Gå til innhold

Komplett.no og Lian-li


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hva som er problemet her, hvis Microplex er offisiel leverandør/servicepartner får de betalt per sak fra Lian li, det er vel et fett om produktet solgt av Komplett eller Microplex.

 

Der jeg jobber er vi service partner for et par leverandører, det har ikke noe og si om produktet er solgt av oss eller ikke når det kommer til service, vi får betalt det samme av leverandøren for reperasjonen.

 

En av grunnene til at Lian Li reagerer som de gjør kan være at service i Norge er mye dyrere(høyere lønninger etc) en i andre land så innkjøps prisen til norge er høyere for og dekke høyere servicekostnader. Så vis Komplett importerer fra et lavkostland der service kostnadene er lavere får de lavere innkjøpspriser, og dermed betaler mindre for service delen en Microplex gjør.

 

Til dere som klager på prisene til Microplex må forstå at Microplex og Komplett tjener penger på forskjellig måte. Komplett tjener penger på volumsalg. Microplex er en nisje bedrift og tjener penger på et vidt spekter av produkter og er da natruligvis litt dyrere. Regner også med at Microplex har mer kunnskap rundt produktene de selger også.

 

Uansett synest jeg at denne saken ikke hører til her, og skal bruke denne tråden til og vise kollegaer hvordan man ikke skal løse twister med konkurenter :)

 

Thomas

Endret av Batou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er den mest populære såpen i norge noensinne, poenget er om som du sier igjen nå at dette er så useriøst, hvorfor henger du her da? er du en liten skap cesar også ;)

Enda mer Offtopic:

 

Hva som er den mest poplære såpeoperaen i norge skal jeg ikke utale meg om, fordi jeg kan ikk si jeg er så oppdatert på den fronten. Men der har du sikkert mer peiling en meg så jeg tviler ikke hvis du sier det er sånn... ;)

 

Å en ting jeg kan med sikkerhet avkrefte, jeg er ingen skapcæsar :roll:

 

Litt Ontopic

Grunnen til jeg ser på dette som useriøst er at det er ikke veldig proffosjonelt å ha en sånn diskusjon på et åpent forum. Selv om man er konkurenter så må det gå ann å snakke sammen, istenfor ta det på et åpent forum...

 

Ganske sikker på at Komplett og Microplex kommer til og ta resten av diskusjoen seg i mellom, men om de blir enige er en helt annen sak...

 

/cyrus

Lenke til kommentar

Batou:

Batou:Uansett synest jeg at denne saken ikke hører til her, og skal bruke denne tråden til og vise kollegaer hvordan man ikke skal løse twister med konkurenter smile2.gif

 

Synes du ikke selve saken hører til i dette åpne forum, eller mener du innholdet og måten saken har vært behandlet på?

Lenke til kommentar
Batou:
Batou:Uansett synest jeg at denne saken ikke hører til her, og skal bruke denne tråden til og vise kollegaer hvordan man ikke skal løse twister med konkurenter smile2.gif

 

Synes du ikke selve saken hører til i dette åpne forum, eller mener du innholdet og måten saken har vært behandlet på?

Jeg er i alle fall av den oppfatning at saken i seg selv hører hjemme her, men at det kanskje er litt uprofesjonelt at butikkene åpent anklager hverandre for å spille ufint her på forumet. Nå har de imidlertid trolig gått over til å kommunisere i mer private kanaler siden vi ikke har hørt noe mer fra dem.

Lenke til kommentar

Bra at noen synes at saken er aktuell for forumet her. Måten det har vært taklet på av "partene" er vel diskutabel. Har sett før at saker som har vært tatt opp seriøst ender i ørksløse debatter om "jaffal ikke handle der mer"-stilen og "Telenor"-hat Ikke særlig fruktbart. Håper emnet kan bidra til noe positivt, nemlig at "partene" har kontakt og at vi, brukere/forbrukere kan ha godt av det

Lenke til kommentar

At noen butikker velger å ha høy fortjeneste på et produkt for å få produktet til å fremstå mere eksklusivt er ikke noe nytt. Ta en tur til f.eks expo-nova eller tannum å se litt på prisene deres. I Italia får man samme de samme produktene til 1/2 pris.

