Gå til innhold

Trådløs strøm via luften, når?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg leste i et gammelt Illustret Vitenskap at noen forskere hadde en ide for solcellekraftverk i rommet. Energien skulle sendes til Jorden via mikrobølger.

 

Man kunne også kjøpe et slikt kraftverk på "Sim City 2" husker jeg også.

 

Jeg har ikke lest alle inleggene deres, men selfølgelig kan man sende "strøm" gjennom luften, det er slik TV, Radio, All form for kommunikasjon med radiobølger. Det kommer en "ørliten" volt inn til TV'n fra antennen. Men dette er jo med "MEGA" stort tap da.

 

Tar kanskje ca ut 0,001 watt fra en sender som sender ut ca 10kWatt.

jeg husker ikke tallene, men det kan være mindre som mottaes. Husker ikke om det var ca 10^-3 eller 10^-6 . Garrantert noen her som graver det fram.

Lenke til kommentar
Det kommer en "ørliten" volt inn til TV'n fra antennen. Men dette er jo med "MEGA" stort tap da.

7404852[/snapback]

Det er ikke energi i elektrisk form som treffer mottakerantennen, det er bølger. Disse bølgene blir gjort om til et svakt elektrisk signal som videre blir forsterket opp.

Elektriske TV-signaler sendes i ledninger, ikke i luft. I luft dreier det seg om ultra høye lydbølgefrekvenser på bakkenettet eller mikrobølger fra satellitter.

Lenke til kommentar
Brenner opp - vel, alt kommer ann på intensitet :p Jeg vil tro at du ved å rette en kraftig nok stråle mot et egnet sted på kroppen vil kunne klare å drepe en person relativt raskt og effektivt.

 

Om ikke annet rett og slett ved å bruke så mye at energien personen adsorberer "smelter" vedkommende...

7397013[/snapback]

 

Siden du studerer fysikk på UIO regner jeg med at du har lært om fotoelektrisk effekt når det kommer til em-strålinger - og da vet vi jo at sansynligheten for at det skal oppstå en absorpsjon er lik z³ der z=atomtallet - og samtidig må k-skallets bindingsenergi være lik eller høyere enn det innkommende fotonets kinetiske energi for å oppnå absorpsjonen.. så med mindre du har en kropp bestående av bly eller tilsvarende vil nok den kraftige strålen din penetrere vevet, samt ionisere og vekselvirke på sin ferd igjennom...

7401140[/snapback]

 

Jeg kan nok ikke så mye om fotoelektrisk effekt (første kvantefysikkfag kommer til våren), bare så det er sagt.

 

Men når elektronene først er sparket ut (E=hf > bindingsenergien til ytterste skallet), vil du ikke da kunne få nye interaksjoner mellom de frie elektronene og fotonene? Mener å huske fra astrofysikken at en av grunnene til at materie og stråling ble frakoplet i "siste spredning", var at rekombinasjon av hydrogen/heliumkjerner og elektroner...

 

En annen ting - energien over bindingsenergien ender som kinetisk energi hos elektronene. Du vil dermed få en haug med høyenergi-elektroner som farer rundt, koliderer med ionene etc - og blir fanget inn igjen. Dette må da virkelig ha en termisk effekt?

 

Og nei, jeg har ikke påstått at det er en effektiv måte å ta livet av en person på, men gitt høy nok intensitet (mange nok fotoner), så burde det kunne fungere. En annen ting er at dersom du retter en slik stråle mot f.eks. hode, så vil du (som du sier) oppnå en "ionisasjons-kanal". Neppe særlig helsebringende å få en slik igjennom hjerne eller hjerte, heller ikke på kort sikt.

 

Ikke at en diger mikrobølgeovn er mer effektivt... Var det ikke en mor (i USA...) som nylig tok livet av ungen sin ved å koke han/hun i mikrobølgeovnen? Ondt...

Lenke til kommentar
Overføringen av strøm måles i Volt? Den skjønnte jeg ikke :p. Volt brukes til å måle potensialeforskjeller mellom to punkt. Det som bestemmer hvor mye strøm det går fra det ene punktet til det andre er spenningen mellom de punktene (Volt) og resistansen mellom de to punktene (Ohm). Strøm er elektronene som passerer (eller i dette tilfellet, går igjennom lufta).

7381304[/snapback]

Volt = Transport (Spenning som måles i Volt (U) )

Ampere = Energi (I)

Effekt = Transport * Energi (P)

 

Jeg har gått elektro og automasjon, så har full oversikt over det.

