Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Hei, driver på å skriver et lite sammendram om filmen order of phoenyx. Trenger litt hjelp med å få det ferdig. Så vist det er noen potter fans her som ville hjulpet meg hadde jeg blitt veldig glad.

 

Har startet her. Veldig dårlig engelsk men har ikke rettet enda. Trenger bare slutten egentlig. Men vist noen gidder kan dere også forbedre den.

 

 

 

Harry Potter returns to his fifth year at Hogwarts. Harry has the same summer been witness to the evil Voldemort's return. One night was Harry and his cousin Dudleif out for a walk. Suddenly it appears two dementors and Harry have to use his magic powers to get them away. After the attack, Harry is in danger of being expelled for using magic outside the school. Harry have to move to his uncle Sirius Black. When they return at Hogwarts, they finds out that Hagrid isn't a teacher any more. They have get a new teacher named professor Dolores Umbridge. After a while she get more and more power, and are using it unfair. She replaces headmaster Dumledore. Harry also get allot of trouble with her. Harry and his friends decides to start an own group for learning magic spells because they think Dolores doesnt learn them enough. It's brings them into allot of trouble but they also learn much. After a fight between Sirius and the deatheaters, Sirius dies. Dolores Umbridge is being removed as headmaster and Dumledore comes back.

 

Lenke til kommentar

Du bør prøve å holde deg til en tid i engelsken din. Du veksler veldig mye. Jeg ville brukt preteritum istedet for presens over det hele, egentlig.

Da slepper du også en del feil som du har, blant annet "they finds". Skal ikke være noen s der. Om du skriver i preteritum kan du droppe de s-ene helt.

Du har også mange andre bøyningfeil. "Harry have", "they have get", "and are using it unfair" (du peker tilbake på "she").

Vet det ikke var det du spurte om, men. :p

 

Så vidt jeg husker er da Gygrid fortsatt lærer i starten av året? Eller er det faktisk slik i filmen?

Du burde ha med det som skjer i magidep. med dødseterne. Ikke bare at Sirius dør i en kamp mot dem.

Lenke til kommentar

1.) Hold deg til et sett med navn, om du skal skrive på engelsk vil jeg forholdt meg til de engelske navnene av personene, Dudleif er ikke akkurat det engelske navne på Petunia's "Little duddykin".

 

2.) Som Matsemann nevnte trenger du å koste opp litt i engelsken :)

 

3.) Harry må ikke flyttet til Sirius men blir flyttet dit av Orderen for å beskytte ham frem til han skal opp til høring.

 

4.) Hagrid har tatt seg fri, i følge Dumbledore, og Grublyplank har tatt over som hans vikar. Dolores Umbridge tar over som "Defense against the dark arts" lærerjobben.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lest Harry Potter & the Deathly Hallows for andre gang nå. Flott bok med et fortryllende univers jeg har for vane å vende tilbake til med det samme jeg har lukket boken. Lysten til å vite hva som skjer med dem - og hvordan det skjer, ikke minst - er magekriblende stor.

 

Må si meg imponert over J.K. Rowlings evne til å skape en wizarding world. Ofte måtte jeg lese avsnitter både to og flere ganger fordi historien er så intrikat og detaljrik; jeg ble forvirret, og kunne vri meg i frustrasjon så langdrygt hun klarte å gjøre innholdet (f. eks. temaet om tryllestaver og deres rettmessige eier).

 

Den etterlengtede avsløringen av Snapes lojalitet leverte så til de grader og kapittelet The Prince's tale er det beste kapittelet i boken, ja, kanskje til hele serien.

 

Ble på ingen måte skuffet når en tar i betraktning forventingene de fleste, meg inkludert, hadde til denn store finalen. Tvert imot - heller ikke andre gang, men jeg synes sekseren i serien var høydepunktet for min del. Skal sies jeg ikke har lest to av bøkene. Eneren og den første oppfølgeren leste jeg i liten alder på norsk, 5, 6 og 7 i engelsk utgaver i senere tid. Spekulerer i om jeg kanskje burde lese the Prisoner of Azkaban og the Goblet of Fire. Er det å anbefale, folkens, nå som jeg vet hvordan alt ender?

 

Filmfavoritten forblir treeren, den var suveren, men jeg er også mer enn fornøyd med Halvblodsprinsen på lerretet. Gleder meg også til noen øyeblikk som forhåpentligvis byr på både flott skuespill og action i syveren(e):

 

- Rømmingen fra banken, så vel som inne i Lestranges velv.

- Dramaet trioen imellom. Rons forlating og returen (med Snapes hjelp).

- Harrys avsluttende duell med Voldemort, tror det er der vi får vite at Harry eier The Elder Wand, og ikke Voldemort.

- The Battle of Hogwarts. Tilsvarende scener har vært dårlig behandlet tidligere. Dette bør bli storslagent, én gang for alle de andre!

 

Det er garantert mye mer å glede seg til, jeg nevner bare noen. Håper Yates tar ut sitt ypperste til den siste, todelte filmen.

Endret av excel
Lenke til kommentar

Filmatiseringen av The Half blood prince synes jeg egentlig ikke helt svarte til forventningene. En ting var at de skippet kampen, men at de faktisk skippet begravelsen til Dumbledore synes jeg var kjipt. Får håpe de tar den med i filmatiseringen av den siste boken. Men bortsett fra det, så var det bra laget :)

 

excel: Har hørt at de skal dele filmatiseringen av den siste boken i to deler. Hvis det stemmer får de definitivt med en del.