Det er smakløst, men ikke ulovlig.

Som Jack Black sier: Stick it to the man! :D

Lenke til kommentar
En ting er iallefall sikkert - jeg kommer ikke til å handle hos microplex likevel...

 

Edit--->Og det mener jeg uansett om hva som måtte menes om hva man kan/bør si til en sak som dette.

Deg om det, jeg vil ikke la èn konkurrerende butikks utsagn om en annen diktere hvem jeg skal handle hos. Jeg har gode erfaringer med å handle både på Microplex og Komplett og kommer til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
En ting er iallefall sikkert - jeg kommer ikke til å handle hos microplex likevel...

 

Edit--->Og det mener jeg uansett om hva som måtte menes om hva man kan/bør si til en sak som dette.

Deg om det, jeg vil ikke la èn konkurrerende butikks utsagn om en annen diktere hvem jeg skal handle hos. Jeg har gode erfaringer med å handle både på Microplex og Komplett og kommer til å fortsette med det.

Får man samme kabinett 3-500 kr billigere på komplett, handler vertfall jeg der ;)

 

Angående service og lignende, har jeg bare godord om begge butikkene.

Lenke til kommentar

Altså, kva kan gå galt med eit kabinett som ikkje har psu ein gang?

 

Microplex: kva support aftersale ting yter dere til kunder som har kjøpt kabinett? Legger dere ut ny firmware i ny og ned, kanskje ein patch eller 2?

 

eller er det etterbehandling av lakken i kabinettet, gratis omlakkering om det skulle oppstå skader? kanskje rustfribehandling (tectyl sak) for og unngå rust?

"hvert 5 kabinettvask er gratis av microplex.....

 

 

Kva aftersale service yter dere?

Lenke til kommentar

Etter å ha lest hele tråden så sitter jeg med et spørsmål:

 

Kjøper komplett av Lian Li direkte eller importerer via andre leverandører?

 

for hvis de kjøper direkte av Lian Li, så har ikke Lian Li lov til å ha på web siden sin at man ikke skal kjøpe av komplett..

 

Utenom det så har vel både Komplett og Mircroplex tapt ansikt, men ikke mer enn at det går ann å reddes, og jeg syns faktisk at både komplett og mircroplex burde legge ut en post hver der de hvertfall kan si om de har begravd stridsøksen eller ikke..

Lenke til kommentar
Jo,men Komplett sier jo at deres kunder får samme garanti hos dem , dessuten burde vel Lian Li dekke denne garantien uansett hvor varen er kjøpt , dette på samme vis som om du kjøper en bil , kjøper jeg feks en BMW i Tyskland har jeg jo samme service/Garanti gjennom norske forhandlere som om den var kjøpt i Norge . En annen ting er vel at det er få/ingen som trenger service på et kabinet da .

Mange bilmerker har bedre garanti i Norge enn i Tyskland (3 år i Norge, 2 år i Tyskland). Basis her er konkurransen på det norske markedet. Vel så relevant blir kjøpsloven -- for en kunde er det ikke nøye om Lian Li ikke gir noen garanti, ansvaret her ligger hos forhandler -- kunden skal ikke trenge å ta kontakt med produsent. Så lenge Komplett følger kjøpsloven og gir normalt god kundeservice skulle det ikke være noen større "risiko" å kjøpe parallellimporterte produkter selv om leverandøren ikke liker det. Hvorvidt det er "moralsk" riktig å gjøre det slik er en annen sak. Business er business...

 

Ang. garanti er det vel lite relevant i dette tilfellet. Reklamasjonstiden på et slikt produkt vil være 5 år (for private, ikke næringskjøp). Ikke alle land har det slikt, og dermed kan f.eks. 1-3 års garanti være av større relevans.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...