Det som bestemmer strømstyrken, er spenning over motstand (I=U/R). ;)

 

Mulig jeg misforsto innlegget ditt, men det virket som du rettet på at det behøvdes strøm og ikke spenning for å skape lysbue. Ser nå at det kanskje var strømregningen mot spenningsstyrken du egentlig rettet på. :)

7381888[/snapback]

Det blir helt feil å si at strømmen er energien. Ville heller kalt det mengden av elektroner som passerer, fordi hvis det går 3A gjennom en motstand det ligger 1V over, så omsettes det 3W i den motsanden. Watt er energi/effekt. Går det 3A gjennom en motstand det ligger 100V over så omsettes det 300W i den motstanden.

 

Begrepet Transport på spenning har jeg heller aldri hørt, og jeg har også gått GK elektro (med karakteren 6 i alle elektrofag) og går Automasjon nå. Potensialeforskjell er og blir det beste ordet for å definere spenning.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Man "lader" opp kondensatorene og når de er fulle gir de fra seg en enorm spenning.

Kondensatorer gir ikke fra seg en enorm spenning når du lader de ut. Kondensatorer kan bare lades opp til nesten den spenningen den får tilført når du lader den. Dvs kobler du et 12V batteri til en kondensator så blir spenninga over kondensatoren etter at du tar bort batteriet 11 komma noe volt.

 

Det som brukes i engangskameraer for blitz og sånnt er en liten krets som består av noen komponenter og en eller flere kondensatorer som bygger opp en stor spenning (usikker hvordan). Det jeg og noen kamerater gjorde på ungdomsskolen var å skru fra hverandre et sånnt engangskamera, fjerne blitzen og koble på to ledninger istedet. Så gå rundt å stunne folk :p. Man kjente det rimelig bra.

7380860[/snapback]

 

 

Hvis du lader opp flere kondensatorer og paralellkobler de (er ikke sikker på om det er seriell eller paralell), så vil de da øke volten?

Jeg snakket hvertfall med en ingenørstudent som hadde laget en tesla coil, og han uttryket seg ganske tydelig om at han brukte kondensatorer til å lagre strømmen. Hvis det er som du sier så må man i hverfall koble seg rett til strømkraftverket. Hvilket han ikke gjorde.

 

Neste gang må du lese inlegget mitt bedre, jeg er ganske sikker på at jeg skrev kondensatorer, altså i FLERTALL.

 

Edit: jeg demonterte et slikt kamera da jeg var liten, tok ut batteriet, men det viste seg at blitzen går på et eget batteri. Ja, jeg er helt enig man kjenner det rimelig godt. :!:

7384335[/snapback]

En eller ti kondensatorer, spenningen øker ikke. Ti kondensatorer i parallell som er like store har ti ganger så stor kapasitans som gjør at den kan holde på ti ganger så mye energi, men spenningen er den samme... Så jeg leste innlegget ditt! :mad:

 

Han bruker kondensatoren til å lagre energien ja, men uansett hvordan man vrir og vender på det så øker ikke kondensatorer spenningen. Den spenningen kondensatoren skal holde på må kjøres inn på beina dens for at den skal lagre det.

Lenke til kommentar
Husk på at røntgenstråler og gammastråler i samme frekvensområdet lar seg ikke skille fra hverandre, så det er en sannhet med store modifikasjoner det du sier - siden det daglig blir eksponert tusener av pasienter her i landet med røntgenstråler.

Er ikke nettopp det som skiller røntgenstråler og gammastråler det at det går på forskjellige frekvenser?

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Derimot bør en spole som brått "koples fra" kunne gi en temmelig stor spenning :p Modelerte det som en L-R-C-krets (har ikke bygget) hvor kapasitansen gikk mot null, og da gikk spenninga mot uendelig :p

Yes, du får en enorm spenningstransient når du kobler en spenning på en spole for å så brått koble ut spenningen. Hvor stor denne spenningstransienten er er avhengig av spenningen du har inn på spolen og hvor stor induktans spolen har (antall viklinger, avstander osv...).

 

12V kjørt inn på en passe stor spole som kobles fra kan gi en kortvarig spenningspuls på fex 10 000V i negativ retning. Dette benyttes blandt annet i biler for å lage den høye spenningen, som at på til transformeres ytterligere opp, som brukes til å lage den lille lysbuen som trengs i tennpluggen.

 

Vel, for å få strømmen til å gå, trenger du en potensialforskjell. Og for å få strøm til å gå gjennom luft, trenger du en ganske stor potensialforskjell. Meningen er å lage et så sterkt elektrisk felt at en del av atomene i lufta mellom elektrodene blir "strippet", slik at man får en ionisert kanal... Når du derimot har fått til dette, trenger man ikke en like stor spenning for å opprettholde ionekanalen.

