bevist at konter er lettere) betyr jo bare at de gidder å jobbe i sommeren og du ikke gidder, ellers hadde du jo gjort det selv hvis det er så enkelt. De som jobber mer får generelt bedre karakterer uansett, det betyr ikke at hele ordningen er korrupt.

Endret av Gebby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av greia med å studere er at man skal lære hvordan man lærer seg noe stoff på en begrenset tid. Selvsagt kan man gjøre det bedre hvis man sier at man kun tar tre fag ila. semesteret, og to på sommeren, men imo. er det i utgangspunktet et tegn på at man er en svakere student og bør ikke bli "belønnet" for det. Ei heller bør NTNU bruke mye penger på det.

 

Men, du har jo forsåvidt et poeng, og jeg synes absolutt det er greit å ha et "førsøk to" hvis man stryker i et fag, det er bare den kulturen med å levere blankt jeg ikke liker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I tillegg. Mange er fullstendig avhengig av penger fra sommerjobb for å ha råd til husleie, mat etc. Dersom man konter vil man miste flere uker med sommerjobb, som fort kan bli opp til 20 000 kr. At rike folk (som ikke trenger de sommerjobbpengene) får mer tid til eksamenslesing enn de som er vanskeligere stilt er på mange måter litt betenkelig.

 

 

Egentlig bryr jeg meg ikke, jeg bare kverulerer. Jeg får uansett bedre karakterer en de største konterene jeg kjenner, og jeg har lenger ferie :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg synes synd på studenter som vil/må lese i sommerferien, jeg. Da skal man jo jobbe i bedrift på dagtid, levva det glade liv på kveldstid og være utilregnelig i helgen. Det er vel et godt gammeldags sitat som sier at "..du kan levere blankt hvis du vil, men jeg ville ikke konta for noe mindre enn en mill! (kanskje to)", og jeg føler meg ganske enig der!

Jeg synes synd på konterne uavhengig om de er E-E-F-F-student eller A-A-A-A-A-taktisk-student. Mens jeg skriver dette slår det meg at noen kanskje liker å snu det rundt og heller være utilregnelige hele semesteret, for så å være flinke studenter i ferien. Hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjemi </3

 

Dårlig tid? :p

 

Faglærer sier vi får sensuren på mandag. Mannen er jo gift med faget :w00t:

 

Dårlig tid, dårlig kunnskap etc etc.

TMT4100 det?

 

TMT 4115. Kjemistudentenes kjemi

Dette må dere sette pris på mens dere har det! Ikke akkurat vanlig at foreleserne egenhendig arrangerer ekstra øvingsveiledning på søndager før semesterprøver og eksamen, avholder frivillig prøveeksamen før den ordinære, og attpåtil retter alle besvarelsene på en halv uke :)

Lenke til kommentar

Det komiske er at du kan "konte" den hvis du stryker; dvs at du får en mulighet til å levere en "revidert" utgave (hvor man, i utgangspunktet, faktisk får 20 uker på seg - like mye som første gangen, noe som er så latterlig at det ikke kan beskrives med ord).

Studieprogresjon über alles er vel det man tenker fra den kanten.

 

På den annen side er det greit å ha muligheten hvis man har vært engasjert i UKA e.l.

 

Hvorfor skal vi bruke offentlige midler til å sponse drikkingen til ukafolka ?

Du ser ikke verdien i å ha en studentfestival i Trondheim? Og det faktum at noen faktisk må gidde å mekke studentfestivalen for deg og alle andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når vi snakker om UKA synes jeg at UKA burde lagt opp arbeidet med festivalen slik at man lettere kan kombinere en UKA-jobb med fulltids studier og fortsatt prestere godt på eksamen.

 

Det er meningsløst at UKA skal forvente at selv med "trivielle" jobber som vert eller hyggefunk (eller hva det nå heter) skal man i praksis glemme studiene i to måneder for å jobbe med UKA. Hvis UKA da hadde fått for lite arbeidskraft hadde et bedre alternativt vært å ta opp flere folk -- er sikker på at enda flere hadde søkt hvis de visste at UKA-jobb i liten grad gikk ut over studiene.

