Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

I henhold til pgressums innlegg over skal en oppføring i prisguiden lønne seg for en gjennomsnitts nettbutikk. Det vil vel uansett variere etter størrelsen på nettbutikken i form av vareutvalg event. "spesialvarer" (som t.d. microplex). Det inntrykket jeg fikk av knattens første innlegg var at dette var noe som var satt i effekt grunnet useriøse nettbutikker og ikke for å betale for driften av prisguiden. Hvor de forskjellige bedriftene er villige til å bruke annonsebudsjettet sitt er opp til dem, men slik jeg ser det må en plassering i prisguiden kunne regnes som god reklame (avhengig av pris og service fra nettbutikk). Driftskostnadene til prisguiden burde en heller forsøke å ta inn på annonser og ikke via klikk pris (da dette ikke er pr. bekreftet salg). Jeg ser fint flere "løsninger" på dette t.d. en blanding av fast pris for inkludering i prisguiden med en _mindre_ klikk pris og et forsøk på å dekke mer av adriftskostnadene via annonser. En kan t.d. bruke en egen rubrikk i de forskjellige kategoriene hvor nettbutikken(e) kan annonsere for sitt tilbud (dette må selvsagt merkes som annonse). T.d. ville en ved å gå inn på "harddisk" få opp at komplett.no har tilbud på en 200GB harddisk osv.

Quoter meg selv siden jeg ikke orker repeter meg selv :p

 

I hvilken grad en kan kalle prisguiden representativ kommer ann på hvordan en ser det. Alle har riktignok muligheten til å bli med, men må betale kr. 1,- pr klikk til butikk. Dette gir en meget uoversiktlig utgiftspost for nettbutikken. Synes også som sagt at 1kr er for mye, en burde helle forsøke og senke denne prisen (om mulig fjerne denne eller bygge den inn i system hvor kun klikk til salg blir belastet) samt bruke andre metoder for å tjene inn driftskostnadene for prisguiden.

 

At en relativt stor nettbutikk som multicom (flere?) synes jeg er merkelig grunnet de stor potensielle kundene som finnes i hw.no nettverket.

Derimot kan jeg forstå at mindre nettbutikker finner dette for kostbart, eller at de potensielle utgiftene blir alt for usikre.

Endret av am3k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig? Dette blir bare for dumt. Hvorfor? Vel skal vi se...

 

Kelkoo anyone? Noen som husker slutten av november 2003 når det ble klart at de ikke finner billigste pris på produktene?

Jeg ser beklagligvis store likheter Kelkoo og HWs prisguide. Begge finner sjeldent laveste pris på produktene i markedet, begge tar seg betalt, men heldigvis reklamerer ikke HW med at prisguiden finner laveste pris på produktene man leter etter.... Nei vent...! Står jo "Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter." :roll:

 

Det som verre er er at det overhode ikke står tydelig at HW får betalt for det her. Hvor mange leser "Om oss"-linker? Jeg gjør bare slikt når jeg har lite å gjøre, ergo det skjer ytterst sjeldent. Hva mer? Vel, dette synes jeg minner veldig om noe som kalles 'skjult reklame'. Bedre blir det ikke når man tar en titt på navnet her. Det heter prisguide. Bare jeg som forventer å finne laveste pris i markedet?

 

Nei, det blir vel en hendvendelse til forbrukerrådet. Prisguiden slik den er idag gir et feil bilde av seg selv.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Igjen tror jeg vi må holde oss litt edruelige her. Folk må få ha sine egne meninger om finansieringen av ting, men man må ikke lage storm i et vannglass basert på feilaktig info og dårlige konklusjoner.

 

1. En prisguide betyr ikke 100 % oversikt over absolutt alle tilbud som finnes på markedet.

2. ITbutikken ser ikke ut til å være en av de som har trukket seg, jeg finner de i alle fall i prisguiden for øyeblikket.

3. At Multicom ikke er en del av prisguiden er ikke noe nytt, de har faktisk hatt relativt kort fartstid der. Så vidt jeg husker hadde de i lang tid ikke mulighet til å generere de listene som trengs for prisguiden.

4. Det har vært opplyst at det den siste tiden har vært en betalt tjeneste. At brukere selv ikke ønsker å oppsøke denne informasjonen er deres eget valg. Det kan ikke være et krav at all økonomisk informasjon og bakgrunnsstoff står skrevet med store bokstaver på fremsiden.