 

Forøvrig: Likestrøm funker bedre til å lage lysbuer som er vanskelige å bryte :p

Yes :). Det er i grunn sånn lyn funker og. Spenningen blir så stor at en ionisert luftkanal oppstår mellom skyene (eller bakken og en sky). Så overføres elektronene (strømmen) og kanalen lukkes når spenningsforskjellen blir så liten at kanalen ikke kan opprettholdes.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Det kommer en "ørliten" volt inn til TV'n fra antennen. Men dette er jo med "MEGA" stort tap da.

7404852[/snapback]

Det er ikke energi i elektrisk form som treffer mottakerantennen, det er bølger. Disse bølgene blir gjort om til et svakt elektrisk signal som videre blir forsterket opp.

Elektriske TV-signaler sendes i ledninger, ikke i luft. I luft dreier det seg om ultra høye lydbølgefrekvenser på bakkenettet eller mikrobølger fra satellitter.

7405744[/snapback]

 

Sikker på din påstand?

 

Så du mener faktisk at jeg ikke får ENERGI ut av antennen min? Men viss jeg har hat kabel TV så hadde det komment ENERGI? Dette høres TOTALT feil ut.

 

Det er ENERGI i disse bølgene. Du har vell ikke hatt fysikk? Hvordan tror du man kan varme opp mat med mikrobølger da? Hvofor tror du at viss man flyr veldig nært en TV antenne eller Radio antenne som sender ut meget høy styrke?

 

Det var en gang et jagerfly som gikk for nært en radio-mast. Elektronikken ble grilla. Og dette kan være feks en sterk sender på lavere enn 1 Mhz men med masse styrke.

 

Men viss man finner det "magiske" punktet for feks transistorer i en CPU (ca 90nm store transistorer). Så kan man grille de med en mindre styrke enn feks viss man putter CPU inn i mikroen. Transistorene virker som små antenner.

 

PS: Husker noen hvordan man regnet ut HZ viss man kan Bølgelengden?

Feks 90nm stor bølgelengde kverker CPU'er produsert med 90nm store transistorer. Kanskje det heller er mellomrommet ved transistorene som motar best. Og da blir det feil frekvens (slags "renosans" frekvens).

 

f = 1/T

 

1/90nm = 11.111111 MHz

 

Var ikke det lite? Har jeg regna feil?

 

Slik slo jeg det inn i kalkulatoren:

1/(90*10^-9) = 11,111,111.11 Hz

Lenke til kommentar
Man "lader" opp kondensatorene og når de er fulle gir de fra seg en enorm spenning.

Kondensatorer gir ikke fra seg en enorm spenning når du lader de ut. Kondensatorer kan bare lades opp til nesten den spenningen den får tilført når du lader den. Dvs kobler du et 12V batteri til en kondensator så blir spenninga over kondensatoren etter at du tar bort batteriet 11 komma noe volt.

 

Det som brukes i engangskameraer for blitz og sånnt er en liten krets som består av noen komponenter og en eller flere kondensatorer som bygger opp en stor spenning (usikker hvordan). Det jeg og noen kamerater gjorde på ungdomsskolen var å skru fra hverandre et sånnt engangskamera, fjerne blitzen og koble på to ledninger istedet. Så gå rundt å stunne folk :p. Man kjente det rimelig bra.

7380860[/snapback]

 

 

Hvis du lader opp flere kondensatorer og paralellkobler de (er ikke sikker på om det er seriell eller paralell), så vil de da øke volten?

Jeg snakket hvertfall med en ingenørstudent som hadde laget en tesla coil, og han uttryket seg ganske tydelig om at han brukte kondensatorer til å lagre strømmen. Hvis det er som du sier så må man i hverfall koble seg rett til strømkraftverket. Hvilket han ikke gjorde.

 

Neste gang må du lese inlegget mitt bedre, jeg er ganske sikker på at jeg skrev kondensatorer, altså i FLERTALL.

 

Edit: jeg demonterte et slikt kamera da jeg var liten, tok ut batteriet, men det viste seg at blitzen går på et eget batteri. Ja, jeg er helt enig man kjenner det rimelig godt. :!:

7384335[/snapback]

En eller ti kondensatorer, spenningen øker ikke. Ti kondensatorer i parallell som er like store har ti ganger så stor kapasitans som gjør at den kan holde på ti ganger så mye energi, men spenningen er den samme... Så jeg leste innlegget ditt! :mad:

 

Han bruker kondensatoren til å lagre energien ja, men uansett hvordan man vrir og vender på det så øker ikke kondensatorer spenningen. Den spenningen kondensatoren skal holde på må kjøres inn på beina dens for at den skal lagre det.

