Gå til innhold

90% av Radeon X850 går til Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som gidder å kjøpe en dell maskin til 35000-40000 bare for å plukke ut skjermkortet, eller?

Selvsagt ikke, men du får jo Dell maskiner langt billigere enn det. Du kan får en Dell 8400 for 10500 med X850XT kortet. Av det er 3300 oppgraderingen fra et X300 kort. Man kunne jo tenke seg at man fant noen som skulle ha en Dell maskin med et enklere skjermkort og spurte om ikke vedkommende kunne bestille den med et X850. Så kunne man gå til Komplett eller Netshop og kjøpe et passende skjermkort til den maskinen, og rett og slett bytte kort med vedkommende, inklusive mellomlegget i pris. Begge parter har fått det de ønsket seg og alt er fryd og gammen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Liker ikke dell, har sjekket priser.. Liker ikke at det blir verre og verre for entusiaster å skaffe komponenter på grunn av selskaper som dell..

væææ,liker ikke naboen fordi han har lyktes med sine innvisteringer , ser du likheten :hmm:

Egentlig ikke, naboens investeringer har jo lite eller ingen direkte innvirkning på min hverdag. Det er jo ett åpenbart problem om jeg ønsker meg ett gitt kort, og det ikke er mulig å få tak i. Blir som om naboen kjøpte all melka i butikken. Lovlig, og egentlig ikke slemt av naboen, men man trenger ikke å like det for det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei dette har overhode ingenting med monopol å gjøre , men om du drev et stort firma og bestilte la oss si 10000 stk pr år og jeg hadde behov for 2 stk, hvem tror du fikk først ? Dette er snakk om forretning ingenting annet og har overhode ingenting med Dell å gjøre . Hva om det hadde vært en annen pc produsent som hadde bestilt disse, var det greit ?

Lenke til kommentar
Nei dette har overhode ingenting med monopol å gjøre , men om du drev et stort firma og bestilte la oss si 10000 stk pr år og jeg hadde behov for 2 stk, hvem tror du fikk først ? Dette er snakk om forretning ingenting annet og har overhode ingenting med Dell å gjøre . Hva om det hadde vært en annen pc produsent som hadde bestilt disse, var det greit ?

Det er ikke noe rart at Dell får de først. Og alle firmaer tenker forretning. Det betyr ikke at man må like det de gjør. Uansett om det er Dell eller noen andre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei dette har overhode ingenting med monopol å gjøre , men om du drev et stort firma og bestilte la oss si 10000 stk pr år og jeg hadde behov for 2 stk, hvem tror du fikk først ? Dette er snakk om forretning ingenting annet og har overhode ingenting med Dell å gjøre . Hva om det hadde vært en annen pc produsent som hadde bestilt disse, var det greit ?

Er det ikke nettopp slike ting som kan føre til at det blir monopol. Ikke det at jeg er så veldig kritisk her, men jeg tror det har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Nei det hadde ikke vært greit, dessuten blir veldig vanskelig for konkurrentene å følge opp dette siden Dell soper med seg mesteparten og lar smuler ligge igjen..

Tull mener jeg , at Dell har klart å bli store skal de vel ikke strffes for , hva slags tankegang er det? Et hvert firma som gjør det godt og blir store skal det sanksjoner mot :cry: Ikke rart vi sitter her på berget med nisselua langt ned i øynene enda. Vi er ikke istand til å se at det er dyktighet og flaks som skal til for å bli store, det har Dell klart og det eneste vi kan si er "sanksjoner :hmm:

Dell har gått ut og gjordt det andre bare prater om ,nemmelig blitt markedsledende inen sitt felt , et firma som klarer det bør få ros og ikke ris .

 

PS: Nei jeg har ikke Dell maskiner.

Lenke til kommentar

Det er vel grafikkbrikker det er snakk om og ikke hele kort?

