Gå til innhold

Trådløs strøm via luften, når?


Anbefalte innlegg

Har "trådløs" strøm på tannbørsten min. Når den lades opp er den fullstendig isolert fra den elektriske kretsen i ladeenheten.

 

Det brukes også "trådløs strøm" i f.eks. skiheiser og butikkalarmer. Det induseres strøm til å sende et radiosignal.

Trådløs energioverføring til elektriske tannbørster benyttes pga. praktiske grunner, kortslutning pga vann.

Denne formen for energioverføring er TEMMELIG kjent. Store avstander mellom primærspolen (i laderen) og sekundaærspolen (i tannbørsten) er utelukket.

 

I butikker går man gjennom en EMF generator/mottaker. Den effekten som induseres i den bærbare enheten er meget liten. Man prøver å holde dette nivået så lavt som mulig. Lavere energikrav-->best design. Så dette kan ikke tilfredstille kravet for en effektsulten duppe ditt.

 

Det er neppe trådløs strøm i skiheiser på den formen vi diskuterer om her.

 

Vi mennesker (ingeniører) prøver alltid å utnytte naturlovene og lage enheter som gjør livet lettere (andre ganger ikke) for oss selv. Men det er nokså ofte man møter på begrensninger som ligger i naturen selv. Da prøver vi å nå målet på andre måter. Mange ganger går heller ikke dette og da må vi bare akseptere realiteten.

 

Det med trådløs strøm (stor effekt) er et eksempel på dette. Så da gjelder det å løse mobilitetproblemet på andre måter.

- strømgjerrige enheter

- bedre batterier

- brenselceller

 

Det kan være at situasjonen er annerledes om noen tiår fremover...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er neppe trådløs strøm i skiheiser på den formen vi diskuterer om her.

Det er jeg faktisk klar over. De var bare noen eksempler på at vi faktisk har trådløs strøm, men at det er begrenset for hva den kan brukes til. I begge tilfellene er det snakk om indusert strøm, og man skal ikke langt vekk fra kilden før man enten får utrolig lav effekt, eller må kompensere med sinnsyke magnetfelt som umulig kan være særlig sunt for folk.

Vi mennesker (ingeniører) prøver alltid å utnytte naturlovene og lage enheter som gjør livet lettere (andre ganger ikke) for oss selv.

Til dette trengs det litt mer enn ingeniørkompetanse. Kommer ikke på noen teknologi/naturfenomen som kan løse dette på en trygg og effektiv måte.

Drev ikke Tesla og eksperimenterte med dette?
Om det kommer en Tesla-ladestasjon for bærbare ville jeg først la noen prøvekaniner gjøre et forsøk før jeg beveger meg innenfor 100m-radien.
Lenke til kommentar

"According to local acounts, Tesla actually managed to successfully transmit about 30 to 50 thousand watts of power without wires using the 'Transmitter'."

 

Tesla var uten tvil en av 1800/1900 tallets største oppfinnere, men mottok sjeldent æren for det han fant opp. Strøm (AC) fikk Edison æren for og radioen fikk Marconi æren for, selv om det var Tesla som var først ute med begge.

Lenke til kommentar

Ordet ingeniør var ment som en generelt ord, ikke om personer med høyskoleutdannelse.

 

For å kunne ha trådløs strøm, slik vi snakker om i denne tråden, må vi finne en energiform som mennesker kan bevege seg i uten fare for å bli skadet.

 

Lyd: Neppe. >100dB er ubehagelig for øret. 100dB-> 10^-2 [W/m^2] er ikke så mye energi. Så dette er utelukket.

Lys: Solceller

 

Varme (far IR): Her er det masse energi, og mennesker kan tåle store temperaturer. kanskje en enhet som utnytter dette kan gi trådløs strøm? :hmm:

Lenke til kommentar
Varme (far IR): Her er det masse energi, og mennesker kan tåle store temperaturer. kanskje en enhet som utnytter dette kan gi trådløs strøm? :hmm:

Blir vel det samme som lys, bare mindre effektivt siden IR-stråling har mindre energi ved samme strålingstetthet. Mulig man kan utnytte varme ved mottak, men dette gjøres allerede med sollys.

Lenke til kommentar

Tanken var å kunne bruke enheten uten lys, i mørke omgivelser. Vann inneholder masse energi per massetetthet...