 

Har en mistanke om at de som bestemmer slikt (dvs. UKA-styret) er av typen som anser UKA som det definitive høydepunktet i livet deres og ikke kan forstå hvorfor noen ikke vil ofre studieprestasjonene for å jobbe med UKA, men nesten alle jeg kjenner som var med på UKA følte at arbeidspresset ble for stort allerede før selve festivalen startet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er meningsløst at UKA skal forvente at selv med "trivielle" jobber som vert eller hyggefunk (eller hva det nå heter) skal man i praksis glemme studiene i to måneder for å jobbe med UKA. Hvis UKA da hadde fått for lite arbeidskraft hadde et bedre alternativt vært å ta opp flere folk -- er sikker på at enda flere hadde søkt hvis de visste at UKA-jobb i liten grad gikk ut over studiene.

Jeg har vært med på to UKEr med relativt tunge verv og ennå ikke strøket i noe. Om man vet hvor mye arbeid man tåler og nedprioriterer hverdagsfylla deretter er det fullt mulig å komme seg gjennom det uten å gå glipp av studiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke så mye stress å lese i ferien. Har selv tatt fem fag og konta det ene et par ganger og det går helt fint. Du har nok av tid til å lese, jobbe og feste.

 

Nettopp! Virker som folk tolker det som å lese de siste 3 ukene av sommerferien når man "skulle hatt sommerjobb". Det er i verste fall snakk om å lese kanskje 5 dager før eksamen, som oftest er jo den taktiske konten i et fag man egentlig "kan" og da er det jo bare å friske opp litt dagen før.

 

At folk ikke _klarer_ å stå i fire fag pga. UKA har jeg null forståelse for, om man så jobber døgnet rundt har man fortsatt en eksamensperiode. At man bestemmer seg for å ta den seinere derimot kan jeg forstå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste som ikke står i fag pga UKA hadde nok ikke stått uansett. At det er en del som nedprioriterer fag for å ta taktisk kont kan jeg i enkelte tilfeller forstå, men prøvde aldri dette selv. Det har fristet utrolig lite å tråle gjennom pensum tidlig i august.

Lenke til kommentar

På den annen side er det greit å ha muligheten hvis man har vært engasjert i UKA e.l.

Hvorfor skal vi bruke offentlige midler til å sponse drikkingen til ukafolka ?

Du ser ikke verdien i å ha en studentfestival i Trondheim? Og det faktum at noen faktisk må gidde å mekke studentfestivalen for deg og alle andre?

 

Joda. Det jeg ikke liker er at offentlige midler til et universitet bør brukes til bedre undervisning og forskning, ikke for å hjelpe folk som velger å drikke framfor å studere. Da mener jeg både de som jobber frivillig og alle andre. Det da bare å ta opp faget neste gang det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den annen side er det greit å ha muligheten hvis man har vært engasjert i UKA e.l.

Hvorfor skal vi bruke offentlige midler til å sponse drikkingen til ukafolka ?

Du ser ikke verdien i å ha en studentfestival i Trondheim? Og det faktum at noen faktisk må gidde å mekke studentfestivalen for deg og alle andre?

 

Joda. Det jeg ikke liker er at offentlige midler til et universitet bør brukes til bedre undervisning og forskning, ikke for å hjelpe folk som velger å drikke framfor å studere. Da mener jeg både de som jobber frivillig og alle andre. Det da bare å ta opp faget neste gang det går.

Synes generelt NTNU trenger å

Når det kommer til å stille krav. Ikke nødvendigvis slik at faglige krav for å stå og sånn bør økes, men jeg synes ærlig talt f.eks øvingsopplegg burde slå hardt ned på koking og slurv. Meningsløst å kaste bort eksamenskapasitet på folk som ikke har det faglige grunnlaget for å stå. Vi utdanner tross alt folk som bygger broer, båter og andre ting som helst ikke skal drepe folk, og da nytter det ikke at ingeniørene var flinke til å servere øl under uka.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...