Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Jaja - der brast vel den siste lille fliken av håp jeg hadde om at noe av det gode tilbudet PG ga oss brukere var til å stole på. Nå som webshopene har mulighet til å detaljstyre hw.no i enhver avdeling som artikkler, webshoperfaringer og sist men ikke minst Prisguiden så er vel ikke veien lang over til www.ocshoot.no. Jeg har ihvertfall forandret startsiden min til den. Takk og farvel..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn jeg forsto det skulle prisguiden være helt objektiv å ha med alle kjente priser fra alle norske webshops(seriøse), det er jo veldig synn at det nå snart bare er de store som er representert, jeg bruker prisguiden SVÆRT mye, å har sikkert kosta butikker mange hundre kr på ting jeg ikke har kjøpt, det er for galt....

Lenke til kommentar

Jeg søker veldig ofte i prisguiden etter ting, og trykker på første og beste link for å se info om produktet. Vet at mange gjør det samme.

 

Er vel litt dårlig da at butikken betaler 1kr per klikk, når folk ikke kjøper noe. Blir jo på en måte straff til de billigste butikkene. (Ettersom de er øverst på listen og da oftest blir klikket på...)

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke planer om å svare i denne tråden siden jeg ikke har noe med prisguiden å gjøre. Man kan mene hva man vil om at nettbutikker må betale for å få profilere seg, men tror det er viktig å fikse opp i et par misforståelser som eksisterer:

 

1. Det koster ikke 50 000 kroner å være med i prisguiden i seg selv, men én stor nettbutikk har regnet seg fram til at det ville bli den totale kostnaden for dem.

2. Det er ikke bare store nettbutikker som er med i prisguiden, det er nå med flere enn noen gang.

3. HW.no har ikke vært et "non-profit"-selskap på lang tid, og har vært et aksjeselskap i over et år, og drev komersielt også før det.

4. Nettbutikker har ikke detaljkontroll over det redaksjonelle innholdet på hw.no. Jeg har jobbet som freelancer for HW.no i over fire år, og har aldri blitt fortalt hva jeg skal skrive, og alle produkter jeg har testet har alltid vært opp til meg selv om jeg ønsket å skrive om. Jeg har vanskelig for å tro at det er annerledes for noen andre skribenter.

Lenke til kommentar
Eneste konklusjonen jeg kan trekke ut av dette er at jeg som forbruker ikke lenger kan bruke HW.no's prisguide som et uavhengig hjelpemiddel for å finne beste pris på produkter.

Jeg synes ikke jeg skal belaste nettbutikkene med denne klikk-kostnaden, så da blir det heller å legge inn en folder i bookmarks med nettshoper og velge derfra.

helt enig. Nå har hw.no virkelig tapt seg.

Er på tide med ny prisguide, er alt for kommersiell virksomhet.

 

hw.no, trur det er best dere slutter og uttale dere om saken. Dere taper en bruker hver gang :nei:

Lenke til kommentar

Hey hey hey...

Jeg klikker meg stort sett ALLTID inn på komplett sine glimrende sider for å se på spesifikasjoner, for så å kanskje handle hos netshop eller hvor det skulle være. Netshop har ikke dårlige sider, bare ikke like bra som komplett...

 

Så skal altså komplett tape på dette... dette er bare for teit

Lenke til kommentar
Liker det egentlig svært dårlig, synes de butikkene som ikke er med i prisguiden burde gå inn en avtale(multicom, Pyton osv) og danne sin egen uavhengi prisguide av sine butikker... Vil ikke koste mye, så kan heller vi hw.no brukere se gjennom både den prisguiden+hw sin når vi skal handle

Tror faktisk prissamarbeid er ulovlig i Norge!

 

Men skjerp dere da, er dere en gjeng med fjortiser som skal bli seriøse kommunister eller? Hvor mye tror dere det koster å ha en server kjørende for at du/dere skal få den hjelp/informasjon som dere trenger? Bare linjeleie må være utrolig kostbar for hardware.no eller?

 

Til dere som truer med å slutte å bruke hardware.no fordi dere plutselig ikke liker faktaene Jeg personlig synes ike dere har vært så fryktelig seriøse i denne debatten, og hvis det er standarden for innleggene deres her så tror jeg alle skal være glade for å bli kvitt dere.

 

Jeg selv er ikke helt enig i hvordan prisen pr klikk skal beregnes, men det er så utrolig vanskelig å holde styr på unike klikk så lenge nating er så utbredt blant skoler og arbeidsplasser. Alternativet kan jo være at hardware.no kun åpner for at medlemmer får tilgang til prisguiden. Men hvor kjekt er det?

Lenke til kommentar

Forslag til løsning av betalte klikk i prisguiden.

