Gå til innhold

Trådløs strøm via luften, når?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja det også men hadde han ikke et prosjekt der det skulle gå an å hente ned strøm fra atmospheren hvor som helst på jorden?

7381035[/snapback]

 

 

Jepp, han skulle bruke et naturlig elektromagnetisk felt som går på 5 hz til, hvis jeg skjønte det riktig, å transportere energi til hele verden. Problemet da, er at menneskehjernen opererer på samme frekvens. :p

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Ja det også men hadde han ikke et prosjekt der det skulle gå an å hente ned strøm fra atmospheren hvor som helst på jorden?

7381035[/snapback]

 

 

Jepp, han skulle bruke et naturlig elektromagnetisk felt som går på 5 hz til, hvis jeg skjønte det riktig, å transportere energi til hele verden. Problemet da, er at menneskehjernen opererer på samme frekvens. :p

7381095[/snapback]

 

 

Ja det var noe greier der, men tror ikke det var det som var det største problemet :D

 

Hadde vert kult om det faktisk gikk... Mannen var jo genial, så kanskje om 100 år. Men selfølgelig viss det går så er mange mørke menn med mye makt i verden som helst ser at det ikke skjer :ph34r:

Lenke til kommentar
ja trur jeg å.

 

har ikke fått lest så mye om han tesla.

 

noen plasser der jeg kan lese??(unntagen google og wikipedia)

7381181[/snapback]

 

Du kan jo se dokumentaren som er postet litt lenger fremme i tråden. Eller gå direkte til dokutråden i signaturen min der er det et par dokumentarer om ham.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Overføringen av strøm måles i Volt. Så AlecTBM har helt rett i at det behøves høy spenningsstyrke for å overføre strøm i luft. Luft har så høy motstand at strømmen blir lik 0 A hvis spenningen er for lav.

7380986[/snapback]

Overføringen av strøm måles i Volt? Den skjønnte jeg ikke :p. Volt brukes til å måle potensialeforskjeller mellom to punkt. Det som bestemmer hvor mye strøm det går fra det ene punktet til det andre er spenningen mellom de punktene (Volt) og resistansen mellom de to punktene (Ohm). Strøm er elektronene som passerer (eller i dette tilfellet, går igjennom lufta).

Endret av chrml
Lenke til kommentar

2000 til 10 000 Volt trengs per centimeter med distanse for å lage en lysbue forresten. Litt avhengig av hvor rein lufta er. På skolen har vi en transformator som gir ut 4600 Volt koblet på to jernstenger som står ca 2 cm fra hverandre. Hvis du bruker lighteren og lager en flamme mellom de stengene så opprettes lysbyen ved hjelp av urenhetene i flammen og holdes oppe etter at flammen forsvinner.

Lenke til kommentar
Overføringen av strøm måles i Volt? Den skjønnte jeg ikke :p. Volt brukes til å måle potensialeforskjeller mellom to punkt. Det som bestemmer hvor mye strøm det går fra det ene punktet til det andre er spenningen mellom de punktene (Volt) og resistansen mellom de to punktene (Ohm). Strøm er elektronene som passerer (eller i dette tilfellet, går igjennom lufta).

7381304[/snapback]

Volt = Transport (Spenning som måles i Volt (U) )

Ampere = Energi (I)

Effekt = Transport * Energi (P)

 

Jeg har gått elektro og automasjon, så har full oversikt over det.

Det som bestemmer strømstyrken, er spenning over motstand (I=U/R). ;)

 

Mulig jeg misforsto innlegget ditt, men det virket som du rettet på at det behøvdes strøm og ikke spenning for å skape lysbue. Ser nå at det kanskje var strømregningen mot spenningsstyrken du egentlig rettet på. :)

Lenke til kommentar
Man "lader" opp kondensatorene og når de er fulle gir de fra seg en enorm spenning.

Kondensatorer gir ikke fra seg en enorm spenning når du lader de ut. Kondensatorer kan bare lades opp til nesten den spenningen den får tilført når du lader den. Dvs kobler du et 12V batteri til en kondensator så blir spenninga over kondensatoren etter at du tar bort batteriet 11 komma noe volt.

 

Det som brukes i engangskameraer for blitz og sånnt er en liten krets som består av noen komponenter og en eller flere kondensatorer som bygger opp en stor spenning (usikker hvordan). Det jeg og noen kamerater gjorde på ungdomsskolen var å skru fra hverandre et sånnt engangskamera, fjerne blitzen og koble på to ledninger istedet. Så gå rundt å stunne folk :p. Man kjente det rimelig bra.

7380860[/snapback]

 

 

Hvis du lader opp flere kondensatorer og paralellkobler de (er ikke sikker på om det er seriell eller paralell), så vil de da øke volten?

Jeg snakket hvertfall med en ingenørstudent som hadde laget en tesla coil, og han uttryket seg ganske tydelig om at han brukte kondensatorer til å lagre strømmen. Hvis det er som du sier så må man i hverfall koble seg rett til strømkraftverket. Hvilket han ikke gjorde.

 

Neste gang må du lese inlegget mitt bedre, jeg er ganske sikker på at jeg skrev kondensatorer, altså i FLERTALL.

 

Edit: jeg demonterte et slikt kamera da jeg var liten, tok ut batteriet, men det viste seg at blitzen går på et eget batteri. Ja, jeg er helt enig man kjenner det rimelig godt. :!:

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
(zipp..)

 

BTW:

Hvis det blir brukt gammastråler så tar det ikke minutter for å få skader.

Mer sekunder eller kortere tid. Og hvis man står rett ved siden av en sender som sender ut gamma stråler så er det som å ta selvmord etter som man er ganske dø og _råtten_ på ms.

7358740[/snapback]

 

Husk på at røntgenstråler og gammastråler i samme frekvensområdet lar seg ikke skille fra hverandre, så det er en sannhet med store modifikasjoner det du sier - siden det daglig blir eksponert tusener av pasienter her i landet med røntgenstråler.

 

Men.. dersom et menneske blir eksponert av en dose røntgenfotoner med en effekt på 4-6 Sivert vil man mest sannsynlig utvikle anemi siden beinmargen stopper produksjonen av røde blodlegemer. Da dør man derimot ikke på millisekundet, det tar gjerne noen dager.

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...