 

skjønner heller ikke poenget med 850 jeg, det er jo x800 bare med 20 mhz høyere klokke frekvenser
Det er ikke bare klokkefrekvensen som gjør at en brikke kan være bedre enn en annen. Slik jeg har oppfattet det, er x850 en annen brikke enn x800, det vil si en nyere kjerne.
Lenke til kommentar
Nei det hadde ikke vært greit, dessuten blir veldig vanskelig for konkurrentene å følge opp dette siden Dell soper med seg mesteparten og lar smuler ligge igjen..

Tull mener jeg , at Dell har klart å bli store skal de vel ikke strffes for , hva slags tankegang er det? Et hvert firma som gjør det godt og blir store skal det sanksjoner mot :cry: Ikke rart vi sitter her på berget med nisselua langt ned i øynene enda. Vi er ikke istand til å se at det er dyktighet og flaks som skal til for å bli store, det har Dell klart og det eneste vi kan si er "sanksjoner :hmm:

Dell har gått ut og gjordt det andre bare prater om ,nemmelig blitt markedsledende inen sitt felt , et firma som klarer det bør få ros og ikke ris .

 

PS: Nei jeg har ikke Dell maskiner.

Så hvis ett frima gjør noe man ikke liker, så er det tilgitt sålenge de er store nok, og er en markedsleder?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det Dell gjør er følgende:

1. De sikrer ATI et produksjonskvantum av disse brikkene som gjør det regningsvarende for ATI å produsere dem.

2. Store kvantum betyr lavere priser. Dell presser med det prisen nedover, noe som kommer andre kjøpere til gode senere.

 

Dette har ingenting med monopol å gjøre. For å bruke en sammeligning: Dell kjøpte alle bilettene til premieren, men filmen kommer til å gå lenge ennå. Alle som vil ha får etterhvert. :thumbup:

 

Dessuten er det ikke riktig å snakke om monopol så lenge det finnes alternative produkter. Om Dell fikk enerett på ATI-brikker, ville alle de andre produsentene løpe til nVidia. Det er ATI selvsagt ikke tjent med. Og strengt tatt ikke Dell heller, for da måtte de ta hele kostnaden med produktutvikling og så videre.

 

efikkan har forøvrig rett, det er ikke kort Dell kjøper, men brikker til de OEM-kortene en eller annen produsent lager for dem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Nei det hadde ikke vært greit, dessuten blir veldig vanskelig for konkurrentene å følge opp dette siden Dell soper med seg mesteparten og lar smuler ligge igjen..

Tull mener jeg , at Dell har klart å bli store skal de vel ikke strffes for , hva slags tankegang er det? Et hvert firma som gjør det godt og blir store skal det sanksjoner mot :cry: Ikke rart vi sitter her på berget med nisselua langt ned i øynene enda. Vi er ikke istand til å se at det er dyktighet og flaks som skal til for å bli store, det har Dell klart og det eneste vi kan si er "sanksjoner :hmm:

Dell har gått ut og gjordt det andre bare prater om ,nemmelig blitt markedsledende inen sitt felt , et firma som klarer det bør få ros og ikke ris .

 

PS: Nei jeg har ikke Dell maskiner.

Så hvis ett frima gjør noe man ikke liker, så er det tilgitt sålenge de er store nok, og er en markedsleder?

 

AtW

Selvfølgelig ikke og det vet du og , men her er det et firma som blir uthengt fordi de kjøper deler som de trenger i sin produksjon og det er noe helt annet .

Enkelte mener altså at et av verdens største firmaer skal stanse produksjonen så at de kan få akkurat det kortet :whistle: hvor blåøyd går det ann å bli , dessuten er det ikke Dell sitt problem men ATI da ikke de kan levere det markede etterspør .

Lenke til kommentar

Det er jo bare å kjøpe nvidia kort, at ati dritter i entusiastene som har hjulpet dem opp bryr dem seg ikke noe om. Det er jo ikke noe ulovlig i det dell og ati gjør, men det bør jo ikke bety at man trenger å godta det, jeg for min del måte kjøpe meg et nvidia kort nå, siden jeg ikke fikk tak i ønsket kort fra ati, hvem taper på det, jo ati ene og alene. Thank God for nvidia, enn så lenge i hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...