Gå til innhold

hvorfor styrter fly hvis kabintrykket endres?


anon12234

Anbefalte innlegg

hey, alle som har sett en hollywoodfilm hvor et fly får knust en rute el no som regel styrter eller nesten styrter. hvorfor er det slik at flyet får problemer hvis trykket inne i flyet endres. klarer sånn ca å tenke meg ut en logisk teori, men litt avansert å forklare. noen som vet nøyaktig hvorfor?

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hollywoodfilmer har en tendens til å av og til overdrive. Her er et eksempel. "Explosive decompression" (som det der kalles) finnes, men er langt fra så dramatisk. Du kan bokstavligtalt sprenge ut en bit og flyet vil fortsatt kunne holde seg mer eller mindre stabilt. Kort og godt, det er bare bullshit at det å slå ut en flyrute vil få flyet til å styrte. Du kan bruke eksplosiver og sprenge et par seterader og et vindu, og nesten det verste som kan skje er at du mister avisen du sitter og leser. Dette her har Myth busters testet ut, og de konkluderte med at det er langt fra farlig. Kort sagt: det er meget overdrevet.

 

Edit: Poenget er, trykkforskjellen mellom kabinen og utenfor flyet er aaaaalt for liten til at det skjer noe særlig spennede. Øker man derimot trykkforskjellen vil "explosive decompression" vær farlig, men som sagt, for fly er forskjellen så liten at det er nesten ingenting å bry seg om.

 

Edit#2: Jeg er mer bekymret for oksygenmanglen ved en slik situasjon enn for at flyet styrter. Det skulle vel si sitt.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Om det er et stort hull så kan sikkert utblåsten virke som en ekstra "motor". Dvs. flyet blir nok skjøvet svakt på den siden der lufta slipper ut. Men dette er nok en bagatell som ikke virker inn på noe i praksis.

 

Jeg tror mer på teorien fra Erik_R som sier at pilotene går i stup med vilje.

 

I hollywood eksploderer biler som sneier autoværnet eller får et kulehull i vinduene. Hvorfor? Fordi det er jævlig kult og fasinerende å se på på film :D Det samme gjelder myten om flystyrt ved endring i lufttrykket.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt ingen grunn til at flyet skulle styrte ved trykkfall i kabinen. Det er imidlertid to poenger som bør observeres:

 

1. Ved trykkfall vil ofte flygerne forsøke å ta flyet raskt ned til lavere høyde, for å muligjøre vanlig pusting, og unngår forfrossing i kabinen. Det er ekstremt vanskelig å puste i marsjhøyde, for ikke å snakke om at middeltemperaturen ligger på rundt -50 C.

 

2. HVORFOR trykket faller er jo en annen ting. Normalt sett skal jo ikke trykket falle. Kanskje noen har sabotert noe? Er noen systemer inoperative? Vil en nødlanding være nødvendig? Er kritiske systemer skadet, som får flyet til å styrte, og som et "bi-effekt" av dette, har kabintrykket falt?

Lenke til kommentar

Dersom en rute er knust, så vil trykket synke av to grunner (antar jeg):

1. Utgjevnelse av relativt høyt trykk innenfor med lavere trykk utenfor flykroppen.

2. Luften suges ut av den relative forskjellen i lufthastighet mellom luften utenfor og innefor.

 

Nå er jeg usikker på 2. Vil dette resultere i at trykket ender opp lavere inni flykroppen enn utenfot? :hmm:

Lenke til kommentar
Dersom en rute er knust, så vil trykket synke av to grunner (antar jeg):

1. Utgjevnelse av relativt høyt trykk innenfor med lavere trykk utenfor flykroppen.

2. Luften suges ut av den relative forskjellen i lufthastighet mellom luften utenfor og innefor.

 

Nå er jeg usikker på 2. Vil dette resultere i at trykket ender opp lavere inni flykroppen enn utenfot? :hmm:

Ikke for å være stygg med deg eller noe, men du sier jo akkurat det samme på to nesten like måter.

 

Når det åpner for flyt mellom to systemer med ulikt trykk, vil trykket etterhvert bli likt i de to systemene. Når du knuser ruta, vil altså luften i kabinen forflytte seg ut av flykroppen (om den blir sugd eller blåst ut er et definiisjonsspørsmål), inntil trykket er likt over alt.