 

Hvis det på hver produktside står klart og tydelig at det vil koste den enkelte webshopen når du klikker på linken for kjøp så vil unødvendig klikking bli eliminert forhåpentligvis, som igjen fører til at butikker ikke opplever negativ fortjeneste på å stå i prisguiden.

 

Hvis butikkene ser at det faktisk ikke koster så mye å være medlem i prisguiden så vil de kanskje se seg nødt til å være medlem av prisguiden. Noe som igjen gir oss som forbrukere et slagkraftig produkt og kanskje vil den enkelte se i gjennom fingrene at noen andre tjener penger på at vi handler?

 

I steden for å syte og klage, kom med konstruktive synspunkter eller forslag til forbedringer.

Lenke til kommentar
Liker det egentlig svært dårlig, synes de butikkene som ikke er med i prisguiden burde gå inn en avtale(multicom, Pyton osv) og danne sin egen uavhengi prisguide av sine butikker... Vil ikke koste mye, så kan heller vi hw.no brukere se gjennom både den prisguiden+hw sin når vi skal handle

Tror faktisk prissamarbeid er ulovlig i Norge!

 

Men skjerp dere da, er dere en gjeng med fjortiser som skal bli seriøse kommunister eller? Hvor mye tror dere det koster å ha en server kjørende for at du/dere skal få den hjelp/informasjon som dere trenger? Bare linjeleie må være utrolig kostbar for hardware.no eller?

 

Til dere som truer med å slutte å bruke hardware.no fordi dere plutselig ikke liker faktaene Jeg personlig synes ike dere har vært så fryktelig seriøse i denne debatten, og hvis det er standarden for innleggene deres her så tror jeg alle skal være glade for å bli kvitt dere.

 

Jeg selv er ikke helt enig i hvordan prisen pr klikk skal beregnes, men det er så utrolig vanskelig å holde styr på unike klikk så lenge nating er så utbredt blant skoler og arbeidsplasser. Alternativet kan jo være at hardware.no kun åpner for at medlemmer får tilgang til prisguiden. Men hvor kjekt er det?

Etter å hatt 5 år med sosial økonomi er jeg veldig klar over at prisamarbeid er ulovelig, jeg skriver veldig dårlig, å mulig du missforsto, hvis de butikkene som ikke får være med i hw.no sin prisguide dannet sin egen prisguide, altså ikke et samarbeid om pris, kunn ett samarbeid om pris informasjon, det er en vesentlig forskjell!

Lenke til kommentar
Etter å hatt 5 år med sosial økonomi er jeg veldig klar over at prisamarbeid er ulovelig, jeg skriver veldig dårlig, å mulig du missforsto, hvis de butikkene som ikke får være med i hw.no sin prisguide dannet sin egen prisguide, altså ikke et samarbeid om pris, kunn ett samarbeid om pris informasjon, det er en vesentlig forskjell!

Jeg tar poenget ditt. Men et slikt samarbeid vil igjen føre til at muligheten for at en eller flere av butikkene får tilgang til hverandres prislister. F.eks vil jo et slikt samarbeid kreve at disse butikkene danner et eget selskap som må driftes, samt at utstyr og linjeleie må bekostes. Dette tipper jeg koster fort mange hundre tusen kroner for de enkelte selskapene som er med.

 

Da er det faktisk bedre å ha en uavhengig aktør som dekker sine utgifter vha reklame og en liten klikke-avgift. Noe jeg i lengden tipper er billigere for alle parter.

Lenke til kommentar

Benny:

 

Det at mange benytter priguiden drar besøkende til HW, dette igjen generer reklameinntekter, og i så måte får allerede hw betalt ved dette. Men en trenger da ikke å være skarpeste kniven i skuffen for å skjønne at dersom mange webshopper trekker seg fra prisguiden så er den totalt ubrukelig, og hw dermed skyter seg selv i foten på sikt.

 

av de jeg vet som ikke vil betale for å være der er multicom og itbutikken.

 

og 1 kr pr klikk høres ikke mye ut, vel for ¨ta dette ned til forståelige tall, 100 klikk betyr 100 kr i reklamekostnader, og for "melk og brødvarene" betyr dette et mersalg på kr 2500 for å dekke dette inn,.

 

Ergo er prisguiden et dyrt og uforutsigbart reklamemedium, som jeg vil tro at alle mindre webshopper vil være meget skeptisk til å benytte, iallefall de med fornuft.

 

Og iogmed at prisguiden ikke er en fri sammenligning, må selvsagt vi brukere ogse se på hva prisguiden faktisk er.

 

Et reklame medium. !

Endret av Osse
Lenke til kommentar

På denne tiden i fjor var det, slik jeg har forstått det, en god del færre butikker som var representert i prisguiden enn det er pr i dag. Hvorfor var det ingen som hylte og bærte seg over at prisguiden ikke var representativ da?