Lenke til kommentar
Det er altså snakk om en 100% retferdig løsning, som trolig også vil resultere i en bedre prisguide for dere som brukere. Forøvrig er det kontraktfestet i avtalen vi har med nettbutikkene at vilkårene skal være like for alle.

Hei,

 

Denne påstand er der nok ikke mange der enig med dig i.

 

ItButikken.no forsvant fra prisguiden av samme grunn - og nu har også Pyton.no meldt fra - og der kommer sikkert flere.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Tja dersom itbutikken er med i reklameguiden så får de da ikke det de betaler for.

 

Eks:

 

Acer AL1711s - flatskjerm - TFT - 17" 2099,46 Itbutikken.no, lavest på prisguiden prisguiden

databutikken kr 2225

 

Eks

Seagate Barracuda 7200.7 - harddisk - 200 GB - SATA-150 kr 961,52 Itbutikken.no,Prisguiden

kr 962,-

 

Eller er det slik at webshoppene også kan velge vilke produkter de vil ha med i prisguiden ???

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er der noen der gidder informere os om følgende:

 

På hvilket tidspunkt blir dette "1-krones klikk" beregnet?

 

Er det når brugeren generelt ankommer på prisguiden.hardware.no?

Eller er det først når brukere klikker på et betemt produkt, der fører til en bestemt webshop?

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Enden:

Generer 6 500 000,- i omsetning

koster 1 250 000 i omsettning

 

Dette er reklamekostnader på 19,2 % av omsettningen, noe som er MEGET dyr reklame.

 

Og Det tror jeg nok mange av de som er med i reklameguiden snart vil innse.

 

For oss forbrukere betyr det at prisguiden er svært prisdrivende reklame.

Du hevder at det er "MEGET" dyrt å investere 19 kroner og 20 øre og få tilbake 100 kroner. Altså en tjente netto 80 kroner og 80 øre på det. Høres ikke så ille ut for min del. Muligens derfor vi har med flere butikker i prisguiden enn noen gang også?

 

Om butikkene kunne gjøre dette overalt ville alt av annonser m.m. vært kjøpt opp på 1-2-3, men faktum er dessverre at en slik inntjening er eksepsjonelt bra og langt over det en ellers får. Kan love deg at langt fra alle som driver med bannerannonsering får dekket inn de direkte annonsekostnadene engang.

 

Kan gjerne ta en diskusjon på kost/nytte på prisguiden for butikkene, men fakta er at den er utrolig bra. Men, så er ikke hensikten å tjene mest mulig penger på prisguiden som også prisingen på NOK 1,- viser.

 

PS: ITbutikken er fortsatt med i prisguiden.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Det er mange meninger om ulike ting her i verden, en av de er hvorfor man skal betale pr. klikk på prisguiden på Hardware.no

 

Det som her kommer er hva jeg selv mener og som tidligere skrevet, ikke nødvendigvis hva Pyton.no står for!

 

Hardware.no er et AS som da har krav til inntjening - som skal dekke kostnader (herunder lønninger, leie av linjer, servere m.m.) og forhåpentligvis sitte igjen med et greit overskudd som skal tilbakeføres til aksjonærene i form av et utbytte! Om annet er målsettningen burde man nok heller ha valgt en annen organisasjonsform (herunder klubb, veldedighetsforening etc.) - Her er jeg helt enig - man må tjene penger!

 

Det jeg synes er rart er prisen for å være med i prisguiden! Ok - Pyton.no er ikke blandt de største, men heller sikkert ikke blandt de minste - vi er i en nisje der vi har vår kompetanse (Sikkert noen som er uenige i det :p ) Men en kostnad med trykk pr. produkt uansett om det generer kjøp eller ei er kr 1,- NOK. Selger du en ram brikke sitter du kanskje igjen med 10~15kr. som skal dekke husleie, lønninger, andre kostnader (som bl.a. linjeleie, avskrivninger m.fl), da er den ekstra kostnaden pr. klikk fra Prisguiden på Hardware.no en ting man ville unngått! Vi har ikke milioner på bok eller sereptas krukke av kapital - den kapitalen vi har vil vi da derfor forvalte best mulig!

