Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Voll studentby har også eget bad, men jeg vil ikke anbefale dem da de har litt dårlig rykte.

Dårlig rykte?

Jeg er fornøyd med leiepris (3550 kr eksl. strøm), standard, størrelse (12 kvm), beliggenhet, støynivå (fredelig), gangkamerater og synes egentlig at Voll Studentby er et kurant sted å bo.

Lenke til kommentar

Nå er du bare teit. Skal du begynne å påstå at du troller for å redde fjes?

 

Jeg drar ikke frem enkelt fag, jeg drar frem eksempler. Jeg synes man skulle tenke på seg selv før man begynner å dømme andres valg av studie. Nå har jeg ingen erfaring med Dragvoll fag, men en ting er sikkert og vist og det er at jeg hadde klart meg mye dårligere på drag enn på gløs.

 

Med drøssevis av øvinger så regner jeg med at du mener en hver uke. Hvis du regner litt på det. La oss si at du har 4 timer med forelesninger hver uke og 4 fag. Da blir det 16 timer. Så bruker du kanskje 2 timer på hver øving som gir en sum på 8 timer totalt. La oss si 10 timer på øvinger, noen kan jo være lange!

 

Da bruker du 26 timer i uka på skole, noe som ikke er veldig mye uansett om du går på gløs eller drag.

Det er da strengt tatt et veldig lettvindt regnestykke, da du ikke har med tid til å forbrede seg til forelesninger. Samt at du må fordele tiden brukt på eksamenslesning, som overskyter 37.5 time per uke, utover semesteret.

Hadde en foreleser som sa at et 7,5-poengsfag på gløs er ment å ta 10 timer i uka i snitt, for at en gjennomsnittlig elev skal få C. Altså skal du ligge på rundt 40 timer i uka for å få kun C-er. Jeg tror ikke det er så veldig mange som ligger der i timeantall, men det har vi sett at folk gjør i karakterer.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er et emne normert til 12 timer i uken. Altså skal studenten jobbe totalt 46 uker i timen. Det kan man bekrefte ved å se på hvordan timene er fordelt i emnelisten. Hvor foreleseren tar det fra at man skal jobbe 10 timer for å få C vet jeg ikke.

 

Uansett så varierer det jo i realiteten en god del fra emne til emne.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg tar agnet. Kan du gi eksempler på utrolig lette siv.ing studier ?

 

Nesten alle. Hvis man tenker seg litt om så trenger man ikke jobbe så veldig hardt for å få helt greie karakterer. Jeg fikk nettopp en C i astrofysikk og jeg leste i en uke. Poenget var ikke å gi deg noe agn, men å fremheve at man kanskje burde se på arbeidsmengden og vanskelighetsgraden i sitt eget studie før man tror at det er så mye bedre en det alle andre tar.

 

Nå bommer du utrolig Flin, samfunnsnytte bestemmes ikke av hvor tungt et studie er. (Minner om hvordan denne diskusjonen startet)

 

Uansett hvor lett du syns siv.ing er så betaler en jobb som ingeniør/siv.ing uendelig mye mer tilbake til staten enn et årskurs på dragvoll. Utdanninger som lærer, sykepleier, lege, siv.ing og lignende bør da støttes mer, evt bør årskurs for evige studenter som enten bunner ut i butikkjobb eller som en "vanskelig" vei til lærerutdannelse, evt for å samle poeng til tyngre studier støttes mindre.

Endret av Deneb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aj, 20 timer i uka på veldedighet er drøyt (selv om det for Samfundet og studentlivet)

 

Og de aller fleste funksjonærer jobber en god del mer enn 20 timer i uka :)

 

Anebefaler det likevel jeg, det går mest utover tv-tida di, skolen kommer du alltids igjennom.

 

 

Samt at du ofte sanker en god slump erfaring om du sitter i de rette stillingene.

Lenke til kommentar

Iver_J: det kommer helt an på hva som fungerer for din del. Start med den forelesningsserien som passer best inn i timeplanen din ellers, og se etter om du misliker foreleseren sterkt. Ingen av de er helt forferdelige, men de har som alle andre forelesere forskjellige forelesningsstiler.

 

 

Jeg likte Roe Fremstedal godt. Han gjorde ikke stoffet tørrere enn nødvendig, og han klarte å ro seg i land før avsporingene ble kjedelige.

 

---

 

Det er egentlig ganske utrolig hvor mye tid til overs man har om det er snakk om ting som går på rett tidspunkt. Individuell faglig jobbing kan flyttes dit det passer, og så har man utrolig mye dødtid man ikke tenker over at man bruker på omtrent ingenting.

 

Sistnevnte merker man godt om man er på en hybel alene, uten fungerende tv/internett. Da går kveldene ufattelig tregt. dontgetit.gif

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...