 

I dag har det kommet frem at to aktører har trukket seg herfra, men samtidig at det aldri har vært flere nettbutikker representert i prisguiden. Allikevel skriker folk opp om at det er en dritt-tjeneste som ikke er representativ.

 

Merkelige greier :hmm:

Lenke til kommentar
HW som idealistisk "non profitt" nettsted er vel død etter dette, synes bare litt synd på de mange gode skribenter som har etter sigende langt ned mye tid gratis for HW. De skriver i hvertfall gratis etter hva jeg har lest.

 

At orkla går inn i Hw viser bare at det er mye penger i denne siden, det viste også fjorårets resultat,  så de gode grundere av HW har nok håvet inn sine millioner, og de idealistiske sjelene som skriver i HW , vil de fortsatt være like idealistiske ???

:no:

 

Og siden det ble brukt matematikk ved å si at 50 000,- tjenes lett inn. Som Pyton sier  3 - 6 % er avansen på HD, minne, cpu.  Så  dersom en sier 5 % i avanse så må en webbutikk selge følgende for å dekke inn 50 000,-

 

50000 x 100 / 5 x 1,25 (mva) = nkr 1 250 000,-

 

Og ingen markedsjef i en liten webbutikk vil benytte 50 000,- for å annonsere i prisguiden, midlene vil selvsagt benyttes mer lokalt og gi mye større effekt.

 

Vel HW.no kommer nok til å være "battelfield" mellom de største leverandørene, for de mindre og for mangfoldet har HW tydligvis utspilt sin rolle, og gitt etter for markedskreftene. De store webbutikkene smiler nok alikevel, da de kommer til å få mindre konkuranse fra de små :dribble:

Vi har en konverteringsrate på 5-7% målt ved flere ulike nettbutikker av ulik størrelse. Vi har en gjennomsnittlig ordrestørrelse på ca 2600,- inkl mva.

 

Det betyr i praksis at nettbutikkene betaler ca 20,- kroner til oss for et salg på ca 2600,-. I tillegg kommer gjensalg m.m. som ikke måles.

 

Med 50.000 klikk fra oss skal en få ca 2.500 salg, gitt 5% konvertering. Det blir en omsetning på 6.5 millioner med en snittordrestørrelse på 2600,- inkl mva. Om en ikke får butikk ut av det så vet ikke jeg...

 

Greit at dette er basert på gjennomsnittlige tall, men hvor var logikken din sa du? I følge dine bregninger må nettbutikkene selge for 1.250.000, mens den samme utgiften i snitt egererer en omsetning på 6.500.000

Det ser ut for meg som om det ikke er noe problem å tjene inn dette igjen

Lenke til kommentar

Overhode ikke merkelig Enden, for prisguiden er et mektig reklamedium, og det er nok av de som bestiller reklameplass uten og se konsekvensen av det.

 

Og at det er et dyrt reklammedium skulle vel være korrekt å si. Det vil jeg nok tro Dere vil merke etthvert som Dere blir nøyd til å sende mange av de som er der purring osv.

 

Men klart i en kortsiktig frretningsmodell så vil prisguiden genere gode marginer til hw, og det vil det fortsette med helt til brukerne av prisguiden ser at den ikke er brukbar for å finne beste pris, men kun er en plass for å noen å markedsføre seg.

Lenke til kommentar
av de jeg vet som ikke vil betale for å være der er multicom og itbutikken.

Itbutikken?

 

Fant de vitterlig her! Eller er det hw.no staben som ikke gjør jobben sin?

 

Selvsagt kan du anse prisguiden som et reklame-medium. Det har vel aldri vært noe annet. Men det er jo klart at det er forskjell på gratisreklame og betalt reklame. Ikke bestandig man ser fordel med å betale for reklame.

 

Nå vet jeg ikke hvor mange søk det er i timen i prisguiden. Men vil tro at det blir utrolig mange visninger pr vare butikken legger inn. Slik at de nettbutikkene som har størst utvalg vil stå frem som vinnerne her. Men er det et problem for oss forbrukerne?

 

Jo flere salg som beviselig kommer gjennom prisguiden vil få butikkene til å skjønne at det faktisk lønner seg å presse pris og betale for hvert klikk.

Lenke til kommentar

Enden:

Generer 6 500 000,- i omsetning

koster 1 250 000 i omsettning

 

Dette er reklamekostnader på 19,2 % av omsettningen, noe som er MEGET dyr reklame.

 

Og Det tror jeg nok mange av de som er med i reklameguiden snart vil innse.

 

For oss forbrukere betyr det at prisguiden er svært prisdrivende reklame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...