Gå til innhold

Ny spill pc ,23 000, trenger sårt hjelp.


Anbefalte innlegg

Takk for alle innspill så langt, :thumbup:

det er bare å komme med flere til alle min spørsmål. :D

 

Hvis un0kai har rett hadde det vært fristende å heller gå for en x800 et eller annet.

x850xt pe fikk de ikke inn i nærmeste framtid og jeg har ikke lyst å vente helt til det kommer på markede. Har allerede ventet i en evighet.

Hvis utviklingen går så fort som un0kai sier tror jeg at jeg går litt ned i pris iforhold til x850xt pe. Noen forslag?

hmmm.. hadde ikke sett på lagerstatusen jeg, og ser nå at netshop ikke får de inn før i mars... Da hadde jeg nok gått for et club3d 6800gt eller kansje et x800XT PEhvis du har planer om å spille mye med "full" grafikk. Selv spiller jeg bare i ny og ne så 6600gt tror jeg kommer til å holde lenge for min del, har kjøp xfx sitt pga dual dvi, som er greit å ha da jeg satser på å få tak i en 19" til.

 

Hadde vert litt kjekt å vite om du har planer om å overklokke også forresten??

 

Ellers synes jeg Osse har et veldigt godt poeng... en 20< gir en god oversikt, eller så er jo 2x19" i span mode er jo også noe å tenke på (da er vel ikke ati så aktuelt??) da du kan spille med en monitor i native oppløsning uten å kjøpe et kort som koster skjorta, i tillegg får en en ryddig desktop nåe en driver med mye på en gang. JEg kjører selv en 19" og en 14" pga pengemangel, og må si phtoshop og maya blir veldig mye mer oversiktig når jeg kan flytte "tabeller" og menyer overe på 14"en *drømme om ny 19" :dribble:*

 

 

Poenget mitt er jo at sli ikke er så nyttig hvis en ikke er HARDCORE gamer med mye penger og må ha det beste. Da er dfi sitt nF4 ultra HK billig (1400kr) og veldig bra til all bruk... Les en test her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og ha det beste i dataverden er noe en kanskje kan smykke seg med 1 md eller 2, etter 1 år er det mid end, etter 2 år low end, og slik kommer det til å være, skal produsenten få oss til å skifte ofte nok for åbevare lønomheen må det komme bedre hele tiden , sån har det vært og sån blir det :), nytter vel lite med pc til 19000 og skjerm til 3000, hehe

 

 

vel det elltids skrytefaktoren som varer et par måneder da....

Lenke til kommentar
og ha det beste i dataverden er noe en kanskje kan smykke seg med 1 md eller 2, etter 1 år er det mid end, etter 2 år low end, og slik kommer det til å være, skal produsenten få oss til å skifte ofte nok for åbevare lønomheen må det komme bedre hele tiden , sån har det vært og sån blir det :), nytter vel lite med pc til 19000 og skjerm til 3000, hehe

 

 

vel det elltids skrytefaktoren som varer et par måneder da....

Ja la meg ta en kalkulasjon av ditt eksempel.

 

En fyr kjøper 6800GT for ca 3000, det holder i 2 år før han bytter.

 

En annen kjøper et 6600GT for ca 1800 som holder i et år, da kjøper han et nytt kort som koster 1800. Og for de som er litt glupe i matte så blir 1800+1800=3600.

 

 

Og det første kortet vil gi deg mer glede med engang, enn det mainstreamkortet vil gi.

 

Kjøp det nest beste :yes:

Lenke til kommentar
En fyr kjøper 6800GT for ca 3000, det holder i 2 år før han bytter.

 

En annen kjøper et 6600GT for ca 1800 som holder i et år, da kjøper han et nytt kort som koster 1800. Og for de som er litt glupe i matte så blir 1800+1800=3600.

 

 

Og det første kortet vil gi deg mer glede med engang, enn det mainstreamkortet vil gi.

Mens etter et år vil det nye kortet til 1800 gi mer ytelse( og glede ) en kortet til 3000 kjøpt for et år siden.

Kanskje så mye at det er verdt 600,- ekstra :D

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Mens etter et år vil det nye kortet til 1800 gi mer ytelse( og glede ) en kortet til 3000 kjøpt for et år siden.

Kanskje så mye at det er verdt 600,- ekstra :D

Kanskje, men spørs helt på utviklinga det. Men jeg lever i nåtiden. Så jeg synes det er bedre med bra ytelse nå, enn å ha "middelmådig" kontinuerlig. Så får jeg heller oppgradere ved behov.

