Gå til innhold

Pentium 100 kan fortsatt leveres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, hvis NASA skal oppgradere en sattelitt, så har jeg en Pentium II 233MHz :p

 

Jeg bare tullet. Jeg skal bruke den selv.

 

Norges mest "ubalanserte" dele-PC(?):

Pentium II 233 MHz

512 MB SDRAM

Soundblaster Live!

Radeon 9500 Pro

80 GB harddisk

 

Jeg spiller RTCW, NOLF, Ghost Recon, og Max Payne med denne PC´en, med 15 til 20 fps i snitt (oppløsningen er uvesentlig, fordi det er CPU´en er flaskehalsen, men Ghost Recon kjører jeg i 1600x1200).

 

Dette er en veldig rar skrytepost, og nesten helt offtopic...

Lenke til kommentar
Vel, hvis NASA skal oppgradere en sattelitt, så har jeg en Pentium II 233MHz :p

 

Jeg bare tullet. Jeg skal bruke den selv.

 

Norges mest "ubalanserte" dele-PC(?):

Pentium II 233 MHz

512 MB SDRAM

Soundblaster Live!

Radeon 9500 Pro

80 GB harddisk

 

Jeg spiller RTCW, NOLF, Ghost Recon, og Max Payne med denne PC´en, med 15 til 20 fps i snitt (oppløsningen er uvesentlig, fordi det er CPU´en er flaskehalsen, men Ghost Recon kjører jeg i 1600x1200).

 

Dette er en veldig rar skrytepost, og nesten helt offtopic...

Du må da klare å klokke cpuen noe mer enn 233mhz, klarte vel 300 på min gamle for mange år siden. :!:

Lenke til kommentar
De som trenger en, eller på liv å død må ha en ny ubrukt :shrug: ikke vet jeg

 

Disse prosessorene ble produsert med 350 nm-teknologi og manglet Level 2-cache.

 

Kunne de heller ikke lagd de med nå dagens teknologi.. Eller så har de vel et restlager igjen??

Ja om de faktis produseres enda...så måtte de jo helt klart fått litt bedre yield på silikonen med å laga de på en mindre prosess, men mulig kjerna hadde blitt så liten at det hadde blitt vanskelig å kjøle den.. :hmm:

Lenke til kommentar

Kunne ikke Intel bare ha brukt 90 nm teknologi, 33 MHz systembuss, og satt multiplieren til f.eks. 50? Da kan man virkelig snakke om oppgradering av en Pentium I-prosessor! 33 MHz x50 = 1650 MHz. :!:

 

Det koster vel ikke mer enn ca. 1500,- kr for CPU´en, og 50.000.000,- kr å sende opp romferga, for å skifte ut CPU´en.

 

LOL

Lenke til kommentar

Pentium er ikke godkjent av NASA for bruk i rommet fordi et av kravene er at prosessoren skal operere uten vifte. Ikke så lett å bytte vifta i Hubble teleskopet når den ryker etter et par år...

 

 

Edit:

Jeg tviler på at Intel faktisk lager disse prosessorene ennå, de har nok lager som varer noen år fremover.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Hvem i alle dager ville vært interessert for en slik utdød prosessor?

NASA, ESA, kort sagt alle som skal skyte noe opp i verdensrommet. Der er stabilitet en ubestritt førsteprioritet. Er det ikke dønn stabil over flere år så er det heller ikke akuelt å benytte det. Bare tenkt deg følgende scenario: Hovedmaskinen i en satetlitt bryter sammen og svarer ikke på komandoer og må derfor restartes. Det kan få meget uheldige konsekvenser. Kanskje brytes banen den holder og synker mer og mer mot atmosfæren og ikke minst hvordan skal man restarte maskinen? Hvem skal gjøre det? osv.

 

Edit:

Strengt tatt vil slike prosessorer være brukbare innen ting hvor nedetid er totalt uakseptabelt (som f.eks satelitter i verdensrommet). Kan tenke meg at am. forsvaret også er intressert da man bruker det i noen jagerfly hvor det er piloten som forteller hvor datamaskinen skal fly flyet.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Hehe. Dette blir bra. Nå studerer jeg romteknologi, men så langt er det jeg har blitt fortalt at det fremdeles går i 486er på de fleste romskip og noen fly.

Meget riktig, men leste faktisk for et par år siden at hubble teleskopet ble oppgradert til pentium 1 100 mhz.

 

Men ytelsen kan sikekrt ikke sammenlignes med dagens prosessorer siden de helt sikkert kjører en hel skog av dem oppi der.

Lenke til kommentar
Pentium er ikke godkjent av NASA for bruk i rommet fordi et av kravene er at prosessoren skal operere uten vifte. Ikke så lett å bytte vifta i Hubble teleskopet når den ryker etter et par år...

 

 

Edit:

Jeg tviler på at Intel faktisk lager disse prosessorene ennå, de har nok lager som varer noen år fremover.

Men Pentium kan du fint kjøre uten vifte opp til 166mhz :)

Lenke til kommentar
Pentium er ikke godkjent av NASA for bruk i rommet fordi et av kravene er at prosessoren skal operere uten vifte. Ikke så lett å bytte vifta i Hubble teleskopet når den ryker etter et par år...

 

 

Edit:

Jeg tviler på at Intel faktisk lager disse prosessorene ennå, de har nok lager som varer noen år fremover.

De burde jo kunne klare seg uten vifte da, på satelitter da, det er jo temelig kaldt der oppe for å si det slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...