Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har hatt både TDT4100 Objektorientert programmering og TDT4102 Prosedyre- og objektorientert programmering? Hvis man er litt usikker på hva man skal velge videre, hvilket av disse fagene vil gi et bredest grunnlag?

 

I mitt tilfelle er jeg litt usikker på om jeg skal velge kyb/elektro som har TDT4102 eller data/komtek som har TDT4100. Vil det være lettere å få godkjent f.eks. TDT4102 for TDT4100, enn omvendt? Grunnet at TDT4102 har både prosedyre- og objektorientert programmering, mens TDT4100 bare har det sistnevnte.

Lenke til kommentar

C/C++ er morsommere enn Java. På elektro/kyb ble TDT4100 erstattet av TDT4102 fordi C ga en bedre forståelse for lavnivåoppførselen i en datamaskin (minnehåndtering osv.).

 

Og det hender innimellom at datagutter tar TDT4102 (i tillegg til TDT4100 selvfølgelig) fordi de ser på det som nyttig. Det motsatte har jeg foreløpig ikke møtt på.

Lenke til kommentar

Med mindre man skal bli konsulent for Accenture eller en annen bedrift som satser på Java, er det overhodet ingen grunn til å velge faget med Java over faget med C/C++; og spesielt ikke hvis man går elektro/kyb. Alt man gjør av programmering på høyere årskurs er som regel C/C++ eller MATLAB.

Lenke til kommentar

Så for en student som står fritt til å velge, og som heller ikke har bestemt seg for om han skal begynne på data, elektro, komtek eller kyb fra høsten (dog med en liten vridning mot komtek/data) så er TDT4102 the way to go?

 

OT: Hvis det står (ikke søkt) under undervisning på studweb (under oppmeldinger) i et fag jeg skal ha, har det noe å si? Har vurderingsmelding.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som tar både TDT4100 og TDT4102 (går data). Gjør det mest for morro skyld, og litt for å lære c++ bedre i tillegg til java. Skulle gjerne si det var fordi det var greit med ekstra studiepoeng, men når man har TDT4100 så gir TDT4102 bare 2,5 stp.

 

Jeg ville ikke valgt studieretning etter hvilket fag jeg skal ta. Kyb har c++ fordi de trenger å lære om lavnivå programmering, minnehåndtering osv.. Data/komtek har java nettopp fordi de ikke trenger å lære det, men heller bør lære skikkelig objektorienteringen. Det er også OO som er det viktigste, og ikke språket. Målet er at vi skal lære prinsippene, og kunne bruke disse uansett hvilket språk vi treffer på.

Lenke til kommentar

Aldri hørt noe så tullete, fagene er jo identiske. Om det handler om "kompetanse" som Lycantrophe sier er det jo bare å lære seg syntaksen i begge språk ved å google "how to c++", man trenger ikke presse seg gjennom et ekstra øvingsopplegg og måtte møte opp til enda en eksamen for å lære seg et programmeringsspråk. Akkurat som om Accenture bryr seg om hvilket programmeringsspråk man hadde i 2. klasse, om det man kan innen et språk er det man lærte i OOP er du faktisk ikke kjempeaktuell som programmerer, og om man kan programmere klarer man å lære seg syntaksen på et språk som oppfører seg nesten helt likt. Hvorfor ikke heller ta et annet datafag som faktisk kan lære deg noe du ikke visste fra før?

 

Den eneste grunnen til å gjøre det må vel være at man kan briefe med det til andre som ikke skjønner at man gjør noe idiotisk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til å gjøre det må vel være at man kan briefe med det til andre som ikke skjønner at man gjør noe idiotisk.

Det er din mening. Faktum er at C++ er et språk som er mye benyttet, og er noe datastudenter kan dra nytte av i høyere grad enn dårlige tutorials på internett. Emnet TDT4102 gir en god og solid innføring i språket, uten å ta for seg mer avanserte konsepter (Noe som er bra).

 

For de som behersker objektorientert programmering, så er det slettes ikke "dumt" å gjennomføre et kurs som sannsynligvis ikke vil oppfattes som noe annet enn artig. Alternativet er å finne på et eget prosjekt som på en god måte dekker de viktigste elementene i språket, har passe omfang og der koden ikke ender opp som et takras. Men da får man ikke engang ett eneste lusent studiepoeng.

 

Uansett så er det stor sjanse for at datastudenter vil bli eksponert for både C++, C og andre språk i løpet av studietiden. Og det er ikke verre enn å bare droppe emnet, hvis man finner ut at det er verdiløst.

 

Men for all del; det er en overflod av artige emner å velge imellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...