 

Skrevet 10/02/2005 : 12:53

Vel jeg mener fortsatt at det er skjermen som er viktigst ikke om du har 6600gt eller 6800 ultra gti xpct osv 2 x sli osv

 

Ja, må si meg enig. Men den skjermen du sa tidligere blir litt for av det gode. Men å bruke ca 5 tusen på en skjerm med et budsjett på 23 000 er rimelig.

Lenke til kommentar

Få en gluping til å sette sammen en pc med budsjett på max 15000 kr å så gir du resten til et godt formål ..

å bruke 20000+ på en pc er hull i hodet :no:

da blir det liksom om å gjøre å leite frem de dyreste komponentene bare for å ha det dyreste når noe billigere gir deg akkurat like mye.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Før useriøsiteten tar overhånd, vil jeg starte med å si at du har et bra oppsett til den prisen! Med det hoved kortet, ville vel jeg droppet lydkortet, evt. kjøpt et billigere hovedkort uten Creative Live. Personlig sverger jeg til Nvidia, men om du går for ATI kortet får du utvilsomt masse ytelse for pengene.

 

Du fikk flere gode råd i begynnelsen av tråden, men valget er ditt, og lagersituasjonen er ikke noe å bekymre seg over når du bestiller fra flere. Jeg ser ikke noen problemer med å bruke flere shoper til en PC.

 

Det er mange her som liker å spå framtida med brask og bram, det er ikke alltid så enkelt å spå riktig. Kan godt hende at den rasende utvilklingen som har vært vil vedvare, men det er slett ikke sikkert. Personlig tror jeg vi i dag opplever en oppbremsing, som bare vil bli forsterket i året som kommer. Regnestykkene som legges fram er i beste fall tvilsomme.

 

Likevel er det et poeng å legge mer penger i det som varer. CPU og skjermkort har frem til nå vært det mest forgjengelige, mens et nydelig kabinett kan du ha glede over gjennom flere bygge prosjekt.

Lenke til kommentar
Det er mange her som liker å spå framtida med brask og bram, det er ikke alltid så enkelt å spå riktig. Kan godt hende at den rasende utvilklingen som har vært vil vedvare, men det er slett ikke sikkert. Personlig tror jeg vi i dag opplever en oppbremsing, som bare vil bli forsterket i året som kommer. Regnestykkene som legges fram er i beste fall tvilsomme.

Antar du sikter til mine profetier her :innocent:

 

Jeg er til dels enig med deg, det er veldig vanskeli å kunne si noe om fremtiden, men all erfaring tilsier at selv om man legger til rette for en fin oppgradering om et års tid så er det alltid noe som skjer som ødelegger litt.

 

Enten så er kortet ute av produksjon, det har kommt dx10 eller andre nye standarder, eller nye skjermkort simpelthhen er mye bedre...

 

24 pixel pipelines

32 texture units

96 arithmatic logic units

192 shader operations per cycle

700 mhz core

134.4 billion shader operations per second (at 700mhz)

256-bit 512mb 1.8ghz gddr3 memory

57.6ghz/sec bandwidth (at 1.8ghz)

300-350 million transistors

90nm manufacturing

sm 3.0 (now i think it's 3+)

ati hypermemory

ati multi rendering technology (amr)

launch: q2 2005

performance: over 3 times x800xt (4 a single r520)

 

estimated benchmarks:

doom 3 demo 1 1600x1200 hq 4xaa = 100fps

3mark03 1024x768 no aa = 24,000

 

Her er f.eks noen spekulasjoner på hvilke specs r520 kjernen som kommer i mai vil ha... Den vil blant annet støtte gddr4 som har en teoretisk båndbredde på 2.4ghz (1.2ghz x2) :whistle:

 

Men det finnes selvfølgelig ingen fasit, jeg stiller meg bare litt kritisk til "hypinga" av sli. Og jeg er førstemann til å legge meg flat hvis det skulle vise seg at jeg er helt på bærtur ;)

 

Alle må finne ut hva som passer en selv best, i noen tilfeller vil dette være sli, men i de fleste tilfeller (mainstream forbruker som ikke oppgraderer før etter 1-2år) stiller jeg meg litt skeptisk til nytteverdien... Men det er jo bare snakk om 400kr da.... :)

 

edit: toranv: jeg hadde aldri kjøpt 6800ultra til over 5000 når man kan få x850xt pe 1000kr billigere ved å vente litt...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Antar du sikter til mine profetier her :innocent:

 

Jeg er til dels enig med deg, det er veldig vanskeli å kunne si noe om fremtiden, men all erfaring tilsier at selv om man legger til rette for en fin oppgradering om et års tid så er det alltid noe som skjer som ødelegger litt.

 

Enten så er kortet ute av produksjon, det har kommt dx10 eller andre nye standarder, eller nye skjermkort simpelthhen er mye bedre...