7409370[/snapback]

 

 

Viss man parralell kobler kondensatorer så øker man Overflaten. Seriekobler man så øker man avstanden mellom platene (mer dierektikum(?) husker ikke navnet på hva man kaller materialet).

 

Formelen for seriekobling er: 1/C = 1/C1 + 1/C2 .-.-.-.-. OSV.

Prøvde bare med feks C1 C2 for 10 Farad (mye det ja :D ), tok resultatet og delte på 1. Fikk mindre svar en 10.

 

Så man minker kapasitansen når man seriekobler. Hmm. :hmm: .

 

Betyr det at feks i en tidskobling så ville man halvere tiden med to Kondensatorer som har samme verdi?

 

Jeg er selfølgelig enig at når man paralelkobler så øker man kapasitansen.

Det er jo feks det beste for bilanlegg der man har en 0,75 m2 kabel HAHAH! Det er lite det. HÈHEHE.

Så lenge det ikke er konstant bass så skal dette gå pittelitt bra.

 

Og jeg er enig i at volten kan ikke gå opp. Men det finnes en måte:

 

Man lagrer først energi i Kondesatorene i paralellkobling. Så kobles strømfrosyningen i fra.

 

Kondensatorene settes i seriemodus via at noen relér kobler disse om.

Man får da dobbel spenning. Men selfølgelig kan man bare trekke i fra halvparten av strøm mengden (watten forblir det samme seff).

 

Da har man en krets som dobbler spenningen. Men denne spenningen ut kan bare brukes i små kretser, man må få disse reléne til og koble rask. Også ha et ekstra kondensatorer på begge sidene til og "fjerne" rippel (på sekundærsiden) og en for og hindre spenningstap på "primærsiden".

 

Og det jeg mener med sekundærsiden og primærsiden er på disse kondesatorene som transformerer opp spenningen.

 

Det var min enkle måte og transformere opp spenning. En enkel transformasjon uten og bruke spoler. Enkelt?

 

Edit: Jeg faktisk rett. Du tok feil (neffor mitt inlegg).

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
den formelen der er for paralellkobling

 

 

seriekobling så plusser du bare sammen

7411221[/snapback]

 

Jeg skref faktisk rett- Du tok feil AlecTBM.

 

Edit: Natta. Skal se TV2 filmen (kanskje).

 

Jeg kan lage en enkelt skjema på min idee om spenningsøkning ved bruk av kondensatorer i morgen.. Men bare viss noen har lyst. (elektronikk delen blir egentlig den letteste (viss jeg finner hvordan man gjorde kanurgdiagram igjen))

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Husk på at røntgenstråler og gammastråler i samme frekvensområdet lar seg ikke skille fra hverandre, så det er en sannhet med store modifikasjoner det du sier - siden det daglig blir eksponert tusener av pasienter her i landet med røntgenstråler.

Er ikke nettopp det som skiller røntgenstråler og gammastråler det at det går på forskjellige frekvenser?

7409375[/snapback]

 

Jo, helt riktig - men røntgenstråler er man-made og kommer fra elektroner utenfor kjernen, mens gammastråler er naturlige fra radioaktive kilder -og kommer fra kjernen. Nettopp derfor jeg skreiv at de ikke lar seg skille fra hverandre, fordi de kan ha nettopp samme bølgelengde og frekvens -og havne på samme plassering i det elektromagnetiske spekteret.

 

Det var bare for å illustrere en annen debutants påstand om at røntgenstråler er "moderate" mens gammastråling nærmest drepte/smeltet en instantly.

Lenke til kommentar

Tja, jeg studerer ikke elektronikk jeg, men leste en "guide" på internett der det stod følgende.

 

MMC (Multi mini kondensator) - Går ut på å parallellkoble og seriekoble mange mindre kondensatorer til en når ønsket størrelse. Her er det svært lett å bytte en defekt kondensator, dersom en skulle bli ødelagt. Koster noen kroner, men er er svært godt alternativ. Her kan spenningen økes ved å koble flere i serie, og verdien økes ved å koble kondensatorene i parallell.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Det blir helt feil å si at strømmen er energien. Ville heller kalt det mengden av elektroner som passerer, fordi hvis det går 3A gjennom en motstand det ligger 1V over, så omsettes det 3W i den motsanden. Watt er energi/effekt. Går det 3A gjennom en motstand det ligger 100V over så omsettes det 300W i den motstanden.

