Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

sorry for dobbelpost men har et spørsmål:

 

Hvorfor går hermine i samme kullet som ronny og harry når hun er et år eldre? Hun skulle vel egentlig begynt på galtvort et år tidligere en harry og ronny? Eller er det et annet system de bruker?

 

Fødselsdatoer:

- Harry Potter: 31. juli 1980

- Hermine Grang: 19. september 1979

- Ronny Wiltersen: 1. mars 1980

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer inn litt sent her, men... jeg hadde lenge sagt at så lenge trioen overlevde så skulle jeg være fornøyd. Men helt fornøyd var jeg likevel ikke. Jeg hadde egentlig håpet på en konfrontasjon og kanskje en form for forsonelse mellom Snape og Harry. Jeg hadde ventet at Snape kom til å dø, men hadde trodd han ville få en mer verdig død enn han fikk. Ellers var jeg heller ikke så glad i forhistorien til Dumbledore.

Lenke til kommentar
sorry for dobbelpost men har et spørsmål:

 

Hvorfor går hermine i samme kullet som ronny og harry når hun er et år eldre? Hun skulle vel egentlig begynt på galtvort et år tidligere en harry og ronny? Eller er det et annet system de bruker?

 

Fødselsdatoer:

- Harry Potter: 31. juli 1980

- Hermine Grang: 19. september 1979

- Ronny Wiltersen: 1. mars 1980

 

Jeg tror det britiske skolesystemet er slik at de født før 1. september (eller ihvertfall i september et sted) havner i samme aldersgruppe og begynner dermed på skolen samtidig, mens de født etter 1. september havner i neste års aldersgruppe, og dermed en klasse under. Jeg kan ikke begrunne dette med noen spesifikke kilder siden det var litt vanskelig å finne noe om dette, men det er for eksempel NEVNT i forbifarten på http://en.wikipedia.org/wiki/English_education_system ("age on the 1th september", i forbindelse med i hvilken alder de begynner på de ulike utdanningsinstitusjonene). Og for at ikke utdanningen på Hogwarts skal kræsje fullstendig med den elevene eventuelt tar på forhånd, må de jo ha nogenlunde samme system, eh?

 

Derfor er Hermione, Ron og Harry i samme klasse selv om Hermione er "ett år eldre". I motsetning til her i norge, hvor elevene født mellom 1. januar og 31. desember det samme året havner på samme klassetrinn, havner de britiske elevene på samme klassetrinn bare om de er født før 1. september et gitt år eller etter 1. september året før det gitte året.

 

Eller enklere sagt - folk havner i samme klasse om de har samme alder den 1. september. Er de "ett år yngre" enn de andre den 1. september, men fyller år to dager etterpå, er de likevel utelukket. :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg blir ikke lenger særlig skuffet over HP-filmer fordi jeg har skrudd forventningene kraftig ned. Det er fullstendig umulig å lage en bra HP-film på 2,5 timer fordi man sitter bare igjen med skjelettet av historien. Alt annet må skrapes bort fordi man ikke har tid. Nå ser jeg på HP-filmene som en bonus hvor jeg kan få gleden av å se endel av scenene fra bøkene filmatisert.

 

Ellers likte jeg godt OotP-filmen, spesielt fordi den hadde inkludert en del dialogdetaljer jeg trodde de ville ha fjernet. PoA er filmen jeg liker minst, jeg liker ikke stilen, de bleke fargene eller at man legger til ting som ikke hører til boken når man allerede må fjerne en del som er kanon fordi det ikke er tid.

Lenke til kommentar
Og her er traileren (absurd lang link, har ikke sjekket YouTube):

 

http://video.msn.com/video.aspx/?mkt=en-gb...n1.0&vv=600

 

Det ser ut som om de fokuserer en del på Voldemorts fortid. Jeg er svært spent på hvordan de kommer til å filme de svært intense scenene mot slutten. Og vil filmen begynne slik boken gjør, i Spinner's End?

Har hørt at filmen begynner med at en eller annen stor bygning blir ødelagt av dødsetere eller noe i den duren.

Skikkelig creepy han som spiller Voldemort som barn. :D

Endret av ahe4ever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...