Gå til innhold

Pentium 100 kan fortsatt leveres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vifte på en prosessor i verdensrommet? LUFT-kjøling i vakuum?  :roll:

 

Jeg lurer egentlig på hvordan de blir kvitt varmen (den lille varmen en gammel Pentium gir fra seg). Alt kan vel ikke stråle bort? Jeg skulle tro satelitten blir litt varm, egentlig.

Konveksjon vil ikke fungere så det er bare konduksjon intern i satellitten og stråling fra overflaten som hjelper. Litt varme i satellitten er ønskelig, ikke minst for batteriene sin del.

Lenke til kommentar
Flomofrene har neppe et hovedkort og en vifte som passer.
Om det kanskje er upassende sagt under visse forhold er det genialt sagt :lol:

 

*** On Topic :

 

Morsomt å vite !

Ja det er kanskje litt merkelig, men jeg tviler faktisk på at røde kors(eller en annen hjelpeorgansisjasjon) klarer å finne en person der nede som har hovedkort og vifte, men ikke prosessor av denne typen. Ja nå er det kanskje litt ute på jordet...

Lenke til kommentar
Pentium er ikke godkjent av NASA for bruk i rommet fordi et av kravene er at prosessoren skal operere uten vifte. Ikke så lett å bytte vifta i Hubble teleskopet når den ryker etter et par år...

[offtopicmodus]

Trenger de virkelig vifte ute i rommet? Temperaturene i rommet må da være frysende kalde?

[/offtopicmodus]

Lenke til kommentar

Bare for å opplyse litt: Prosessorer bruker IKKE i hovedsak i PC'er. PC'er er bare en meget liten del av CPU segmentet! Slike CPU'er (og for så vidt svakere CPU'er som motorola 6800 og 8086 intel CPU) brukes i alt fra Cola-automater til romfartsteknologi. Slike systemer har kun behov for en ytterst begrenset yteevne.

Lenke til kommentar
Det koster vel ikke mer enn ca. 1500,- kr for CPU´en, og 50.000.000,- kr å sende opp romferga, for å skifte ut CPU´en.

Koster faktisk flere hundre millioner dollar å sende opp romferga en tur!

 

]Trenger de virkelig vifte ute i rommet? Temperaturene i rommet må da være frysende kalde?

 

Det er uansett vanskelig å bli kvitt varmen i et vakum. Sjekk kjøleribbene på ISS

Endret av Os|r|s
Lenke til kommentar
Pentium er ikke godkjent av NASA for bruk i rommet fordi et av kravene er at prosessoren skal operere uten vifte.  Ikke så lett å bytte vifta i Hubble teleskopet når den ryker etter et par år...

[offtopicmodus]

Trenger de virkelig vifte ute i rommet? Temperaturene i rommet må da være frysende kalde?

[/offtopicmodus]

Vifter kan de ikke ha ute i rommet forsi det er vakum der. Det er som å flytte ingenting! *lurer på om vifta vil gå farlig fort uten motstand!?

 

Jeg ville også tro at det er kaldt ute i rommet, så da holder det med en grei størrelse på kjøleribba... ? Hvorfor er da varmen et problem? Jeg er ikke helt med...

Lenke til kommentar

Luft fungerer som isolering. Derfor må man fjerne oppvarmet luft i en PC. I lufttomt rom så er det ingenting som stopper varmestrålingen. Når sola skinner på satelittene, så blir de varmet opp, og når den ikke gjør det, så kjøles de ned. Kjøleribbene gir varmen en større flate å spre seg fra, men det er ikke som å spre varmen til luft, for det blir mye mer effektivt.

 

Poenget er å beskytte CPU´en fra oppvarmingen fra sola. De har nok regnet nøye på varmetap, og da med hele satelitten som grunnlag for beregningen, og ikke bare CPU´en.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Luft fungerer som isolering. Derfor må man fjerne oppvarmet luft i en PC. I lufttomt rom så er det ingenting som stopper varmestrålingen. Når sola skinner på satelittene, så blir de varmet opp, og når den ikke gjør det, så kjøles de ned. Kjøleribbene gir varmen en større flate å spre seg fra, men det er ikke som å spre varmen til luft, for det blir mye mer effektivt.

 

Poenget er å beskytte CPU´en fra oppvarmingen fra sola. De har nok regnet nøye på varmetap, og da med hele satelitten som grunnlag for beregningen, og ikke bare CPU´en.

 

:hmm:

Takker så mye... ;)

 

Ble litt klokere!

 

BTW: Er det bare meg eller har vi sporet helt av topic? skjerpings!?

 

Edit: Ikke ment som ironi, mer som en skriveleif...

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

CorVette: var det ironi :p

 

Men du har rett, det har sporet av. Ontopic: dersom de ikke fremdeles produserer de gamle prosessorene, hva er vitsen med å annonsere at de fremdeles kommer til å selge dem? Selvfølgelig prøver de å selge dem, ettersom de da har et lager med gamle CPU´er som de prøver å bli kvitt!

Hvis de fremdeles produserer dem, så er det vel fordi maskinene de bruker til dette ikke kan brukes til noe annet. Sånn sett så betyr det vel at noen personer fortsatt kan beholde sin gamle jobb, og det er jo bra!!!

 

:thumbup:

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Vifter kan de ikke ha ute i rommet forsi det er vakum der. Det er som å flytte ingenting! *lurer på om vifta vil gå farlig fort uten motstand!?

Vil jeg nok tro. Uten noen luft som bremser propellen blir vel den eneste mostanden friksjonen i lagrene, som neppe utgjør så mye. Vil tro at den oppnår en sinnsvak hastighet inntil først propellen og deretter viklingene i motoren sprenges i filler litt avhengig av hva som tåler høyest turtall/G.

 

Jeg ville også tro at det er kaldt ute i rommet, så da holder det med en grei størrelse på kjøleribba... ? Hvorfor er da varmen et problem? Jeg er ikke helt med...

 

Når solen står på uten noen beskyttende atmosfære i mellom varmer det nok.

Lenke til kommentar
Bare for å opplyse litt: Prosessorer bruker IKKE i hovedsak i PC'er. PC'er er bare en meget liten del av CPU segmentet! Slike CPU'er (og for så vidt svakere CPU'er som motorola 6800 og 8086 intel CPU) brukes i alt fra Cola-automater til romfartsteknologi. Slike systemer har kun behov for en ytterst begrenset yteevne.

Endelig et godt innlegg (sammen med enkelte andre).

De fleste her inne ser ut til å tenke på CPU som en nødvendighet for Windows eller Linux.

Men markedet er MANGE ganger så stort innenfor helt andre segmenter.

Selv i Norge finnes det flere leverandører av nye kort som baserer seg på 386SX platformen. F.eks. vil jeg ikke tenke på hva det vil koste å ta opp et måleinstrument fra Nordsjøen hvor en vifte til 90 kroner har feilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...