Så du mener at energien oppstår?

Det blir jo helt feil. Energien er der alltid, og den blir gjort om til strøm i foreksempel et vannkraftverk. Det er strømmen som er energi, ikke spenning eller effekt. Effekten får du nemlig ikke før energien brukes. Da avgis det effekt som man kan regne ut ved å gange strøm med spenning. P=U*I

 

Begrepet Transport på spenning har jeg heller aldri hørt, og jeg har også gått GK elektro (med karakteren 6 i alle elektrofag) og går Automasjon nå. Potensialeforskjell er og blir det beste ordet for å definere spenning.

7409342[/snapback]

Du har fått sekser i alle elektrofag, men vet ikke at spenningen er den verdien vi måler på frakt av strøm? Spenningen er "kraften" som skyver elektronene frem.

Tidligere var det et stort problem at man fikk et enormt energitap om man fraktet strøm over lang avstand. Ved å sette opp spenningen, slik at strømverdien går ned, får man mindre tap.

 

Sikker på din påstand?

 

Så du mener faktisk at jeg ikke får ENERGI ut av antennen min? Men viss jeg har hat kabel TV så hadde det komment ENERGI? Dette høres TOTALT feil ut.

7411103[/snapback]

Det er ikke ELEKTRISK energi. Det er bølgeenergi. Du må lese litt tydligere hva som blir sagt. Du hevdet nemlig selv at TV-signalet er et elektrisk signal som sendes gjennom luften og mottas med antenne. Jeg påpekte at det ikke stemmer. Det er energi i form av en lydbølge, og den gjøres om til et elektrisk signal når den blir mottatt.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
den formelen der er for paralellkobling

 

 

seriekobling så plusser du bare sammen

7411221[/snapback]

 

Jeg bare skrev feil. Ikke noe galt med min forståelse.

 

Edit: Natta. Skal se TV2 filmen (kanskje).

 

Jeg kan lage en enkelt skjema på min idee om spenningsøkning ved bruk av kondensatorer i morgen.. Men bare viss noen har lyst. (elektronikk delen blir egentlig den letteste (viss jeg finner hvordan man gjorde kanurgdiagram igjen))

7411284[/snapback]

 

Paralellkopling av kondensatorer:

Ct = C1 + C2 + ...

 

Seriekopling:

1/Ct = 1/C1 + 1/C2 + ...

 

Forøvrig: Det skal være mulig å lage slike spenningsomformere (en venn av meg som går teknisk almenfag (kryssning mellom elektronikk og almen) fortalte meg om dem), men de er vistnok dyre.

 

Husk på at røntgenstråler og gammastråler i samme frekvensområdet lar seg ikke skille fra hverandre, så det er en sannhet med store modifikasjoner det du sier - siden det daglig blir eksponert tusener av pasienter her i landet med røntgenstråler.

Er ikke nettopp det som skiller røntgenstråler og gammastråler det at det går på forskjellige frekvenser?

7409375[/snapback]

 

Jo, helt riktig - men røntgenstråler er man-made og kommer fra elektroner utenfor kjernen, mens gammastråler er naturlige fra radioaktive kilder -og kommer fra kjernen. Nettopp derfor jeg skreiv at de ikke lar seg skille fra hverandre, fordi de kan ha nettopp samme bølgelengde og frekvens -og havne på samme plassering i det elektromagnetiske spekteret.

 

Det var bare for å illustrere en annen debutants påstand om at røntgenstråler er "moderate" mens gammastråling nærmest drepte/smeltet en instantly.

7412531[/snapback]

 

Vet ikke hvem du sikter til her, men jeg påstod bare at "dersom du har høy nok intensitet vil du kunne ta livet av noen vha. gammastråling "instantly", ved hjelp av de termiske effektene". Og ja, jeg vet at gammastråling og røntgen overlapper noe, men stort sett mener man at gammastråling er mer energirik enn røntgenstråling, slik som f.eks. denne viser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Electro...ic_spectrum.JPG

 

Forøvrig får du dannet termiske röntgen-fotoner i solas kjerne :p

Lenke til kommentar

jupp. Resistanser i serie summeres, kapasitanser i serie er den inverse av totalen lik summen av de inverse til komponentene (slik jeg sa). De er omvendt. For paralell av resistanser er den inverse av totalen lik summen av de inverse til komponentene, mens for kapasitanser er totalen lik summen av komponentene. Kan sikkert komme med en utledning i morgen kveld om det er et krav (eller noen andre...), har eksamen i morgen så egentlig sitter jeg og leser astrofysikk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...