Gå til innhold

Et nytt poengsystem (isteden for postcount)


Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke at spamming i dag er noe stort problem, moderatorene er strenge på dette og hvis fler begynner å rapportere poster kunne den som gjorde det sagt:

"Jeg har nå rapportert forholdet til moderator, nå fortsetter vi diskusjonen",

for en god del av spammingen er som jeg har forstått at det kommer fra folk i diskusjonen ETTER at noen har spammet. Og hvis de syns det er så morsomt å kommentere andre så får de ihvertfall ta med noe nyttig/seriøst ontopic også.

Og hvis det er noe som veldig morsomt i tråden sender man det til gullkorn og fortsetter der!

 

Så jeg tror at de som sier at andre spammer,

er med på det selv, uten at de helt vet det.

 

Og som jeg har sagt før:

Jeg er ikke en sånn som ser på postcounten min, eller andres

og tror ikke at så mange som man tror gjør det heller, så jeg ser ingen grunn til at den bør bli fjernet, dessuten er jeg en gutt som liker å ha orden i sakene ;) .

 

TSP :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bra du sier der, tom waits for alice, enig i nesten alt du sier. :)

 

Jeg bruker imidlertid postcount som en pekepinn om kunnskapsnivået til et medlem, men jeg trekker ingen konklusjon før jeg leser hva medlemmet skriver, hvor seriøs vedkommende er, og kanskje også hvordan andre reagerer og lignende.

 

Er litt i mot å fjerne postcount egentlig... :shrug:

Lenke til kommentar

QUOTE (Mr.Berg @ 10/01/2005 : 09:49)
Er litt i mot å fjerne postcount egentlig... :shrug:

Forslaget mitt var ikke å fjerne postcount, men å fjerne postcounten under navnet på medlemmene. Det vil fortsatt være mulig å se antall postede innlegg på brukerens "statistikk-side".

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Et poengsystem vil fungere helt feil. for det første vil det kreve mye mer arbeid av moderatorer for å verifisere at ting faktisk stemmer.

 

Jeg er heller for å fjerne postcount. Jeg legger stadig merke til nye brukere med under 100 poster som viser enorm kunnskap. Synes postcount kan fjernes fra alle poster, men kanskje stå i profil. Jeg liker veldig godt listen over hvilke kategorier man har postet i, og hvor mange innlegg man har.

Lenke til kommentar

Det her minner en del om karma-opplegget (Engelsk: "User Reputation") i vBulletin, og slik jeg har forstått det så fungerte det heller dårlig ... Tanken er nok god, men dessverre misbrukes det. Dog skal det sies at det er noe anderledes enn det @kd foreslå her, men det har definitivt likhetstrekk. Ja, og jeg sa at det misbrukes?

 

Edit: Kan likegodt utdype hva det der er. Altså:

- Bruker starter med en bestemt mengde poeng (f.eks 10)

- For hver X'te dag får man 1 poeng høyere "reputation-altering power" (f.eks 365)

- For hver X'te post får man ... (f.eks 1000)

- For hver X'te "reputation-point" man får, får man (...) (f.eks 100)

- Bruker må ha X poster for å kunne gi andre poeng. (f.eks 50)

- Bruker må også ha X poeng for å kunne gi andre poeng (f.eks 10)

- Bruker kan bare gi X brukere poeng i en 24 timers periode (f.eks 10)

- Bruker må gi X andre brukere poeng før man kan gi samme bruker poeng igjen (f.eks 20)

- Bruker kan gi andre brukere poeng i både positiv og negativ rettning

- Utifra poengsummen kan man gi en slags tittel

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg synes det er greit slik det er nå. Det som bestemmer min oppfatning av brukeren er selvfølgelig innhold i posten, språk (tegnsetting, store bokstaver i begynnelse av setning, setningsoppbygning og så videre) og om det høres logisk ut. Sånn sett kan godt post count fjernes.

 

Likevel synes jeg det er både artig og interessant å se hvor mange poster andre brukere har. Og slik som Dahl foreslår, blir jo ikke post count borte, bare gjort mer utilgjengelig når det flyttes til profilen, noe jeg synes blir litt merkelig. Dessuten frykter jeg disse poengene kan skape et slags klasseskille.