 

Men det finnes selvfølgelig ingen fasit, jeg stiller meg bare litt kritisk til "hypinga" av sli. Og jeg er førstemann til å legge meg flat hvis det skulle vise seg at jeg er helt på bærtur ;)

Jeg siktet ikke bare til deg...

Jeg tok i grunnen ikke stilling til SLI, nettopp fordi jeg ikke vet hva som kommer ut av det, men det virker helt klart som om det er en parallelliseringsvind som går for tiden, og SLI gir en mulighet for akkurat det, til en billig penge (jeg snakker her om HK, ikke 2xskjermkort).

 

For alt jeg vet kan det hende GPU produsentene gjør som CPU produsentene allerede har gjort, og avlyser framtidige planer om raskere GPU'er til fordel for parallellisering, i såfall kan det godt hende at SLI kan være det som forlenger levetiden på HK'et ditt (ren spekulasjon fra min side).

 

Forstår forsåvidt godt irritasjonen din over SLI, spesielt all den tid det er en Nvidia only løsning. Slike grensesnitt skal være produsent uavhengig!

Lenke til kommentar

Takker igjen for alle de fine, konstruktive innspillene :yes:

 

Har ikke tenkt å overklokke, hvertfall ikke med det første siden jeg ikke har noe erfaring med det.

 

Hvilket X8*** kort vil dere anbefale? Ser forrseten at de har x850xt inne hos mpx http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=46400 , til 3995kr, bare for å nevne det. Det er vel kanskje likegreit å gå for et x800xl, eller? (Jeg bare spør)

 

Som det har blitt nevnt før av Del, så ser jeg på kabinett, mus , høyttalere og lignende som en innvistering som kommer til å holde lengre enn gpu og cpu. Derfor er det ikke her jeg vil spare inn mest.

 

Håper dere vil forsette å hjelpe meg til en fornuftig måte å bruke sparepengen mine på :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg la merke til at skjermen har 25ms responstid, er ikke det litt mye hvis han skal bruke pcen til spill?

Ville heller ha gått for en skjerm fra 12ms og nedover.

 

Mvh

Preben aka Naxzo

Helt enig, my bad. Spiller ikke så mye selv så jeg legger ikke merke til den slags :no:

Har fjernet den nå ;) har selv en viewsonic vx910 og er godt fornøyd med den, så vx912 er vel et godt alternativ med lav responstid... MEn jeg tror noen andre kan gi et mer veloverveid forslag enn meg igrunn... :blush:

 

x800XL er et meget bra skjermkort har jeg lest, ligger rundt 6800gt kansje litt høyere i ytelse.

 

Forøvrig, så er det verdt å vurdere s754 synes jeg, hvis en ikke skal overklokke, da dette gir en mye mer ytelse for pengene, MSI har jo blant annet et nF4 kort med pci-e til s754. Siden kjøper sier han vil maskinen skal vare en stund så betyr det jo ikke så mye om det ikke er like oppgraderingsvennlig, og hvis neste maskin blir helt ny så kan en jo ha et agp kort også...

Lenke til kommentar

Jeg ville ha:

- Droppa høyttalene

- Droppa SLI

- Bruk boks cpu, det funker greit.

 

Jeg har brukt en del av ditt oppsett:

Komplett:

Creative SB Audigy 2 ZS, Bulk PCI Lydkort,THX,7.1,24-bit/192KHz 499

Fortron/Source Power Source Strømforsyn ing 550W Special Edition 20pin & 24pin 995

Keytronic Multimedia Tastatur, Sort/Sølv, PS/2 145

Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ 895

Microsoft Windows XP Home SP2 Programvare Norsk OEM 815

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 595

Razer Diamondback Magma 1600dpi, Optisk Mus, USB 599.8

Steelpad Padsurfers - Skatez For bedre glid på musematten 35.29

Thermaltake Xaser Tsunami Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) 1195

Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCI Express,ViVO,Dual DVI-I, Full-Retail 3595

 

Totalt: 9369.09

 

Netshop:

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X 995,00

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR 1 795,00

Viewsonic VP201B 20" LCD Sort 7 750,00

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED 1 750,00

 

 

Tot: 12 290,00 (inkl. mva.)

 

headset:

 

Sennheiser Headset PC 150

 

Pris: 655 kr

 

TOTALT: 22314 kr

 

- Det kommer nye skjermkort som mest sannsynlig vil yte bedre enn 2xGT i SLI den dagen du vil oppgradere

- Dette holder lenge enda

- Spiller selv i 1600x1200 på 20" LCD og det er en RÅ nytelse

- Headset er ett must når du spiller

- ATI kommer med en egen "SLI" løsning hvor det er gode muligheter for at du kan bruke skjermkortet ditt.

 

Sjekk : skjermkort

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...