Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har en stud.ass. med huet låst fast i ræva, som erfaringsmessig ikke er umulig, er det mye kjekkere å sitte på egenhånd og rådføre seg med LF på de oppgavene man ikke fatter enn å sitte og rekke opp handen i en øvingstime, kun for å få et dårlig svar.

 

De som konsekvent koker alle øvingene i et fag får jo selv svi for det når eksamen kommer.

Lenke til kommentar

Ville ikke helt sidestilt koking med juksing på eksamen. Ingen av mine fag har øvingsopplegg som teller på sluttkarakteren. Om man hodeløst koker alt sliter man nok uansett på eksamen.

 

Uansett: I Matte3 og fysikk nå, følte jeg det eneste studassene gjorde var å gi meg biter fra LF uten å kunne forklare. Når de selv ikke har satt seg inn i stoffet/oppgaven ser jeg heller på LF selv enn å vente på "hjelp".

 

Og slik som i årets mattefag: Får vi en difflik. så løser jo alle den likt. Umulig å se hvem som koker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At bare 1/5 koker kan de drømme om. Tallet er nok minst tre-fire ganger så høyt. :)

 

Selv har jeg aldri kopiert direkte fra LF, men det er i blant fristende å se på et løsningsforslag hvis man har stått helt fast i en time. At dette skal være et problem kan jeg ikke forstå. I tillegg går dette, som tidligere nevnt, utelukkende utover studentene selv som koker, og hjelper ham ikke til å få en bedre karakter enn medstudentene på eksamen. Hvis det derimot jukses på innleveringer som teller på karakteren er det et alvorlig problem som må slås ned på.

Lenke til kommentar

Å titte i LF er jo ikke koking. Sånn jeg ser det så koker man først når man skriver rett av noen andre studenter eller LF.

 

Hvis du setter deg fast i en oppgave så er det vel ikke verdens under gang om man titter i LF, hvis det hjelper deg med å skjønne oppgaven så er det vel bare bra.

 

Er enig med det andre sier om studassene, noen er veldig dårlige og er i grunn bare opplesere av LF. Jeg var studass i høst og i det faget fikk vi som studasser ikke LF, noe som i grunn vare greit fordi da måtte jeg forberede meg godt til alle timene. Tror det var til nytte for studentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1 av 5 jukser og juksekultur på Gløs: http://www.universitetsavisa.no/student/article9268.ece

 

"Hodeløs klipp og lim står i direkte motsetning til ideen om høyere utdanning som et lærested for refleksjon og selvstendig tenkning. En konsekvens er at kokingen også spenner bein under instituttenes arbeid med å lage fine strategiplaner og læringsmål, i følge Foss"

 

Obligatoriske øvinger står også i motsetning sånn jeg ser det. Gjør øvingene frivillig, alle problemer er løst. Det er meningsløst å kalle det juks, og det er meningsløst at det er obligatorisk og at folk ikek kan lære i eget tempo.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

men det går bare utover en selv (og evt. samarbeidspartnere :p )

 

Og NTNU, som taper penger på at studenter stryker og kanskje til slutt ikke blir ferdige med studiet på normert tid.

 

Synes det heller kunne ha vært noen færre obligatoriske øvinger i fag med øvinger, men at de som var obligatoriske også var tellende, der man slo hardt ned på juks i form av kok/samarbeid (type noe sånn som de har det på enkelte universiteter i USA).

Lenke til kommentar

Enig. Det er sannsynligvis en del som ikke hadde gjort noe gjennom semesteret, men det går bare utover en selv (og evt. samarbeidspartnere :p )

Universitetene får stor del av inntektene sine ut i fra antallet studiepoeng som blir produsert...

 

Det er vel ikke noen hemmelighet at det er nesten umulig å stryke i samtlige fag (unntatt kanskje algdat og noen få andre) så lenge man følger noenlunde med i semesteret og løser ett par gamle eksamner.

Lenke til kommentar

I senere årskull er øvinger frivillige, det fungerer mye bedre. Man får tatt ting i eget tempo, og det er mer motiverende og er inisiert av egens læringslyst kontra ekstern tvang. Da jobber man også bedre med det. Jeg har ikke så mye sympati med systemet når man behandler folk som de gikk på ungdomskolen. Om man oppfører seg som det er et universitetsstudium, så skal man se det blir folk av studenter også.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I senere årskull er øvinger frivillige, det fungerer mye bedre. Man får tatt ting i eget tempo, og det er mer motiverende og er inisiert av egens læringslyst kontra ekstern tvang. Da jobber man også bedre med det. Jeg har ikke så mye sympati med systemet når man behandler folk som de gikk på ungdomskolen. Om man oppfører seg som det er et universitetsstudium, så skal man se det blir folk av studenter også.

 

AtW

 

Jeg savner oblige øvinger jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...