 

Gamle brukere får etterhvert mange poeng, selv om de ikke har så mange guider og artikler. Nye brukere kan komme inn med masse kunnskap, være mye bedre informert en brukere med høyt antall poeng, og bare ha noen få poeng selv. Da blir det jo det samme som med post count? Det blir uansett bare hvor lenge du har vært her på forumet som betyr noe!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Om postcount blir assosiert med kunnskap er jo det uheldig, men synest ikkje det er nødvendig å vise kven som kan mest. Folk får lese det dei har å skrive og trekke konklusjonar ut frå det.

 

Edit: Var litt gammel den ja :p

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Goscinny 10/01-2005 : 15:34 :) kanskje det er litt lurt å sjekke dato før du poster

6383440[/snapback]

Haha! Oi, beklager veldig! Ble linket her fra en tråd Dotten hadde og trodde dette var en diskusjon som pågikk akkuratt nå :blush:. Dette var flaut!

 

Goscinny :blush:

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Jeg personlig mener at post-count trygt kan fjernes fra under avatarene til folk. Slik jeg ser det bidrar ikke post-counten i noen positiv retning i det hele tatt. Tvert imot. Folk som faktisk bryr seg om antall poster vil poste flere meningsløse og unødvendige innlegg for å få et høyt antall poster i sin postcount. Enkelte brukere tror til og med at antall poster avgjør hvor mye kunnskap du har.

 

Det tok meg ikke lange tiden fra jeg registrerte meg på forumet til jeg ble en aktiv bruker i spill-kategorien. Det skulle heller ikke ta lang tid før jeg kunne si til meg selv at kvaliteten på mine innlegg ofte var langt høyere enn det mange andre brukere var. Selv om disse brukerne da hadde flere innlegg enn meg på forumet.

 

I så måte kommer jeg stadig tilbake til dette spørsmålet om hva man skal med denne post-counten. Det er jo lett å forstå at man slett ikke kan måle kunnskap utifra antall poster en bruker har. Og farstid på forumet ser man jo utifra registreringsdatoen. Og når alt post-counten egentlig bidrar til er å øke motivasjonen for spam synes jeg rett og slett at den like så godt kan bli fjernet. Selvfølgelig skal den få stå i profil, og da for at den enkelte bruker skal kunne se hvor mye tid de sløser vekk på dette forumet.

 

Anngående poengsystemet du foreslo Dahl er det nok ikke så lett gjennomførbart. Alikevel ville det være betraktelig mye bedre enn post-counten slik vi har den idag. Alikevel vil et slikt system skape de problemer post-counten gir oss idag. Hvor brukere med mange poster (Som da også følger retningslinjene) vil ha flere poeng enn de med færre poster. Tanken er god, men gjennomførbarheten er ikke der etter.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Ja, utvidet bruk av tittel er noe jeg mye heller ville sett.

Men problemet er jo at dette er et stoort forum med mange kunnskapsrike mennesker og dersom for mange får en slik tittel vil det ha liten hensikt. Og hvem skal bestemme hvem som evt får/ikke får en slik tittel?

 

En ting jeg gjerne kunne hatt er "gjennomsnittlig post-lengde" i profilen.

Hvor mye tid og energi en bruker legger i hvert svar, er noe jeg faktisk mener betyr noe. Når det skal sies er jeg helt ok fornøyd med dagens løsning, og føler heller at det kanskje er andre ting som bør ordnes først.

Lenke til kommentar
Men endel brukere burde bli utnevnt til f.eks. "ressursbruker" da de bidrar med mye nyttig.
Og noen burde få tittelen "kverulant" fordi de er en notirisk kranglefant, og noen burde få tittelen "tullebukk" fordi de kommer med mye dumt, osv...

 

Nei, kutt ut post-counten og dropp ideen om nye titler. Det kommer til å bli ett "status"-symbol for enkelte og de kommer til å forurense forumet med all verdens av det de selv synes er gode tråder.

La titlene være som i dag, de som har andre titler enn "bruker" har en funksjon som er til alles nytte på forumet og ikke bare fordi de har vært en ressurs i enkelte deler av forumet.

Lenke til kommentar

Nei, kutt ut post-counten og dropp ideen om nye titler. Det kommer til å bli ett "status"-symbol for enkelte og de kommer til å forurense forumet med all verdens av det de selv synes er gode tråder.

