Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på Bygg- og Miljøteknikk til høsten. Det er blant annet satt opp fire forelesninger i uka med f.eks. TMT4100. Jeg trenger bare møte opp på en av de forelesningene i uka, sant? De underviser ikke i forskjellige ting hver forelesning i løpet av en uke?

 

Det er vel enda mer sjukt å ha fire forelesninger på det samme hver uke? Hvorfor i alle dager skulle de hatt det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TMT4100 = Ysteneskjemi! Det er èn dobbelttime med forelesning, resten av "forelesningene" sitter dere i auditoriet og jobber med øving mens Ystenes og studasser er til stede. Hender ofte Ystenes snakker litt innimellom om ting som er aktuelt på øvingen.

 

Mtp. post er det ikke nødvendig med navn på postkassa. Har man rett gatenummer/-bokstav og rett hybel-/leilighetsnummer kommer posten frem.

Lenke til kommentar

Det er vel enda mer sjukt å ha fire forelesninger på det samme hver uke? Hvorfor i alle dager skulle de hatt det?

Jeg har jo ikke begynt ennå, så jeg vet vel ikke akkurat hvordan det funker? Det falt meg bare naturlig å sammenlikne med gruppetimene på Årsstudium i Kunsthistorie der og da, hvor det bare var nødvendig å møte opp på en av fire i uka. Nå ser jeg jo selvfølgelig at det ikke var en relevant sammenlikning i det hele tatt :p

 

... til høsten

Til høsten?

Øhhhh .... du mener i morgen?

Ja? Høstsemester, derav "til høsten" :p

 

Med mindre det er noe spesielt med TMT4100, så må du nok det, jo. Lykke til ;)

Ok, takk for det :)

Lenke til kommentar

Mtp. post er det ikke nødvendig med navn på postkassa. Har man rett gatenummer/-bokstav og rett hybel-/leilighetsnummer kommer posten frem.

 

Er du helt sikker på dette? På Hamar, der jeg kommer fra, klager postmannen ofte over "for dårlig" navnemerking på postkasser. Håper du har rett, for i Isåfall trenger jeg ikke stresse med det (Y)

Lenke til kommentar

Jeg har iallfall aldri hatt navnet mitt på noen postkasse her oppe, og jeg har bodd flere plasser. Hvorfor skal ikke postbudet legge brevet som er adressert til Høgskoleringen 6A, leilighet 14, 7047 Trondheim i den postkassen som hører til denne leiligheten?

 

Der jeg kommer fra har jeg navn på postkassen, men der eksisterer ikke gatenavn eller husnummer. Bondeland FTW!

 

Edit: Er selvsagt ikke negativt med navn på postkassen. Er f.eks brevet adressert til rett hus, men mangler hybel-/leilighetsnummer kommer det frem likevel hvis du har navn på postkassen.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig sjansen på å gå over 10 gb opp eller ned ved normal bruk? Altså facebook, diskusjon.no, nettaviser, spotify og kanskje litt streaming ala youtube osv. Evt litt gaming. (laster ned hjemme så det er ikke noe problem)

 

Spotify er et problem som gjør at mange har blitt blokka fra nettet. Rådet er at du enten bruker et program for å begrense hvor mye spotify kan laste OPP, og begrens hvor mye spotify cacher på disken din.

 

(Kort teknisk forklaring: Spotify lagrer opp til 10% av c:\ (evt /home) med musikk som den også deler til andre. På studby kobler de fleste seg direkte til nettet, ikke gjennom en NAT/router - noe som vil si at du er connectable fra alle klienter i verden. Algoritmen til spotify prøver å bruke så mye av båndbredden din som ikke du selv bruker til annet - som vil si opp mot 100 mbit/s på studby. Med andre ord - kvoten din spises opp fooort).

 

Og ja, tellinga fungerer både opp og ned uten tvil.

Lenke til kommentar

Spotify er litt skummelt ja. Jeg har tenkt på å kjøre en liten test for å finne ut om de virkelig kaprer hele utlinja, men jeg har rett og slett ikke giddet å gjøre det enda. Men hvis det er tilfellet, så må det begrensninger til.