Lenke til kommentar
Filmatiseringen av The Half blood prince synes jeg egentlig ikke helt svarte til forventningene. En ting var at de skippet kampen, men at de faktisk skippet begravelsen til Dumbledore synes jeg var kjipt. Får håpe de tar den med i filmatiseringen av den siste boken. Men bortsett fra det, så var det bra laget :)

 

excel: Har hørt at de skal dele filmatiseringen av den siste boken i to deler. Hvis det stemmer får de definitivt med en del.

Selv om jeg synes det er bra at den siste boka deles i to filmer, virker det litt rart med tanke på at "Order of the Phoenix" som var den lengste boka, ble den korteste filmen. Nå kan det heldigvis hende vi slipper de store manglene, hvis ikke Yates gjør som i "Half-Blood Prince" der han fjernet og la til scener, som nevnt.

Lenke til kommentar

Leste alle bøkene opp til 7eren på norsk først, når 7eren kom var engelsken min god nok, og jeg klarte heller ikke å vente med å lese den. :D

 

Nå som jeg har begynt å lese dem på engelsk, går jeg nok ikke over til de norske igjen. Har ikke lest hele den 7ende boken på norsk, tror ikke det er behov for det. Syns det ødelegger litt når Bugge kludrer til alle navnene(når det skal sies så har jeg utrolig liten kontroll på hva de litt mer obskure personene som ikke er så viktige heter. Det går generelt i litt blanding i norske og engelske navn, når jeg skal snakke om HP, huff.)

 

Har ikke lest alle på engelsk ennå, har vel eneren og fireren(samt det jeg ikke har lest ennå på femmeren, holder på med den nå.) Det som er så fint med å ha lest bøkene så mange ganger på norsk, er at det med en gang er mye lettere å lese dem på engelsk. Selv om noen få ord går "forbi" meg, vet jeg liksom hva det skal stå der. ^^

 

Ellers har denne sommeren også vært uglefri... :cry:

Endret av Constanse
Lenke til kommentar
Filmatiseringen av The Half blood prince synes jeg egentlig ikke helt svarte til forventningene. En ting var at de skippet kampen, men at de faktisk skippet begravelsen til Dumbledore synes jeg var kjipt. Får håpe de tar den med i filmatiseringen av den siste boken. Men bortsett fra det, så var det bra laget :)

 

Synes det er greit å ha et tydelig skille mellom filmene og bøkene, det er klart en regissør må tenke nøye igjennom hvordan historien formidles. Dermed blir det naturlig at ting kuttes ut, legges til eller forandres på. For meg å gjenskape følelsene bøkene gir meg i filmene er for mye forlangt. Til det er de for gode, enkelt og greit. Men så er dette også to helt forskjellige medium, og jeg klarer fint å distansere de fra hverandre.

 

Minnestunden som ble holdt til ære for Dumbledore synes jeg for øvrig var sentimental og fin jeg, i ettertid. Når det er sagt, og er da enig med deg i, at slagscener er mangelvare. Tipper det er på grunn av at ting fort kan blir litt for teite å se på, hva angår magi. Masse virrvarrpreik og peking av tryllestaver har liksom ikke den autoritære effekten Rambos maskingevær innehar, og scenen vli helle mot det litt for uvirkelige og banale. Men det er bare mitt syn på saken.

 

*Snip* Skal sies jeg ikke har lest to av bøkene. *Snip*

Wait...what? Det blir jo heilt feil, går glipp av store delar av historien. Om du er så stor fan som du gir uttrykk for her så fatter og begrip eg ikkje kvifor du ikkje har lese dei bøkene og.

Nei, si det. Er ikke sånn ihuga Harry Potter fanatiker, jeg. Liker skrivemåten til J.K. Rowling og bøkene er engasjerende, men ting har bare blitt som de har blitt, rett og slet. Føler samtidig jeg ikke manglet så mye vesentlig bakgrunnshistorier fra disse bøkene heller når jeg leste de tre siste i serien (kanskje i femmeren, som jeg faktisk leste etter sekseren). Det var først når jeg leste Half-Blood Prince jeg ble bitt av basillen, men jeg føler den sammen med the Deathly Hallows er ganske frittstående mht. resten av serien. Min mening, though :)

Endret av excel
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

En av de færreste bøkene jeg har virkelig levd inn i er HP bøkene, de er noe av det beste jeg har lest om ikke det beste! Lest bøkene mange ganger, men eneste på engelsk er bok 7, da gadd jeg vente et halvt på oversettelsen. Neste gang må jeg vel få lest alle på engelsk.

 

Nettopp ferdig hørt fra bok 3-7 på lydbok, brukt litt over en mnd. Grunner til lydbok er rett og slett at det er enkelt og hendig og at Torstein Bugge er en genial forteller for HP mener jeg. Anbefales på det sterkeste.

 

Noen som vet om Rowling jobber med noen bok for tiden eller har planer om det?

Og noen som vet om noe bra fanfiction HP? Aldri lest noe fanfiction og har litt lyst å se litt på det nå.

Lenke til kommentar

Jeg vil så absolutt anbefale deg å lese dem på engelsk, jeg tror du vil få enda mer ut av dem da. JKR jobber med en bok for et noe yngre publikum, men jeg tror den vil bli gitt ut under psynonym.

 

Når det gjelder fanfics, så finnes det hundrevis, om ikke tusenvis, der ute. Kommer litt an på hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er bra at hun gir seg på topp. Det er ingen vits i å melke historien tom, er redd for at det kan tape seg litt om det hadde kommet nye bøker om barna til Harry sine liv f.eks.

Men, hun er jo en genial forfatter, så om hun faktisk velger å gjøre noe mer vil det sikkert bli bra. ^^

 

Et leksikon vil jeg bli kjempeglad for, så jeg håper hun gjennomfører den planen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...