6387781[/snapback]

 

Jeg ser ikke helt hvordan det vil forurense forumet om man belønner de som faktisk bidrar enormt til forumet med en tittel. Fra forumets side er jo takknemligheten lik null for de som bidrar, lager prosjekter, guider osv. Det måtte selvfølgelig vært noe som deles ut sjeldent og med høye kriterier, men å resonere til at det vil forsøple forumet at man verdsetter de beste bidragsyterne er for meg uforståelig. Motivasjon er og forblir det beste virkemiddel for gode resultater. :)

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det bidrar ikke post-counten i noen positiv retning i det hele tatt. Tvert imot.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5126756

 

Det er hvertfall én god grunn til at postcount skal forbli, så det gjør det vel til 1-0.

 

Postcount må bli, noe hvertfall jeg syntes å være ganske klart etter høsten 2005 når postcounten forsvant i et par uker. Det var mange flere klager på at den var borte med mange flere og bedre argumenter enn hva vi har hørt fra motsatt side.

Det var også pop å bytte nick en stund, (Ethelion var vel først) og uten postcount der hadde det vært veldig vanskelig å følge med på hvem som er hvem av de gamle som du allerede har dannet deg et bilde av.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Har lite problem med postcounten, den kan bare få stå. Men endel brukere burde bli utnevnt til f.eks. "ressursbruker" da de bidrar med mye nyttig.

6384811[/snapback]

Eg trur ikkje at dette vil fungere. Dette kan føre til eit klasseskille på forumet.

 

Det er og enkelte spørsmål eg stiller meg ved ei sånn ordning:

Kven skal bestemme kven som er verdig ein sånn tittel?

Kva er kravet for å få ein sånn tittel? (Må du vere veldig aktivt i alle forumkategorier, eller er det nok å vere ein "ressurs" i bare enkelte deler.)

 

Sånn som eg ser det bidrar alle til at forumet er sånn som det er. Føler ikkje at enkelte skal heves over andre.

 

Er ikkje positive tilbakemeldingar frå andre brukarar lønn god nok? Må det virkeleg ein tittel til for at folk skal bidra med noko positivt? (Erfaringer så langt tilseier at det ikkje er noko behov for eit tittelsystem).

 

 

Når det gjeld trådens orginale emne, så meiner eg at dagens post-count system fungerer bra nok.

Lenke til kommentar
Har lite problem med postcounten, den kan bare få stå. Men endel brukere burde bli utnevnt til f.eks. "ressursbruker" da de bidrar med mye nyttig.

6384811[/snapback]

Eg trur ikkje at dette vil fungere. Dette kan føre til eit klasseskille på forumet.

 

Klasseskille? Om noen føler seg mindreverdig fordi noen har fått en tittel som "premie" for "lang og trofast tjeneste", med mye hjelp og gode guider osv så er det ikke annet enn misunnelse som uansett ikke fører noe sted.

 

Kven skal bestemme kven som er verdig ein sånn tittel?

F.eks. brukerne

 

Kva er kravet for å få ein sånn tittel? (Må du vere veldig aktivt i alle forumkategorier, eller er det nok å vere ein "ressurs" i bare enkelte deler.)

Gode bidrag. Holder mer enn nok med enkelte deler av forumet. Det må jo være brukere som utmerker seg veldig i positiv retning.

 

Sånn som eg ser det bidrar alle til at forumet er sånn som det er. Føler ikkje at enkelte skal heves over andre.

På godt og ondt. Den dag idag heves enkelte over andre hver eneste dag. Et godt eksempel på det er brukere som er uønsket og hives ut.

 

Å se på det som at man heves over andre er feil vinkling. Det er ikke snakk om å heve noen over noen, det er snakk om å premiere. Om noen ser på det som klasseforskjell så har man misforstått fullstendig. Det er som å si (om man skal sammenligne) at man ikke skal dele ut medalje til enkelte soldater, fordi enkelte andre kan bli misunnelig.

 

Må det virkeleg ein tittel til for at folk skal bidra med noko positivt? (Erfaringer så langt tilseier at det ikkje er noko behov for eit tittelsystem).

Nei det ikke det. Men det er en fin gest til de som går den ekstra milen :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...