 

For øvrig ufattelig digg at alt lastes ned på noen sekunder. Unntaket er streamingtjenester med lange videoer uten hastighetsbegrensning på lastingen. Hele videoen, på gjerne et par hundre megabyte, er lastet ned før jeg eventuelt finner ut at videoen ikke er verdt å se.

Lenke til kommentar

Når det gjelder post så er det smart å få registrert at man har en ny adresse hos posten. Norsk post kommer fram, men om man bestiller noe fra utlandet kan det skape problemer om man kun skriver en adresse uten at den er registrert hos posten.

 

Et sett med fine tekopper og dyr grønn te fra Japan ble nesten sendt tilbake fordi posten ikke visste at jeg hadde en tear-off-adresse på hybelen min. Heldigvis ringte det en toller og spurte før de gjorde det. (Kjedelig å bli vekket tidlig på en dag med fri fra forelesninger, men...)

 

Hjemme så har jeg en flott adresse som nesten må staves før selv lokalfolk skjønner den, og som nødvendigvis blir skrevet feil av mange utenlandske avsendere siden den inneholder en ø. Etymologien bak den er også interessant. Det var visst noen i gamle dager som fant på en kreativ forkortelse, som er kortere uten at meningen kommer fram.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om regelverk rundt det å starte i 5.klasse? Jeg driver og setter opp fag for mine 2 siste år. Med tanke på at jeg ikke skal kjøre 100% studieprogresjon mtp lederverv, så lurer jeg på om man kan starte på 5.året med et hengefag fra 4.klasse?

 

Det er jo ikke noe problem i de lavere årstrinn, men er det noe spesielt knyttet til 5.året? Jeg er klar over at man ikke kan skrive mastergradsoppgaven med hengefag. Men jeg tenker nå primært på høstsemesteret.

 

+ Kan man skrive mastergradsoppgaven om høsten istedetfor om våren? Er det færre studieveiledere (doktorgradstudenter) tilgjengelig fordi det ikke er "normalt" å ta mastern om høsten?

Lenke til kommentar

Du kan vel rykke opp i 5 også med hengefag, jeg skrev forøvrig også masteren min med ett hengefag. Tror ikke det e rnoe stress å søke om det når det bare er ett.

 

AtW

 

Hva om det er to? Eller er det den gyldne grensen på tre som gjelder? Er dette noe man må søke om? "Jeg søker om å ta mastergrad selv om jeg har 2-3 hengefag?" Jeg har forøvrig lite lyst til å snakke med studieveilederen på fakultetet. Tidenes konservative Rød-hatt-menneske som alltid sier nei før hun vurderer ting.

Lenke til kommentar

Du kan vel rykke opp i 5 også med hengefag, jeg skrev forøvrig også masteren min med ett hengefag. Tror ikke det e rnoe stress å søke om det når det bare er ett.

 

AtW

 

Hva om det er to? Eller er det den gyldne grensen på tre som gjelder? Er dette noe man må søke om? "Jeg søker om å ta mastergrad selv om jeg har 2-3 hengefag?" Jeg har forøvrig lite lyst til å snakke med studieveilederen på fakultetet. Tidenes konservative Rød-hatt-menneske som alltid sier nei før hun vurderer ting.

 

Regner med å rykke opp i 5. er som å rykke opp alle andre år, maks 3 hengefag, og ferdig med 2.(?) klasse. Men tror ikke det er så lett å få begynt på selve diplomoppgaven med mer enn ett hengefag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mulig det er spurt om før, men det er håpløst å lete fram når det er så mange sider, så jeg bare fyrer løs.

 

Jeg begynner på lektorstudiet nå i høst, og er i ferd med å godkjenne min utdanningsplan, men i den forbindelse har jeg et spørsmål. Det står at man må ha minimum 30 studiepoeng hvert semester, og det har jeg det første studieåret. Men for "Høst 2011" og utover er det alt for få poeng, og da regner jeg med at jeg må legge til emner selv for å fylle kvoten. Det jeg lurer på da, er om jeg kan gjøre det på et senere tidspunkt når jeg har utforsket hvilke muligheter jeg har, eller om jeg må lage en plan for hele mitt studieløp for 5 år nå? Kan jeg trykke "Ok - Lagre plan" nå, og fylle inn emner for 3. semester og utover f.eks til våren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...