Gå til innhold

Trådløs strøm via luften, når?


Anbefalte innlegg

Det blir ikke strøm man sender gjennom luften, men energi. Energien fra strømmen må omdannes til et annet format før den kan sendes gjennom luften. Lys er en måte. Vi mottar jo all energi fra solen, og den kommer gjennom luften.

Å ha trådløs energitilførel til apparater i hjemmet, er ikke realistisk. Men å kunne overføre store mengder energi i en kraftig konsentrert lysstråle over lang avstand, det er realistisk.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ødela den elektriske tannbørsten min en gang.

 

Grunn: jeg fant ut et når jeg satte den til lading, var det ingen "metaller"/"poler" som møtte hverandre, det var ren plast mellom stativet på laderen, og selve tannbørsten. altså det eneste som var i kontakt med hverandre på tannbørsten og laderen var ren Plast.

 

Måtte jo selfølgelig skru litt, men fant ikke ut så mye.

 

 

Anyone?

Lenke til kommentar
jeg ødela den elektriske tannbørsten min en gang.

 

Grunn: jeg fant ut et når jeg satte den til lading, var det ingen "metaller"/"poler" som møtte hverandre, det var ren plast mellom stativet på laderen, og selve tannbørsten. altså det eneste som var i kontakt med hverandre på tannbørsten og laderen var ren Plast.

 

Måtte jo selfølgelig skru litt, men fant ikke ut så mye.

 

 

Anyone?

7308282[/snapback]

Fenomenet kalles induksjon. Elektroner i bevegelse (= strøm) danner magnetfelt rundt seg. Videre vil enhver ledende sløyfe motsette seg endring i fluks (magnetfeltstyrke gjennom sløyfen) ved å sette opp sin egen induserte spenning som opprettholder fluksen. Når man setter opp et varierende magnetfelt rundt tannbørsten din ved å kjøre varierende strømmer rundt i laderdelen, vil det bli indusert strøm inni tannbørsten.

Lenke til kommentar

Ja, alle transformatorer overfører strøm trådløst. Det er ingen mekanisk forbindelse mellom inngang og utgang. Primærspolen (ved inngangen) lager et bevegende magnetfelt som induserer en spenning i sekunddærspolen. Energitapet er rundt 5-10%. Dette er riktignok veldig korte distanser, men trådløst er det og helt ufarlig :).

Lenke til kommentar
har så lyst til bare å kunne dra ut på verandan med skjermen, tastatur og mus (trådløse selvfølgelig) når mamma maser om at jeg må komme meg ut :)

Hallo? Hvilken verden lever du i? Selv med min over 5 år gamle iBook kan jeg sitte på terassen min og surfe fullstendig trådløst. Batteriet sørger for strøm i mange timer om gangen, og det trådløse nettverket fungerer brillefint, helt trådløst.

Lenke til kommentar
Ja, alle transformatorer overfører strøm trådløst. Det er ingen mekanisk forbindelse mellom inngang og utgang. Primærspolen (ved inngangen) lager et bevegende magnetfelt som induserer en spenning i sekunddærspolen. Energitapet er rundt 5-10%. Dette er riktignok veldig korte distanser, men trådløst er det og helt ufarlig :).

7313435[/snapback]

 

Energitapet i transformatorer skyldes hysterese (at man må gjøre et arbeid for å snu feltet til kjernen), eddy-strømmer i kjernematerialet, samt resistans i spolene.

Lenke til kommentar

Å sende strøm gjennom en tesla coil vil vel være helt sinnsykt. man snakker jo om mange hundretusen volt om ikke millioner, hvis det skal få en praktisk nytte. Uansett vil en tesla coil sluke strøm, det man som oftest bruker er vel et par kondensatorer, mener å ha lest det et sted. Man "lader" opp kondensatorene og når de er fulle gir de fra seg en enorm spenning.Hvilket betyr at strømmen ikke kan flyte kontinuerlig, hvis man ikke har flere tusen volt i stikkontakten hjemme.

Uansett vil en tesla coil alltid lete etter en jordet gjenstand, ikke ulikt lynet, sett at du da var denne jordete gjenstanden vil du bli grillet.

Men det er jo en veldig festlig tanke å spekulere i, mennesket har jo vært på månen, så hvorfor ikke trådløs strøm.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

En tesla coil bruker vel samme prinsipp som en lysbue og hvis jeg ikke husker feil så trengs det 25 000 volt per cm i en lysbue.

Så hvis man sitter 10 m unna ladern med pc'n og man skal lade den via en lysbue (noe som er ganske helsefarlig) så trengs det 250 000 000 V

Strøm regningen ville blitt VELDIG stor.

Men hvis en liten gjenstand var i veien så må man vel øke spenningen enda mere.

 

Men hvis noen/noe havner i veien så er den ganske grilla.

For å ikke snakke om lyset, varmen og uvissheten om hvor den skal gå.

den kan jo gå rett inn i veggen hvis det er et vannrør der :D

 

EDIT:

 

Men hvis man bruker elektromagnetisk stråling så er det jo som sagt før bare energi som overføres og jeg kan vel tenke meg at hvis man skal gjøre dette om til elektrisk energi så må man jo ha en omformer som garantert kommer til å gå på strøm.

Så hvis batteriet er tomt på mobilen så har du et problem.

 

BTW:

Hvis det blir brukt gammastråler så tar det ikke minutter for å få skader.

Mer sekunder eller kortere tid. Og hvis man står rett ved siden av en sender som sender ut gamma stråler så er det som å ta selvmord etter som man er ganske dø og _råtten_ på ms.

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Man "lader" opp kondensatorene og når de er fulle gir de fra seg en enorm spenning.

Kondensatorer gir ikke fra seg en enorm spenning når du lader de ut. Kondensatorer kan bare lades opp til nesten den spenningen den får tilført når du lader den. Dvs kobler du et 12V batteri til en kondensator så blir spenninga over kondensatoren etter at du tar bort batteriet 11 komma noe volt.

 

Det som brukes i engangskameraer for blitz og sånnt er en liten krets som består av noen komponenter og en eller flere kondensatorer som bygger opp en stor spenning (usikker hvordan). Det jeg og noen kamerater gjorde på ungdomsskolen var å skru fra hverandre et sånnt engangskamera, fjerne blitzen og koble på to ledninger istedet. Så gå rundt å stunne folk :p. Man kjente det rimelig bra.

Lenke til kommentar
Så hvis man sitter 10 m unna ladern med pc'n og man skal lade den via en lysbue (noe som er ganske helsefarlig) så trengs det 250 000 000 V

Strøm regningen ville blitt VELDIG stor.

7358740[/snapback]

Strøm måles ikke i Volt men i Ampere ;). Ikke sikkert regninga ville blitt så stor.

 

Men jeg er enig i det andre du sier. Trådløs overføring av strøm i form av lysbue er vel heller farlig og uaktuellt ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...