Gå til innhold

90% av Radeon X850 går til Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må selvfølgelig svare litt igjen :)

 

Som jeg nevnte først. Hvis det stemmer at det stort sett bare er Dell som kan levere x850 xt pe, så har de også tilnærmet monopol på å selge det produktet.

 

1 markedssituasjon der det på tilbudssiden bare fins én selger el. produsent; enerett kringkastingsm-, vinm-

 

Dvs. det finnes bare en selger som kan tilby produktet. Hvordan er det dette ikke blir monopol.

Her er det jo selvfølgelig en situasjon som vil forandre seg når produksjonen blir større og markedet mettet, men intill da vil jeg påstå at Dell har et tilnærmet monopol.

 

In economics, a monopoly (from the Greek monos, one + polein, to sell) is defined as a persistent market situation where there is only one provider of a product or service. Monopolies are characterized by a lack of economic competition for the good or service that they provide (and a lack of viable substitute goods), as well as high barriers to entry for potential competitors on the market.

 

ifølge wikipedia sin defininsjon er det kanskje litt mer uklart siden det er mulig å levere tilsvarende produkter. Men det har mer med den økonomiske siden av saken, enn at det bare er Dell som kan levere produktet. Dvs, Dell kan ikke presse markedet for mye siden det finnes tilsvarende produkter som andre kan tilby (x800 xt og 6800 ultra).

 

 

Å blande enerett med monopol er å utvanne begrepene. Det er ingen tjent med. Da blir det fort til at folk ikke bryr seg når det gjelder. "Ulv", ropten gutten. Men ingen kom...

 

Jeg prøver ikke å rope "Ulv". Det har jeg vel skrevet i tilleg hver gang jeg har argumentert. Jeg er bare en kverulant :)

Og synes ikke denne situasjonen er så veldig dramatisk, men mener Dell har et monopol siden de er( eller tilnærmet er) de eneste som kan tilby dette produktet. Men det er jo noe som selvfølgelig vil forandre seg, men fram til da synes jeg at situasjonen dekkes under begrepet monopol.

Lenke til kommentar

Jo da, det er OK å kverulere. ;)

 

Du blander produkt og produkt her. Produkt slik det må defineres her er en varetype, ikke en gitt merkevare (det vil si en gitt modell fra en gitt produsent.) Produktet i dette tilfelle er "grafikkbrikker for skjermkort", ikke "X850XT PE".

 

Dette er forsåvidt implisitt i den norske definisjonen også:

1 markedssituasjon der det på tilbudssiden bare fins én selger el. produsent; enerett kringkastingsm-, vinm-

Dersom din definisjon av "produkt" var riktig, ville det nesten alltid være monopol på varer i produksjonsleddet, siden en gitt modell som regel bare har en produsent. Da ville man måtte si at AMD har monopol på å produsere AMD prosessorer, VW ha monopol på å lage folkevogner osv, fordi de er de eneste som kan lage akkurat det merket. Og det er de, men dermed blir monopol meningsløst som begrep. Ingen vil vel påstå at AMD har et monopol på prosessorer, eller VW på biler.

 

jeg glemte å linke til Wikipedia, den artikkelen er nyttig lesning. Den finner du her. Følg gjerne linkene til "Economic analysis" også, så ser du hvorfor et monopol må være markedsdekkende.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
(...)

 

Du blander produkt og produkt her. Produkt slik det må defineres her er en varetype, ikke en gitt merkevare (det vil si en gitt modell fra en gitt produsent.) Produktet i dette tilfelle er "grafikkbrikker for skjermkort", ikke "X850XT PE".

 

(...)

 

Skal vel være enig i at her er det vel mulig å være uenig i monopol, ettersom mange andre kan levere tilsvarende produkt. Og dermed er denne monopolsituasjonen ganske uvesentlig, og da kanksje ikke verd å nevne som et monopol.

Tror jeg også skal slutte å diskutere her, ettersom det ikke virker som vi er så veldig uenige, og det vil bli mer en ja/nei diskusjon uten noen saklige nye argumenter.

Lenke til kommentar
bOMS med et monopol på en vare så har du kontrakt med produsenten at du skal ha hele beholdningen av en vare og at de ikke har lov til å selge til andre , det er ikke det dettte dreier seg om , men at fabrikken ikke har kapasitet til å produsere mer og dermed må de små aktørene vente. Dette er helt vanelig i industrien i dag og har INGENTING med monopol å gjøre . Om du drev en bedrift og var avhengig av å få solgt X antall varer hvert år hadde du da valgt å prioritere den som bestilte 95% av dette eller hadde du sagt nei fordi det muligens var en annen som trengte 10% ??

Dell bestiller en vare utifra sitt behov og dermed må produsenten enten takke ja eller nei , og det er vel innlysende at de sier ja til slike ordrer , for som sagt ville ikke du også gjordt det ?

Husk vi snakker her om beinhård konkuranse i virkelighetens verden og ikke om idealister som sitter og drømmer på et forum .

 

 

EDIT: monopo´l n3 (fra gr, av mono- og polein 'selge, handle')

1 markedssituasjon der det på tilbudssiden bare fins én selger el. produsent; enerett kringkastingsm-, vinm-

2 selger, produsent som er alene på et marked .

 

Se nøye spesielt på punkt 2 og vurder om Dell er en selger/produsent her ?

Ikke det, nei riktig de er kjøper i et åpent marked :cool:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant, at andre i industrien gjør det samme betyr ikke at man må like det, at det ikke er ett monopol i ordets egentlige forstand betyr ikke at man må like det.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det trolig at det vil komme kort med 2xDVI utgang med denne brikken?

X850XT har 2x DVI + VIVO.

Dell sin utgave av ATI X850XT Platinum kortet har dessverre bare 1xDVI og 1xVGA + S-Video ut. Les her: http://support.dell.com/support/edocs/vide...67/en/multi.htm

 

Bestilte akkurat 2 stk. Dimension XPS, og måtte da bestille Nvidia GeForce 6800GTO (ikke at det er et kjempetap) som har 2xDVI til å drive 2x20" LCD.

Var litt irriterende for jeg var veldig spent på ytelsen til X850XT.

Ja, ja, ikke noe å gjøre med det.

 

 

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...