 

Ser du på prisguiden er det mange butikker som er med (Ser også at Pyton.no ligger inne med gamle priser fra rundt november / desember og ikke nye og oppdaterte produkter), noen av disse har eget lager, andre har valgt å lage en side som henter data ut fra sin grossist og slipper den ekstra kostnaden (kan si det er en fordel som gjør de mer konkuransedyktige, men ikke alltid - noen vil ha varen der og da og da nytter det ikke å ha satt bort lageret sitt) - dette koster! Det koster å ha folk som opdaterer produktinfo - Med andre ord alt koster! Dette må dekkes inn og jeg skulle gjerne kunne sagt at - kom igjen - vi slår til og melder oss inn på Hardware.no's prisguide og regner med at det generer ekstra salg som kan forsvare den klikkkostnaden! Men nei, vi ønsker ikke det, vi vil heller unngå ekstra utgifter, vi vil heller kunne tilby våre kunder et annet spekter, der våre insparelser går direkte til kundene som er dere som er brukere av Prisguiden!

 

Ser også et par ulike regnestykker på kostnaden iforbindelse med prisguiden og jeg må si meg enig i det! Prisguiden er sikkert ment å gjøre det billigere for kundene, men kostnaden her må dekkes inn og for mindre og mellomstore butikker er det snakk om "store" penger!

 

Hadde en samtale med Hardware.no i dag ang. dette og jeg skjønner godt argumentet at det skal luke ut mindre seriøse aktører, men jeg er ikke enig i at det skal koste pr. klikk! La det heller ha en kostnad på 5~10K pro anno - så er det ikke en uoverkommelig sum og jeg ville da tro at alle butikkene hadde meldt seg på. Kostnaden da kunne vært kostnad i forbindelse med vedlikedhold av Webshopguiden, prisguiden mfl.

 

Markedsføring koster og det er jeg klar over! Men prisen er ikke alltid like gøy å svelge! Men husk at mangfoldet blir svekket ved å gjøre dette! Mange går glipp av alternative produkter, muligheter og valgfrihet!

 

Er ikke noe point å henge ut medlemmer på Hardware.no's forum fordi de har ulike meninger med en selv - det er ingen tjent med! Det som har kommet frem de siste dagene vil kanskje være med på å gjøre Hardware.no bedre, kanskje fremskaffe alternativer - hvem vet! La det være takhøyde for ulike meninger! Man er ikke dum selv om man mener noe annet enn det majoriteten mener! Mangfold skaper - "monopol" skader!

 

Håper dere skjønner hva jeg mener!

 

Med vennlig hilsen,

 

Pyton.no - Salg

Lenke til kommentar

Enig med pyton her. Dette er helt på trynet av hardware.no. Hva er det egentlig dere driver med i redaksjonen/styret eller hva dere nå kaller det? Dette er å undergrave respekten for både brukere og ulike webshops! Hvordan dere var i stand til å finne en SÅ dårlig måte å grafse til dere litt penger på kan jeg ikke fatte. Har dere noe estimat på hvor mange hundre tusen dere får grafset til dere på en år på denne måten? Det er da helt latterlig at DERE skal tjene penger på at jeg vil ha nytt skjermkort. Og enda mer latterlig blir det at komplett må betale fordi jeg ønsker å se på detaljerte spesifikasjoner!

 

Jeg har hittil stolt på at dere har litt peiling på andre ting enn hardware, men dette viser at dere overhodet ikke er i stand til å ta de riktige administrative beslutningene.

 

1kr per klikk er en håpløs måte å ta betaling for. Komplett som er den webshoppen som er desidert mest linket til (uten å nødvendigvis få salg på en like stor andel av klikkene som andre butikker) kommer til å få svi merkbart for dette her. Det som er enda verre er at det blir økonomisk umulig for nyoppstartede bedrifter å være med. Om de prøver å konkurrere på lave priser får de svi for alle klikkene, og om de setter opp prisene havner de for langt nede på lista.

 

Jeg vil anta at min mening overhodet ikke er adekvat for deres avgjørelser, men vær klar over at de fleste av leserene/brukerene deres trolig er uenige med dere i denne avgjørelsen.

 

edit: Jaja, nå har jeg en ny måte å være slem på om det blir noe tull med bestillingene. "Få harddisken min med det samme ellers klikker jeg 1000 ganger i prisguiden!!!" :hrm:

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Du hevder at det er "MEGET" dyrt å investere 19 kroner og 20 øre og få tilbake 100 kroner. Altså en tjente netto 80 kroner og 80 øre på det.

Fullstendig feil. Det er ikke netto 80 kroner og 80 øre igjen. Man har brukt 19 kroner og 20 øre kun på markedsføringen. Deretter skal husleie, linjeleie, avskrivninger, lønninger, svinn etc. etc. etc. dekkes opp. Man ender opp med langt mindre enn 80 kroner og 80 øre i fortjeneste.

 

Fortsatte med tall, siden det var den måten du forklarte det på.