 

Lysspekteret er veldig smalt. Det ligger nok mer energi i IR delen. UV og oppover er ikke sunt for mennesket, men det meste under er ikke farlig. Å sitte foran en brennende vedovn og drikke kakao er ikke usunt.

 

Men det er mange begrensninger her også.

Lenke til kommentar
Tanken var å kunne bruke enheten uten lys, i mørke omgivelser. Vann inneholder masse energi per massetetthet...

Jo, men det er fortsatt elektromagnetisk stråling. Det blir det samme som å bruke lys, rent energimessig sett. Hva har vann med saken å gjøre?

Lysspekteret er veldig smalt. Det ligger nok mer energi i IR delen.
Hva har det med saken å gjøre? Energien kommer fra fotoner, og energimengden bestemmes av antall fotoner og hvilken frekvens de har. Det man er ute etter her er flest mulig fotoner med høyest mulig frekvens. Begrensingen på frekvensen er at det blir lys eller UV. Bredden på spekteret vil ikke ha noen betydning her.
Lenke til kommentar
lysbue er jo en form for trådløs strøm :p

 

for de som ikke vet er lysbue et fenomen som sker når store mengder strøm går over i luften og danner en slags ildslange mellom to strømkilder. det ser utrolig kult ut.

Og denne buen vil lage hull i apparatet eller få de fleste hårstråene til å løsne fra hodebunnen og etterlate en kjedelig svart farge der...pluss litt "godlukt"...

 

 

edit: hårstrådene -->hårstråene

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
lysbue er jo en form for trådløs strøm

Jepp, hadde jo fungert med en "teslacoil", men kun hvis du ønsker å bli grilla med strøm i stedet for radioaktivitet som i de andre forslagene her... Så i valget mellom to onder og mer tradisjonelle metoder, er det ikke vanskelig å ende opp med batteri og/eller kabel igjen.

 

Ser for meg at det ville fungert med trådløs strøm hvis enhetene blir såpass strømgjerrige at vi ikke trenger å sende f. eks. lys på høye frekvenser til den for å tilfredstille energiforbruket.

Lenke til kommentar

Hva med en UV-laser som sender energi mellom to fjelltopper? Det behøver jo ikke nødvendigvis å være midt i Oslo Sentrum det foregår?? Allikevel blir vel energitapet for stort... =/

 

Teslacoils hadde fungert over litt mindre avstander, men hatt en ekstrem fare for å svi av alt rundt seg hvis den var i nærheten av andre objekter.

Lenke til kommentar
Teslacoils hadde fungert over litt mindre avstander, men hatt en ekstrem fare for å svi av alt rundt seg hvis den var i nærheten av andre objekter.

Det må bli, for å ikke miste mye strøm, så små avstander at det ikke er noe poeng....

Ja, det er sant, men tøft er det allikevel...

 

man har dog en fare for slikt: Tesla-coil.jpg

Lenke til kommentar
Hva med en UV-laser som sender energi mellom to fjelltopper? Det behøver jo ikke nødvendigvis å være midt i Oslo Sentrum det foregår?? Allikevel blir vel energitapet for stort... =/

 

Teslacoils hadde fungert over litt mindre avstander, men hatt en ekstrem fare for å svi av alt rundt seg hvis den var i nærheten av andre objekter.

:D

Tenk deg dette:

Du finner en morgen en noen titalls med døde fugler i din hage. Du forstår ikke hvorfor. Senere får du vite at disse fuglene opplevde en grusom død pga. overeksponert UV-stråling.

 

Vanskelig å sende store mengder energi.

 

E = h*f [J]

 

f i størrelsesorden 10^15 Hz

h i 6.63*10^-34

 

Du må ha noen sinnsykt intensitet (tetthet av fotoner) for å nok energi.

 

~10^18/m^2 er fotontettheten som kreves for å få 1J/m^2

 

Ikke mye. 4300 J for å varme 1kg vann 1 grad :D

Lenke til kommentar

Synd. jeg som virkelig kunne tnke meg en trådløs skjerm. har så lyst til bare å kunne dra ut på verandan med skjermen, tastatur og mus (trådløse selvfølgelig) når mamma maser om at jeg må komme meg ut :)

 

Back to topic: Er sikkert ikke så lenge siden man sa at det ikke gikk ann å komme seg på internett trådløs vil jeg tru. Skal ikke se sikkert at det blir en realitet til slutt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...