Lenke til kommentar

JBlack: Ja jeg er rimelig overbevist om at begge effektene vil inntreffe. La oss si at flyet fortsetter i masjhøyde med en åpnet nødutgang eller noen knuste vinduer. Da vil 1. gjøre at innetrykket gradvis nærmer seg utetrykket med eksponensiell hastighet:

 

Innetrykk ved tiden t = (Innetrykkstart-Utetrykk)^-kt +Utetrykk

 

2. Vil ha en tilleggsvirkning. Dette er samme effekten som holder flyet i luften ved å skape undertrykk over vingen. Man vil få en sugeeffekt, sansynligvis ganske stor siden vi snakker om hastigheter på rundt 60-75% av lydens hastighet. Trolig kan dette gjøre innetrykket betydelig lavere enn utetrykket.

Lenke til kommentar

Hvis det går hull i skroget til et fly i marsjhøyde har pilotene rundt 15 sekunder på seg for å ta på seg oksygenmaske. Dette må han gjøre mens han sansynligvis blør fra ører og nese fordi trykket blir utlignet for fort til at trommehinner og blodkar kan tilpasse seg trykket. Dette vil også skje med passasjerer som sansyligvis har fått panikk av alt blodet og ikke klarer å få på seg oksygenmasken. Piloten må deretter foreta en hurtig kontrollert nødlanding.

 

Litt svar på spm underveis i tråden:

 

Flyet i seg selv vil ikke få noen problemer med å holde seg i luften med mindre større og vitale deler av flykroppen er borte.

 

Innetrykket vil i løpet av sekunder utligne seg og bli likt trykket utenfor skroget. Det har ingenting med relativ hastighet på luften innefor og utenfor skroget, det har med at gasser alltid strømmer fra høyt trykk til lavt trykk til disse er like.

 

Hvis hullet er realtivt lite f.eks et vindu, vil trykket innefra blåse ut, ikke suge for lufta strømmer ut, og du vil få en "sugeeffekt". Derfor kan folk bli sugd ut.

 

Man vil ikke klare å puste i marsjhøyde, hvis man ikke får pås eg oksygenmaska besvimer man i løpet av 15sek pga temp og mangel på oksygen.

Lenke til kommentar
Innetrykket vil i løpet av sekunder utligne seg og bli likt trykket utenfor skroget. Det har ingenting med relativ hastighet på luften innefor og utenfor skroget, det har med at gasser alltid strømmer fra høyt trykk til lavt trykk til disse er like.

Det du snakker om er det statiske trykket. Det vil utligne seg ja. Tiden det tar er avhengig av størrelsen på hullet.

 

I tillegg til det statiske trykket så har vi dynamisk trykk. Dette vil suge luft ut av hullet selv om det statiske trykket er utlignet. Effekten er godt kjent i fysikkbøker og fluidmekanikkbøker og jeg anbefaler å ta en titt der.

 

Det er samme effekten som suger to ark mot hverandre hvis du holder de parallellt med 2-5cm mellomrom og prøver å blåse mellom de. Et annet eksemple: Du står i ei stri elv med høye støvler. På forrsiden av støvelen vil vannet stå høyere enn vannet ellers, mens bak støvelen vil vannet stå lavere enn vannet ellers. Dette kommer også av det dynamiske trykket. I fly må man huske på at hastigheten er ca 60-75% lydens hastighet og da vil det dynamiske trykket bli veldig stort. Hvis det bare er et vindu eller en nødutgang som er åpen så tipper jeg trykket inni flyet kan falle til ca 30-70% av det ytre trykket. (NB. tallet er gjetting fra min side) Dvs. Det blir vakuum i flyet i forhold til yttersiden. Jepp, det høres rart ut, men les litt om dynamisk trykk før dere sier det er tull.

Lenke til kommentar

Jeg bøyer meg i støvet. Totaltrykket inne i flyet vil synke i.o.m at det statiske trykket utligner seg og det dynamiske vil fortsette og trekke luft ut av flyet.

 

Jeg vil si jeg har ganske godt utgangspunkt i og uttale meg i.o.m jeg er teoretisk utdannet til flymekaniker (VK2 flyfag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...