Lenke til kommentar

1 krone pr klikk er egentlig heilt ok pris. Men den som kanskje taper mest på det er eks. komplett, psdata og netshop +++. Dei har som regel best innfo om produktet. pcutstyr har 0 eller ingen innfo. Den butikken som har billigste pris seirer som regel uansett ved kjøp. Men service er blitt meir og meir viktigt. Så det kan muligens likevel virke i den retninga at pris ikkje alltid er alt.

 

Dei webshoppene som er med i prisguiden kan dei stille div. krav til prisguiden no når det er blitt betaling pr. klikk?

 

Blir handlekurv funksjonen forandra tilbake til slik som det var før for nokre webshopper? Der du kunne (klikk her for å kjøpe desse varene fra denne butikk).

 

Er det planlagt å oppgradere prisguiden på visse produkt. Der du kanskje får litt meir innfo om produktet enn du gjer i dag. Burde vore like mykje innfo som du kan søke etter i det avanserte søkeskjemaet.

 

Vil det bli lagt til fleire kategorier i prisguiden? Før fant du alt fra skruer til klips ved å bruke søkesjemaet fremst. No virker det som dette er fjerna.

 

Er kanskje litt offtopic no. Men dette er ein del av dei tinga eg savner ved prisguiden.

Lenke til kommentar
Er det planlagt å oppgradere prisguiden på visse produkt. Der du kanskje får litt meir innfo om produktet enn du gjer i dag. Burde vore like mykje innfo som du kan søke etter i det avanserte søkeskjemaet.

Jeg kan i alle fall informere om at kategorier hvor jeg har ansvar for informasjon har blitt noe oppgradert som en følge av denne ordningen. Ser du mangler så oppfordrer jeg deg til å benytte deg av tilbakemeldingsmuligheten for å foreslå utbedring av lagret informasjon :)

Lenke til kommentar
Vil det bli lagt til fleire kategorier i prisguiden? Før fant du alt fra skruer til klips ved å bruke søkesjemaet fremst. No virker det som dette er fjerna.

 

Er kanskje litt offtopic no. Men dette er ein del av dei tinga eg savner ved prisguiden.

Butikkene vil vel heller se på hva de har best sjanse til å få solgt enn mangfold dersom de må betale for antall klikk uansett. Hvilken butikk som tenker på økonomien vil ha en haug av varer liggende ute i en prisguide hvor de må betale for at du ønsker mer info om produktet deres? Da blir det til at de heller kun legger ut de produktene som genererer flest salg.

Lenke til kommentar

Rimelig korrekt forklart TEE

 

Er vel også slik at mange webshopper føler at de må være med i Reklameguiden for å bli tatt seriøst. Og at Hardware.no bidrar til økte hardwarepriser sier vel pgressum best

 

Buttikkene betaler HW.NO kr 19,20 pr 100 lapp webshoppene har i avanse :whistle:

 

DVS de som er med i reklamguiden, de andre som ikke er med har faktisk lavere kostnader og skull dermed kunne tilby bedre pris.

 

OG ja PROGRESSUM 19,2 % er meget høyt når det gjelder kostnader i en slik sammenligning.

 

Ta f.eks Rimi sine rettninglinjer som tilser at ikke mer en 18.1% skal være personalkostnader 7 % husleie osv, husker ikke exsakt alle de talll da det er noen år siden jeg sjekket de opp. Men det er tall du finner hos SSB hvis du fortsatt synes 19,2 er en rimelig pris

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hei. Jeg føler at jeg har blitt ført bak lyset av prisguiden til HW.

Uten å være klar over at ikke alle nettbutikkene er med i prisguiden har jeg handlet på steder som prisguiden har henvist meg til i god tro om at det er der jeg får den beste prisen på produktet jeg skal kjøpe.

Nå viser det seg at jeg kanskje kunne fått de samme produktene billigere i en nettbutikk som ikke er med i prisguiden. Det liker jeg veldig dårlig. FY HW! :mad:

 

Nå lurer jeg egentlig bare på om HW har planer om å legge inn informasjon til brukerne lett synlig i prisguiden om at ikke alle nettbutikkene er representert?

Lenke til kommentar

Hmm forstår fortsatt ikke hvordan ITbutikken.no kan være med, de er da visentlig rimligst på masse produkter, blant annet de 2 jeg viste til tidligere, men de kommer ikke frem. De var heller ikke med under kåringen av billigste webshop, eller tar jeg feil der også.

 

Er det da slik at webshoppene også kan velge hvilke produkter de vil ha med i reklameguiden ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...